Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og venninnen min skal slå sammen to fester, og har invitert folk hver for oss. Jeg skal blant annet ha med min (relativt) nye kjæreste, venninnen min har aldri hilst på han før. 

Jeg vet at venninnen min er venn med xen til kjæresten min, og spurte om det var noe sjans for at hun kom. Det var det visst ikke. 

Nå har plutselig venninnen min klart å invitere henne allikevel, fordi hun glemte visst at det var xen til kjæresten min. Xen til min kjæreste hadde sagt 'er du klar over at han er xen min', og da hadde hun kommet på det, å sagt at hun måtte spørre meg først. 

Dermed føler jeg meg veldig låst i situasjonen, og følte at jeg bare måtte si ja, at det gikk bra. (etter å ha diskutert med kjæresten). 

Allikevel føler jeg litt på en skuffelse at venninnen min bare kunne glemme dette, å sette meg i den situasjonen. Jeg har som regel ikke noe tendens til sjalusi, men jeg har heller aldri vært på fest med en kjæreste, og at en x har vært der. Jeg kjenner heller ikke henne (xen hans), så jeg vet ikke hva hun tenker/mener. I tillegg har jeg bare vært på en fest/drukket en gang med kjæresten min før, så jeg kjenner hele greia har fått en liten demper. 

Hva ville du gjort i en sånn situasjon? 

Anonymkode: 6335b...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså... personlig synes jeg det er mer ukomfortabelt å være på fest med egne ekser enn min kjærestes ekser. Bare fordi... jeg begynner å overanalysere og er redd for sjalusiepisoder osv.

Men det er ingen som synes du er dust som du sier nei til dette. Jeg forstår det. Særlig om det er bursdagsfest eller noe sånt? Det høres jo kanskje ut som hun eksen også synes det er litt weird... kanskje best for alle å gjøre festen mindre komplisert og mer hyggelig med å trekke tilbake invitasjonen?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, bortebra skrev:

Altså... personlig synes jeg det er mer ukomfortabelt å være på fest med egne ekser enn min kjærestes ekser. Bare fordi... jeg begynner å overanalysere og er redd for sjalusiepisoder osv.

Men det er ingen som synes du er dust som du sier nei til dette. Jeg forstår det. Særlig om det er bursdagsfest eller noe sånt? Det høres jo kanskje ut som hun eksen også synes det er litt weird... kanskje best for alle å gjøre festen mindre komplisert og mer hyggelig med å trekke tilbake invitasjonen?

Takk for svar. :)

Ja, det er en bursdagsfest, hvor jeg har invitert mine, og henne sine. Så jeg syns det er litt rart å sitte på min egen bursdag (jeg har bursdag den dagen vi skal feire), med xen til kjæresten. Jeg har egentlig heller aldri vært på fest med en av mine xer sammen med kjæreste, så vet ikke helt hvordan det er :P dog har jeg flere ganger møtt på/gått forbi et par xer på byen, både med og uten kjæreste. 

Jeg føler selv jeg ble satt i en litt dum posisjon, når venninnen min sa hun måtte spørre meg først. Da blir det liksom 'min feil' hvis hun ikke kan komme. Og det er jo egentlig ikke det at jeg hadde hatt så problemer med å møte en x på en tilfeldig fest, men akkurat på bursdagen, syns jeg ble litt dumt. Og spesielt måten dette ble gjort på, at venninnen min bare glemte det jeg hadde sagt. Virket litt på meg også som om hun xen reagerte, men det var visst greit for både henne, og kjæresten min. 

• Liker 2
Skrevet

Og jeg syns på en måte at når venninna mi først hadde tråkket såpass i baret, å glemt at det var xen, burde hun i det minste sagt at 'kanskje det er best at du ikke kommer, så slipper det å bli noe surr', i stedet for å si at hun må spørre meg først. 

• Liker 1
Skrevet

I tillegg er venninnen min såpass sjalu selv, at bare noen nevner xen til kjæresten hennes, blir hun varm i toppen. Og hun sa selv at hun hadde klikket totalt, om noen av hans xer hadde dukket opp/blitt invitert, så hun forstår jo greia selv. 

Men jeg tenker litt som så; tjener jeg mest på å 'heve' meg over dette (jeg har allerede sagt i fra til venninna mi at dette var dårlig gjort), å bare holde på den at det er greit? Jeg har jo heller ikke lyst til at det skal bli masse sladder om at jeg ikke taklet at xen hans dukket opp. 

Skrevet

Jeg ble droppet i en bursdagsfeiring hvor eksen min og kompisen hans skulle feire sammen. Jeg skulle egentlig bli invitert, da jeg var kjempenær venn med kompisen og hans kone. Min eks sin nye kjæreste, ønsket ikke at jeg kom, fordi eksen min var aldri kommet helt over meg (lang historie, jeg gikk fra ham, men vi er gode venner). Jeg ble forklart hvorfor jeg ikke kunne komme, og synes det var helt greit. Hadde ikke likt situasjonen selv. Jeg visste at de ville ha meg der, inkludert eksen min, men av respekt for eksens bye kjæreste, ble det slik. Helt greit. Hadde kompisen til eksen min feiret alene, hadde jeg vært førstemann på lista, og vi har havnet på felles fester etter det. 

