Gå til innhold

Avhengig av rus i helgene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber fulltid og er ungkar. Har holdt på med rusmidler i litt i underkant av 8 år. 

De rusmidlene som det går i er kokain,amfetamin og alkohol. Tar det alt fra 1-2 ganger i uka, fredag-lørdag. 

Hender at det blir en pause på 1-2 måneder om jeg føler for det.

Jeg føler en psykisk avhengighet. Ting er liksom så kjedelig uten...

Noen som har noen tips til ting og gjøre uten rus? En hobby? Hva gjør dere? 

Anonymkode: 78500...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Anbefaler at du lager deg en bruker på freak.no - der er det mange i din situasjon, mange som har sluttet, og mange med veldig gode råd! :)

Jeg fikk hjelp der, var en utrolig god støtte å få fra mange, og de heier på deg. Fikk til og med flere meldinger fra brukere som ble ekstra gode støttespillere. Jeg er i dag helt rusfri. De kan også komme med råd om hvordan å komme i kontakt med AN/AA om det er noe du kunne tenkt deg.

Anonymkode: 7cf30...d11

• Liker 2
Skrevet

Og så under barn og familie da... 

Anonymkode: 0fe4b...485

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Anbefaler at du lager deg en bruker på freak.no - der er det mange i din situasjon, mange som har sluttet, og mange med veldig gode råd! :)

Jeg fikk hjelp der, var en utrolig god støtte å få fra mange, og de heier på deg. Fikk til og med flere meldinger fra brukere som ble ekstra gode støttespillere. Jeg er i dag helt rusfri. De kan også komme med råd om hvordan å komme i kontakt med AN/AA om det er noe du kunne tenkt deg.

Mange gode råd der.

Glad for dine vegne, det er godt gjort å bli helt rusfri! :)

Mitt mål derimot er ikke å bli 100%9 rusfri, men å gå betraktelig ned på bruken.

AN/AA er anonyme alkoholikere?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode råd der.

Mitt mål derimot er ikke å bli 100%9 rusfri, men å gå betraktelig ned på bruken.

AN er jo Anonyme Narkomane, og AA er for alkoholikere.

Anonymkode: 8fefb...29b

Skrevet

Hvor i landet bor du? Anbefaler Retretten i Oslo, et gratis tilbud. Veldig bra, gratis akupunktur hver dag drop-in, en type akupunktur i øret som tar bort russug! Og mye andre tilbud som selvhjelpsgrupper, psykolog osv. 
Så er Fontenehuset og Gnisten fine aktivitetshus å henge på om du er arbeidsløs for mental og fysisk stimulans (masse gøy der, og masse faste rutiner og "arbeid" man kan delta på og få ansvar for) sånn at man ikke føler på det samme behovet og presset for å fly ut på byen å feste og ruse seg. 

Ellers så er jo trening glimrende, når man først kommer igang og har trent noen ganger vil man kjenne hva det gjør med kroppen og rusen blir følelsen etter trening. Man får en indre lyst til å bare trene og være sunn og tenker fysj om rus og alkohol. Dessuten så er man jo sliten og syntes det er deilig å sitte hjemme med playstation etter trening eller en hard uke med jobb og trening, så du vil ikke føle deg like rastløs og "må" ut å ruse deg. 

