AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Heisann. Vi har en BC på straks 6 mnd. Hun er kosete, veldig familievennlig hund. Vi veit veldig godt hva denne hunden krever av hodetrening, turer osv.. Men vi har tenkt til å ha henne som en helt vanlig familiehund, uten treninger, agility og annen sport. Har et par bekjente som ikke liker dette, og som sier at hunden kommer til å få det helt forferdelig. Vi trener henne på vår måte, med miljøtrening, sosialisering, at hun blir vant med både barn, voksne og andre dyr (vi har en katt også, som hunden vår liker å leke med), turer, lydighet og ikke minst mase kos da Har også to barn som elsker denne hunden veldig masse😊 Både jeg og mannen min er enige om dette, og syns ikke dette er forferdelig i det hele tatt. Selv om hun er en gjeterhund, så er hun verdens snilleste hund. Dessuten får man den hunden sånn som man vil ha det selv, og mye kommer an på eierne (altså vi). De vi kjøpte henne fra ville gjerne at valpene skulle få komme i et familievennlig hjem. Faren til hunden vår er gjeter, mens moren bare har vært en familiehund, og ikke mer enn det. Hvis dere bare skal skrive for å være frekk, så kan dere bare la være å skrive.. Anonymkode: 4a4ad...63d
Tabris Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 En hund trenger ikke konkurrere i noen sport, uansett hvilken rase det er. Men en hund bør få bruke hodet i tillegg til beina, og noen raser krever mer mental aktivisering enn andre. Hunder er tilpasningsdyktige, noen ganger for tilpasningsdyktige. Dvs at de kan tilpasse seg et rolig liv med lite aktivisering og sove bort livet sitt i sofaen etter en luftetur rundt nabolaget og fem minutter triksetrening - men er det egentlig et bra liv for en hund? De har det ikke fælt, men jeg mener de kunne hatt det så mye bedre. Og man trenger ikke konkurrere i noe for å gjøre det. Nå sier jeg ikke at det er hva dette har tenkt å tilby hunden deres, det vet jeg ingenting om, men vet dessverre at det er for mange hunder som lever som det fordi de er "bare en familiehund". Og det synes jeg er trist. 11
T-Rex Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Heisann. Vi har en BC på straks 6 mnd. Hun er kosete, veldig familievennlig hund. Vi veit veldig godt hva denne hunden krever av hodetrening, turer osv.. Men vi har tenkt til å ha henne som en helt vanlig familiehund, uten treninger, agility og annen sport. Har et par bekjente som ikke liker dette, og som sier at hunden kommer til å få det helt forferdelig. Vi trener henne på vår måte, med miljøtrening, sosialisering, at hun blir vant med både barn, voksne og andre dyr (vi har en katt også, som hunden vår liker å leke med), turer, lydighet og ikke minst mase kos da Har også to barn som elsker denne hunden veldig masse😊 Både jeg og mannen min er enige om dette, og syns ikke dette er forferdelig i det hele tatt. Selv om hun er en gjeterhund, så er hun verdens snilleste hund. Dessuten får man den hunden sånn som man vil ha det selv, og mye kommer an på eierne (altså vi). De vi kjøpte henne fra ville gjerne at valpene skulle få komme i et familievennlig hjem. Faren til hunden vår er gjeter, mens moren bare har vært en familiehund, og ikke mer enn det. Hvis dere bare skal skrive for å være frekk, så kan dere bare la være å skrive.. Anonymkode: 4a4ad...63d Jeg håper dette er et trolleinnlegg. 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Min tanke om dette er at ulike hunderaser har ulike behov. Hunderasene er (noenlunde) bevisst avlet fram for bestemte oppgaver/jobber, ulike utseender, ulike miljøer osv. Naturlig nok vil en hund ha det best når den får et liv i tråd med de egenskapene de er avlet for. Dette fyller hundens behov. En BC er en hund med stort aktivitetsbehov, høy intelligens og som generelt kan sies å trives med «oppgaver» fysisk og mentalt. Man trenger ikke bedrive konkurransetrening for at hunden skal ha det bra, men den trenger, og fortjener, å få bruke både hodet og kroppen mye. Det er også velkjent at en del understimulerte BC-er blir temmelig oppfinnsomme, og da gjerne på en destruktiv måte. Dette kan også oppleves som stress, både for hund og eier. Å unnskylde seg med «familiehund» er en sovepute som ikke er til gode verken for dere eller hunden. Når dette er sagt: jeg har selv hatt hunder som ikke har kunnet brukes til det de egentlig var tiltenkt. Jeg har bl.a. hatt en jakthund som, på tross av mye og god trening, aldri ble noen god jakthund. Hos oss var denne hunden en familiehund, men den fikk bruke egenskapene sine på andre måter. Vi var masse ute i skog og fjell til fots og på ski, den gikk en hel del med kløv, vi utforsket mye spor og vi som eiere var bevisste på hundens behov slik at den kunne ha et godt liv. Anonymkode: b8d5f...119 7