Anonymkode: 221e8...7b4

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble droppet i en bursdagsfeiring hvor eksen min og kompisen hans skulle feire sammen. Jeg skulle egentlig bli invitert, da jeg var kjempenær venn med kompisen og hans kone. Min eks sin nye kjæreste, ønsket ikke at jeg kom, fordi eksen min var aldri kommet helt over meg (lang historie, jeg gikk fra ham, men vi er gode venner). Jeg ble forklart hvorfor jeg ikke kunne komme, og synes det var helt greit. Hadde ikke likt situasjonen selv. Jeg visste at de ville ha meg der, inkludert eksen min, men av respekt for eksens bye kjæreste, ble det slik. Helt greit. Hadde kompisen til eksen min feiret alene, hadde jeg vært førstemann på lista, og vi har havnet på felles fester etter det. 

Anonymkode: 221e8...7b4

Takk for svar. 

Ja, nei, jeg får jo litt vondt av hun andre også, da hun ikke akkurat har gjort meg noe.. :ler:

Jeg bare syns det ble så innmari dumt at det ble slik, og at det ble til at venninnen min måtte spørre meg først, da blir det jo min skyld. Men mtp at jeg egentlig ikke vet hvordan hun er (xen), hvordan jeg reagerer i fylla ift en x, og ikke har sett kjæresten min full en gang enda (vi har bare vært sammen noen måneder, og ute sammen en gang, og da var ingen av oss spesielt fulle), så kjenner jeg at det egentlig ble litt mye for meg å ta inn på en gang. Og jeg skulle egentlig bare ønske venninnen min fikset opp i feilen hun gjorde, før hun blandet meg opp i det.. 

• Liker 1
Skrevet

Og ikke minst selvfølgelig veldig skuffet over at noe jeg fortalte henne, bare ble glemt.. Føler litt at det jeg sier, tydeligvis bare blir glemt..

Skrevet

Jeg ville sagt at det ikke gikk bra. Først og fremst er det jo sikkert mest ubehagelig for kjæresten din at hans ex dukker opp, og jeg forestiller meg at det vil bli ubehagelig for både deg og henne også. Dere blir sikker falske venninder der og da men vil snakke om hverandre og angre på dere møtte hverandre. 

Siden dette er en hjemmefest så kan det fort bli uhyggelig for alle tilstede om de merker noe ex drama... 

Denne eksen virker jo som at forstår at det ikke er den perfekte festen for henne å dra på akuratt, så hun tar det nok helt fint at venninden din sier at hun ikke kan bli med allikevel! Egentlig trenger de to vel ikke å snakke noe mer om festen, men bare gjøre ting hver for seg den dagen og ikke avtale noe videre med hverandre om tid og sted. Å nevne en fest trenger ikke bety fastlåst avtale.   

Siden du heller ikke har drukket mer enn en gang med kjæresten din så vet du ikke hvordan han reagerer i fylla eller du selv reagerer i fylla med ekser tilstede, det kan i bestefall gå greit men falskt og bli mye drama og usikkerhet i ettertid (liker de hverandre fortsatt, hvorfor pratet de så lenge, hvorfor skrev hun melding i ettertid at det var hyggelig å se han igjen og hilse på meg, hvorfor var hun så vennlig prøver hun å bli venn med meg for å stjele han osvosvosv) , eller gå rett til helvete med et brak og grining eller kjefting som ødelegger hele festen. 

Anonymkode: e2543...f72

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sagt at det ikke gikk bra. Først og fremst er det jo sikkert mest ubehagelig for kjæresten din at hans ex dukker opp, og jeg forestiller meg at det vil bli ubehagelig for både deg og henne også. Dere blir sikker falske venninder der og da men vil snakke om hverandre og angre på dere møtte hverandre. 

Siden dette er en hjemmefest så kan det fort bli uhyggelig for alle tilstede om de merker noe ex drama... 

Denne eksen virker jo som at forstår at det ikke er den perfekte festen for henne å dra på akuratt, så hun tar det nok helt fint at venninden din sier at hun ikke kan bli med allikevel! Egentlig trenger de to vel ikke å snakke noe mer om festen, men bare gjøre ting hver for seg den dagen og ikke avtale noe videre med hverandre om tid og sted. Å nevne en fest trenger ikke bety fastlåst avtale.   

Siden du heller ikke har drukket mer enn en gang med kjæresten din så vet du ikke hvordan han reagerer i fylla eller du selv reagerer i fylla med ekser tilstede, det kan i bestefall gå greit men falskt og bli mye drama og usikkerhet i ettertid (liker de hverandre fortsatt, hvorfor pratet de så lenge, hvorfor skrev hun melding i ettertid at det var hyggelig å se han igjen og hilse på meg, hvorfor var hun så vennlig prøver hun å bli venn med meg for å stjele han osvosvosv) , eller gå rett til helvete med et brak og grining eller kjefting som ødelegger hele festen. 