Jeg snakker av erfaring, og alle andre jeg kjenner som også har sluttet, så kan jeg si at hjernen fungerer sånn når man ruser seg ofte at serotonin nivået og adrenlinsystemet blir ødelagt og i ubalanse. Da virker alt så kjedelig og platt, så man må ruse seg for å føle noe godt, gøy eller spennende og givende. Du merker vel godt hvordan første gangen du rusa deg, ikke kan sammenlignes med hvordan rus det gir deg nå? For hjernen blir ødelagt av langvarig og jevnlig bruk, og da blir den ødelagt i edru tilstand også. 
Jeg rusa meg av vane, alt var så kjedelig, det eneste jeg gledet meg til var å ruse meg igjen. 
Så havnet jeg i fengsel hvor jeg ble tvunget til å holde meg unna, og det var jo såklart døds kjipt de første ukene, men etter ca 3 mnd (jeg satt bare 1 mnd og valgte å holde meg unna rus når jeg slapp ut siden jeg rett og slett ikke ville ha noe med politiet å gjøre igjen) så registrerte jeg at jeg kunne le av ting på tv, føle meg oppstemt helt tilfeldig, ikke følte meg like tom og kjedelig lenger. Jeg hadde mye mer energi, fikk myyye penere hud, og i stedet for å dra ut på byen så trente jeg hjemme, begynte å bruke tiden på å lage nye måltider ved nye oppskrifter på internett, da gikk tiden og det ga en stor tilfredshet når jeg innså en ny rett som ble god og vellykket, da satt jeg å koste meg med den og hadde ikke engang lyst til å dra på byen, og jeg begynte med litt småoppussing ved at jeg kjøpte ny tv benk på finn og gjorde til et prosjekt der jeg pusset ned malingen, malte ny, skrudde på dekor og la på lakk, det prosjeket og innhandling til det tok jo også tid så der ble jeg distrahert i en måneds tid med det :) Så etter det bestemte jeg meg for å hive bokhylla og sofaen og kjøpte nytt av det på finn også og endret stilen i hele leiligheten, nye tepper, nye farger osv, et prosjekt rett og slett som ga meg noe glede og tilfredshet slik jeg følte at rus før ga meg.

Nå har jeg vært rusfri litt over et år og i sommer så hadde jeg en sprekk der jeg rusa meg flere dager på en uke, og de siste dagene tenkte jeg til og med under rusen at "hvorfor gidder jeg?" og etterpå så tenkte jeg jo bare hvorfor i helvete har jeg giddi å bruke SÅ mye tid og penger på å ruse meg?! Det er jo egentlig ikke noe stas! Det er bare hjernen som blir så fucka av det med tida at alt føles kjedelig ut uten, men egentlig er ikke alt kjedelig uten, det er bare ubalansen i hjernen som gjør at det føles sånn, så med en lengre periode som rusfri (minst 3 mnd) så begynner hjernen å normalisere seg igjen, og etter 1 år så er balansen omtrent som normal. 

Jeg har rusa meg i 10-12 år og tenkt at livet er dritt uten og at folk må få ruse seg som de vil , at det ikke er så farlig eller skadelig (og når folk sa jeg var deprimert osv nekta jeg bare), men bare på den tida som rusfri har jeg kommet lengre i livet enn jeg har gjort alle årene med rus. Det er SÅ deilig å kunne flire av tven igjen, noe jeg knapt gjord ei rusa tilstand engang, og det er så deilig å føle en slags indre givende flamme og ikke bare kjede meg og vente til jeg kan få rusa meg igjen.  Dessuten så skal man også tenke på det (siden du legger denne under Barn og Familie) at for å være en god kjæreste bør man være rusfri. SPESIELT de rusmidlene du bruker skaper jo mye aggresjon mot andre , ikke bare under rusen men også under abstinensene, du ville blitt oppfattet som en borderliner med aggresjons og depresjonsproblemer og det ville blitt et helvete for en samboer å leve med deg , og rus ødelegger også sædkvalitet/befruktningsevne med mer enn 50%, og om man faktisk har tenkt til å få et barn en gang i fremtiden nytter det ikke å prøve å bli rusfri først da, det må ha skjedd lenge før, og man kan absolutt ikke være noe helgeruser når man har barn og kjæreste, selvom du ruser deg borte med andre for rusen påvirker jo deg som person hver dag pga det jevnlig bruk gjør med hjernen din.  

Det å kutte ut å være like aktiv i miljøet ditt vil jeg også anbefale deg. Helt ærlig, all den festingen du driver med nå vil du angre på om ti år. Tenk på det, du kunne kanskje hatt en halv million kroner om du ikke hadde festa så mye og brukt så mye penger på rus!.... Hva er viktigst i livet, kaste bort kropp og hjerne og penger på midlertidig moro og kronisk kjedsomhet og dårlig helse, dårlige familieforhold/samliv/kjæresteforhold og være dårlig forbilde som mor eller far, eller få sunnere verdier der du tar vare på deg selv, får mestringsfølelse og bedre helse, gjør folk rundt deg stolt, ser mye bedre ut fysisk , føler deg mye bedre psykisk, lever lenger og ikke får hjerte eller leversvikt som 50 åring når du har kjæreste og barn... 
Du vil ikke angre på å kutte ut rusen, men det vil være hardt i starten pga gamle vaner. 
Jeg var på byen 3-4 ganger i uka i mange år, det var det beste jeg visste, alle vennene mine der, all action der, mye latter der. 
Nå så vegrer jeg meg for å gå ut, jeg syntes rett og slett det ikke er  verdt det lenger. Det er jo bare falsk moro sånn egentlig. 
Nå syntes jeg det er koselig å være hjemme med god mat, god film, male og tegne litt, rydde og sortere litt, har også blitt hekta på negldekor og sminketeknikker  noe jeg ikke brukte tid på før men som faktisk er ganske gøy, jogger i skogen, går lange turer og fisketurer med venner med barn og uten barn, fisketur alene, og ikke minst - trener! Føles godt! 

Finn en sunn lidenskap og hobby! Trene er veldig bra, yoga er veldig bra for akuratt dette, noen sporter du liker? dansekurs? politiske grupper og engasjement? temakvelder og foredag? begynne å sykle? begynne å svømme? 

Anonymkode: 5d849...6a9

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er et godt tips, freak inspirerer veldig mange til å ruse seg og prøve nye rusmidler. De som har slutta der inne er i grovt mindretall. Jeg hang der før, men nå holder jeg meg unna for alle har så liberalt syn på rus, akuratt som jeg selv hadde FØR, at det ikke er så skadelig , at det bare er å gjøre på de og de måtene, tips om lignende rus og andre rusmidler osv... Men må si jeg er glad som ikke er "sånn" lenger, som tenker pytt sann det går bra så lenge det ikke er heroin liksom.... 
Når man ruser seg jevnlig så tenker man at det er safe og innafor, men hjernen blir uten tvil sterkt påvirka av det, utseendet, stemningsleiet, helsen... Man bare innser det ikke selv før etter et halv år-år etter man har slutta og hjernen faktisk er normal igjen. 

• Liker 5
Skrevet

Hei! Anbefaler deg å prøve ut meditasjon, prøv deg fram med ulike teknikker. Jeg har hvertfall klart å slutte med beroligende,sovetabeletter og hasj , samt kuttet kraftig ned på alkoholinntaket etter jeg begynte å meditere. Lykke til😊

Anonymkode: 51368...dd2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange gode råd der.

Hva er målet ditt for fremtiden? Ønsker du å stifte familie på sikt?

Du har kontroll til du ikke har kontroll lengre.

Vil du ikke bryte dette mønsteret tvert av før mønsteret bryter deg? 

Skrevet
32 minutes ago, AnonymBruker said:

Syns ikke det er et godt tips, freak inspirerer veldig mange til å ruse seg og prøve nye rusmidler. De som har slutta der inne er i grovt mindretall. Jeg hang der før, men nå holder jeg meg unna for alle har så liberalt syn på rus, akuratt som jeg selv hadde FØR, at det ikke er så skadelig , at det bare er å gjøre på de og de måtene, tips om lignende rus og andre rusmidler osv... Men må si jeg er glad som ikke er "sånn" lenger, som tenker pytt sann det går bra så lenge det ikke er heroin liksom.... 
Når man ruser seg jevnlig så tenker man at det er safe og innafor, men hjernen blir uten tvil sterkt påvirka av det, utseendet, stemningsleiet, helsen... Man bare innser det ikke selv før etter et halv år-år etter man har slutta og hjernen faktisk er normal igjen. 

Enig!

Freak er så rusliberale at du bare risikerer at de forteller deg at din nåværende bruk er uproblematisk, og at du faktisk bør fortsette. Det er dessuten veldig mye feilinformasjon og farlige råd der.

Anonymkode: 5cb0f...e13

• Liker 1
Skrevet

Hva liker du å gjøre da? Har du hatt noen hobbyer før?

Som du allerede er inne på selv så er det en bra taktikk å finne seg noe annet å gjøre på! Gjerne noe du skal gjøre i helgene som passer dårlig sammen med å være ruset, men du må jo synes det er gøy og. Da blir det veldig god motivasjon, sånn... "Orker ikke gå ut i kveld, siden jeg skal xxxx i morgen" eller "tar meg bare et par øl, må få sovet i natt for å ikke være helt fucket i morgen når jeg skal.. whatever.." men akkurat hva du liker å gjøre er jo litt opp til deg, kanskje du kan prøve litt forskjellig og se hva du liker? Jeg liker f.eks fisking, riding, gå tur.. liker andre ting og da men de aktivitetene ute er de mest smertefulle etter en hard natt, så de er kanskje mest effektive for å slutte/kutte ned :fnise:

Anonymkode: 219f3...053

Skrevet

Er i samme situasjon når det gjelder hasj.. Kjeder meg når jeg går uten i lengden..

Anonymkode: a65dc...06d

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet bor du? Anbefaler Retretten i Oslo, et gratis tilbud. Veldig bra, gratis akupunktur hver dag drop-in, en type akupunktur i øret som tar bort russug! Og mye andre tilbud som selvhjelpsgrupper, psykolog osv. 
Så er Fontenehuset og Gnisten fine aktivitetshus å henge på om du er arbeidsløs for mental og fysisk stimulans (masse gøy der, og masse faste rutiner og "arbeid" man kan delta på og få ansvar for) sånn at man ikke føler på det samme behovet og presset for å fly ut på byen å feste og ruse seg. 

Ellers så er jo trening glimrende, når man først kommer igang og har trent noen ganger vil man kjenne hva det gjør med kroppen og rusen blir følelsen etter trening. Man får en indre lyst til å bare trene og være sunn og tenker fysj om rus og alkohol. Dessuten så er man jo sliten og syntes det er deilig å sitte hjemme med playstation etter trening eller en hard uke med jobb og trening, så du vil ikke føle deg like rastløs og "må" ut å ruse deg. 

Jeg snakker av erfaring, og alle andre jeg kjenner som også har sluttet, så kan jeg si at hjernen fungerer sånn når man ruser seg ofte at serotonin nivået og adrenlinsystemet blir ødelagt og i ubalanse. Da virker alt så kjedelig og platt, så man må ruse seg for å føle noe godt, gøy eller spennende og givende. Du merker vel godt hvordan første gangen du rusa deg, ikke kan sammenlignes med hvordan rus det gir deg nå? For hjernen blir ødelagt av langvarig og jevnlig bruk, og da blir den ødelagt i edru tilstand også. 
Jeg rusa meg av vane, alt var så kjedelig, det eneste jeg gledet meg til var å ruse meg igjen. 
Så havnet jeg i fengsel hvor jeg ble tvunget til å holde meg unna, og det var jo såklart døds kjipt de første ukene, men etter ca 3 mnd (jeg satt bare 1 mnd og valgte å holde meg unna rus når jeg slapp ut siden jeg rett og slett ikke ville ha noe med politiet å gjøre igjen) så registrerte jeg at jeg kunne le av ting på tv, føle meg oppstemt helt tilfeldig, ikke følte meg like tom og kjedelig lenger. Jeg hadde mye mer energi, fikk myyye penere hud, og i stedet for å dra ut på byen så trente jeg hjemme, begynte å bruke tiden på å lage nye måltider ved nye oppskrifter på internett, da gikk tiden og det ga en stor tilfredshet når jeg innså en ny rett som ble god og vellykket, da satt jeg å koste meg med den og hadde ikke engang lyst til å dra på byen, og jeg begynte med litt småoppussing ved at jeg kjøpte ny tv benk på finn og gjorde til et prosjekt der jeg pusset ned malingen, malte ny, skrudde på dekor og la på lakk, det prosjeket og innhandling til det tok jo også tid så der ble jeg distrahert i en måneds tid med det :) Så etter det bestemte jeg meg for å hive bokhylla og sofaen og kjøpte nytt av det på finn også og endret stilen i hele leiligheten, nye tepper, nye farger osv, et prosjekt rett og slett som ga meg noe glede og tilfredshet slik jeg følte at rus før ga meg.

Nå har jeg vært rusfri litt over et år og i sommer så hadde jeg en sprekk der jeg rusa meg flere dager på en uke, og de siste dagene tenkte jeg til og med under rusen at "hvorfor gidder jeg?" og etterpå så tenkte jeg jo bare hvorfor i helvete har jeg giddi å bruke SÅ mye tid og penger på å ruse meg?! Det er jo egentlig ikke noe stas! Det er bare hjernen som blir så fucka av det med tida at alt føles kjedelig ut uten, men egentlig er ikke alt kjedelig uten, det er bare ubalansen i hjernen som gjør at det føles sånn, så med en lengre periode som rusfri (minst 3 mnd) så begynner hjernen å normalisere seg igjen, og etter 1 år så er balansen omtrent som normal. 

Jeg har rusa meg i 10-12 år og tenkt at livet er dritt uten og at folk må få ruse seg som de vil , at det ikke er så farlig eller skadelig (og når folk sa jeg var deprimert osv nekta jeg bare), men bare på den tida som rusfri har jeg kommet lengre i livet enn jeg har gjort alle årene med rus. Det er SÅ deilig å kunne flire av tven igjen, noe jeg knapt gjord ei rusa tilstand engang, og det er så deilig å føle en slags indre givende flamme og ikke bare kjede meg og vente til jeg kan få rusa meg igjen.  Dessuten så skal man også tenke på det (siden du legger denne under Barn og Familie) at for å være en god kjæreste bør man være rusfri. SPESIELT de rusmidlene du bruker skaper jo mye aggresjon mot andre , ikke bare under rusen men også under abstinensene, du ville blitt oppfattet som en borderliner med aggresjons og depresjonsproblemer og det ville blitt et helvete for en samboer å leve med deg , og rus ødelegger også sædkvalitet/befruktningsevne med mer enn 50%, og om man faktisk har tenkt til å få et barn en gang i fremtiden nytter det ikke å prøve å bli rusfri først da, det må ha skjedd lenge før, og man kan absolutt ikke være noe helgeruser når man har barn og kjæreste, selvom du ruser deg borte med andre for rusen påvirker jo deg som person hver dag pga det jevnlig bruk gjør med hjernen din.  

Det å kutte ut å være like aktiv i miljøet ditt vil jeg også anbefale deg. Helt ærlig, all den festingen du driver med nå vil du angre på om ti år. Tenk på det, du kunne kanskje hatt en halv million kroner om du ikke hadde festa så mye og brukt så mye penger på rus!.... Hva er viktigst i livet, kaste bort kropp og hjerne og penger på midlertidig moro og kronisk kjedsomhet og dårlig helse, dårlige familieforhold/samliv/kjæresteforhold og være dårlig forbilde som mor eller far, eller få sunnere verdier der du tar vare på deg selv, får mestringsfølelse og bedre helse, gjør folk rundt deg stolt, ser mye bedre ut fysisk , føler deg mye bedre psykisk, lever lenger og ikke får hjerte eller leversvikt som 50 åring når du har kjæreste og barn... 
Du vil ikke angre på å kutte ut rusen, men det vil være hardt i starten pga gamle vaner. 
Jeg var på byen 3-4 ganger i uka i mange år, det var det beste jeg visste, alle vennene mine der, all action der, mye latter der. 
Nå så vegrer jeg meg for å gå ut, jeg syntes rett og slett det ikke er  verdt det lenger. Det er jo bare falsk moro sånn egentlig. 
Nå syntes jeg det er koselig å være hjemme med god mat, god film, male og tegne litt, rydde og sortere litt, har også blitt hekta på negldekor og sminketeknikker  noe jeg ikke brukte tid på før men som faktisk er ganske gøy, jogger i skogen, går lange turer og fisketurer med venner med barn og uten barn, fisketur alene, og ikke minst - trener! Føles godt! 

Finn en sunn lidenskap og hobby! Trene er veldig bra, yoga er veldig bra for akuratt dette, noen sporter du liker? dansekurs? politiske grupper og engasjement? temakvelder og foredag? begynne å sykle? begynne å svømme? 

Wow! Jeg er imponert av alt du har utrettet! 

Skrevet

Var i samme situasjon og jeg la meg inn i behandlingsinstitusjon. Slutta og lever på nytt nå.

Anonymkode: 65e40...469

• Liker 1
Skrevet (endret)

Veldig veldig enig i  at man bør holde seg unna freak.no. Jeg tror freak har gjort til at flere har prøvd ut rusmidler enn å få folk til å holde seg unna.

Skal du bli rusfri er det første du må gjøre å kutte miljøet hvor du ruser deg. Det innebærer kanskje at du føler du må være kjip med venner. Det er ikke gøy, men sannsynligheten for at du kommer til å ruse deg igjen hvis du henger med de, er så stor at det må til. Det er vanskelig i starten, men på sikt så kommer du til å se at rusmidler bare skader deg, og hvor deilig det er å være rusfri. Kan virkelig anbefale trening. Det er så digg å kjenne at kroppen begynner å funke ordentlig etter mange års med heftig festing.

Lykke til

Endret av miaw
  • Liker 1
Skrevet

Bli 100% rusfri. Jeg er borti veldig mange rusmisbrukere i jobben min, og det er ikke en eneste positiv ting å si om det. Du vil ha et mye bedre liv uten.

Anonymkode: b3be1...3e6

Skrevet
9 timer siden, Bakepulver skrev:

Wow! Jeg er imponert av alt du har utrettet! 

Takk :) Trodde aldri jeg skulle gidde å slutte eller i det hele tatt få noe ut av en sånn forandring (jeg hadde det jo helt fint mente jeg, det var bare verden som var kjip, mens egentlig var det hjernen min som var kjip), men det er det beste valget for livet mitt jeg har tatt på mange mange år! Nå var det pga tvang jeg måtte slutte tvert, hadde jo ikke noe valg når jeg kom i fengsel, men var min egen frie vilje som valgte å fortsette å holde meg unna når jeg kom ut igjen. Mest av frykt for nytt opphold, men så av motivasjon fordi jeg faktisk kjente fordelene av det med tiden! På en måte tenker jeg at det var meningen med at jeg skulle måtte bli tatt og sone, God's has a plan with everything and if you continue the way he leads you on you will get rewarded  :) Jeg hadde nok ikke sluttet om jeg ikke havnet i problemer med politiet og fikk meg en støkk der.  

Og mange av de andre jeg kjenner som har sluttet greide det på helt eget iniativ med god hjelp fra Retretten, NA og Fontenehuset. Å vurdere det er ikke nok, man må ha lyst, og man må ha kustus, se det som et prosjekt man skal fullføre eller hvertfall prøve en stund og ikke gi opp med bare fordi det er hardt. 

Det er egentlig surrealistisk for meg å tenke på hvor lite jeg har til overs for og lyst til å ruse meg nå, hvor lite verdi jeg legger i de "vennene " og det miljøet, det var i så mange år alt for meg, og nå så bare tssssssk hva pokker drev jeg med, så blind jeg var! (ironisk nok så mente jeg jo at alle som var i mot rus og som skulle moralprekne meg på den tiden var de blinde :P ) 

Skrevet

Det kommer an på hvorfor du vil ruse deg og om du tenker å slutte helt eller kun delvis. Er det slik du føler du må ruse deg når du er på fest/ute på byen? Eller er det kun på enkelte fester? Har det blitt en slags vane eller gjør du det fordi "alle andre gjør det"?

Jeg tenker du først og fremst ikke må kutte ut alle festligheter i helgene. Du må heller lære deg å kutte ned på rusen dersom det er det du vil eller å sette et mål for at du f.eks kun ruser deg på enkelte spesielle fester (noe jeg selv gjør og ikke ser på som farlig, da bruken er rimelig kontrollert, og det er ikke noe jeg MÅ. Jeg vet jeg kan hvis jeg vil og jeg tror det er derfor jeg klarer å bruke rus kontrollert fordi jeg kan få tak i det når jeg vil og derfor ikke føler trang til å måtte ruse meg de gangene jeg blir tilbudt det. I snitt blir det ca 4-6 ganger i året og kun på spesielle arrangement der jeg føler meg trygg). 

Jeg tror ikke det er lett å kutte ned til null bruk av rus så raskt. Men jeg vil anbefale deg, som du selv skriver, å finne en hobby. Og gjerne en hobby som du kan forbeholde helgene for å gjerne unngå å delta på fester hvor det er større sjanse for at du ruser deg. F.eks fjellturer, klatring, trening, hytteturer (med venner/familie som ikke driver med rus), fiske, jakt, passe hunder (da kan du ikke ruse deg og du må være klar til å gå tur om hunden vil ut), drive med kunst (male? lage noe?), invitere på spillkvelder eller lage mat sammen med venner. Det er mye man kan finne på :) Kanskje du kan prøve å lage avtaler litt tidlig på lørdag og søndagene? Da må du være opplagt og kan ikke drikke for mye eller ruse deg. 

Anonymkode: 8a6f8...d0d

Skrevet

Jeg var hekta på det meste av det du er,PLUSS+PLUSS,b.la.heroin i mange år som blei etterhvert 'favoritten' min,og holdt på i ca. 10 år, nesten hver eneste dag.Har vært på rehab. i flere år nå(og er det fortsatt,men snart ferdig heldigvis).Holder på med leilighet og jobb/skole for tiden.JA,ti år av livet bortkasta(selv om jeg så ofte syntes det var sååå kult og moro,så lenge jeg var i det)..HUFF,hva/hvordan var det jeg tenkte lurer jeg ofte på,og ikke FAEN om jeg vil tilbake til det.Et sånt liv unner jeg ingen..Jeg er 39 og ikke fått etablert meg ordentlig engang.Alle sier jeg er  kjekk og pen mann og heldigvis har jeg mye p.ga. trening,hygiene,kosthold/vitaminog FORSIKTIGHET klart å ungå sykdom(p.ga. ureinslighet) og å bli 'preget' av narkotika utseendemessig(veldig mange som blir hekta gir jo bare 'faen' i det meste..FYSSJJ!!!)Jeg 'gadd' ikke å få meg dame heller bortsett fra noen småforhold som ikke kan sies å være ordentlig forhold engang,men heller fuckfriends(Narkotikaen blir jo et slags 'forhold' når man er hekta)...Veldig mange sliter/får problemermed følelseslivet etterhvert også,og mange begynner med knark fordi dem allerede gjør det,og det gjør det jo bare værre på sikt.....Om en VIRKELIG VILL SLUTTE så bør en innrømme overfor seg  selv AT MANN ER HEKTA(mange vil ikke,men sier dem vil.Jeg var en av dem,men er ikke det nå.HELDIGVIS)....

Alle NAV kontor har ruskonsulenter og kan hjelpe deg med å søke på behandlig/rehab.

Jeg var på behandling i  to år(det måtte til) og det hjalp..Fikk tenkt igjennom masse og endel vondt kom fram men samme det...Masse fritidsaktiviteter og trening har dem også..Og flinke miljøarbeidere også........

Om du lurer på noe.Bare Spør..Det livet unnes ingen....

LYKKE TIL..JEG HOLDER PÅ Å KLARE DET...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...