Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har ikke eggløsning av meg selv, og har aldri mensen utenom når jeg går på p-piller. Kom endelig i gang med letrozol 2.5 mg kur i august. Tok ikke el-test men følte at jeg må ha hatt el. Slimete utflod, ømme pupper , oppblåsthet i etterkant av utfloden , men mensen ca 2 uker etter dette igjen. 31 dags syklus.  Klaffet jo da uansett ikke. Begynte på ny runde, men denne gang var det svært lite symptomer, og ingen mens!:/ Er nå to uker over forventet mens, men negative gravi-tester. Trodde faktisk jeg kunne vært gravid nå, da jeg har i ukers periode hatt mens-murringer, stikninger, og svært mye hvit - noen ganger gul utflod.

Bestilt time hos gynekolog i morgen, og ønsker nå å få avtalt bedre oppfølging med ul for å sjekke el, samt evt eggløsningssprøyte. må likevel spørre dere; har dere erfaring med at noe lignende? Er der vanlig at letrozol kan virke og gi eggløsning den ene måneden, men ikke den andre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke det at jeg er noen ekspert, men får du noe i tillegg til Letrozol? Jeg tar Letrozol, men har mensen naturlig.

Det høres ut som en veldig god idé med tettere oppfølging. Jeg har nå tatt 6 runder med Letrozol. Har slått ut på EL-tester hver runde, bortsett fra en. Jeg er veldig usikker på om det skyldes manglende eggløsning eller at jeg lot være en dag i syklusen, og at EL var denne gangen.

Post gjerne hvordan det går med deg, jeg er nysgjerrig på det samme som deg :-)

• Liker 1
Skrevet

Ja, da jeg startet behandlingen fikk jeg provera for å oppnå en blødning å ta letrozol fra. Første runde med letrozol fikk jeg blødning , og en 31 syklus, så da fortsatte jg bare regimet. Men så har det altså stoppet opp.

Får i tillegg metformin -men en ubetydelig lav dose 500 mg X1. Håper gyn kan øke den dosen. Evt tenker jeg økning letrozol-dose. Tror bare gyn i utgangspunktet var skeptisk da jg har veldig høy AMH verdi = redsel for overstimulering/flerlinger. Men når jeg ikke en gang får eggløsning på enkeltdose...:/   jeg er  normalvektig, og legene har alltid vært positive til at eggløsning skal komme raskt i gang, men nå er jeg bare deppa. 

Er det andre tester bortsett fra sperm-test av mannen som kan være lurt å ta i "prosessen ". Evt teste om eggleder er åpen?

Skrevet
2 minutter siden, Tillia skrev:

Ja, da jeg startet behandlingen fikk jeg provera for å oppnå en blødning å ta letrozol fra. Første runde med letrozol fikk jeg blødning , og en 31 syklus, så da fortsatte jg bare regimet. Men så har det altså stoppet opp.

Får i tillegg metformin -men en ubetydelig lav dose 500 mg X1. Håper gyn kan øke den dosen. Evt tenker jeg økning letrozol-dose. Tror bare gyn i utgangspunktet var skeptisk da jg har veldig høy AMH verdi = redsel for overstimulering/flerlinger. Men når jeg ikke en gang får eggløsning på enkeltdose...:/   jeg er  normalvektig, og legene har alltid vært positive til at eggløsning skal komme raskt i gang, men nå er jeg bare deppa. 

Er det andre tester bortsett fra sperm-test av mannen som kan være lurt å ta i "prosessen ". Evt teste om eggleder er åpen?

For meg var det også et visst sjokk å høre at jeg ikke har eggløsning hver syklus. Jeg har regelmessig blødning, er normalvektig(litt undervektig, faktisk) og slikt.

I min utredning ble det tatt de «vanlige» blodprøvene (hormonnivåene, eggløsning etc), og UL. Hadde en halvstor cyste som vokste, så derfor ble jeg også henvist til laparoskopi for å fjerne den og undersøke andre grunner til infertiliteten. I narkose skylte de også egglederne for å teste om de var tette. Der ble det avdekket endometriose, skal sies.

Nå kan det jo være at din gyn henviser deg til å teste eggledere som neste skritt?

Ønsker deg lykke til :-)

Skrevet

Ja, dette med spm om tette eggledere har jeg hørt med gyn om før. Har liksom tenkt at jeg kan utrede det som utredes kan. Fikk da beskjed om at siden jeg ikke har hatt klamydia eller bekkenbetennelse, så regnes det med at de er åpne. Innvendig ul, hormoner og alt Har jeg tatt mange ganger. Nå er eggløsningen det virkelig store problemet. Blir d ik graviditet etter noen ganger m påvist eggløsning, bør jg sef utrede d likevel, eller kanskje går vi da rett på prøverør. 

Oppdatering fra gårsdagens gyn-time: hun tok innvendig UL, og så en stor fin, follikel på 22.2 mm, slimhinnen var 10, så i følge henne kom eggløsning når som helst. Fikk for sikkerhetsskyld med otrivelle-sprøyte. Satt den i går, så nå er det bare å håpe. 

Summa sumarum ; el kom en måned etter den skulle. Hun anbefalte å komme tilbake neste måned for scan dersom ikke gravid nå, samt at jeg temper gjennom neste syklus. Også fikk jg høyere dose metformin. Økt dose letrozol var hun skeptisk til foreløpig

Skrevet
13 minutter siden, Tillia skrev:

Ja, dette med spm om tette eggledere har jeg hørt med gyn om før. Har liksom tenkt at jeg kan utrede det som utredes kan. Fikk da beskjed om at siden jeg ikke har hatt klamydia eller bekkenbetennelse, så regnes det med at de er åpne. Innvendig ul, hormoner og alt Har jeg tatt mange ganger. Nå er eggløsningen det virkelig store problemet. Blir d ik graviditet etter noen ganger m påvist eggløsning, bør jg sef utrede d likevel, eller kanskje går vi da rett på prøverør. 

Oppdatering fra gårsdagens gyn-time: hun tok innvendig UL, og så en stor fin, follikel på 22.2 mm, slimhinnen var 10, så i følge henne kom eggløsning når som helst. Fikk for sikkerhetsskyld med otrivelle-sprøyte. Satt den i går, så nå er det bare å håpe. 

Summa sumarum ; el kom en måned etter den skulle. Hun anbefalte å komme tilbake neste måned for scan dersom ikke gravid nå, samt at jeg temper gjennom neste syklus. Også fikk jg høyere dose metformin. Økt dose letrozol var hun skeptisk til foreløpig

Så kjipt at EL er så forsinka og uregelmessig! Mitt inntrykk er at de ofte prøver ut en ting før de går videre i utredningen.

Da det ble oppdaget manglende EL hos meg, fikk jeg egentlig beskjed om å prøve 6 mnd på Letrozol, og hvis jeg ikke ble gravid da skulle jeg komme tilbake. Men jeg hadde litt «flaks» med at jeg hadde en cyste som burde fjernes, så da ble jeg henvist til laparoskopi med en gang.

Ønsker deg masse lykke til! :-)

Anonymkode: 583db...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...