Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så mye som jeg har lest i bibelen så står det kun om drap og elendighet, kristendommen er jo ikke bare god som kristne vil ha det til. En stygg krimbok

Anonymkode: 13997...3a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg skjønte ikke noe av det. Kan det forklares på en annen måte? 🙈

Skrevet
25 minutes ago, AnonymBruker said:

Så mye som jeg har lest i bibelen så står det kun om drap og elendighet

Da må du lese litt mer.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som skiller bibelen fra koranen, er at dagens kristendom tar avstand fra det som ikke er bra.

Profetene i det gamle testamente (GT) er der som en slags bakgrunnsmusikk. Mens Jesus er frontfiguren, den som showet dreier seg om. GT er en historiebok om kriger og maktkamp i tillegg til religion. Akkurat som i alle andre land, førte man kriger og seierherren behandlet fienden som slaver. Lenge før det ble noe kristendom.

Kristendommen er basert på Jesus Kristus sitt liv og uttalelser. Ikke hva Mosebøkene sier. De første kristne begynte å kreve av nyomvendte fra andre nasjoner, at de måtte omskjære seg og følge Moselovene. I Apostlenes gjerninger (AG) står det klart og tydelig, at man skal ikke legge slike åk på de nyfrelste, bare at de skal vende seg bort fra avgudsdyrkelse, blodoffer og hor.

Her ser man hvordan kristendommen forandrer seg, og hvordan nyere tolkning overprøver den gamle. For sa ikke Jesus i Bergprekenen at han ikke er kommet for å endre lovene, men for å oppfylle de? Hvordan kan da apostlene si det de sier, at kristne ikke trenger å følge Moseloven i detalj?

Fra de første apostlene og til nyere tid, har kristendommen endret seg. De kristne aksepterer at verden endrer seg. Vel, noen sekter vil ikke leve annerledes. Men selv disse sektene godkjenner ikke slaveri, for eksempel.

Ja, ikke at jeg er kristen selv, men sånn er det.

Endret av ops2
Skrevet

Liten digresjon:

Betyr dette at jødenes religion da er like bestialsk og grusom som Islam?

Siden boken de bygger sin tro på, er full av grusomheter?

Kanskje til og med verre enn Islam?

Anonymkode: 0972e...3ef

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye som jeg har lest i bibelen så står det kun om drap og elendighet, kristendommen er jo ikke bare god som kristne vil ha det til. En stygg krimbok

Om du leser hele Bibelen som en retningslinje for kristen livsutfoldelse kan jeg se at du er forvirret. Jeg vil råde deg til å lese Paulus epistler for en bedre forståelse. 

Skrevet
2 timer siden, ops2 skrev:

Det som skiller bibelen fra koranen, er at dagens kristendom tar avstand fra det som ikke er bra.

Profetene i det gamle testamente (GT) er der som en slags bakgrunnsmusikk. Mens Jesus er frontfiguren, den som showet dreier seg om. GT er en historiebok om kriger og maktkamp i tillegg til religion. Akkurat som i alle andre land, førte man kriger og seierherren behandlet fienden som slaver. Lenge før det ble noe kristendom.

Kristendommen er basert på Jesus Kristus sitt liv og uttalelser. Ikke hva Mosebøkene sier. De første kristne begynte å kreve av nyomvendte fra andre nasjoner, at de måtte omskjære seg og følge Moselovene. I Apostlenes gjerninger (AG) står det klart og tydelig, at man skal ikke legge slike åk på de nyfrelste, bare at de skal vende seg bort fra avgudsdyrkelse, blodoffer og hor.

Her ser man hvordan kristendommen forandrer seg, og hvordan nyere tolkning overprøver den gamle. For sa ikke Jesus i Bergprekenen at han ikke er kommet for å endre lovene, men for å oppfylle de? Hvordan kan da apostlene si det de sier, at kristne ikke trenger å følge Moseloven i detalj?

Fra de første apostlene og til nyere tid, har kristendommen endret seg. De kristne aksepterer at verden endrer seg. Vel, noen sekter vil ikke leve annerledes. Men selv disse sektene godkjenner ikke slaveri, for eksempel.

Ja, ikke at jeg er kristen selv, men sånn er det.

Jesus oppfyller loven og bare gjennom Ham kan vi bli rettferdiggjort for Gud. Dette skjer bår vi blir døpt inn i Jesu legeme ved Den Hellige Ånd.

Nådens evangelium åpenbares ikke under Jesu jordiske forkynnelse, ei heller til de tolv. Guds nådes mysterium ble åpenbart til Pauls, hedningenes apostel, fra Jesus i himmelen. 

Skrevet
10 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Om du leser hele Bibelen som en retningslinje for kristen livsutfoldelse kan jeg se at du er forvirret. Jeg vil råde deg til å lese Paulus epistler for en bedre forståelse. 

Hva faen er epistler?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen er epistler?

Brev

Skrevet

Dersom Gud virkelig eksistrer, og menneskeheten er hans (eller hennes? :erter: ) barn. 

Han (eller hun!) kan jo fremdeles være glad i menneskene sine, samtidig som man ønsker at barns skal lære fra å gjøre deres egne feil. De aller fleste som har barn lar vel smårollingene sine drive med for eksempel rulleskøyter, snowboard eller kjøre sykkel. Selv om det er en risiko for at barna faller og slår seg.    

Skrubbsår og blåmerker er faktisk en veldig viktig del av tilværelsen. Selv om man har makt til å hindre all mulig smerte og ubehag, så må barn også ta lærdom ved å gjøre sine egne valg, og forhåpentligvis lære fra de feilene de gjør. Hvordan skal man ellers lære noe som helst her i verden?                                                                                        

Anonymkode: 1635b...869

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom Gud virkelig eksistrer, og menneskeheten er hans (eller hennes? :erter: ) barn. 

Han (eller hun!) kan jo fremdeles være glad i menneskene sine, samtidig som man ønsker at barns skal lære fra å gjøre deres egne feil. De aller fleste som har barn lar vel smårollingene sine drive med for eksempel rulleskøyter, snowboard eller kjøre sykkel. Selv om det er en risiko for at barna faller og slår seg.    

Skrubbsår og blåmerker er faktisk en veldig viktig del av tilværelsen. Selv om man har makt til å hindre all mulig smerte og ubehag, så må barn også ta lærdom ved å gjøre sine egne valg, og forhåpentligvis lære fra de feilene de gjør. Hvordan skal man ellers lære noe som helst her i verden?                                                                                        

Men unektelig ville man koblet inn barnevernet om mor tenkte at å få nærkontakt med ebola var en grei erfaring og far hadde som innstilling at å oppleve litt raseutsletteøse var innafor i barneoppdragelse?

Problemet med religion er at den behøver to motpoler for å funke. Bibelen er som Harry Potter: uten voldemort så ville det ikke vært noe artig. Så derfor skapte kristne ikke bare gudsbegrepet men også begrepet djevelen. Rent plottmessig grep. Funker fjell. 

Anonymkode: 4e3a9...9d6

Skrevet
4 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Brev

Hva faen har brev med denne saken å gjøre?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen har brev med denne saken å gjøre?

Klarer du ikke å skrive en eneste kommentar, uten banneord!? 

:bond:    

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du ikke å skrive en eneste kommentar, uten banneord!? 

Plager det deg?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Plager det deg?

Jeg tror banneordene dine er et uttrykk for at du er ukomfortabel i debatten, at du ikke har noen argumenter. Det plager nok deg mer enn det plager meg.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, ops2 skrev:

Jeg tror banneordene dine er et uttrykk for at du er ukomfortabel i debatten, at du ikke har noen argumenter. Det plager nok deg mer enn det plager meg.

Kanskje det, tro hva da en du vil 😁 men jeg er en banner som faen i alt jeg gjør, og trives jævlig bra med det

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plager det deg?

Jeg bryr meg ikke.                               

Men det er egentlig  veldig sjeldent jeg ser slike ting, på ett debatt-forum...    

Gjest The Alchemist
Skrevet

Et av budene er man skal ikke drepe. Også kommer det fult av eksempler på når drap er helt greit.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ikke.                               

Men det er egentlig  veldig sjeldent jeg ser slike ting, på ett debatt-forum...    

Så bra, da er jeg jævla spesiell 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...