Gå til innhold

Blir du utnyttet i arbeidslivet? Fortell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell

Anonymkode: 7e6b0...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går da vel ikke an? Ingen må jobbe i Norge...

Skrevet
2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det går da vel ikke an? Ingen må jobbe i Norge...

Dersom man skal ha penger til å betale for seg må man jobbe.

• Liker 1
Skrevet

Under utdanning(helse) hadde jeg tre runder med praksis, og der ble jeg utnyttet som arbeidskraft når jeg egentlig skulle gå på topp som student for å lære. Ikke fordi leder og kolleger var late eller kyniske, men fordi det var dårlig bemannet. Dette er jevnt over en gjenganger i helse, uansett hvor man befinner seg i helsevesenet. Jobbet som nattevakt på et sted hvor jeg hadde ansvar for 30 syke pasienter i 10 timer, og hvor nærmeste kollega var i akkurat samme situasjon. Etter tre måneder sa jeg opp. Ikke rart at det er høyt sykefravær.

Anonymkode: 2ba8d...b97

• Liker 1
Skrevet
42 minutes ago, AnonymBruker said:

Fortell

Anonymkode: 7e6b0...7a2

Har du selv blitt utnytta i arbeidslivet?

Skrevet

Kanskje ikke utnyttet med bruk og kast føles det som: Har begynt å jobbe i en butikk som ansatte tre nye, vi byttet ut tre andre der fordi de ikke passet inn og var ikke gode nok selgere. De hadde alle bare vikarkontrakt så de ble ikke fornyet. Oss nye var sjefen fornøyd med så vi fikk normale kontrakter. Utrolig kynisk 🙁

Anonymkode: b3b78...b1e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Under utdanning(helse) hadde jeg tre runder med praksis, og der ble jeg utnyttet som arbeidskraft når jeg egentlig skulle gå på topp som student for å lære. Ikke fordi leder og kolleger var late eller kyniske, men fordi det var dårlig bemannet. Dette er jevnt over en gjenganger i helse, uansett hvor man befinner seg i helsevesenet. Jobbet som nattevakt på et sted hvor jeg hadde ansvar for 30 syke pasienter i 10 timer, og hvor nærmeste kollega var i akkurat samme situasjon. Etter tre måneder sa jeg opp. Ikke rart at det er høyt sykefravær.

Anonymkode: 2ba8d...b97

Kan dessverre bekrefte at det er slik i andre omsorgsyrker og ja... I motsatt ende, hvor de minste og friske holder til...

Anonymkode: 40e39...f71

Skrevet

Kom tilbake etter fødselspermisjon og hadde fått oppskrapet av ugunstige vakter. Da jeg gikk ut i permisjon hadde jeg 80%stilling med en fridag i uka. Da jeg kom tilbake hadde jeg mindre enn 80% men jobbet hver ettermiddag korte vakter. 

I tillegg hadde jeg jeg skiftlederstilling som jeg mistet fordi jeg «ikke hadde tid til det ansvaret» når jeg hadde barn. 

Jeg fikk et vikariat et annet sted og sa opp jobben. Da var de plutselig villige til å gi tilbake det jeg mistet og mer til. Nei, ellers takk..

tar selvkritikk på at jeg ikke var organisert. Aldri mer uorganisert! 

Anonymkode: 17363...f86

• Liker 1
Skrevet

Ble utnyttet på sykehjem ja, og svindlet for lønn:)

Lederen på huset hadde gitt meg 3 opplæringsvakter som var betalt. Og i det stille hadde hun gitt meg 3 nye opplæringsvakter, som ikke skulle være betalt... De mente visst jeg trengte mye opplæringer, uten å nevne et ord om det! 

Valgte å slutte på den helvetes plassen, og krevde å få betalt for alle mine vakter:P Jeg gjorde så visst ingen dårlig jobb nei!

Anonymkode: 92147...40c

• Liker 1
Gjest Klokkeblomst90
Skrevet

Er utdannet helsefagarbeider og er snart utdannet Vernepleier. Har krav på 50% fast ansettelse, men forblir ringevikar på et sted jeg har jobbet i 2 år. Har sagt ja til alle vakter, og har tilsammen jobbet langt over 80% over lang tid. Sjefen ansetter nye vikarer framfor å gi oss som ønsker fast og høyere stilling... 

Dette er ikke første gang.. 

Har flere ganger vurdert å gi opp håpet om å få fast innenfor helse, men håper og tror det blir enklere når jeg er utdannet vernepleier. Er 27 år og har mange års erfaring men i Trondheim er det veldig vanskelig å få noe fast.. 

Skrevet

Jeg har blitt utnyttet ved at jeg som barnløs alltid måtte stille opp når mødre måtte være hos syke barn eller gå hjem tidlig for å hente osv. "Kari dro for å hente sykt barn, så det blir overtid på deg i kveld." Uavhengig av om jeg hadde andre planer. Og faktisk hele permisjoner som vi barnløse måtte jobbe inn, da det ikke ble hentet inn vikar. Nå har jeg byttet til et voksent miljø der alle er ferdige med småbarnsperioden :) 

Anonymkode: a7333...272

Skrevet

Tja. Jobber innen helse og var i praksis igjennom nav for å komme i gang med arbeid igjen etter en lang sykemelding. 

Skulle gå på topp, altså at de fortsatt var riktig bemannet, men at jeg da var en ekstra. 

Det endte med at jeg ble telt med i bemanningen og ble satt i flere vanskelige situasjoner. Var helt alene på en enhet hvor vi hadde en del vandrere og en som brått kunne gå i synkopeanfall. Det verste som kunne skje skjedde og med lukket dør inn til enheten hvor vaktrommet er måtte jeg rope om hjelp. Ingen hørte meg ofc.. Så det endte med at en annen beboer måtte trykke på signal knappen og etter flere minutter kom det endelig fire andre pleiere i sneglefart mens jeg da stod og holdt en mann oppe fra å tryne i gulvet så tennene sprutet. 

Det er den jævligste dagen på jobb noen sinne. Gikk rett i angstanfall etterpå. Jeg skulle egentlig aldri være alene på en enhet pga min og beboernes sikkerhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...