AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Først og fremst: Dette er på INGEN måte et ønske om å ødelegge for noen, noe hevnaksjon eller noe sånt, men en bekymring for sårbare parter som skal komme i kontakt med vedkommende i denne personens yrkesliv. For noen få år siden studerte jeg barnehagelærerstudiet sammen med en person som, slik jeg fikk inntrykk av, for mange virket som en oppegående og snill person. Men fra den første uka jeg gikk i klasse med denne personen fikk jeg oppleve det totalt motsatte. Jeg forsto aldri da, og kan nok aldri forstå, hva jeg hadde gjort mot dette mennesket for å bli behandlet slik jeg ble. Jeg var på studiegruppe med vedkommende, som gjorde at jeg ofte måtte jobbe sammen med h*n. Og siden jeg hadde inntrykk av at mange likte vedkommende så hadde jeg også et ønske om å være positivt innstilt og tenke at dette sikkert egentlig var et fint menneske. Men uansett hva jeg gjorde så ble jeg utsatt for utfrysning, latterliggjøring, baksnakking, og ved ett tilfelle uthenging på en intern Facebook-gruppe (dessverre slettet jeg innlegget mitt som førte til dette). Siden vedkommende tilsynelatende var likt av flere i klassen, fikk h*n også med seg flere på dette, særlig folk fra sin egen "gjeng". Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ha det så ufattelig kjipt på høyere utdanning på grunn av slike ting, og særlig ikke på grunn av ett eneste menneske (og forsåvidt andre som kunne falle for denne psykologien). Jeg har så gjerne villet forstå denne personen, hva var det som gikk galt her og om noe kunne forklares ut fra mine egne tanker og handlinger, men jeg kommer alltid frem til at dette ikke kan være mulig. Jeg er veldig selvkritisk og skylder alltid på meg selv for at ting går galt, men akkurat her kan jeg ikke skjønne noe som helst. Jeg har i ettertid fått høre at vedkommende har gått til psykolog og slitt psykisk osv. Vedkommende sluttet på studiet underveis i utdanningen, men jeg har fått høre at h*n har gjenopptatt denne nå. Så det jeg nå bekymrer meg for, er at denne personen skal jobbe med barn, og at de potensielt kan komme utfor det samme som meg. Relasjonen barn-voksen vil alltid være usymmetrisk og den voksne vil alltid ha mye definisjonsmakt, barnet definerer seg selv ut fra den voksnes anerkjennelse osv. Hva om et barn opplever det samme som meg fordi vedkommende finner ut at h*n ikke liker dette barnet eller barnets foreldre? Hvilken makt blir vedkommende gitt overfor barn i slike tilfeller, og hvilke konsekvenser kan dette få for et barn, både der og da, og i ettertid? Jeg som voksen kan jo tåle noe sånt selv om det sårer, men et barn?? Så det jeg tenker på nå, er om jeg skal snakke med noen på denne høyskolen og spørre om jeg burde levere tvilsmelding for personens skikkethet til yrket som barnehagelærer. Igjen, dette er IKKE for å ødelegge for denne personen, for jeg bærer ingen nag. Men jeg tenker så på hvordan dette kan ødelegge så utrolig mye for et sårbart barn. Jeg har ingen myndighet til å vurdere denne personens skikkethet som barnehagelærer, og det kan godt hende denne personen var syk på tidspunktet jeg studerte sammen med vedkommende, og at h*n har fått behandling nå. Vedkommende kan jo ha forandret seg siden den gang. Men det er jo opp til høyskolen å vurdere slikt, så dersom jeg snakker med de så vil jo ansvaret legges over på disse for å vurdere nettopp dette? Tenker at hvis mange er godtroende til denne personen så er det kanskje ingen som leverer tvilsmelding, iallefall ikke hvis det er bare en liten prosentandel som opplever dette slik jeg gjorde? Hvis vedkommende har funnet seg en ny hakkekylling eller to, da... Hva tenker dere? Setter stor pris på ærlige og reflekterte svar. Jeg ønsker IKKE en useriøs diskusjon rundt et potensielt veldig alvorlig tema!!! Anonymkode: 23aaf...b79 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Glemte å nevne at som barnehagelærer vil vedkommende også være rollemodell for barn... Slik atferd vil jo dermed potensielt kunne bidra til rekruttering av fremtidige mobbere. Og ikke minst så er det jo blitt bevist at mobbing starter allerede i barnehagen. - TS Anonymkode: 23aaf...b79 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Har du forsøkt og snakke med vedkommende å spørre om hvorfor h*n opptrer slik? Du kan jo si ifra til vedkommende om h*n ikke skjerper seg så vil du melde ifra. Anonymkode: dbcbe...380
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #4 Skrevet 15. oktober 2017 Regner med du må forklare hvorfor du leverer tvilsmelding på denne personen. Er du klar for det? Anonymkode: 3f3cd...70c
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt og snakke med vedkommende å spørre om hvorfor h*n opptrer slik? Du kan jo si ifra til vedkommende om h*n ikke skjerper seg så vil du melde ifra. Anonymkode: dbcbe...380 Jeg har jo ikke noen mulighet til å se om vedkommende oppfører seg annerledes, når jeg ikke lengre har noe med personen å gjøre. Dessuten ser det jo ut som det kan være vanskelig å oppdage med mindre man er noen som er utsatt for dette selv Anonymkode: 23aaf...b79
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regner med du må forklare hvorfor du leverer tvilsmelding på denne personen. Er du klar for det? Anonymkode: 3f3cd...70c Ja, det har jeg ikke noe problem med. Anonymkode: 23aaf...b79
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 Dytter. Er redd dette går i glemmeboka hvis jeg legger det på hylla, og at det dermed ikke skjer noe med med dette, og vedkommende blir ferdig utdannet uten at dette er undersøkt og dermed havner i en maktposisjon som vedkommende muligens ikke burde være i. Anonymkode: 23aaf...b79
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #8 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Dytter. Er redd dette går i glemmeboka hvis jeg legger det på hylla, og at det dermed ikke skjer noe med med dette, og vedkommende blir ferdig utdannet uten at dette er undersøkt og dermed havner i en maktposisjon som vedkommende muligens ikke burde være i. Anonymkode: 23aaf...b79 For meg virker det mest som om du er ute etter å hevne deg. Anonymkode: 461d3...842 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #9 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: For meg virker det mest som om du er ute etter å hevne deg. Anonymkode: 461d3...842 Hvorfor tror du det? Anonymkode: 23aaf...b79 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #10 Skrevet 15. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor tror du det? Anonymkode: 23aaf...b79 The lady doth protest too much Fordi du i HI gjentar gang på gang at dette ikke dreier seg om hevn. Klart dte gjør det, nå har du funnet en måte å hevne deg på som du kan forsvare med at du er ute etter "barnas beste". La det ligge, ikke drit deg ut. Anonymkode: 461d3...842 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #11 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: The lady doth protest too much Fordi du i HI gjentar gang på gang at dette ikke dreier seg om hevn. Klart dte gjør det, nå har du funnet en måte å hevne deg på som du kan forsvare med at du er ute etter "barnas beste". La det ligge, ikke drit deg ut. Anonymkode: 461d3...842 Grunnen til at jeg gjør det er jo fordi det er så innmari lett å få slike anklager her på KG. Men troverdigheten din blir jo borte når du presterer å skrive noe sånt som "ikke drit deg ut". Jeg har allerede i HI presisert at jeg ønsker en seriøs diskusjon her... Anonymkode: 23aaf...b79 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #12 Skrevet 15. oktober 2017 Hmmm, mitt problem med det du skriver er at alle andre liker personen. Da må man virkelig gå i seg selv og,spørre seg om man har et objektivt grunnlag for å dømme et annet menneske. Jeg synes det er å gå veldig langt, så lenge du ikke har mer konkrete opplevelser som er dokumenterbare. Anonymkode: 54774...a94 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #13 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg tror på ts, og jeg tenker at ts føler et ansvar for å varsle fra slik at noen andre mennesker (i dette tilfellet barnehagebarn) blir skånet fra å bli skadet av det mennesket som ts vil varsle fra om. Anonymkode: 6786f...665 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst: Dette er på INGEN måte et ønske om å ødelegge for noen, noe hevnaksjon eller noe sånt, men en bekymring for sårbare parter som skal komme i kontakt med vedkommende i denne personens yrkesliv. For noen få år siden studerte jeg barnehagelærerstudiet sammen med en person som, slik jeg fikk inntrykk av, for mange virket som en oppegående og snill person. Men fra den første uka jeg gikk i klasse med denne personen fikk jeg oppleve det totalt motsatte. Jeg forsto aldri da, og kan nok aldri forstå, hva jeg hadde gjort mot dette mennesket for å bli behandlet slik jeg ble. Jeg var på studiegruppe med vedkommende, som gjorde at jeg ofte måtte jobbe sammen med h*n. Og siden jeg hadde inntrykk av at mange likte vedkommende så hadde jeg også et ønske om å være positivt innstilt og tenke at dette sikkert egentlig var et fint menneske. Men uansett hva jeg gjorde så ble jeg utsatt for utfrysning, latterliggjøring, baksnakking, og ved ett tilfelle uthenging på en intern Facebook-gruppe (dessverre slettet jeg innlegget mitt som førte til dette). Siden vedkommende tilsynelatende var likt av flere i klassen, fikk h*n også med seg flere på dette, særlig folk fra sin egen "gjeng". Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ha det så ufattelig kjipt på høyere utdanning på grunn av slike ting, og særlig ikke på grunn av ett eneste menneske (og forsåvidt andre som kunne falle for denne psykologien). Jeg har så gjerne villet forstå denne personen, hva var det som gikk galt her og om noe kunne forklares ut fra mine egne tanker og handlinger, men jeg kommer alltid frem til at dette ikke kan være mulig. Jeg er veldig selvkritisk og skylder alltid på meg selv for at ting går galt, men akkurat her kan jeg ikke skjønne noe som helst. Jeg har i ettertid fått høre at vedkommende har gått til psykolog og slitt psykisk osv. Vedkommende sluttet på studiet underveis i utdanningen, men jeg har fått høre at h*n har gjenopptatt denne nå. Så det jeg nå bekymrer meg for, er at denne personen skal jobbe med barn, og at de potensielt kan komme utfor det samme som meg. Relasjonen barn-voksen vil alltid være usymmetrisk og den voksne vil alltid ha mye definisjonsmakt, barnet definerer seg selv ut fra den voksnes anerkjennelse osv. Hva om et barn opplever det samme som meg fordi vedkommende finner ut at h*n ikke liker dette barnet eller barnets foreldre? Hvilken makt blir vedkommende gitt overfor barn i slike tilfeller, og hvilke konsekvenser kan dette få for et barn, både der og da, og i ettertid? Jeg som voksen kan jo tåle noe sånt selv om det sårer, men et barn?? Så det jeg tenker på nå, er om jeg skal snakke med noen på denne høyskolen og spørre om jeg burde levere tvilsmelding for personens skikkethet til yrket som barnehagelærer. Igjen, dette er IKKE for å ødelegge for denne personen, for jeg bærer ingen nag. Men jeg tenker så på hvordan dette kan ødelegge så utrolig mye for et sårbart barn. Jeg har ingen myndighet til å vurdere denne personens skikkethet som barnehagelærer, og det kan godt hende denne personen var syk på tidspunktet jeg studerte sammen med vedkommende, og at h*n har fått behandling nå. Vedkommende kan jo ha forandret seg siden den gang. Men det er jo opp til høyskolen å vurdere slikt, så dersom jeg snakker med de så vil jo ansvaret legges over på disse for å vurdere nettopp dette? Tenker at hvis mange er godtroende til denne personen så er det kanskje ingen som leverer tvilsmelding, iallefall ikke hvis det er bare en liten prosentandel som opplever dette slik jeg gjorde? Hvis vedkommende har funnet seg en ny hakkekylling eller to, da... Hva tenker dere? Setter stor pris på ærlige og reflekterte svar. Jeg ønsker IKKE en useriøs diskusjon rundt et potensielt veldig alvorlig tema!!! Anonymkode: 23aaf...b79 Altså, om personen er skikket så finner de det ut på studiet. I praksis mm. Hadde heller vurdert din skikkethet til yrket ettersom du tydeligvis mener du kan bedre avgjøre om denne personen kan jobbe i barnehage eller ei. Virker veldig narsisistisk. Og hva i alle dager skal du få ut av dette? Mener du oppriktig at du er bedre til å vurderer dette enn lærerne på høyskolen og ikke minst Praksislærerene. Uff, du hadde en feide med en person, helt greit. Men kom deg videre i livet. Og denne personen har kansje fått hjelp. La oss si denne personen har slitt psykisk og fått behandling, hva ønsker du da og oppnå? Nei herregud. Her diskriminerer du faktisk psykisk syke, og du jobber i bhg selv???? Synes nesten det er mer skremmende. Anonymkode: 9bb77...81d 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #15 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmmm, mitt problem med det du skriver er at alle andre liker personen. Da må man virkelig gå i seg selv og,spørre seg om man har et objektivt grunnlag for å dømme et annet menneske. Jeg synes det er å gå veldig langt, så lenge du ikke har mer konkrete opplevelser som er dokumenterbare. Anonymkode: 54774...a94 Slike som plager andre mennesker, er ofte godt likt av "de fleste", nettopp fordi de ikke plager "de fleste" men de velger seg ut noen få offer å plage... Anonymkode: 6786f...665 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hmmm, mitt problem med det du skriver er at alle andre liker personen. Da må man virkelig gå i seg selv og,spørre seg om man har et objektivt grunnlag for å dømme et annet menneske. Jeg synes det er å gå veldig langt, så lenge du ikke har mer konkrete opplevelser som er dokumenterbare. Anonymkode: 54774...a94 Jeg skjønner godt at man kan tenke slik du gjør og det er derfor jeg har gått så inn i meg selv for å tenke på hvorfor det ble slik. Men som sagt kan jeg ikke fatte det. Men de som jobber på høyskolen tar jo slike ting seriøst, altså de tar ikke noen ut av studiet med mindre de finner grunner til at vedkommende ikke er skikket til yrket. Så min eventuelle tvilsmelding vil jo isåfall bli forkastet om de ikke er enige. Anonymkode: 23aaf...b79 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, om personen er skikket så finner de det ut på studiet. I praksis mm. Hadde heller vurdert din skikkethet til yrket ettersom du tydeligvis mener du kan bedre avgjøre om denne personen kan jobbe i barnehage eller ei. Virker veldig narsisistisk. Og hva i alle dager skal du få ut av dette? Mener du oppriktig at du er bedre til å vurderer dette enn lærerne på høyskolen og ikke minst Praksislærerene. Uff, du hadde en feide med en person, helt greit. Men kom deg videre i livet. Og denne personen har kansje fått hjelp. La oss si denne personen har slitt psykisk og fått behandling, hva ønsker du da og oppnå? Nei herregud. Her diskriminerer du faktisk psykisk syke, og du jobber i bhg selv???? Synes nesten det er mer skremmende. Anonymkode: 9bb77...81d Jeg tror ikke du leste hele innlegget mitt, når du mener at jeg tror jeg kan vurdere en annen persons skikkethet. Det er jo akkurat det jeg skriver at jeg ikke kan gjøre. Men alle som er i kontakt med studenter omfattet av skikkethetsvurdering, har rett til å være i tvil om en students skikkethet. Det er ikke dermed sagt at man kan vurdere denne. Men det er lov å være i tvil, og melde fra. Så er det opp til høyskolen å ta vurderingen. Anonymkode: 23aaf...b79 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke du leste hele innlegget mitt, når du mener at jeg tror jeg kan vurdere en annen persons skikkethet. Det er jo akkurat det jeg skriver at jeg ikke kan gjøre. Men alle som er i kontakt med studenter omfattet av skikkethetsvurdering, har rett til å være i tvil om en students skikkethet. Det er ikke dermed sagt at man kan vurdere denne. Men det er lov å være i tvil, og melde fra. Så er det opp til høyskolen å ta vurderingen. Anonymkode: 23aaf...b79 Da er det jammen mange omsette landet som ikke kan jobbe med mennesker. ALLE har en eller annen gang gjort ting de ikke er stolte av. At denne personen ikke likte deg må du bare tåle. Synd for deg at hun var stygg mot deg. Men gå videre i livet ditt. Ikke vær så bitter og hevngjerrig, for ja. Det er sånn jeg opplever deg. Anonymkode: 9bb77...81d 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #19 Skrevet 15. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er det jammen mange omsette landet som ikke kan jobbe med mennesker. ALLE har en eller annen gang gjort ting de ikke er stolte av. At denne personen ikke likte deg må du bare tåle. Synd for deg at hun var stygg mot deg. Men gå videre i livet ditt. Ikke vær så bitter og hevngjerrig, for ja. Det er sånn jeg opplever deg. Anonymkode: 9bb77...81d Du tar helt feil. I mitt hode handler ikke dette om meg, men om barna vedkommende skal jobbe med. Anonymkode: 23aaf...b79 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar helt feil. I mitt hode handler ikke dette om meg, men om barna vedkommende skal jobbe med. Anonymkode: 23aaf...b79 Lol ok.... jeg tror deg... nei!! Denne personen kan være en utrolig god omsorgsperson selv om hun tydeligvis ikke gikk overens med deg. La det ligge. Anonymkode: 9bb77...81d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå