AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 hvis hensiktsmessig behandling er gjennomført, og det er dårlige utsikter til bedring, hvordan er da prosessen videre for å få uføretrygd? er det vanlig å få avslag selvom man er dokumentert 50% arbeidsufør? er det veldig vanskelig å få ufør? Anonymkode: eae3c...30e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Nav kontakter fastlegen din og evt. andre behandlere du har gått til og ber om en vurdering av din tilstand og framtidsutsikter mtp jobb. Arbeidsutprøving skal også i de fleste tilfeller være forsøkt. Basert på dette, får du enten beskjed fra nav om at du kan søke uføretrygd eller evt. annen beskjed. Tror ikke særlig mange får avslag om dokumentasjon tydelig viser du ikke er arbeidsfør. Anonymkode: bb890...223
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 Blir 64 år i februar og er til utredning for bl.a. søvmapne. I tillegg fikk jeg nylig et lite drypp som har satt øynene ut av spill. Hva konklusjon blir ett 2 mnd bruk av pustemaskin vet jeg ikke, ønene kan de ikke gjøre noe med før februar 2018' Fikk nylig aktivitets program fra nav som sa de skulle ta kontakt mef legen over jul ang min helse. 64 år og ingen vil vel ha meg i jobb og lurer på konsekvensen for meg Anonymkode: 39fcf...429
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Ja det er veldig vanskelig å få ufør. Man skal ha vært i systemet i minst syv år, og sykdommen skal være av en så alvorlig type at legene konstaterer den som kronisk. For nav holder det ikke med en alvorlig diagnose, det skal være en diagnose som tilsier at du aldri vil kunne jobbe, heller ikke med tilrettelegginger. Så jo veldig mange får avslag med grunn at "sykdom eller skade anses ikke som langvarig og vi tror de vil være utsikter for bedring med tiden". De som fortsatt er syke etter 4 år på AAP vil få forlenget AAPen sin med ny aktivitetsplan om nye eller fortsettende behandlinger, rehabiliteringer eller evn arbeidstiltak. Selv var jeg 12 år i systemet, 5 rehabiliteringssentere, prøvd alt av fysio, kiro, medisiner osv, og to ganger på arbeidsutprøving, fikk avslag på ufør to ganger, men gjennomslag på siste søknad etter da 12 år i systemet og 8 av de på AAP. Greier ikke å ta vare på meg selv , og rehabilitering og arbeidstiltak gjorde meg værre, har et funksjonsnivå hvor jeg må ligge stille hele dagen, i perioder følges til og fra toalett. Dette ble dokumentert fra 3 spesialister som varig og uten bedringsutsikter , men det skulle altså ta 12 år før NAV trodde på det. Anonymkode: dac4b...5e9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir 64 år i februar og er til utredning for bl.a. søvmapne. I tillegg fikk jeg nylig et lite drypp som har satt øynene ut av spill. Hva konklusjon blir ett 2 mnd bruk av pustemaskin vet jeg ikke, ønene kan de ikke gjøre noe med før februar 2018' Fikk nylig aktivitets program fra nav som sa de skulle ta kontakt mef legen over jul ang min helse. 64 år og ingen vil vel ha meg i jobb og lurer på konsekvensen for meg Anonymkode: 39fcf...429 Nav bryr seg vel lite om at ingen vil ansette deg. Alle skal i jobb. Blir vel nav sosial? Der får du ikke noe,om du har ektefelle. Kan du ta ut tidlig pensjon? Anonymkode: 2d8e2...3d6
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg fikk det forlenget. Er på syvende året med AAP nå.. Anonymkode: a1643...98b 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Kan vel pensjoneres som 64 åring? Utrolig å måtte tvinge seg i arbeid så gammel og med drypp og greier. Hva feiler det egentlig samfunnet? Gi jobber til friske og arbeidsledige. Slutt å mas på de over 62. Man kan jo pensjoneres fra 62 års alder. Anonymkode: dea98...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 On 10/16/2017 at 7:32 AM, AnonymBruker said: Ja det er veldig vanskelig å få ufør. Man skal ha vært i systemet i minst syv år, og sykdommen skal være av en så alvorlig type at legene konstaterer den som kronisk. For nav holder det ikke med en alvorlig diagnose, det skal være en diagnose som tilsier at du aldri vil kunne jobbe, heller ikke med tilrettelegginger. Så jo veldig mange får avslag med grunn at "sykdom eller skade anses ikke som langvarig og vi tror de vil være utsikter for bedring med tiden". De som fortsatt er syke etter 4 år på AAP vil få forlenget AAPen sin med ny aktivitetsplan om nye eller fortsettende behandlinger, rehabiliteringer eller evn arbeidstiltak. Selv var jeg 12 år i systemet, 5 rehabiliteringssentere, prøvd alt av fysio, kiro, medisiner osv, og to ganger på arbeidsutprøving, fikk avslag på ufør to ganger, men gjennomslag på siste søknad etter da 12 år i systemet og 8 av de på AAP. Det er nye regler fra nyttår. Man får ikke AAP mer enn tre år, med mulighet for forlengelse i maks to år etter det. Anonymkode: 16b8d...07f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 På 16.10.2017 den 11.17, AnonymBruker skrev: Nav bryr seg vel lite om at ingen vil ansette deg. Alle skal i jobb. Blir vel nav sosial? Der får du ikke noe,om du har ektefelle. Kan du ta ut tidlig pensjon? Anonymkode: 2d8e2...3d6 Hva i all verden er dette for noe å skrive til en person som nylig har hatt drypp? Hva med å ha litt medfølelse? Anonymkode: bde40...b21
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #10 Skrevet 18. oktober 2017 42 minutes ago, AnonymBruker said: Hva i all verden er dette for noe å skrive til en person som nylig har hatt drypp? Hva med å ha litt medfølelse? Anonymkode: bde40...b21 Jeg oppfatter det som at brukeren som har skrevet det har elendig erfaring med NAV og er oppgitt over hvor lite de bryr seg. Eller? Anonymkode: 16b8d...07f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #11 Skrevet 18. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg oppfatter det som at brukeren som har skrevet det har elendig erfaring med NAV og er oppgitt over hvor lite de bryr seg. Eller? Anonymkode: 16b8d...07f Hvordan klarer du å oppfatte TS som en "bruker"? Anonymkode: 9ee11...cf9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #12 Skrevet 18. oktober 2017 39 minutes ago, AnonymBruker said: Hvordan klarer du å oppfatte TS som en "bruker"? Anonymkode: 9ee11...cf9 Og ellers har du det bra? Jeg er en KG-bruker, du er en KG-bruker, TS er en KG-bruker og personen jeg siterte er en KG- bruker Anonymkode: 16b8d...07f 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #13 Skrevet 18. oktober 2017 På 15.10.2017 den 14.02, AnonymBruker skrev: Blir 64 år i februar og er til utredning for bl.a. søvmapne. I tillegg fikk jeg nylig et lite drypp som har satt øynene ut av spill. Hva konklusjon blir ett 2 mnd bruk av pustemaskin vet jeg ikke, ønene kan de ikke gjøre noe med før februar 2018' Fikk nylig aktivitets program fra nav som sa de skulle ta kontakt mef legen over jul ang min helse. 64 år og ingen vil vel ha meg i jobb og lurer på konsekvensen for meg Anonymkode: 39fcf...429 Du kan jo gå av med førtidspansjon når du er 62. Hvorfor gjør du ikke det? Anonymkode: 6cfe2...55f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #14 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg fikk ufør etter 5 år (fikk forlenget AAP først). Gjorde 5 forskjellige avklaringer og alle konkluderte med at jeg var helt ubrukelig i jobbsammenheng og at dette ville være varig. Var en stund å vente i behandlingstid, men fikk det gjennom på første uten problem. Anonymkode: e0303...ff5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #15 Skrevet 18. oktober 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg fikk ufør etter 5 år (fikk forlenget AAP først). Gjorde 5 forskjellige avklaringer og alle konkluderte med at jeg var helt ubrukelig i jobbsammenheng og at dette ville være varig. Var en stund å vente i behandlingstid, men fikk det gjennom på første uten problem. Anonymkode: e0303...ff5 Jeg var så dum at jeg beit på når NAV ville ha meg ut i prøvetid hos en bedrift i 2mnd. Jobbet 100% og etter de 2mnd så var jeg plutselig for frisk til å fortsette på AAP. Det var utrolig kynisk gjort av NAV, da jeg overanstrengte meg for å klare denne jobben. Jeg sitter i dag uten rett på AAP og Uføre pga dette. Anonymkode: 9e436...852 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #16 Skrevet 18. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg var så dum at jeg beit på når NAV ville ha meg ut i prøvetid hos en bedrift i 2mnd. Jobbet 100% og etter de 2mnd så var jeg plutselig for frisk til å fortsette på AAP. Det var utrolig kynisk gjort av NAV, da jeg overanstrengte meg for å klare denne jobben. Jeg sitter i dag uten rett på AAP og Uføre pga dette. Anonymkode: 9e436...852 Men er du i jobb da? Jeg hadde aldri hatt sjans til å jobbe 100% uansett hvor mye jeg overanstrengte meg. Jeg skulle jobbe 10% i det ene avklaringstiltaket og ble sendt hjem i taxi (klarte ikke kjøre bilen hjem engang) første dagen av sjefen. Hvis du klarte å jobbe 100% i 2 mnd høres du jo ikke syk nok for 100% ufør iallefall? Anonymkode: e0303...ff5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå