Jens Skrevet 25. januar 2005 #21 Del Skrevet 25. januar 2005 I og med att passiv røyking er påvist farlig for barn, og kan føre til krybbedød for babyer, hadde jeg aldri latt mine barn sove ett sted der det røykes inne mens de er der!Ivertfall ikke når de er så små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 25. januar 2005 #22 Del Skrevet 25. januar 2005 Allergi eller ikke... jeg hadde faktisk ikke latt mine barn ligge over/ oppholde seg over lang tid i et hus der det ble røkt inne. Foreldrene setter sikkert pris på at du varsler om dette på forhånd, så det syns jeg var en god tanke! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #23 Del Skrevet 25. januar 2005 Men jeg kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å gå på besøk til folk som røykte - ærlig talt - stakkars unger. Du ville altså la dine barn dra på besøk til andre uansett hva de holdt på med der?? Jeg synes røyking forann barn er ren og skjær barnemisshandling. Derfor ser jeg det som langt langt værre å utsette barna fra dette enn å nekte dem å besøke barns om har foreldre som driver med denne typen misshandling. Disse barna kan heller komme på besøk til oss.. Så får de også litt "fri"... Det er de som er de stakar barna!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #24 Del Skrevet 25. januar 2005 Noen timers passiv røyking gir ingen varige skader - mener jeg. Man kan uansett ikke beskytte barna mot passiv røyking absolutt hele tiden - det er umulig. 1. Kun litt passiv røyking er og blir helseskadelig! Ennå verre er det at dette kan medføre "tilvenning" til at det røykes. 2. Jeg kan faktisk hindre at mitt barn ikke blir utsatt for passiv røyking! Jeg er faktisk enn ansvarlig foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #25 Del Skrevet 25. januar 2005 Allergi eller ikke... jeg hadde faktisk ikke latt mine barn ligge over/ oppholde seg over lang tid i et hus der det ble røkt inne. Nettopp!! Og det er flere av oss!!! Å ikke si i fra til foreldrene til et overnattende barn om at man har tenkt å røyke er omtrent som å ikke si i fra at man har tenkt å slå barna.. Litt slåing har vel aldri skadet noen.. og man kan jo aldri sikre barna 100% mot å bli slått.. (var ikke det logikken?) :evil: Jeg blir sint bare på tanken om at noen kunne gjøre noe slik mot et uskyldig barn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #26 Del Skrevet 25. januar 2005 jeg både røyker å har barn men jeg røyker aldri inne. ikke når vi har fest en gang tar vi røyken inne. røyken setter seg utrolig godt fast i både klær og andre ting. tror ikke jeg hadde vært så overlykkelig om ungen min kom hjem fra overnatting å stinket røyk :-? . mine foreldre røyket inne da jeg var liten. jeg er ikke hysterisk men jeg skjønner bare ikke hvorfor ungen skal måtte sitte i dritt lukten. det er ikke bra for barn i det hele tatt. stakkars unger. hadde vært flau :oops: om jeg røykte inne med ungene rundt men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 25. januar 2005 #27 Del Skrevet 25. januar 2005 I dag er det nå en gang blitt slik at de aller aller færreste røyker innendørs i hjem der det bor/oppholder seg barn. Derfor ville jeg syns det var ok om du sa i fra på forhånd. Da kan "hysteriske" (som dere kaller det) foreldre foreta et opplyst valg, og du slipper at de blir sure i ettertid når barna kommer hjem og stinker røyk. Ikke-hysteriske foreldre kan jo bare si "ok", og ingen skade er skjedd. Jeg mener at man ikke skal røyke når barn er tilstede uansett om det er egne eller andres, en røyk eller ti osv. Men det er å dra det vel langt å sammenligne det med slag og barnemishandling da. Uforsvarlig syns jeg nok det er, spesielt overfor egne barn som blir utsatt for det daglig. Å røyke under kjøkkenvifta etter at barna har lagt seg, ville jeg sannsynligvis ikke sagt fra om... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2005 #28 Del Skrevet 25. januar 2005 1. Kun litt passiv røyking er og blir helseskadelig! Ennå verre er det at dette kan medføre "tilvenning" til at det røykes. 2. Jeg kan faktisk hindre at mitt barn ikke blir utsatt for passiv røyking! Jeg er faktisk enn ansvarlig foreldre. Ikke gå ut med barnet heller, for all eksosen er farlig og spesielt nå på vinteren er den faktisk mer skadelig enn røyken. Så beklager, men noen timer passiv røyking, er neppe så skadelig, at en må unngå det. Ingen dør av å være passiv røyer i noen timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lena24 Skrevet 25. januar 2005 #29 Del Skrevet 25. januar 2005 dere som sier at det ikke er noe problem at man røyker inne med barna. hvor mange av dere gjør det selv egentlig??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 25. januar 2005 #30 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg ville selv ikke røyket daglig inne med barn. Og jeg ville nok gått ut om det kom overnattingsgjester. Men tror overhodet ikke mine barn tar skade av å oppholde seg en periode i et hus hvor det røykes inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. januar 2005 #31 Del Skrevet 25. januar 2005 dere som sier at det ikke er noe problem at man røyker inne med barna. hvor mange av dere gjør det selv egentlig??? Jeg røyker IKKE inne, men mine barn hadde ikke tatt skade av å oppholde seg hos noen som røyker, noen timer. Her er det ikke snakk om hver dag, men noen ganger. En utrolig stor forskjell. Og tro det eller ei, men eksosen de puster inn hver eneste dag de er ute, er verre enn røyken. Noe å tenke på gitt, før en blir helt hysterisk med tanke på røyk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 25. januar 2005 #32 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg har ikke datteren min i rom hvor det røykes. Så er hun da bare ett år, og jeg ser for meg de små lungene vri seg om jeg skulle vært det . Men så er vi heller aldri i situasjoner der dette begrenser oss, kjenner INGEN som kunne tenke seg å tenne en sigarett i hennes nærvær - heldigvis. Forøvrig bor vi ikke i trafikkert område, selv om vi bor i tettsted, så eksosen er ingen fare hos oss. Men jeg kan ikke se at det er et argument FOR å utsette barn for noe potensielt skadelig at de utsettes for andre potensielt skadelige ting uansett... Hva man tror eller mener er vel egentlig ganske uinteressant. Røyk er skadelig, også passiv røyking. Har man tenkt å utsette andres barn for det, er det bare rimelig å si fra først så lenge det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #33 Del Skrevet 25. januar 2005 Må si jeg blir overrasket over holdningene til folk her - både de som er sikre på at barnet får varige men av å utsettes for passiv røyking noen timer, og de som lurer på hvor greit det er å røyke inne med barn til stede. Til de første: Dere som foreldre har MYE større påvirkning på barnets holdninger til røyking enn foreldrene til barn de overnatter hos en sjelden gang. Derfor er det nok ingen fare for at barnet skal synes det er greit/koselig osv at det røykes inne hos noen, så lenge dere er i mot røyking hjemme. Hvis jeg får barn selv kommer jeg til å la dem være hos venner som har røykende foreldre hvis det er der de trives. Men jeg ville bli overrasket om foreldre med små barn om fem-ti år fortsatt røyker i barnas nærvær. Til de siste: Jeg hadde i hvert fall, så fremt jeg ikke var bevegelseshemmet eller hadde andre gode grunner, røyket ut av vinduet om jeg hadde besøk (nå er jeg festrøyker uten barn, men samboer røyker - utendørs), enten det var barn eller voksne. Det ER ubehagelig å være i et rom hvor det røykes, og hvis man skal sove i sigarettrøyk kan man få vondt i hodet og bli kvalm. Og sove dårligere. Jeg ville dog forventet at foreldre med allergiske barn sa fra på forhånd - de færreste er allergiske BARE mot røyk. Men barn/folk kan også reagere på sigarettrøyk (nevnte symptomer, rennende øyne osv) uten å være allergiske. Hvis dere har et "stort" hus hvor bare ditt oppholdsrom blir røykfylt ser jeg ikke det store problemet. Verre i en trang leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2005 #34 Del Skrevet 26. januar 2005 Ikke gå ut med barnet heller, for all eksosen er farlig og spesielt nå på vinteren er den faktisk mer skadelig enn røyken. Så beklager, men noen timer passiv røyking, er neppe så skadelig, at en må unngå det. Ingen dør av å være passiv røyer i noen timer. Hvor i alle dager har du fått ideen om at man blir eksosforgiftet av å gå ut en tur?? Her er det i alle fall ingen fare.. Midt på bygda.. Og argumentet om at noen timers passiv røyking "neppe er skadelig" er fullstendig bak mål. Poenget er at passiv røyking er en helserisiko, og man antar ikke at det er helt ok å utsette andres barn for helserisiko.. Uansett hvor mye man selv nedvurderer denne risikoen. Og, som sagt, er holdningen til røyking en vesentlig del av det. En sa at det er foreldrenes holdninger som teller mest. Ja, det er det. Men alle påvirkinger teller inn.. Og min holdning til røyk går ikke bare på at mitt barn ikek skal begynne å røyke, men også på at de skal lære seg at rom det røykes i unngår vi. Verken jeg eller min mann sitter frivillig i et rom der det røykes.. Vi vil ikke utsette oss selv for noe slikt. Dette vil jeg også videreføre til mine barn. Man skal nemlig ta bedre vare på sin egen kropp enn som så.. Denne holdnigen er det viktig for oss å gi våre barn. Vi ønsker at de skal ha så stor respekt for seg selv at de lærer at de ikke skal akseptere å sitt i rom med sigarettrøyk av sosiale årsaker. De skal kreve den respekt fra andre at de fortjener røykfri luft. Jeg håper nå at de som tar lett på å utsette sine barn for passiv røyking har fått noe mer å tenke på.. (selv om jeg renger med å få en skyllebøtte om å være "hysterisk" osv.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. januar 2005 #35 Del Skrevet 26. januar 2005 Må du si ifra? Folk tar el som en selvfølge at en ikke røyker i hus? kan du ikke bare gå ut å røyke? du skal trasse deg til å røyke uansett. Passet en 1 åring, f f det oset sur røyk av han . Spesielt håret. kunne gråte på barnets vegne. Hvorfor må du røyke inne da du har barn der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #36 Del Skrevet 27. januar 2005 forstår dere ikke folkens at gjest som skrev inn her, skrev inn for å provosere? hvor er denne gjesten nå da....... og til alle som lurer: vær så snill, ikke utsett barna for passiv røyking, man vet ikke hvor mye de tåler før de kan få astma og lignende....ikke ta noen sjanser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 27. januar 2005 #37 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg røyker og har barn. Men jeg røyker ALDRI inne! Min mor som er hysterisk ikke-røyker, har kommentert at hun aldri har kjent røyklukt av ungene mine. Tror ikke det lukter av meg heller da jeg alltid vasker hendene og pusser tennene når jeg inn fra trappen. Ønsker ikke at ungene skal huske "mamma-lukta" som sur tobakk... Så, dersom mine barn skulle på besøk i et hjem hvor det røykes inne, og skulle overnatte der, så hadde jeg ikke likt det, uansett om det bare var for noen timer. Jeg ønsker ikke at det skal lukte røyk av ungene mine. Selv om jeg røyker selv, kjenner jeg lukten med en gang. Jeg hadde ønsket at vedkommende hadde røkt ute akkurat denne dagen/kvelden. Og hadde blitt irritert dersom ungene hadde kommet hjem dagen etterpå som 2 stinkbomber...hadde blitt rett i dusjen det! Og dette våset med å røyke under kjøkkenviften. Dette skjønner jeg virkelig ikke. Det blir lukt uansett!!... Ingen skal lide for min last!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #38 Del Skrevet 27. januar 2005 Da regner jeg med at det er greit om jeg tar noen øl mens ungene deres er hos meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lena24 Skrevet 27. januar 2005 #39 Del Skrevet 27. januar 2005 det hadde ikke gjort meg noen ting, så lenge man har kontroll.. og ikke drikker seg full.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. januar 2005 #40 Del Skrevet 27. januar 2005 Da regner jeg med at det er greit om jeg tar noen øl mens ungene deres er hos meg? Typisk idiotkommentar fra en gjest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå