AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Eller er det bare tomme ord? Og har ikke FrP snakket om dette i flere tiår? https://www.vg.no/nyheter/meninger/kvinner/familier-hindrer-jenter-i-aa-leve-frie-liv/a/24160857/ MARTE GERHARDSEN, leder i Tankesmien Agenda I går så jeg Iram Haqs film «Hva vil folk si». Det er hjerteskjærende å se hvordan æreskultur ødelegger kjærligheten innad i familien. Nå må vi lage ny politikk for å hjelpe den kampen framover. De fleste av oss tenker at ingen steder er tryggere enn hjemme hos våre egne. Men for mange kvinner i verden er det nettopp familien som er farligst. Fordi æren, ikke barna og kjærligheten som kommer først. Det viktigste er ikke hva familien tenker, føler eller vil, men hva omgivelsene vil si. Norge er blant verdens mest likestilte land og det ligger ingen ære for en familie i å undertrykke sine døtre, snarere tvert imot. Men også i Norge finnes det miljøer som opprettholder æreskodeksene fra patriarkalske samfunn. I 2016 ba 597 norske ungdommer om hjelp fordi de fryktet å bli tvangsgiftet, kjønnslemlestet eller utsatt for inngripende kontroll fra familien sin. Dette er et uakseptabelt høye tall. Hvordan skal vi som samfunn ta tak i denne problematikken? Det første vi må gjøre er å snakke høyt om problemet. Da jeg engasjerte meg politisk i min unge alder var kampen mot rasisme den viktigste saken for meg, med god grunn. Det var og er et stort problem i vårt samfunn. Men i ettertid er det lett å se at jeg og andre i iveren etter å bygge bro og skape toleranse, overså hvordan kulturelle og religiøse normer innad i minoritetsmiljøene skader og begrenser menneskers mulighet til å leve gode liv. Med gode hensikter har vi dermed, uten å mene det, underkommunisert alvorlige problemer som mange jenter og kvinner møter i vårt samfunn. Men det er det slutt på nå. Anonymkode: 271a6...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå