Celine2017 Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Noen som vet om det er gammelt peis dette her ? og hvor mye kan det koste å fjerne gammelt peis og sette på ny? Det er murt peis med Dovre peisinnsats Endret 15. oktober 2017 av Oli
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Umulig å vite. Sjekk boligsalgsrapporten fra da du kjøpte Anonymkode: 77ff1...11e
T-Rex Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Den er ca 80-talls. Jeg tror det er en elementpeis i lettbetong (siporex eller lignende). Noen kan sikkert anslå hva det vil koste å fjerne den eksisterende peisen, men hva den nye vil koste, er det jo umulig å si noe om. Det avhenger helt av hva det er du vil ha. Endret 15. oktober 2017 av T-Rex 1
Celine2017 Skrevet 15. oktober 2017 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2017 Fant denne her på rapporten. Piper og ildsteder - Enebolig sambygget Her vurderes pipens synlige sider, samt forhold vedr. feieluke. Tetthet og funksjon er ikke kontrollert. For ildsteder vurderes avstand til brennbart materiale. Piper, plassbygde ildsteder m.v. Beskrivelse: Elementpipe som er pusset over tak. Feieluke i gang 1. etg. Over tak er pipe beslått ved pipebunn/taktekke. Det er montert noen stigetrinn til pipe. Utskifting/vedlikehold: Normal tid før ompussing av murte skorsteiner, pusset utvendig er 10 - 30 år. Tilstandsvurdering/ tilstandsgrad: TG. er satt i forhold til pipas alder. Ved befaring ble det ikke fremlagt anmerkninger eller pålegg med hensyn til eventuelle feil/mangler ved pipe. Jeg vet ikke hva jg vil ha egentelig men siden hele 1.etasje skal pusess opp så tenkte jeg kanskje vi skal bytte peisen også? hva er dagens moderne peis?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #5 Skrevet 15. oktober 2017 5 timer siden, Oli skrev: Fant denne her på rapporten. Piper og ildsteder - Enebolig sambygget Her vurderes pipens synlige sider, samt forhold vedr. feieluke. Tetthet og funksjon er ikke kontrollert. For ildsteder vurderes avstand til brennbart materiale. Piper, plassbygde ildsteder m.v. Beskrivelse: Elementpipe som er pusset over tak. Feieluke i gang 1. etg. Over tak er pipe beslått ved pipebunn/taktekke. Det er montert noen stigetrinn til pipe. Utskifting/vedlikehold: Normal tid før ompussing av murte skorsteiner, pusset utvendig er 10 - 30 år. Tilstandsvurdering/ tilstandsgrad: TG. er satt i forhold til pipas alder. Ved befaring ble det ikke fremlagt anmerkninger eller pålegg med hensyn til eventuelle feil/mangler ved pipe. Jeg vet ikke hva jg vil ha egentelig men siden hele 1.etasje skal pusess opp så tenkte jeg kanskje vi skal bytte peisen også? hva er dagens moderne peis? Her står det jo ingenting om peisen, bare pipa. Jeg vet ikke hvor mye det koster å bytte peisen, men det er garantert dyrt. Samtidig vil en moderne peis fungere ganske annerledes enn den du har, og sannsynligvis være både enklere å tenne opp i (og dermed bli brukt mer) og gi en mer effektiv utnyttelse av veden, siden det er krav til at nye ildsteder skal være rentbrennende. Mange moderne peiser er også superlekre! En rimeligere løsning enn ny peis kan være en ny peisovn. Her har utvalget blitt stort de siste årene, og du får peisovner med og uten "varmemagasiner" av kleberstein, matt støpejern, lakkerte plater (som jeg ikke kan fordra ), og emaljert støpejern i flere farger. Med og uten glass, tradisjonelle design (med eller uten relieff av troll og tiur), 60-tallsretro eller hypermoderne. Her er noen eksempler på (stort sett) moderne peiser. Her er noen peisovner. Anonymkode: a4d61...334 1
Celine2017 Skrevet 16. oktober 2017 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2017 På 15.10.2017 den 17.25, AnonymBruker skrev: Her står det jo ingenting om peisen, bare pipa. Jeg vet ikke hvor mye det koster å bytte peisen, men det er garantert dyrt. Samtidig vil en moderne peis fungere ganske annerledes enn den du har, og sannsynligvis være både enklere å tenne opp i (og dermed bli brukt mer) og gi en mer effektiv utnyttelse av veden, siden det er krav til at nye ildsteder skal være rentbrennende. Mange moderne peiser er også superlekre! En rimeligere løsning enn ny peis kan være en ny peisovn. Her har utvalget blitt stort de siste årene, og du får peisovner med og uten "varmemagasiner" av kleberstein, matt støpejern, lakkerte plater (som jeg ikke kan fordra ), og emaljert støpejern i flere farger. Med og uten glass, tradisjonelle design (med eller uten relieff av troll og tiur), 60-tallsretro eller hypermoderne. Her er noen eksempler på (stort sett) moderne peiser. Her er noen peisovner. Anonymkode: a4d61...334 tusen takk for utfyllende svar synes de peisovnebe er kjempefine med fasadeskifter bak peisovnen og glass peis under
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå