Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde maxi cosi cabrio til yngstefrøkna(11 år siden) og likte den godt. Enkel å ta med seg hele stolen og babyen ut 😊 men må man ha base på den stolen? Husker ikke helt men tror jeg festa den i selen? 

dette er jo noen år siden, så kanskje noen hr noe å anbefale?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maxi cosi cabriofix med base. Base er tryggere enn uten fordi setet står mer stabilt. 

Anonymkode: fc9cf...345

Skrevet

Jeg har fått høre fra noen (ansatte på barnebutikker som barnas hus og babyshop) at alle nyfødtstoler også kan festes med bilens 3-punktsele. Alle biler har ikke isofix. Så noen trenger at den kan festes med selen også 

Anonymkode: c65dd...067

• Liker 1
Skrevet

Maxi cosi cabriofix er en helt grei stol. Den er helt lik som den var for 11 år siden. Vi hadde den til første, og likte den ikke. Synes sittestillingen vlir for oppreist til nyfødt. Vi liker godt besafe, der ligger de mer, og hodet ligger trangere, slik at det ikke blir så mye bevegelse. Vi har selv valgt cybex aton q denne gangen, denne har kommet godt ut i test. Ellers er også endel fornøyd med maxi cosi pebble plus. Men kjøp base, veldig enkelt å montere

Skrevet

Isofix anbefales og kom som standard utstyr i alle biler etter 2006. 

Base er å anbefale.

mange stoler er på tilbud hele tiden, men nå er de sterkeste anbefalingene 5-punkt sele. I Norge med vinterføre osv anbefales BeSafe som er norsk produkt. 

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi tester ofte blir kjøpt opp fra Europa hvor de ikke har samme kjøreforhold som her i Norge.

Det sikreste du får i dag er BeSafe Modular med base. Hør med de som selger barneseter!

vi hadde også maxi cosi cabriofix til vår første for 5 år siden + Cybex Sirona etterpå. Nå har vi handlet modular med base og samme base kan brukes til nr 2 stol som vi skal kjøpe snart.

Anonymkode: bcdc2...6d5

Skrevet

Maxi Cosi Cabriofix er en veldig populær stol, trolig den det selges mest av i Norge, har vært det til nå hvertfall, men har siste årene fått gode konkurrenter i Cybex Aton stolene, Besafe Izi go og Britax Rømer Babysafe plus Og Maxi Cosi Pebble.

Cabriofix kan festes med bilens sele. Men base gjør det enklere og tryggere å feste. Easyfixbasen kan festen med enten bilens sele eller isofi.

Bilstol bør alltid prøves i bil for å se at den passer. Bl a er det viktig at hellingen er korrekt, Denne er vanskelig å korrigere når man bruker isofix. Hellingen på babybilstolen på være på ca 45 gr.

Anonymkode: bddbc...1ed

Skrevet

tusen takk for utfyllende svar! 

Jeg har en to år gammel outlander phev så det er isofix. Trenger jeg base da på maxi cosi cabrio eller kan jeg bruke isofix? 

Skrevet
5 minutter siden, Jente37 skrev:

Jeg har en to år gammel outlander phev så det er isofix. Trenger jeg base da på maxi cosi cabrio eller kan jeg bruke isofix? 

Det er ikke isofix på selve stolen, så du må ha base for å feste med isofix

Anonymkode: bddbc...1ed

Skrevet
5 minutter siden, Jente37 skrev:

Du fester basen i bilens isofix. Så ja. For å bruke isofix trenger du base på disse stolene

Anonymkode: c65dd...067

Skrevet

Tusen takk for hjelpa👍😃

Skrevet (endret)
På 10/15/2017 den 13.28, Minlillelykke skrev:

Maxi cosi cabriofix er en helt grei stol. Den er helt lik som den var for 11 år siden. Vi hadde den til første, og likte den ikke. Synes sittestillingen vlir for oppreist til nyfødt. Vi liker godt besafe, der ligger de mer, og hodet ligger trangere, slik at det ikke blir så mye bevegelse. Vi har selv valgt cybex aton q denne gangen, denne har kommet godt ut i test. Ellers er også endel fornøyd med maxi cosi pebble plus. Men kjøp base, veldig enkelt å montere

Det med hvor bratt den er går ofte mer på bilens seter enn bilstolen ;) 

Endret av Bambi1995
Skrevet
Akkurat nå, Bambi1995 skrev:

Det går ofte mer på bilens seter enn bilstolen ;) 

Når ikke det ble bedre i 4 forskjellige biler, da tror jeg det er stolen. Dessuten har det skjedd mye i utviklingen av bilstoler til nyfødte, og cabriofix er samme gamle. Hadde valgt en som var litt nyere. Besafe, cybex eller maxi cosi pebble plus. Dette er ihvertfall de anbefalingene vi har fått hos flere forhandlere

Skrevet
2 minutes ago, Minlillelykke said:

Når ikke det ble bedre i 4 forskjellige biler, da tror jeg det er stolen. Dessuten har det skjedd mye i utviklingen av bilstoler til nyfødte, og cabriofix er samme gamle. Hadde valgt en som var litt nyere. Besafe, cybex eller maxi cosi pebble plus. Dette er ihvertfall de anbefalingene vi har fått hos flere forhandlere

Jo brattere, jo tryggere, rent sikkerhetsmessig. Nå skal ikke en nyfødt ligge for bratt da, men det er ikke et mål i seg selv å finne en stol de kan ligge mest mulig i, for det er mindre trygt. Helningen bør være ca 45 grader.

Skrevet
3 minutter siden, Sisti skrev:

Jo brattere, jo tryggere, rent sikkerhetsmessig. Nå skal ikke en nyfødt ligge for bratt da, men det er ikke et mål i seg selv å finne en stol de kan ligge mest mulig i, for det er mindre trygt. Helningen bør være ca 45 grader.

amen

Skrevet
7 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Da har dere nok vært max uheldige, for vi hadde aldri problemer med setet i noen biler ;) Ikke hørt så mange andre ha det heller.

Selv om cabriofix kanskje er "samme gamle" så kommer det fortsatt godt ut i sikkerhetstester. 

Skrevet
På Sunday, October 15, 2017 den 12.47, Jente37 skrev:

Jeg hadde maxi cosi cabrio til yngstefrøkna(11 år siden) og likte den godt. Enkel å ta med seg hele stolen og babyen ut 😊 men må man ha base på den stolen? Husker ikke helt men tror jeg festa den i selen? 

dette er jo noen år siden, så kanskje noen hr noe å anbefale?  

Bilstol bør du velge etter bilen stolen skal brukes i og ikke etter andres erfaringer med setet. Du bør og prøve stoler i bilen for å se at stolen passer. En feil og feilmontert stol til bilen stolen brukes i kan være livsfarlig både for barnet og de andre i bilen. 

De fleste førstegangsstolene er dog mindre vanskelig å få tilpasset bilen enn stoler til større barn. 

Anonymkode: 044e5...b8a

Skrevet
36 minutter siden, Sisti skrev:

Nå er det ingen av setene jeg har nevnt som er særlig flate, men de er bedre konstruert, særlig rundt hodet enn cabriofix. Folk må jo få velge hva de vil, men jeg ville helt klart, og har valgt en stol som kommer bedte ut i test enn cabriofix. Vi var ihvertfall ikke fornøyde med den, og jeg har flere venninner som heller ikke var fornøyde. Og når det finne flere gode stoler på markedet ville jeg sjekket andte alternativer. Besafe izi modular er feks en veldig god stol.

Skrevet
17 minutes ago, Minlillelykke said:

Nå er det ingen av setene jeg har nevnt som er særlig flate, men de er bedre konstruert, særlig rundt hodet enn cabriofix. Folk må jo få velge hva de vil, men jeg ville helt klart, og har valgt en stol som kommer bedte ut i test enn cabriofix. Vi var ihvertfall ikke fornøyde med den, og jeg har flere venninner som heller ikke var fornøyde. Og når det finne flere gode stoler på markedet ville jeg sjekket andte alternativer. Besafe izi modular er feks en veldig god stol.

Du sa jo i et innlegg over at cabriofix var bratt, og de andre fikk du mer liggestilling i. Jeg bare påpeker at det ikke nødvendigvis er positivt ved de andre stolene. Derfor veldig viktig å prøve stolen i bilen, både for å sjekke at den ikke blir for bratt eller for lite bratt! 

Jeg er enig i at det er fornuftig å sjekke andre alternativer enn cabriofix. Det er mange gode stoler på markedet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...