AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg har en hund som er av typen at han alltid er i beina på meg og følger etter meg. Jeg begynte allerede fra første uka jeg hadde han å trene han opp til å være alene hjemme. Han klarte det helt OK, pep noen ganger men var ganske flink. Han ble dog mer urolig når jeg skulle dra jo eldre han ble. For et par mnd siden flyttet jeg fra en 40 kvadrat leilighet til et hus med over to etasjer på ca 120 kvadrat. Vi flyttet også fra samboeren min som var en er av "flokken" fra hunden var valp. Da jeg lot han være hjemme alene første gangen i det noe huset ulte han i over tre timer til jeg kom hjem. Derfor begynte jeg å starte fra scratch igjen og gjorde alt etter boka. Så har kjørt 1min, 5min, 20min osv. Nå i løpet av ca en mnd er vi oppe i 2 timer og han uler ikke lenger. Men jeg følger med han på kameraet og han sitter inntil døra og tirrer på den. Venter altså på at jeg skal komme inn igjen. Han sover ikke, spiser ikke, drikker ikke. Jeg kjenner jeg blir å urolig og trist. Jeg gir han nå kong og den fikler han kanskje med i 5 min før han setter seg ved døra. Jeg prøvde å lukke døra til gangen slik at han ikke kunne sitte der og vente men da ble han helt desperat. Har noen tips til hva jeg kan gjøre? Målet er jo at han skal klare å være alene i 8t mens jeg er på jobb, men dersom det fortsetter sånn her kommer jeg nok ikke til å ha samvittighet til det. Noen andre om har opplevd noe lignende og har noen tips? Øver også på å lukke dørene mens jeg er hjemme, feks når jeg er på toalettet, men da ligger han utenfor går venter på meg. Anonymkode: de02b...e90
Indii Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Så bra at du har hunden på film og at du tar det fra skratch! Går du lang tur med hunden før du drar? Det kan kanskje fungere bedre dersom han har fått snust, løpt, spist og drukket før du reiser. Ellers så er det lurt å ikke lage en stor ståhei ut av at man reiser og kommer tilbake, prøve å vise hunden at det ikke er noen fare at man er borte. Selv har jeg måttet ta noen dype pust før jeg går inn i huset igjen i tilvenningsperioden, bare for å ikke avsløre med kroppsspråket at jeg også er "lettet" for at alt gikk fint - om du skjønner hva jeg mener?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 Er det mulig med videovervåking med lyd slik at du kan prate til han? Anonymkode: f31da...987
Tabris Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Separasjonsangst er vanskelig og jeg vil helst anbefale deg å ta kontakt med en dyktig, moderne atferdsterapeut som kan komme hjem til deg og lage et opplegg sammen med deg for trening. Men noen stikkord fra meg: 1. Start med å ikke ta ham med deg overalt i huset. Dvs, gå på toalettet og lukk døren uten at hunden får være med. Det er en fin måte å begynne på, og å lære hunden at selv om du forsvinner bak en lukket dør, så kommer du alltid raskt tilbake. 2. Du må antagelig gå tilbake til scratch og gå mye saktere frem. Det betyr ingenting hva bøker sier eller hva du mener er rett tempo, det er utelukkende hunden som bestemmer tempoet her. Gå ut døren og gå rett inn igjen til hunden har sluttet å reagere på det. Så går du ut døren, venter tre sekunder og går inn igjen, til hunden har sluttet å bry seg om det også. Også øker du gradvis, svært gradvis. 3. Når du kan være borte noen minutter, gi hunden noe kjekt å holde på med når du går. Fryst kong, tyggebein, godbitsøk... Ikke gi oppmerksomhet når du kommer tilbake, de positive forventningene skal bygges når du går, ikke når du kommer tilbake. 4. Hvis du følger disse stegene over lengre tid og ikke ser bedring, ta en tur til veterinær og hør med muligheter for angstdempende medisin. Disse er ikke en erstatning for trening videre, men et verktøy for å gjøre det lettere å trene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå