Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går vg2 helsefagarbeider og vurderer å enten gå sykepleien eller medisinstudiet(og man kan gå medisinstudiet etter helsefag hvis man tar påbygg med realfag som privatist til de som ikke vet det). Så lurer jeg på hva slags spesifikke arbeidsoppgaver har en intensivsykepleier? Står ikke så mye om det på nettet, står bare generell informasjon :)

Anonymkode: 19e3b...102

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intensivsykepleie

Intensivsykepleie er spesialisert kompetanse i sykepleie til akutt og/eller kritisk syke i alle aldre som har manifest eller potensiell svikt i vitale funksjoner. Intensivsykepleie omfatter å iverksette livreddende behandling i akutte situasjoner, yte kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens organ eller organsystemer og lindre pasientens smerte og ubehag ved intensivmedisinsk behandling.

Googlet og fikk lett opp god informasjon. Hva arbeidsoppgavene går ut på sier seg jo litt selv da, med tanke på det som står over her... 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg går vg2 helsefagarbeider og vurderer å enten gå sykepleien eller medisinstudiet(og man kan gå medisinstudiet etter helsefag hvis man tar påbygg med realfag som privatist til de som ikke vet det). Så lurer jeg på hva slags spesifikke arbeidsoppgaver har en intensivsykepleier? Står ikke så mye om det på nettet, står bare generell informasjon :)

Anonymkode: 19e3b...102

Gå innpå YouTube og søk på intensivsykepleie, der er det noen videoer du kan se.

• Liker 1
Skrevet

Intensivsykepleiere jobber med pasienter som er for syke til å være på en ordinær sykehusavdeling. Arbeidsoppgaver er mye av det samme som hos en vanlig sykepleier men på grunn av alvorlighetsgraden bruker de mer avanserte hjelpemidler for å opprettholde funksjoner. For eksempel gir sykepleiere på sengepost oksygenbehandling, men skal pasienten ha mer avansert behandling som feks å legges i respirator skjer dette på intensivavdelingen.

På intensivavdelingen er det tett/kontinuerlig overvåkning av vitale parametre. Dette er ikke mulig å gjennomføre på vanlig sengepost pga bemanning blant annet. Intensiv er bedre bemannet og spesialisert i avansert livreddende behandling, og er derfor bedre i stand til å ta vare på de aller sykeste. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...