Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye dere bruker på julegaver?

Nå er det alt oktober og jeg "gruer" meg litt til julegavehandling. 

Vi er en familie med mine og dine barn. Samboeren min ønsker å legge mer penger i julegaver enn meg. Vi voksne har det vi trenger uansett, og hvis vi trenger noe så kjøper vi det selv. Heller ha fokus på barna. Jeg ønsker å gi gaver til de voksne også, men trenger ikke å legge 500kr til hver av de...

Anonymkode: 0e7f2...f9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ca. 8000 på barnet seksåringen min, ellers 1000 på en venninne og 500 til et søsken.

Anonymkode: 9af3a...953

Skrevet (endret)

Ca 1000-1500. Er bare tull å bruke så mye på julegaver. Typisk norsk å være gørr blakk etter nyttår...

Endret av Mr. Kilmister
  • Liker 1
Skrevet

I fjor hadde jeg ikke tid til å lage noen gaver, og da endte jeg opp på nesten 6000. Vanligvis ligger jeg på 3-4000 og synes det er mer enn nok for min økonomi. Jeg synes også at det er hyggelig å lage en del gaver. 

Gir fast til 10 stk (nær slekt, tantebarn, kjæreste), og så pleier jeg og noen venninner å kjøpe gaver til hverandre dann og vann. Vi har ingen "avtale" på det, men hvis jeg ser noe som passer en venninne og det nærmer seg jul, da kjøper jeg det.

Anonymkode: 0120e...11d

Skrevet

De aller fleste har mer enn nok allerede. Min julegaveliste er kortet ned  så mye som mulig. Totalt 13 stk får gaver fra denne husstanden, 8 av disse er mann og kone som får en gave samlet. Den som får mest av verdi i gave er min datter, antakeligvis en trampoline. Totalt kommer gavene til alle uten min datter på ca 1100 kr. Venter på black friday for å se hva trampolinene ligger på :)

Er nesten ferdig med gaveinnkjøpingen. Har en julegaveliste på telefonen hvor jeg skriver ned ideer i løpet av året basert på hva som blir sagt av gavemottakerne.

Anonymkode: 63dfb...d22

Skrevet (endret)

I år blir det litt ekstra da foreldre (x4) ønsket seg bilde av sønnen vår fra fotograf. Tipper alle gavene blir ca 3000 til sammen. Da gir vi i tillegg til sønnen vår, 6søsken, en x-bonusmor og en niese :) Skal også lage hjemmelaget eplegele til mine beste og oldeforeldre (til sammen 4 husstander) , så går jo noen kroner der også.

Vanligvis greier vi vel å holde oss på under 2 000.-. Bruker ikke så mye penger på gavene til de voksne.

Endret av heipådegsann
Skrevet

I fjor brukte jeg 6000 på tilsammen 17 personer, håper på å holde meg rundt der i år også. 

Skrevet

Er student og bruker ca 3000 kroner. 1000 går til mamma og pappa, 1500 til min søster med familie (mann + 2 barn) og så har jeg 500 til garn og hobbysaker til andre gaver jeg lager til slektninger og venner (etter deres ønske). Hender også det blir et par hundre kroner til dyrene i familien, aner ikke hvordan denne tradisjonen oppstod men tror katter, hunder og kaninen i familien får minst like mange pakker som resten av oss :fnise:

Vi lager ønskelister over ting vi trenger og har lyst på, slik at man aldri får en gave man ikke vil ha :)  Det er ganske fint synes jeg, så slipper man å lure på om mottaker blir glad eller tenke at noe man fikk ikke kommer til å bli brukt.

Anonymkode: e2448...4fc

Skrevet

Mamma og pappa 350,-

Svigers 350,-

Tantebarn 2 x 150,-

Søsken uten barn 2 x 200,-

Svoger og svigerinne 4-500,- De har ikke barn og vi har 4.

Og resten ligger på 100-150 pr. gave. 

Anonymkode: 1403c...ac5

• Liker 1
Skrevet

Mor: 300-400

Samboer: ca 700 kr

Hund: 50-60 kr

Det var det 

Anonymkode: 9c43f...349

Skrevet

blir vel 10.000 til 15.000 i gaver :)
Vi kjøper for alle, og vi får like mye tilbake!

Anonymkode: 8c127...cfe

Skrevet

Foreldre og svigerforeldre: pleier å bruke ca 2000 totalt, men i får de bilde av babyen. Ca 800 totalt 

Søsken uten barn: 3×500

Søsken med barn: 1x300

Søskens barn: 2x350

Besteforeldre: 2x300

Barn; 1x 500 (hun er baby. Vil få mer seinere år)

Hund: 150

Vennepar: 3x300

Kolleger: 100

Pakkeleker  (vi har samlet vennegjengen til dette som alternativ til at 14 venner gir gaver): 300

Mannen min: ca 1000

Totalt 7200 om jeg har regnet rett. 

Anonymkode: 50c4d...513

Skrevet

Jeg har vel pleid å bruke ca 6000. I år aner jeg ikke. Vi får baby denne måneden, han skal vel ha en gave han og, men jeg tenker å begrense det veldig fra vår side. Han kan levere ut en lang ønskeliste til tanter/onkler og besteforeldre, så kan vi supplere etter jul😉

Skrevet

Vi bruker kanskje 10k til sammen. Har tre barn. Rundt 1000 til hvert barn (av og til litt mer), rundt 700 per besteforeldrepar, ca 250-500 til søskenbarn  og søsken (de gir dyrere gaver til hverandre på min manns side av familien enn min...), kanskje 500-1000 til hverandre. 

Anonymkode: f419d...aeb

Skrevet

Jeg gir kun til barn :xpb_knuddel:

Deilig og befriende å slippe å bytte penger til hverandre og vi voksne blir glade i magen og glade for å slippe!

Tidligere lå jeg på 8000-10.000. Drar istedenfor på en eksotisk tur med samboeren :Knegg:

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie med mine og dine barn. Samboeren min ønsker å legge mer penger i julegaver enn meg. Vi voksne har det vi trenger uansett, og hvis vi trenger noe så kjøper vi det selv. Heller ha fokus på barna. Jeg ønsker å gi gaver til de voksne også, men trenger ikke å legge 500kr til hver av de...

Min datter (snart 6) : 500-2000 kr
Mamma: 500 kr ( i år billigere, for hun ønsker seg noe strikket, som jeg skal strikke til henne)
Pappa: 500 kr (gavekort)
Søsken: Gir ikke gaver til hverandre. Vi treffes heller og finner på noe sammen og bruke pengene på det. 
Kattene: 100-150 kr 
Hunden jeg vokste opp med: 100-150 

Alle dyrene får gaver :fnise: Det er jul for alle sammen, til og med dyrene. Fast tradisjon det. :fnise:
Er så glad vi har kuttet ut gaver til oss voksne. De eneste vi kjøper gaver til er vår mamma og pappa. Det kommer vi alltid til å fortsette med, men vi søskna gir ikke gaver til hverandre lengre. Helt greit for meg. Er lei gavehysteriet :fnise: Vi samles heller til en god jule middag sammen før julaften og finner på noe sammen neste år. Vi bor spredt, så ikke ofte vi ser hverandre. 

Når jeg kjøper gaver så tenker jeg ikke så mye på pris. For julen handler ikke om dyre gaver. Min datter får det hun ønsker seg til jul (hun har en eviglang liste), så valgmulighetene er store. Men dyre ting som ipad, tlf, data osv får hun selv spare opp til. Hun har spart opp til en ipad over ett år, og fikk endelig råd til å kjøpe seg en. Heter vel ikke ipad, den kostet rundt 1000 lappen, men de er for meg like, så blir kalt for ipad :fnise::fnise: I år ønsker hun seg "lær å strikke/hekle pakke", hjemmestrikkede plagg, godteri, barbie og lego, samt skolesaker. Så det er fine gaver. Må bare fortelle at hun ble så glad i fjor da hun fikk en pakke fra bestemor, med hjemmestrikkede ullsokker og potetgullpose ved siden av. Sokkene kom på fortere enn jeg kunne si noe, og godteposen ble lagt litt på vent :skratte:Liker barn som er glade for det de får :) 

I år ønsket mamma seg noe hjemmestrikket, så det blir en billig gave i år, men den varmer mye, med kjærlighet i hver eneste maske. Kattene får som regel litt "godmat" som jeg kaller det. Hunden får sin favorittknask :fnise: Pappa har absolutt alt, så han får gavekort til en klesbutikk jeg vet han liker :) 

Ikke mange gavene under treet i år fra meg til min datter, men hun har 2 par besteforeldre, en haug med tanter og onkler og filletante og filleonkel, som egentlig bare blir kalt tante og onkel, samt kusiner osv..så det blir nok gaver under treet :) 

Skrevet

50-80.000,-

Anonymkode: 6a7b7...c8e

Skrevet

Tantebarn: Ca 500 kroner hver (tre stk)

Søsken+søskens kjæreste: ca 800kroner 

Foreldre: 1600kroner

Tanter/onkler etc: totalt ca 1000kroner

Fadderbarn og deres søsken (føler jeg kjøpe til noen av søsknene og): totalt ca 1200kroner

Venner/venninner: totalt ca 2000 kroner

Andre som får en oppmerksomhet: totalt ca 600kroner

Anonymkode: 4c15c...29b

Skrevet

Gir tett i overkant av 30 gaver hvert år, og ender vanligvis på rundt 5000. 

Anonymkode: cff8a...544

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ca 3000-4000 på egen datter. 1000 ca på kjæresten. 400 på min far, 400 på min bror, kjøper også til en når kusine og besteforeldre får blomster eller sjokolade. Hater å kjøpe julegaver bare for julegavens skyld. Ettersom jeg mener julegaver begynner å bli tullete, så er listen min på hvem jeg kjøper til betraktelig kuttet ned. Kun de aller nærmeste får. 

Ønsker å lære meg å strikke, så kan jeg lage gaver.

Anonymkode: 0d2c1...20c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...