AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Sikkert litt vanskelig å forstå overskriften, men jeg lurer på hvordan dere andre fordeler husarbeid? -Fordeler dere 50/50 uansett? -Fordeler dere etter økonomisk bidrag i husholdningen,(eventuelt inntekt)slik at det blir mer husarbeid på den som eventuelt betaler minst? -Fordeler dere etter hvem som jobber minst, dersom begge ikke jobber like mye? Jeg og samboer har en liten diskusjon gående om fordeling av husarbeid. Jeg er helt åpen for at mitt forslag er feil i andres øyne, derfor spør jeg her. Jeg jobber 100%, mens samboer er mellom jobber, og har vært det siden i sommer. Det er nedgangstider i bransjen hans, så det er mulig han må gå ledig en god stund til. Jeg skulle ønske han kunne ta litt mer husarbeid enn meg, da han stort sett sitter hjemme og surrer mens jeg er på jobb. Han ser på filmer, spiller Playstation eller er på nettet. Han mener at siden vi betaler like mye til husholdningen, så skal ikke han gjøre mer husarbeid enn meg. Innspill? Fortell gjerne hvordan dere fordeler. Anonymkode: f3383...a21
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Samboer jobber 100% i tilleg til litt hjemmekontor for familiefirmaet. Jeg studerer hjemme og har mye mer fritid. Jeg lager middag hver ukedag, han tar oppvasken 2 ukedager. Vi lager middag en gang hver i helga og den som lager middag slipper oppvasken. Jeg vasker klær, henger opp og bretter som regel, hender seg han tar det. Jeg støvsuger som oftest. Han gjør det jeg ber han om ellers. Så her gjør jeg mye mer fordi jeg har mye mer tid. Jeg tjener mindre enn han, men det har ikke noe med husarbeid å gjøre. Anonymkode: 7c1ef...378 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Når begge jobber 100% så skal husarbeid fordeles 50% på hver, uansett hva slags lønn man har. At mannen jobber i olja og kanskje har 1 mill, og kona jobber som sykepleier og tjener under halvparten; så gjør begge en 100% jobb og det skal vektes likt. Anonymkode: 2f088...002 29
Gjest NotNaomi Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Forstår ikke holdningen hans. Skjønner ikke at han ikke føler det pinlig å ikke bidra mer med husarbeid når han er hjemme uansett. Syns det er barnslig! Greit dere betaler likt,men du jobber jo utenfor hjemmet,og det blir jo sånn at du blir dobbeltarbeidende da,mens han bruker tiden på spill osv?! Blir helt feil i mitt hode at en voksen person ikke skjønner hva som er fornuftig her.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 Synes hvor mye man jobber bør være avgjørende, med mindre det er snakk om sykdom. Når den ene er mer hjemme enn den andre pga arbeidsledighet eller lavere stillingsprosent, bør den bidra mer med husarbeidet.
Majott Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Sikkert litt vanskelig å forstå overskriften, men jeg lurer på hvordan dere andre fordeler husarbeid? -Fordeler dere 50/50 uansett? -Fordeler dere etter økonomisk bidrag i husholdningen,(eventuelt inntekt)slik at det blir mer husarbeid på den som eventuelt betaler minst? -Fordeler dere etter hvem som jobber minst, dersom begge ikke jobber like mye? Jeg og samboer har en liten diskusjon gående om fordeling av husarbeid. Jeg er helt åpen for at mitt forslag er feil i andres øyne, derfor spør jeg her. Jeg jobber 100%, mens samboer er mellom jobber, og har vært det siden i sommer. Det er nedgangstider i bransjen hans, så det er mulig han må gå ledig en god stund til. Jeg skulle ønske han kunne ta litt mer husarbeid enn meg, da han stort sett sitter hjemme og surrer mens jeg er på jobb. Han ser på filmer, spiller Playstation eller er på nettet. Han mener at siden vi betaler like mye til husholdningen, så skal ikke han gjøre mer husarbeid enn meg. Innspill? Fortell gjerne hvordan dere fordeler. Anonymkode: f3383...a21 I de to forholdene jeg har vært i siden jeg var ung, har vi tatt husarbeid etter hvem som har mest jobb. Det er jo klart (for meg og oss) at den som er mest hjemme gjør det meste av husarbeidet. Mine foreldre ble sammen på 60-tallet, og begge deltok omtrent like mye i husarbeid gjennom hele oppveksten min. Og begge var ute i jobb. Da jeg var ung på 80-tallet ble jeg sammen med min første mann. Han deltok mye i husarbeid. Selv om han ikke var vant til det fra sine foreldre, så han snart hvor mye som måtte gjøres i et hus, og syntes det var en selvfølge å delta. Vi fikk to barn, og jeg jobbet natt, også helger og helligdager. Han jobbet også fullt. Han tok sin del av husarbeid og barnepass som en selvfølge, så vi var et team som samarbeidet godt. Det var en selvfølge for oss begge at den som jobbet minst bidro mest hjemme. Noen ganger var det jeg som jobbet minst, og da gjorde jeg det meste av husarbeid. Noen ganger var det han som jobbet minst, og da gjorde han det meste. Vi kom oss fint gjennom hverdagen, fordi vi tok hensyn til hverandre, og tok tak når det trengtes. Nå er vi skilt, og jeg har i mange år vært gift med en annen mann. Han har også vokst opp med at mor gjorde alt hjemme, men det var jo sånn det var før. Mannen jobbet, og kona tok seg av hjem og barn. Det er lenge siden det var sånn, og det vet mannen min også. Men vi ble begge født i slutten av 60-tallet, og da var det enda ikke vanlig at de fleste kvinner var i jobb. Ihvertfall ikke på fulltid. Ingen av mine menn har noen gang tatt initiativ til vasking. Men når jeg sier at vi skal gjøre det, så er de med på det. Om mannen min hadde blitt arbeidsledig, og jeg var i jobb, så hadde jeg forventet og krevd at han skulle gjøre det meste av husarbeid. Og det hadde blitt forventet av meg også. Og det vet jeg at begge de mennene jeg har hatt villet gjort sin del av. Dvs klesvask, ferdig middag til jeg kom hjem, støvsuging, vasking av gulv, vasking av bad, rent kjøkken fri for skitne kopper osv. Det tar max 1,5 time av dagen du bruker på å være på jobb. Mye av dette behøves kun en gang i uka, så 1 time og mindre pr dag er vel det han i praksis må bruke gjennomsnittlig. Det handler om å dele på jobben, det å gi den som kommer hjem en god opplevelse, og det å få husholdet til å funke til felles glede. Helgevask kan man ta sammen, men det daglige renholdet kan den som er hjemme ta. Endret 15. oktober 2017 av Majott 12
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 Så utrolig merkelig holdning til husarbeid. Det er jo en selvfølge at den som er mest hjemme gjør mest av husarbeidet, uavhengig av inntekt. Anonymkode: 6e56d...8ee 9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 Her bidrar vi etter tid og overskudd. Vi har begge jobber der det kan oppstå situasjoner som gjør at det går i ett hele arbeidsdagen. På slike dager så tar den andre mer av det daglige husarbeidet på tross av at begge har vært fysisk på jobb i likt antall timer. Fordeling av husarbeid handler etter min mening mye om å bry seg om den/de man bor sammen med.. Når alle bryr seg og strekker seg litt ekstra for å gjøre en innsats for fellesskapet, så får alle tid til å slappe av eller gjøre andre ting.. Anonymkode: 428e3...571 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #9 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sikkert litt vanskelig å forstå overskriften, men jeg lurer på hvordan dere andre fordeler husarbeid? -Fordeler dere 50/50 uansett? -Fordeler dere etter økonomisk bidrag i husholdningen,(eventuelt inntekt)slik at det blir mer husarbeid på den som eventuelt betaler minst? -Fordeler dere etter hvem som jobber minst, dersom begge ikke jobber like mye? Jeg og samboer har en liten diskusjon gående om fordeling av husarbeid. Jeg er helt åpen for at mitt forslag er feil i andres øyne, derfor spør jeg her. Jeg jobber 100%, mens samboer er mellom jobber, og har vært det siden i sommer. Det er nedgangstider i bransjen hans, så det er mulig han må gå ledig en god stund til. Jeg skulle ønske han kunne ta litt mer husarbeid enn meg, da han stort sett sitter hjemme og surrer mens jeg er på jobb. Han ser på filmer, spiller Playstation eller er på nettet. Han mener at siden vi betaler like mye til husholdningen, så skal ikke han gjøre mer husarbeid enn meg. Innspill? Fortell gjerne hvordan dere fordeler. Anonymkode: f3383...a21 Hva mener du med at han "surrer"? Søker han ikke på jobber? Det er en fulltidsjobb å være arbeidsledig og en må som regel søke på mange jobber og gå på en del jobbintervju før en blir tilbudt jobb, spesielt om en kommer fra sykdom eller fra en nedadgående bransje. Har han vurdert omskolering? osv At han tar jobbsøking på alvor er da mye viktigere enn hvem som tar mest husarbeid.... Hvis ikke kan du godt måtte forsørge ham temmelig lenge, for dagpenger varer ikke for alltid. Virker ikke som noen av dere to har fokus på ballen! Anonymkode: ba82c...657 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #10 Skrevet 15. oktober 2017 Arbeidsledige bruker mye tid på jobbsøking. Derfor du som bør gjøre mest. Hvem sitt hus er det forresten? Anonymkode: c29bf...608
Perle Skrevet 15. oktober 2017 #11 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Her fordeler vi etter fettprosent. Den feiteste må gjøre mest. Men spøk til side.. Synes mannen din har en utrolig umoden holdning. Sitte hjemme på ræva å spille TV-spill og la dritten flyte fordi han betaler like mye til felleskassa.?! Flaut, barnlig, og veldig, veldig lite tiltrekkende. Hadde ikke orket å dele seng med en slik for å si det sånn. Voksne mennesker regner ikke prosentpoeng når det kommer til å holde et hjem i drift. Steiler også når jeg leser om menn som «hjelper» til med hus og barn. Man er to i et forhold, og en bidrar der man har tid, mulighet og helse og evne. Ts, velger du å få barn med dette barnet så vet du hva du har i vente. *grøss* Endret 15. oktober 2017 av Perle Skriveleifer 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #12 Skrevet 15. oktober 2017 Man fordeler ikke husarbeid til andre enn småunger. Blant oppegående voksne så tar man uoppfordret sin del. Altså etter evne (fysisk sådan) verken etter mengde arbeid en har avtalt seg imellom at er greit å gjøre for lønn eller etter inntekt en har avtalt er ok som nedre grense. Ingen av desse er relevante siden de altså er pre-avtalte. Når en mister sin jobb men er arbeidsfør så stiger dermed evnen såpass at en tar 100% om en har noen slags form for skam i livet. om han mener din jobb bringer inn for lite penger til kassa så må dere prate om den prioriteringen uavhengig av arbeidsledighet og avtale om du på sikt skal gå på let etter bedre betalt jobb. Anonymkode: 36507...e41 4
Bakepulver Skrevet 15. oktober 2017 #13 Skrevet 15. oktober 2017 Dersom mannen ikke er i arbeid er det han som skal ta seg av husarbeidet. Han høres veldig umoden ut. 2
NewInTown Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 Siden vi begge er omsorgsfulle, voksne mennesker som har empati og forståelse og omsorg for hverandre, deler vi ikke husarbeidet etter noen fast fordeling. Vi tar oss av husarbeid når vi orker, når vi har tid og mulighet, uten noen fast ordning eller avtale. Om jeg har behov for å ligge på sofaen en dag etter jobben, eller trenger ekstra tid til å trene, møte venner, etc. er det naturlig at han tar litt mer av husarbeidet. Det motsatte blir det når han trenger at jeg tar på meg en vesentlig større andel av husarbeidet. Det fungerer for oss, og det er aldri noen diskusjon. Vi er ikke barnslige og late mennesker som ikke ønsker å ta i et tak for å ha det rent og ryddig i heimen. Begge er opptatt av at vi skal ha et koselig hjemmemiljø, og da faller den ryddingen og husarbeid-biten ganske naturlig uten at man trenger å bli "bedt" om å gjøre noe spesifikt. Men jeg innser at ikke alle har det som oss. Og jeg hadde åpenbart ikke gidda å være i et forhold der jeg gjorde all husarbeidet og hadde en lat mann som bare satt og sløkka på soffaen hele ettermiddagen uten å løfte en finger. Slikt blir det ikke et godt forhold av, ei heller en ryddig, koselig heim. Begge må bidra like mye. Og skal man velge da om man skal fordele etter andel prosent eller utbetalt lønn, er det åpenbart mer logisk å fordele etter hvem som jobber mest. Den som jobber mest er mest borte fra heimen og har således dårligere tid til å rydde og vaske, enn den som kanskje jobber mindre og er hjemme mer. Hvem som tjener mest har vel ingen betydning for saken. Å si at man skal slippe unna ditt og datt fordi man "tjener mer" er pompøst og barnslig og ekkelt. 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #15 Skrevet 15. oktober 2017 Det kommer jo an på. Hvis han er inne i en "rolig" periode av jobbsøking, kan det være at han har masse fokus på jobbsøking, trening osv OG i tillegg klarer å gjøre ekstra husarbeid. I så fall er jo det helt supert. Jeg kan bare snakke for meg selv, her går det i litt rykk og napp, fordi jobbene jeg søker på utlyses i litt rykk og napp og jeg har dessuten tatt at jobbsøkerkurs som krever en del av meg (ikke timemessig, men mentalt). Som en hovedregel gjør vi 50/50 husarbeid, men vi finregner ikke på det. Vi skal i hovedsak begge lage mat, vaske opp etc - jeg tar som regel mer av helgevaska fordi han vasker mer klær. Men har jeg tid og ork, så handler jeg mer av maten, lager flere middager, rydder mer osv. Han har sagt at det viktigste er at jeg søker jobb, men iblant er det litt greit å få tankene over på noe annet med litt husarbeid også. Men det går i rykk og napp, akkurat nå bruker jeg mye tid på å søke på hver enkelt jobb fordi jeg lært meg noen nye teknikker som jeg prøvde ut. Pluss jeg fant nettopp ut at den ene sida som jeg søker via, har faen meg sletta halvparten av basis-infoen jeg la inn (en fast elektronisk cv, de har oppdatert formatet), så nå må jeg bruke flere timer på å legge inn alt manuelt på nytt. Ingen av oss er "gjerrige", begge gjør det de kan, takker for det den andre bidrar med og sier fra når ting ikke kjennes greit. Anonymkode: ba82c...657 2
Majott Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 20 minutes ago, AnonymBruker said: Her bidrar vi etter tid og overskudd. Vi har begge jobber der det kan oppstå situasjoner som gjør at det går i ett hele arbeidsdagen. På slike dager så tar den andre mer av det daglige husarbeidet på tross av at begge har vært fysisk på jobb i likt antall timer. Fordeling av husarbeid handler etter min mening mye om å bry seg om den/de man bor sammen med.. Når alle bryr seg og strekker seg litt ekstra for å gjøre en innsats for fellesskapet, så får alle tid til å slappe av eller gjøre andre ting.. Anonymkode: 428e3...571 Så enig!
Vera Vinge Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 Det naturlige er å fordele likt hvis begge jobber like mye, ellers at den som jobber minst gjør mest husarbeid. Vi delte i utgangspunktet likt da vi bodde i leilighet uten oppussingsprosjekter. Mens vi har bodd i hus, pusset opp, bygd garasje og hytte, har mannen min gjort mer med sånne ting, mens jeg har gjort alt husarbeid (det hender dog han lager middag av og til i helger) og mer med barna. Litt vel tradisjonell fordeling, men iom at han er sterkere og flinkere med div verktøy enn meg er det mest effektivt med en slik fordeling. 1
Majott Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 17 minutes ago, AnonymBruker said: Arbeidsledige bruker mye tid på jobbsøking. Derfor du som bør gjøre mest. Hvem sitt hus er det forresten? Anonymkode: c29bf...608 Jeg tror aldri i verden på at jobbsøkere trenger hele dagen hver dag på å få oversikt over hvilke jobber som er lyst ledig, og til å søke på dem. Det tar vel max 10 min å finne ut av hvilke jobber som er aktuelle for søking på ditt sted. Og da har jeg tatt kraftig i. Det tok 1-2 min å oppdatere søket og se hvilke jobber som var aktuelle for meg. Om jeg skal søke en av disse, så har jeg (om jeg har vært arbeidsledig en stund) en standardsøknad eller flere som jeg endrer litt ettersom hvilken jobb jeg søker på, og hva som kreves for å få disse jobbene. Det tar sikkert også max 30 min å endre den og sende en søknad. Jeg regner med at alle kjærester//samboere/koner/ektemenn finner det forståelig at det tar tid å finne seg en jobb. Men da bør jo disses partnere som er arbeidsledige likevel bistå med det man kan hjemme. Er man hjemme uten å ha jobb, så gjør man jo det som trengs i hjemmet, enten det er å støvsuge, vaske gulv, tørke støv, vaske klær, vaske bad osv. Om man skal på jobbsøkerkurs via NAV, så blir det jo flere timer, da er man å regne som i jobb de timene. Men det høres ikke ut som din mann er på det, ts? 7
Coronas Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert litt vanskelig å forstå overskriften, men jeg lurer på hvordan dere andre fordeler husarbeid? -Fordeler dere 50/50 uansett? -Fordeler dere etter økonomisk bidrag i husholdningen,(eventuelt inntekt)slik at det blir mer husarbeid på den som eventuelt betaler minst? -Fordeler dere etter hvem som jobber minst, dersom begge ikke jobber like mye? Jeg og samboer har en liten diskusjon gående om fordeling av husarbeid. Jeg er helt åpen for at mitt forslag er feil i andres øyne, derfor spør jeg her. Jeg jobber 100%, mens samboer er mellom jobber, og har vært det siden i sommer. Det er nedgangstider i bransjen hans, så det er mulig han må gå ledig en god stund til. Jeg skulle ønske han kunne ta litt mer husarbeid enn meg, da han stort sett sitter hjemme og surrer mens jeg er på jobb. Han ser på filmer, spiller Playstation eller er på nettet. Han mener at siden vi betaler like mye til husholdningen, så skal ikke han gjøre mer husarbeid enn meg. Innspill? Fortell gjerne hvordan dere fordeler. Anonymkode: f3383...a21 Er begge i full jobb, 50/50 uavhengig av inntekt. Ville du ansatt din kone/mann som renholder i tillegg til å være i full jobb bare fordi den ene tjener mest? Da får du hvertfall ikke klage om du ikke får hverken nærhet eller sex..... Man bruker huset/leiligheten like mye om begge har full jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsledige bruker mye tid på jobbsøking. Derfor du som bør gjøre mest. Hvem sitt hus er det forresten? Anonymkode: c29bf...608 Så du mener arbeidsledige bruker 8 timer hver dag, 5 ganger i uka på jobbsøking? Min samboer gjør i hvert fall ikke det. Foreløpig er han bare på utkikk etter jobber i sin egen bransje og i nærområdet, og søker ikke rundt på alt mulig av jobber. Han kan telle på én hånd hvor mange jobber han har søkt på. Intervjuer han har blitt innkalt til er null. Det er begges bolig, vi eier 50/50. Anonymkode: f3383...a21 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå