Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Hei. Trenger hjelp! Familien min har havnet i en forferdelig situasjon. Søsteren min mistet barnet sitt og er blitt "gal", bruker det ordet selvom det helt sikkert kliniske betegnelser som er passende og mer politiske korrekte; men det er ikke poenget. Hva gjør man når et menneske åpenbart "har mista besinnelsen", men ikke skjønner det selv? Hun kan være psykotisk og voldelig til tider, og lever komplett isolert. Er generellt ganske aggressiv. Tror hun er på vei inn i en ganske alvorlig dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Noen ganger utfyller hun kriterier for shizofreni. Men hun vil ikke ha hjelp..... Har Norge i det heletatt et hjelpeapparat for dette?! Greit nok om man er under 18, da kan man pålegges hjelp. Men hun er 23 år. Vi føler oss helt fanget, og vet ikke hva vi skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, Pårørende1 skrev: Hei. Trenger hjelp! Familien min har havnet i en forferdelig situasjon. Søsteren min mistet barnet sitt og er blitt "gal", bruker det ordet selvom det helt sikkert kliniske betegnelser som er passende og mer politiske korrekte; men det er ikke poenget. Hva gjør man når et menneske åpenbart "har mista besinnelsen", men ikke skjønner det selv? Hun kan være psykotisk og voldelig til tider, og lever komplett isolert. Er generellt ganske aggressiv. Tror hun er på vei inn i en ganske alvorlig dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Noen ganger utfyller hun kriterier for shizofreni. Men hun vil ikke ha hjelp..... Har Norge i det heletatt et hjelpeapparat for dette?! Greit nok om man er under 18, da kan man pålegges hjelp. Men hun er 23 år. Vi føler oss helt fanget, og vet ikke hva vi skal gjøre. Kontakt fastlegen hennes og gi fastlegen informasjon (bekymringselding) om hennes helse. Da blir det fastlegens ansvar å ta tak i dette og gi henne hjelp. Om det er akutt fare for liv og helse: Ring legevakten. Anonymkode: fac85...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 5 minutter siden, Pårørende1 skrev: Hei. Trenger hjelp! Familien min har havnet i en forferdelig situasjon. Søsteren min mistet barnet sitt og er blitt "gal", bruker det ordet selvom det helt sikkert kliniske betegnelser som er passende og mer politiske korrekte; men det er ikke poenget. Hva gjør man når et menneske åpenbart "har mista besinnelsen", men ikke skjønner det selv? Hun kan være psykotisk og voldelig til tider, og lever komplett isolert. Er generellt ganske aggressiv. Tror hun er på vei inn i en ganske alvorlig dissosiativ personlighetsforstyrrelse. Noen ganger utfyller hun kriterier for shizofreni. Men hun vil ikke ha hjelp..... Har Norge i det heletatt et hjelpeapparat for dette?! Greit nok om man er under 18, da kan man pålegges hjelp. Men hun er 23 år. Vi føler oss helt fanget, og vet ikke hva vi skal gjøre. Kontakt gjerne også TIPS for å få råd og hjelp http://www.tips-info.com/ Anonymkode: fac85...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg fikk hjelp på dagen når jeg var i min psykose. Fikk akutt time hos legen på dagen, samme dag ble jeg innlagt på klinikk. Ta kontakt med fastlegen. Anonymkode: aeb4b...8c4 1
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2017 Kan jeg spørre om hva det var som gjorde at du selv valgte å få hjelp? Og visste du at du var psykotisk selv? Lurer også på hvor lenge du var på klinikk? Var du fornøyd?
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk hjelp på dagen når jeg var i min psykose. Fikk akutt time hos legen på dagen, samme dag ble jeg innlagt på klinikk. Ta kontakt med fastlegen. Anonymkode: aeb4b...8c4 Kan jeg spørre om hva det var som gjorde at du selv valgte å få hjelp? Og visste du at du var psykotisk selv? Lurer også på hvor lenge du var på klinikk? Var du fornøyd?
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt gjerne også TIPS for å få råd og hjelp http://www.tips-info.com/ Anonymkode: fac85...d2f Vet du om det går an å tvangsinnlegge over lang tid og hvilke kriterier som må være innfunnet for at det skal skje? Skal kontakte tips imorgen, har hørt om det- men rett og slett glemt det litt oppi alt det her. Men takk:) 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 Hvis hun faktisk har psykose kan dere ringe 113, legevakt, politi eller fastlege og si at dere mener hun trenger medisinsk vurdering omgående. Ved psykose og suicidalitet kan helsevesenet ta en til tvungen legeundersøkelse. Anonymkode: 84b2f...8b4 2
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis hun faktisk har psykose kan dere ringe 113, legevakt, politi eller fastlege og si at dere mener hun trenger medisinsk vurdering omgående. Ved psykose og suicidalitet kan helsevesenet ta en til tvungen legeundersøkelse. Anonymkode: 84b2f...8b4 Ja, hun har vært vurdert. Men problemet er at hun da tar seg sammen, slik at de bare gir henne noen medisiner og sier hun kan dra. Men både jeg og moren min har blitt slått, og fått blåmerker av henne. Og hun kaster ting rundt og er slem med hunden vår. Men dette kommer ikke fram på sjekk på legevakta.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #10 Skrevet 15. oktober 2017 Ved psykose (dersom hun faktisk har det) er man ikke regnet som tilregnelig og kan dermed bli undersøkt uten eget samtykke. Da jeg var psykotisk visste jeg ikke hva jeg gjorde i det hele tatt. Var absolutt ikke i stand til å ta noen avgjørelser. Anonymkode: 4260e...eee 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #11 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, Pårørende1 skrev: Ja, hun har vært vurdert. Men problemet er at hun da tar seg sammen, slik at de bare gir henne noen medisiner og sier hun kan dra. Men både jeg og moren min har blitt slått, og fått blåmerker av henne. Og hun kaster ting rundt og er slem med hunden vår. Men dette kommer ikke fram på sjekk på legevakta. Dersom hun er i stand til å ta seg sammen er hun neppe psykotisk (selv om graden av det kan variere i løpet av psykosen). Anonymkode: 4260e...eee 3
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #12 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun er i stand til å ta seg sammen er hun neppe psykotisk (selv om graden av det kan variere i løpet av psykosen). Anonymkode: 4260e...eee Men hun går inn og ut av det. Hun lever ikke i en konstant psykose. Om hun blir stressa eller pressa så blomstrer psykosen. Men adrenalinet gjør at hun "snapper ut av det". Hun babler rare ord og usammenhengende setninger til oss, men ikke når politiet kommer
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #13 Skrevet 15. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved psykose (dersom hun faktisk har det) er man ikke regnet som tilregnelig og kan dermed bli undersøkt uten eget samtykke. Da jeg var psykotisk visste jeg ikke hva jeg gjorde i det hele tatt. Var absolutt ikke i stand til å ta noen avgjørelser. Anonymkode: 4260e...eee Var det rusutløst? Hennes er ikke det. Hun er blitt sånn fordi hun har mistet barnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 12 minutter siden, Pårørende1 skrev: Men hun går inn og ut av det. Hun lever ikke i en konstant psykose. Om hun blir stressa eller pressa så blomstrer psykosen. Men adrenalinet gjør at hun "snapper ut av det". Hun babler rare ord og usammenhengende setninger til oss, men ikke når politiet kommer Det er jo litt rart at hun tar seg sammen når politet kommer. Da ville det jo være naturlig å bli enda mer stresset. Sikker på at hun ikke bare gjør seg til? Anonymkode: f4801...414 1
Pårørende1 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #15 Skrevet 15. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt rart at hun tar seg sammen når politet kommer. Da ville det jo være naturlig å bli enda mer stresset. Sikker på at hun ikke bare gjør seg til? Anonymkode: f4801...414 Hun har på en måte erfaring med politiet. Så hun vet på en måte at når politiet kommer så skjerper man seg. Da er det alvor. Men skjønner hva du mener. Det er veldig rart at hun ikke er "gærnest" når de kommer. Det hadde hjulpet mye om hun var det. Men hun går liksom inn og ut av en nesten splitta personlighet.. skumle greier
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, Pårørende1 skrev: Hun har på en måte erfaring med politiet. Så hun vet på en måte at når politiet kommer så skjerper man seg. Da er det alvor. Men skjønner hva du mener. Det er veldig rart at hun ikke er "gærnest" når de kommer. Det hadde hjulpet mye om hun var det. Men hun går liksom inn og ut av en nesten splitta personlighet.. skumle greier Kan dere få bare ambulanse til å komme og ev politi i sivilt da? Anonymkode: f4801...414 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg har en far som har vært psykotisk flere ganger. Har kontaktet fastlege, han har vært på sykehus og blitt bedømt av psykiater som psykotisk og det har ikke hjulpet en dritt. Har kontaktet legevakt og alt mulig. De sier at eneste muligheten er å hente han med politi fordi hans samboer ikke mener han er psykotisk (det er helt åpenbart at han er). Selv opplever jeg det som helt umulig å få hjelp hvis personen selv ikke mener h*n er psykotisk. Veldig trist. Endte med at min far ble katatonisk forrige gang, så får vi se hvor langt det går denne gangen. Anonymkode: 81ff2...3cc
Luckiness Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 Norge har et hjelpeapparat for dette ja! Ta kontakt med fastlegen hennes, forklar situasjonen eller send bekymringsmelding. Fastlegen kan forsøke å få henne inn til time. Selv om det høres dramatisk ut bør dere ringe 113 (evt. 112) om hun er voldelig, til fare for seg selv eller andre. Hvis ambulansepersonellet opplever henne som psykotisk og i behov for hjelp kan hun fraktes med tvang til f.eks. legevakten. I noen tilfeller krever dette bistand av politiet fordi vanlig ambulansepersonell kan ikke bruke fysisk tvang for å få med seg pasienter. Der vil en lege vurdere henne og evt. vurdere at hun må legges inn på psykiatrisk avdeling eller om hun skal få annen oppfølging. Dersom legen vurderer at hun må legges inn på lukket avdeling (psykiatrisk sykehus) skal en lege ved det psykiatriske sykehuset også vurdere henne. Er begge 2 legene enig i vurderingen at hun må legges inn kan de fatte vedtak om at hun skal legges inn på tvang. Hun kan legges inn frivillig også. At hun selv samtykker til å legges inn. Det kommer jo litt an på hva hun forstår av situasjonen og om hun forstår og kjenner at hun behøver hjelp. Hvis dere opplever at helsevesenet/politiet ikke tar hennes voldelighet på alvor kunne dere kanskje filmet hendelsene? Så fremt dere rekker å finne frem en telefon og filme da...Det vil isåfall kunne bli brukt som bevis på hendelsen. Husk også å dokumentere skader etterpå. Dersom hun f.eks. slår og du får et blåmerke. Ta bilde! Det er utrolig kjipt dersom helsevesenet/politiet ikke reagerer på dette. Dersom de ikke reagerer kan dere anmelde henne for vold. Men det er jo selvsagt sikkert ikke ønskelig fordi dere vet at hun er syk og at det ikke er riktig behandling. Men kanskje må det dessverre til for at hjelpeapparatet rundt skal gi henne den hjelpen hun trenger. Til AB som spør om ambulansepersonell/politi kan komme i sivilklær: Jeg har aldri hørt om at ambulansepersonell bruker sivile klær ved henting av pasienter. Det tror jeg ikke er en mulighet. Hos politiet kommer stort sett det teamet som er ledig når situasjonen finner sted og det kreves politi. Dermed kan de både komme i vanlig uniform eller i sivilt. Alt ettersom hvem som er ledig. Det er dessverre sjeldent ressurser til at politiet kan dra tilbake til basen for å skifte klær, for så å hente pasienten, tilbake igjen til basen for å skifte til arbeidsklær. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 47 minutes ago, Pårørende1 said: Kan jeg spørre om hva det var som gjorde at du selv valgte å få hjelp? Og visste du at du var psykotisk selv? Lurer også på hvor lenge du var på klinikk? Var du fornøyd? Jeg valgte å få hjelp fordi jeg sleit med tvangstanker, stemmer, paranoia osv. Ja, jeg visste jeg var psykotisk, fordi jeg hadde vært det tidligere. Den gang var jeg på klinikken 3 mnd, storfornøyd. De tar veldig godt vare på deg. Husker en gang jeg "hørte" banking utenfor rommet og gikk til personal og sa jeg var redd noen skulle bryte seg inn, og han som hadde vakt valgte å sette seg utenfor døra mi med stol hele natten. Jeg har vært innlagt på fire forskjellige klinikker. Det kan være veldig forskjellig opplegg, alt fra gruppesamtaler til turer ut i skogen. Måltider er obligatorisk og de ønsker helst at du skal sitte ute i stuen enn inne på rommet ditt. Slik var det der jeg var, mens andre sikkert har strengere opplegg, med tanke på alvorlig sykdommen er. En gang ble jeg tvangsinnlagt fordi jeg kom med drapstrusler mot et familie medlem, da kom politiet, tok meg med til legevakta og legen spurte om jeg ønsket å bli frivillig innlagt eller tvangsinnlagt. Jeg svarte "Nei siden jeg ikke har så mye valg får jeg bli frivillig innlagt" Og på grunn av svaret jeg gav valgte legen å tvangsinnlegge meg. Anonymkode: aeb4b...8c4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 7 minutter siden, Luckiness skrev: Norge har et hjelpeapparat for dette ja! Ta kontakt med fastlegen hennes, forklar situasjonen eller send bekymringsmelding. Fastlegen kan forsøke å få henne inn til time. Selv om det høres dramatisk ut bør dere ringe 113 (evt. 112) om hun er voldelig, til fare for seg selv eller andre. Hvis ambulansepersonellet opplever henne som psykotisk og i behov for hjelp kan hun fraktes med tvang til f.eks. legevakten. I noen tilfeller krever dette bistand av politiet fordi vanlig ambulansepersonell kan ikke bruke fysisk tvang for å få med seg pasienter. Der vil en lege vurdere henne og evt. vurdere at hun må legges inn på psykiatrisk avdeling eller om hun skal få annen oppfølging. Dersom legen vurderer at hun må legges inn på lukket avdeling (psykiatrisk sykehus) skal en lege ved det psykiatriske sykehuset også vurdere henne. Er begge 2 legene enig i vurderingen at hun må legges inn kan de fatte vedtak om at hun skal legges inn på tvang. Hun kan legges inn frivillig også. At hun selv samtykker til å legges inn. Det kommer jo litt an på hva hun forstår av situasjonen og om hun forstår og kjenner at hun behøver hjelp. Hvis dere opplever at helsevesenet/politiet ikke tar hennes voldelighet på alvor kunne dere kanskje filmet hendelsene? Så fremt dere rekker å finne frem en telefon og filme da...Det vil isåfall kunne bli brukt som bevis på hendelsen. Husk også å dokumentere skader etterpå. Dersom hun f.eks. slår og du får et blåmerke. Ta bilde! Det er utrolig kjipt dersom helsevesenet/politiet ikke reagerer på dette. Dersom de ikke reagerer kan dere anmelde henne for vold. Men det er jo selvsagt sikkert ikke ønskelig fordi dere vet at hun er syk og at det ikke er riktig behandling. Men kanskje må det dessverre til for at hjelpeapparatet rundt skal gi henne den hjelpen hun trenger. Til AB som spør om ambulansepersonell/politi kan komme i sivilklær: Jeg har aldri hørt om at ambulansepersonell bruker sivile klær ved henting av pasienter. Det tror jeg ikke er en mulighet. Hos politiet kommer stort sett det teamet som er ledig når situasjonen finner sted og det kreves politi. Dermed kan de både komme i vanlig uniform eller i sivilt. Alt ettersom hvem som er ledig. Det er dessverre sjeldent ressurser til at politiet kan dra tilbake til basen for å skifte klær, for så å hente pasienten, tilbake igjen til basen for å skifte til arbeidsklær. Det var ikke det jeg skrev. Politi kommer i sivil. Anonymkode: f4801...414
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå