Gå til innhold

Sykemelding fordi man er sliten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 21 uker på vei og har kastet opp hele tiden. har lagt på meg 2 kg totalt og legen sier det er ok. men jeg er så sliten!!:( har en jente på 2 fra før og en ny jobb som krever svært mye av meg. Forrige gang varjeg sykemeldt hele svangerskapet  (annen jobb ) og jeg er redd jeg går på en smell hvis jeg ikke roer ned. gråter hver kveld fordi jeg er så sliten og sover kl19! 

Hva kan jeg si til legen? kan jo ikke si at jeg er trøtt og kvalm, "alle" gravide er jo det

Anonymkode: e0299...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Japp du får sykemld. Har selv blitt sykemeldt for det samme, ikke gravid engang. 

Anonymkode: 264ef...537

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 21 uker på vei og har kastet opp hele tiden. har lagt på meg 2 kg totalt og legen sier det er ok. men jeg er så sliten!!:( har en jente på 2 fra før og en ny jobb som krever svært mye av meg. Forrige gang varjeg sykemeldt hele svangerskapet  (annen jobb ) og jeg er redd jeg går på en smell hvis jeg ikke roer ned. gråter hver kveld fordi jeg er så sliten og sover kl19! 

Hva kan jeg si til legen? kan jo ikke si at jeg er trøtt og kvalm, "alle" gravide er jo det

Anonymkode: e0299...653

Synes det er veldig rart at legen ikke allerede har sykemeldt deg jeg da...og 2 kg vektoppgang er jo ikke mye men spørs hva du veier fra før?

Bestill legetime og si at du ikke klarer mer og at du må ha sykemelding.

Anonymkode: 63633...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå halvveis i mitt andre svangerskap, og jeg har vært nødt til å be om sykemelding i første trimester begge gangene. Hovedproblemet mitt er også kvalme og oppkast, i tillegg til ufattelig trøtthet. Jeg føler meg sykere i uke 6-12 enn hva jeg gjør av omgangssyken, og det føles som om det aldri går over. Så føler du det slik, er 100 % sykemelding løsningen din for deg! Du må bare bestille en legetime og fortelle ærlig om hvordan du opplever hverdagen. Ikke prøv å pynt på sannheten; fortell at du kaster opp, legger på deg lite, føler deg utmattet, gråter og sovner kl 19. 

Denne gangen hadde jeg god erfaring med delvis sykemelding. Jeg hadde heldigvis ferie i de aller verste ukene, men fikk en gradert sykemelding i ukene etterpå. I løpet av en fireukers periode slapp kvalmen gradvis, slik at jeg kunne trappe opp hvor mange timer jeg jobbet per uke. Nå har jeg jobbet fullt i over en måned. Så om du har noen timer til dagen der du fungerer godt, er kanskje gradert sykemelding en god løsning for deg også? Snakk med legen og arbeidsgiveren din, og lytt til kroppen!  

Anonymkode: 95a93...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du bli sykemeldt for det. Nå er ikke tiden for å gi jernet på jobben. Du må tenke på hva som er best for babyen, din datter og din helse.

Anonymkode: b3d30...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var delvis sykemeldig i 1. trimester med diagnose svangerskapstretthet. Absolutt et reelt fenomen. Orket ikke holde øynene oppe. Jobbet 50% etter ferien var over og til energien kom tilbake. Nå har jeg tilrettelegging med to dager hjemmekontor som er vesentlig for at jeg ikke skal sitte med influensafølelse pga slitenhet etter jobb hver dag. Hjelper mye å få sitte i ro hjemme. Har en jobb hvor dette er mulig :) Har også ei på snart to som krever sitt helt til hun sovner kl 20...da er jeg i seng en time etter henne, får sett nyheter og laget matpakke til neste dag. Ikke så mye "liv" for tiden, men det forventer jeg heller ikke... Gleder meg til å bli ferdig med svangerskapet og få energien min tilbake. Husker at spedbarnstiden var en lek energimessig i forhold til å gå gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Det er jo ikke enten eller..

delvis sykemeldt er jo fint slik at du får kortere dager, eller en dag midt i uken slik at du får hentet deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres absolutt ut som om en sykemelding i en eller annen form er det som skal til.

En skal jo fungere også. Og det er ingen som kommer med pokal og diplom fordi du slet deg helt ut med jobb og alt annet.

Ta en prat med legen. Jeg hadde det litt som deg fra uke 30.. og så for meg at jeg nærmest måtte forhandle meg til en sykemelding. Men legen sykemeldte meg før jeg rakk å spørre.. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en med omgangssyke som kastet opp hele tiden gått på jobb om han ikke var smittsom? Nei! Du er kanskje ikke syk, men du har like sterke symptomer som en som er syk. Da sier det seg selv at du ikke bør jobbe. Gå til legen og få deg en sykemelding med GOD samvittighet! Ta vare på deg selv, kroppen din har en viktig jobb å gjøre, og trenger de kreftene den kan få!

Anonymkode: 31cd5...e34

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...