Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg er en 20 år gammel jente og har alltid hatt litt vansker for å tolke sosiale situasjoner o.l. Noe av det værste jeg vet er når man møter noen for første gang eller som man ikke kjenner så godt og ikke vet om man skal gi klem eller håndhilse.

Jeg har løst dette ved å nesten alltid ta intiativ ganske fort til å ta personen i hånden, og synes det funker ganske greit.

Det jeg synes er værre er at når man skiller lag er det så fryktelig mange som absolutt skal klemme da. :bond:

Det er jo lett når jeg drar fra gruppa først, da er det bare å si hade og stikke. Men når andre skal dra og kommer å klemmer alle, argh...

Så, hvordan gjennomføre disse klemmene?

Hvor skal man ha hendene? På ryggen, rundt nakken? Bruker man begge hendene når man gir klemmen eller bare en, eller ingen? Skal man ha et ordentlig grep eller ikke?

Gir man en ordentlig klem eller bare bøyer man seg litt mot hverandre?

Skal kinnene røre hverandre eller ikke?

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg lurer oppriktig og hadde blitt veldig glad for serriøse svar.

Om det er forskjell på hvordan man klemmer gutter og jenter (er selv jente) kan dere også gjerne si det, jeg synes f.eks. det er lettere å klemme jenter av en eller annen grunn uten at jeg helt klarer å peke ut hvorfor.

Vet at gutter liksom skal være så matcho og ikke klemme og sånn, men mitt inntrykk er faktisk at gutter gjør det oftere enn jenter (i hvert fall i situasjonen beskrevet over).

Også et lite "bonusspørsmål" haha, er det noen som vet hvorfor noen på død og liv må klemme når man skiller lag? Jeg skjønner at det kan være greit å klemme/håndhilse for å bryte isen når man møtes, men hvorfor når man skiller lag??

Oi ble langt det her, men som sagt setter stor pris på svar 

Anonymkode: 202de...17f

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 15.10.2017 den 13.32):

Så jeg er en 20 år gammel jente og har alltid hatt litt vansker for å tolke sosiale situasjoner o.l. Noe av det værste jeg vet er når man møter noen for første gang eller som man ikke kjenner så godt og ikke vet om man skal gi klem eller håndhilse.

Jeg har løst dette ved å nesten alltid ta intiativ ganske fort til å ta personen i hånden, og synes det funker ganske greit.

Det jeg synes er værre er at når man skiller lag er det så fryktelig mange som absolutt skal klemme da. :bond:

Det er jo lett når jeg drar fra gruppa først, da er det bare å si hade og stikke. Men når andre skal dra og kommer å klemmer alle, argh...

Så, hvordan gjennomføre disse klemmene?

Hvor skal man ha hendene? På ryggen, rundt nakken? Bruker man begge hendene når man gir klemmen eller bare en, eller ingen? Skal man ha et ordentlig grep eller ikke?

Gir man en ordentlig klem eller bare bøyer man seg litt mot hverandre?

Skal kinnene røre hverandre eller ikke?

Dette virker kanskje som et dumt spørsmål, men jeg lurer oppriktig og hadde blitt veldig glad for serriøse svar.

Om det er forskjell på hvordan man klemmer gutter og jenter (er selv jente) kan dere også gjerne si det, jeg synes f.eks. det er lettere å klemme jenter av en eller annen grunn uten at jeg helt klarer å peke ut hvorfor.

Vet at gutter liksom skal være så matcho og ikke klemme og sånn, men mitt inntrykk er faktisk at gutter gjør det oftere enn jenter (i hvert fall i situasjonen beskrevet over).

Også et lite "bonusspørsmål" haha, er det noen som vet hvorfor noen på død og liv må klemme når man skiller lag? Jeg skjønner at det kan være greit å klemme/håndhilse for å bryte isen når man møtes, men hvorfor når man skiller lag??

Oi ble langt det her, men som sagt setter stor pris på svar 

Ekspander  

Ikke tenk, bare gjør. Husk det.

Skrevet

Her er hvertfall en guide for menn, og litt keitete folk!

Skrevet

Jeg klemmer ikke venner og bekjente hvis jeg kan unngå det. Og slett ikke nye mennesker jeg treffer. Jeg ville gått for håndtrykk.

Anonymkode: 95e7b...cd7

Skrevet

En enkel regel å følge er: Er det fin dame er det klem, alle andre er det håndhilsing. 

Når du klemmer damer tar du en hånd på korsryggen hennes og den andre på bakhode hennes mens du trykker henne godt inntil deg. (Ja poenget er å kjenne puppene mot din kropp).

Anonymkode: c6e43...03d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke vant med klemming, for meg er det noe jeg kun gjør med en kjæreste eller foreldrene mine. Jeg pleier å gi et luftkyss på begge kinn når jeg treffer venner, og så et luftkyss kun på det ene kinnet ved avskjed. Den eneste kroppskontakten er kinn mot kinn, og noen ganger en hånd på den andres skulder. Første gang jeg treffer noen håndhilser jeg både ved ankomst og avskjed. Jeg er en kvinne i slutten av tyveårene dersom det har noe å si. 

Anonymkode: 05883...da4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg syns det er fint du spør, jeg, det er jo det et forum er til :)

Jeg ser an personen litt. Er det noen jeg kjenner godt gir jeg alltid en klem. Klemmen varierer etter hvor glad jeg er i dem, rett og slett. Gode venninner får en varm og god klem som gjerne varer i 3-5 sekunder (måtte tenke litt, nå). Unntaket er hvis det er lenge siden vi har sett hverandre, da kan den vare mye lengre. Nå var det jo ikke det du spurte om, men jeg nevner det som en sammenligning. Vanlige venninner og de jeg ikke kjenner så godt får en kjapp klem hvor man så vidt legger kinnet inntil, den ene armen er gjerne på armen hennes, den andre bare er der (henger ned eller hva nå som føles naturlig). Bekjente får sjelden en klem, men alt kommer an på settingen. I går møtte jeg tilfeldigvis en kamerat som bare er en bekjent, men som jeg alltid har likt veldig godt. Hadde ikke sett ham på et par år, og overrasket meg selv med å gi ham sistnevnte type klem ('en kjapp en' :ler: ).

Jeg vil si at mye kommer an på settingen, særlig siden du spør om bekjente, gode venner er liksom en no-brainer (ihvertfall for meg). Også hva du selv er komfortabel med, selvfølgelig. Jeg bestemte meg for et par år siden at jeg hadde lyst til å føle meg som og bli oppfattet som en varmere person, og begynte å klemme flere folk enn før. Har ikke fått noen negative reaksjoner på det, og det føles helt naturlig for meg. Er jeg usikker, blir det 50/50 om jeg klemmer eller ikke, tilfeldighetene råder :ler: 

Tenk gjerne igjennom hva som er naturlig for deg, hvordan du ønsker å føle deg og bli oppfattet, og forstå at hvis du aldri klemmer noen vil du nok bli oppfattet som litt kald og på avstand. Hvis det er greit for deg er det jo ikke noe problem. Utenom det, slapp av! Og observer andre nær deg. Dette får du nok til :klem: 

Edit: Kom på en gang jeg bommet fullstendig. Møtte på en ungdomsvenninne (som riktignok aldri var en veldig nære venninne, bare en 'vanlig' venninne) for et par år siden, syns det var SÅ hyggelig å se henne igjen at jeg ga henne en stor klem. Vi var to venninner sammen, som støtte på denne ungdomsvenninnen og en annen. Ungdomsvenninnen var helt kald og avvisende, gjengjeldte ikke klemmen i det hele tatt og overså meg fullstendig, bare vekslet flere setninger med hun jeg var der sammen med, før vi gikk hver til vårt. Jeg ble kjempeflau! Når jeg tenker på det syns jeg ikke jeg gjorde noe så forferdelig, men reaksjonen hennes gjorde at jeg følte at jeg hadde driti meg skikkelig ut... 

Endret av Apple-
  • Liker 2
Skrevet
  Apple- skrev (På 16.10.2017 den 13.30):

Jeg syns det er fint du spør, jeg, det er jo det et forum er til :)

Jeg ser an personen litt. Er det noen jeg kjenner godt gir jeg alltid en klem. Klemmen varierer etter hvor glad jeg er i dem, rett og slett. Gode venninner får en varm og god klem som gjerne varer i 3-5 sekunder (måtte tenke litt, nå). Unntaket er hvis det er lenge siden vi har sett hverandre, da kan den vare mye lengre. Nå var det jo ikke det du spurte om, men jeg nevner det som en sammenligning. Vanlige venninner og de jeg ikke kjenner så godt får en kjapp klem hvor man så vidt legger kinnet inntil, den ene armen er gjerne på armen hennes, den andre bare er der (henger ned eller hva nå som føles naturlig). Bekjente får sjelden en klem, men alt kommer an på settingen. I går møtte jeg tilfeldigvis en kamerat som bare er en bekjent, men som jeg alltid har likt veldig godt. Hadde ikke sett ham på et par år, og overrasket meg selv med å gi ham sistnevnte type klem ('en kjapp en' :ler: ).

Jeg vil si at mye kommer an på settingen, særlig siden du spør om bekjente, gode venner er liksom en no-brainer (ihvertfall for meg). Også hva du selv er komfortabel med, selvfølgelig. Jeg bestemte meg for et par år siden at jeg hadde lyst til å føle meg som og bli oppfattet som en varmere person, og begynte å klemme flere folk enn før. Har ikke fått noen negative reaksjoner på det, og det føles helt naturlig for meg. Er jeg usikker, blir det 50/50 om jeg klemmer eller ikke, tilfeldighetene råder :ler: 

Tenk gjerne igjennom hva som er naturlig for deg, hvordan du ønsker å føle deg og bli oppfattet, og forstå at hvis du aldri klemmer noen vil du nok bli oppfattet som litt kald og på avstand. Hvis det er greit for deg er det jo ikke noe problem. Utenom det, slapp av! Og observer andre nær deg. Dette får du nok til :klem: 

Edit: Kom på en gang jeg bommet fullstendig. Møtte på en ungdomsvenninne (som riktignok aldri var en veldig nære venninne, bare en 'vanlig' venninne) for et par år siden, syns det var SÅ hyggelig å se henne igjen at jeg ga henne en stor klem. Vi var to venninner sammen, som støtte på denne ungdomsvenninnen og en annen. Ungdomsvenninnen var helt kald og avvisende, gjengjeldte ikke klemmen i det hele tatt og overså meg fullstendig, bare vekslet flere setninger med hun jeg var der sammen med, før vi gikk hver til vårt. Jeg ble kjempeflau! Når jeg tenker på det syns jeg ikke jeg gjorde noe så forferdelig, men reaksjonen hennes gjorde at jeg følte at jeg hadde driti meg skikkelig ut... 

Ekspander  

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Skrevet

Det verste jeg vet er hvis menn håndhilser og klemmer hardt. Noen menn merker ikke selv hvor hardt de klemmer/moser hånda når de håndhilser. 

Skrevet

Folk er veldig forskjellige når det gjelder både håndhilsing og klemming.

Det vanlige er vel at den som tar initiativ til klemmen tar armen over skulder/arm, og den andre da naturlig nok kommer med armen under. Et raskt støt mot kinnet er også vanlig. Det blir jo gjerne en halvveis klem da det som regel bare er den ene siden av kroppen som deltar i klemmen. Den andre delen er mer passiv. Det er noen som gir mer bamseklemmer, og de har gjerne en personlighet som passer til det. Andre gir veldig distanserte klemmer, og om det tenker jeg det samme som slappe håndtrykk uten øyenkontakt. Man fremstår som usikker og lite vennlig. 

Selv om det kan føles litt keitete akkurat nå vil det nok bli mer naturlig jo mer du observerer andre og prøver deg frem. 

Anonymkode: f533f...15b

Skrevet

Jeg går som regel for enarms klemmen, passe jovial og passer til de fleste, både damer og menn. En arm rundt skulder/hals (kommer an på høyden til den andre også), den andre henger ned,, ev. med hånden på armen til den andre. Kroppen vris litt med armen jeg klemmer med slik at det ikke er full front mot front, havner litt på siden. 

Jeg var ingen klemmer før, men har blitt det i voksen alder etter noen år i utlandet hvor det var både klemmer og kyss på kinnet (Belgia bl.a., hvor det er tre kyss :klem:). Jeg prøver jo å se an om den andre også er komfortabel med det, eller om et håndtrykk passer bedre. Jeg synes generelt vi er litt for redde for kroppskontakt i Norge, samtidig som jeg har en ganske stor intimsone om det er noen jeg ikke har kjemi med (da dukker både nordmannen og den introverte delen opp i fullt monn).

Anonymkode: 4a3ae...2f9

Skrevet

Haha, klemming ja. Det skulle vært noen universelle regler for sånt noe:) Selv er jeg glad i å klemme, uansett kjønn, men det blir ofte mer naturlig å klemme kvinner tidligere i et bekjentskap enn menn. Det greieste er egentlig bare å tenke minst mulig på det, så blir det som det blir. 

Første gang jeg møter en person blir det jo gjerne et håndtrykk. Hvordan det blir når vi skal bryte opp kommer helt an på stemningen generelt, men det er unntak her også. Hvis det er noen f.eks i jobbsammenheng som jeg har pratet mye med på telefon eller mail, og vi har en god tone, så kan første møte ofte innledes med en hjertelig klem.  Når man har møtt en persom et par ganger, føler jeg ofte at standarden settes for om man klemmer, hvordan man klemmer osv. Og sånn fortsetter det gjerne med den personen. I min familie klemmer vi alltid. Gamle som unge, uavhengig av kjønn. Samme med omgangsvenner. Stort sett er det enarmsklemmer, men hvis det er lenge siden man har sett hverandre er det to armer som gjelder. Med folk fra andre land blir det ofte litt klabb og babb. Noen er vant til en klem på hvert kinn, noen er vant til kyss på hvert kinn, eller bare ett kinn, eller i noen tilfeller begge kinn, og så tilbake til det første igjen. Men i bunn og grunn er min erfaring at hvis to personer liker hverandre, uansett tilknytning, så blir en klem sjeldent dårlig mottatt:)

Skrevet

Jeg lurer også veldig på dette Ts.  Lurer generelt på mye vedr mellommenneskelige relasjoner og jeg er 50 år.

Slitt hele mitt liv med dette.Hvordan jeg burde være,  hva er vanlig osv.

Kan det være man har en diagnose eller er det foreldre som ikke har gitt en trygghet vedr skikk og bruk i oppvekst. 

? Ja lurer virkelig så sier d ikke for å være slem

Anonymkode: 08c2a...b4a

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 15.10.2017 den 13.32):

Om det er forskjell på hvordan man klemmer gutter og jenter

Ekspander  

Dersom du klemmer menn er det en ting å tenke over: Hvis du vil unngå å signalisere noe seksuelt er det best å bøye deg frem slik at kun kinnene møtes, men ikke andre kroppsdeler. Spesielt ikke brystene. Dersom du faktisk ønsker å få mannen til å tenke på deg på en seksuell måte er det bare å stille deg slik at det blir full kroppsberøring. Nå er det sikkert noen som kommer til å kjefte og si at damer må få lov til å komme borti med brystene under en klem uten at menn skal ta det seksuelt. Til det kan jeg bare si at du kan enten krangle på dette eller bare forstå realitetene og reagere deretter. 

Skrevet

Du skal ikke gå utover din egen komfortsone. Det må du stå for. Jeg hater kroppskontakt og rygger konsekvent unna hvis folk ønsker å klemme meg

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...