Anonymkode: e2543...f72

Takk for svar :)

Ja, jeg er også mest nervøs for at det skal bli ubehagelig for min kjæreste, men jeg har spurt han gjentatte ganger nå, og det er visst helt okay for han. Ifl han, har de visst ikke noe usagt, og er hverken venner eller fiender. 

Problemer er at min venninne sa til hans x, at da måtte hun spørre meg først. Og jeg sa at det kan jo bli ubehagelig, men at det gikk fint for kjæresten min, så hun har jo allerede fått beskjed at hun kunne komme. Hadde hun ikke kunne kommet, hadde det jo automatisk blitt min skyld. 

Ja, nei, jeg er litt nervøs for hvordan det blir. De har jo ikke sett hverandre på flere år, og han og jeg kjenner jo ikke hverandre i beruset tilstand eller hvordan jeg skal forklare det, så jeg er litt nervøs for misforståelser.. Prater de for mye, kan det bli galt, prater de ikke i det hele tatt, kan kanskje det være rart, osv.. Vet ikke.. Hadde det vært meg som dret meg ut sånn, så hadde jeg aldri sagt at jeg måtte spørre den nye dama først, jeg hadde bare sagt at da kan hun ikke komme, så jeg var sikker. Men det ble jo da altså ikke gjort. 

Skrevet

Ser ikke helt problemet. Alle er vel voksne folk...? Hva tenker du kan skje liksom, at kjæresten din blir forelsket i eksen sin igjen, eller at de begynner å krangle og kaste drinker på hverandre? Hvis alle har beveget seg videre i livet så er vel dette et ikke-problem. Mange må omgås gamle ekser stadig vekk, fordi man fremdeles er en del av samme vennekrets, det går helt fint. Selv har jeg vært på vorspiel med eksdama til samboeren min opptil flere ganger, fordi vi har en felles venninne. Jeg blir nok aldri bestevenninne med eksdama, men vi kan konversere høflig ved slike anledninger og til og med le litt over situasjonen. Slutt å overanalyser, senk skuldrene og kos deg på bursdagen din uavhengig av hvem som er der, det er sjelden man må preike så mye med alle gjestene uansett når det er en stor fest. 

Anonymkode: 80e39...0ec

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet. Alle er vel voksne folk...? Hva tenker du kan skje liksom, at kjæresten din blir forelsket i eksen sin igjen, eller at de begynner å krangle og kaste drinker på hverandre? Hvis alle har beveget seg videre i livet så er vel dette et ikke-problem. Mange må omgås gamle ekser stadig vekk, fordi man fremdeles er en del av samme vennekrets, det går helt fint. Selv har jeg vært på vorspiel med eksdama til samboeren min opptil flere ganger, fordi vi har en felles venninne. Jeg blir nok aldri bestevenninne med eksdama, men vi kan konversere høflig ved slike anledninger og til og med le litt over situasjonen. Slutt å overanalyser, senk skuldrene og kos deg på bursdagen din uavhengig av hvem som er der, det er sjelden man må preike så mye med alle gjestene uansett når det er en stor fest. 

Anonymkode: 80e39...0ec

Nei, jeg tenker egentlig ikke det. Det jeg tenker, er at det er dårlig av venninnen min å bare 'glemme' det vi har snakket om, at jeg ikke kjenner henne, så og si ikke har dukket med kjæresten min før, og at jeg da er nervøs for hvordan det skal gå.. Og alt dette på bursdagen min. Har flere ganger blitt surr med andre av de som er invitert på den andre siden, så bekymrer meg bare litt.. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tenker egentlig ikke det. Det jeg tenker, er at det er dårlig av venninnen min å bare 'glemme' det vi har snakket om, at jeg ikke kjenner henne, så og si ikke har dukket med kjæresten min før, og at jeg da er nervøs for hvordan det skal gå.. Og alt dette på bursdagen min. Har flere ganger blitt surr med andre av de som er invitert på den andre siden, så bekymrer meg bare litt.. 

Det løser dere ved å drikke en fornuftig mengde alkohol uten å bli sørpedritings og miste kontrollen. Eksen hans er tross alt bare ei vanlig jente på fest, med mindre dere hauser det opp. Klart det var dumt av venninna di å invitere hvis avtalen var å ikke invitere, men det høres jo ut som det var en forglemmelse. For mange er ikke fest med ekser noe stort problem med mindre bruddet var stygt. Venninnen din får ta ansvaret for å underholde eksen på festen, det pleier uansett bli sånn at noen sitter i den ene sofaen og preiker mens andre sitter ved kjøkkenbordet, det kommer til å løse seg naturlig.

Anonymkode: fca95...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...