daemonia Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg skjønner godt at folk rundt dere reagerer. BC er arbeidsnarkomane, og har ekstremt med energi som ikke kan tømmes bare med rusleturer her og der, og å sosialiseres. Sosialisering er ikke mental trening. Jeg ser jo du skriver lydighet, men hva legger du egentlig i det? Sitt, dekk, kom, og gi labb er ikke veldig givende for en BC. Hva er det konkret dere mener dere kan tilby en BC som er godt nok for rasen? Det er mange av dem som "bare er familiehunder", og det er de samme som stadig utagerer mot folk og dyr, flyr rundt i trafikken og gjeter og napper både gående og syklister, og ellers er ekstremt stresset på grunn av understimulering. Så hva er egentlig planen deres? 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Dere burde egentlig skaffet dere en selskapshund fordi BCer krever MYE. Men dere kan jo trene agility, sporsøk, lydighet osv uten å konkurrere. En arbeidshind vil leve et veldig kjedelig liv uten å ha en jobb, og mange blir også veldig destruktive når de ikke får dent behovene sine. Vi får se hvor glade dere er i hunden deres DERSOM den begynner å spise opp veggene deres. Jeg sier ikke at det kommer til å skje, men det er gode muligheter for det. Anonymkode: 86cf1...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 7 hours ago, T-Rex said: Jeg håper dette er et trolleinnlegg. Selvfølgelig - det er ikke en gang et spørsmål her, bare "sånn gjør vi det" for å være provoserende. Anonymkode: 86cf1...4fb 3
Oktnxbye Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Min første tanke er at dere har bommet totalt på rase. Hvis jeg ikke tar helt feil troner BC toppen på listen over verdens smarteste hunderaser. De har, som flere har nevnt over her - en helt vanvittig arbeidskapasitet og ikke minst arbeidsGLEDE. Jeg ville helt klart latt hunden få brukt hodet og kroppen til mer enn bare en rusletur langs veien en gang om dagen og litt hverdagslydighet innimellom. En understimulert hund vil gjerne finne sine egne måter å få utløp av energien på, og i mange mange tilfeller har det en tendens til å kunne bli veldig destruktivt. Husk at hunden fremdeles bare er en valp og at det virkelige behovet for aktivitet enda ikke har vist seg. 4
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Mange hunder som trives i den type familieliv, men BC er en ekstremt aktiv hund som krever mye. Den er mer intelligent enn mange andre hunder og krever mer enn de fleste andre hunder. Jeg har aldri møtt en familie-border collie som ikke var vill og gal. Noe som den blir av for lite aktivitet. Anonymkode: 08e40...776 3
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Så dere skal ikke gi den skikkelig hjernetrim i det hele tatt? Bare tur? Er dere klar over at en BC kan løpe til den styrter og fremdeles være klar for mer? Fordi hjernen dems ikke skrur seg av når de er slitne. De trenger å få trimmet hjernen, ellers vil dere kunne ende opp med en hund som blir rastløs og får masse uvaner fordi den kjeder seg. BC er ikke en vanlig familiehund, de kan tilpasse seg ja, men det er dermed ikke sagt at de trives med det. Anonymkode: 58238...702
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 Har flere av dere som svarer her noensinne eid en border collie? Jeg har to "familiehund-border collier" og mine hunder stortrives i rollen sin. Jeg har snille, rolige, lydige og ekstremt harmoniske hunder. De stortrives på lange turer, men sier heller ikke nei takk til en dassedag på sofaen. Så klart er border collien en aktiv rase og krever mye mosjon, men den gamle chihuahuaen jeg hadde tidligere krevde faktisk mer hjernetrim enn border colliene gjør. Jeg får alltid mye skryt for at hundene mine er så glade, snille og harmoniske av andre mennesker. De er IKKE stressa, ville og gale selv om vi ikke trener lydighet eller agility. Spor egner mine seg dårlig til da de ikke har skjønt hvordan nesen deres fungerer 😝 I skrivende stund ligger begge to som to slakt på gulvet, kjempeslitne etter en dag sammen med hestene. De får gå løse på gården og bedrive hundetingene sine (så klart alltid under oppsyn av meg eller andre), mens jeg tar meg av hesten. De får leke med andre hunder og være med på alt som skjer. Kjenner jeg dem rett så må jeg nesten tvinge dem ut på tissetur i kveld. Så at alle "familie bcer" er ville og gale er bullshit og et tegn på mangel på kunnskap om rasen. BCen blir nøyaktig hva du gjør det til. Når det er sagt så vil jeg ikke anbefale BCen til noen som ikke er aktive. De krever mer enn tre tisseturer om dagen. Jeg er derimot dritt lei av alle som hevder at med mindre du gjeter eller konkurrerer så har du ingenting med en BC å gjøre. Mine har aldri sett innsiden av en konkurransebane og de bryr seg katta om sauer. Anonymkode: 2cb31...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Har flere av dere som svarer her noensinne eid en border collie? Jeg har to "familiehund-border collier" og mine hunder stortrives i rollen sin. Jeg har snille, rolige, lydige og ekstremt harmoniske hunder. De stortrives på lange turer, men sier heller ikke nei takk til en dassedag på sofaen. Så klart er border collien en aktiv rase og krever mye mosjon, men den gamle chihuahuaen jeg hadde tidligere krevde faktisk mer hjernetrim enn border colliene gjør. Jeg får alltid mye skryt for at hundene mine er så glade, snille og harmoniske av andre mennesker. De er IKKE stressa, ville og gale selv om vi ikke trener lydighet eller agility. Spor egner mine seg dårlig til da de ikke har skjønt hvordan nesen deres fungerer 😝 I skrivende stund ligger begge to som to slakt på gulvet, kjempeslitne etter en dag sammen med hestene. De får gå løse på gården og bedrive hundetingene sine (så klart alltid under oppsyn av meg eller andre), mens jeg tar meg av hesten. De får leke med andre hunder og være med på alt som skjer. Kjenner jeg dem rett så må jeg nesten tvinge dem ut på tissetur i kveld. Så at alle "familie bcer" er ville og gale er bullshit og et tegn på mangel på kunnskap om rasen. BCen blir nøyaktig hva du gjør det til. Når det er sagt så vil jeg ikke anbefale BCen til noen som ikke er aktive. De krever mer enn tre tisseturer om dagen. Jeg er derimot dritt lei av alle som hevder at med mindre du gjeter eller konkurrerer så har du ingenting med en BC å gjøre. Mine har aldri sett innsiden av en konkurransebane og de bryr seg katta om sauer. Anonymkode: 2cb31...ef1 Ja. Nå har jeg malinois. Det ligger i genene. Anonymkode: 86cf1...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 Så lenge hun får nok stimuli både fysisk og mentalt spiller det vel ingen rolle om dere driver agility eller ikke.. Anonymkode: 75660...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Nå har jeg malinois. Det ligger i genene. Anonymkode: 86cf1...4fb Jeg er AB du siterte. Da vet du godt at de ikke er nevrotiske vrak som blir gale i hodet om de ikke blir aktivisert 78 timer i døgnet. Det er utrolig kjedelig når folk bare snakker ned en så utrolig flott rase. At de må ha et aktivt hjem er det ingen tvil om. En BC blir ikke en psykiatripasient fordi den ikke hopper hinder eller får trykket godbiter i trynet 40 ganger om dagen. Jeg kjenner en rekke BCer som er flotte "familiehunder" i aktive familier. Mine BCer har aldri ødelagt så mye som en sokk. De er også verdens mest avslappa vesener. De girer seg gjerne opp og herjer med glede når det er lov, men de har en avknapp når "moroa" er ferdig. Anonymkode: 2cb31...ef1 1
Maleficenta Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er AB du siterte. Da vet du godt at de ikke er nevrotiske vrak som blir gale i hodet om de ikke blir aktivisert 78 timer i døgnet. Det er utrolig kjedelig når folk bare snakker ned en så utrolig flott rase. At de må ha et aktivt hjem er det ingen tvil om. En BC blir ikke en psykiatripasient fordi den ikke hopper hinder eller får trykket godbiter i trynet 40 ganger om dagen. Jeg kjenner en rekke BCer som er flotte "familiehunder" i aktive familier. Mine BCer har aldri ødelagt så mye som en sokk. De er også verdens mest avslappa vesener. De girer seg gjerne opp og herjer med glede når det er lov, men de har en avknapp når "moroa" er ferdig. Anonymkode: 2cb31...ef1 Men dine er sikkert rolige fordi dere i familien er såpass aktive og fordi de har stor boltreplass på en gård. Hadde dere bodd midt i byen og eneste aktivisering de fikk var lufteturer i bånd rundt nabolaget, hadde de nok ikke vært like harmoniske eller? 7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er AB du siterte. Da vet du godt at de ikke er nevrotiske vrak som blir gale i hodet om de ikke blir aktivisert 78 timer i døgnet. Det er utrolig kjedelig når folk bare snakker ned en så utrolig flott rase. At de må ha et aktivt hjem er det ingen tvil om. En BC blir ikke en psykiatripasient fordi den ikke hopper hinder eller får trykket godbiter i trynet 40 ganger om dagen. Jeg kjenner en rekke BCer som er flotte "familiehunder" i aktive familier. Mine BCer har aldri ødelagt så mye som en sokk. De er også verdens mest avslappa vesener. De girer seg gjerne opp og herjer med glede når det er lov, men de har en avknapp når "moroa" er ferdig. Anonymkode: 2cb31...ef1 Bra for deg. Men det er MANGE hunder av denne rasen som ikke får nok stimuli! Å jeg har personlig sett hvor stressa de blir. Har også eid BC men den fikk den trimmen den behøvde både psykisk og fysisk fordi den hadde gått på veggen hvis den ikke hadde hatt noe å gjøre. Du snakker som om du veit alt og alle andre ikke veit noe, men da er det fint at folk har forskjellige erfaringer å dele ikke sant? Det er da ingen her som sier at de MÅ hoppe hinder for å ikke bli tullete i hode, men de trenger en del mental stimuli. Alle eksperter er enige å så jeg veit ikke hvem jeg skal tro på jeg, dem eller en fremmed på nettet. Anonymkode: 58238...702 2
Oktnxbye Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I skrivende stund ligger begge to som to slakt på gulvet, kjempeslitne etter en dag sammen med hestene. De får gå løse på gården og bedrive hundetingene sine (så klart alltid under oppsyn av meg eller andre), mens jeg tar meg av hesten. De får leke med andre hunder og være med på alt som skjer. Kjenner jeg dem rett så må jeg nesten tvinge dem ut på tissetur i kveld. Der sier du det viktige. Du bor på gård og hundene får løpe løse og være med hester og andre hunder og gjøre sine ting. De FÅR stimuli. Tror du de ville vært like fornøyde hvis du bodde i en leilighet i byen og gikk turer langs veien i bånd? 5
Tabris Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 Man kan ikke anta at alle andre hunder er som ens egen. Som du sier, AB, så har dere et aktivt liv hvor hundene er mye ute og er delaktige i det som skjer på gården. Og du sier det jo selv - de trenger et aktivt liv. Alle her har jo nettopp understreket at de IKKE trenger å konkurrere i noe for å trives, men at de trenger mental og fysisk stimuli, mer enn hva den vanlige familiehund tradisjonelt får. 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 9 timer siden, Maleficenta skrev: Men dine er sikkert rolige fordi dere i familien er såpass aktive og fordi de har stor boltreplass på en gård. Hadde dere bodd midt i byen og eneste aktivisering de fikk var lufteturer i bånd rundt nabolaget, hadde de nok ikke vært like harmoniske eller? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bra for deg. Men det er MANGE hunder av denne rasen som ikke får nok stimuli! Å jeg har personlig sett hvor stressa de blir. Har også eid BC men den fikk den trimmen den behøvde både psykisk og fysisk fordi den hadde gått på veggen hvis den ikke hadde hatt noe å gjøre. Du snakker som om du veit alt og alle andre ikke veit noe, men da er det fint at folk har forskjellige erfaringer å dele ikke sant? Det er da ingen her som sier at de MÅ hoppe hinder for å ikke bli tullete i hode, men de trenger en del mental stimuli. Alle eksperter er enige å så jeg veit ikke hvem jeg skal tro på jeg, dem eller en fremmed på nettet. Anonymkode: 58238...702 52 minutter siden, Oktnxbye skrev: Der sier du det viktige. Du bor på gård og hundene får løpe løse og være med hester og andre hunder og gjøre sine ting. De FÅR stimuli. Tror du de ville vært like fornøyde hvis du bodde i en leilighet i byen og gikk turer langs veien i bånd? Jeg bor i boligfelt, men har mulighet til å ta med meg hundene til gården. Bodde i boligfelt tidligere også uten denne muligheten og hundene hadde det like greit da. Anonymkode: 2cb31...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå