AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 Vår familie var sammen med en annen familie forrige helg. Mandag ble vi ringt og fikk beskjed om at begge barna i huset hadde lus og ble behandlet for dette, vi fikk beskjed for å være obs på våre. Men hvor lang tid langt det gå før vi regner med at våre barn har hatt flaks og sluppet unna? Anonymkode: 1749a...841
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Har dere sjekket de da? Ville tro det synes/klør om de har hatt lus en uke. Anonymkode: c828d...951
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 https://www.fhi.no/ml/skadedyr/lus/ Der finner du mye info om hodelus. Tror, uten å ha oppdatert meg, at inkubasjonstiden er to til tre uker. Husk at du aldri skal behandle lus uten at du ser at det er lus i håret, ellers blir lusa resistent for enda flere lusemidler. Å ha en lusekam i hus og bruke den ukentlig er heller ikke dumt. Du har min største medlidenhet, jeg klør, nesten. Anonymkode: 0815f...669
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg sjekker med lusekam hver kveld, jeg har ikke gitt dem noen kur eller lusemiddel. Foreløpig har vi ikke funnet noe, men jeg vil gjerne fange det tidlig og lurte på hvor lenge jeg måtte sjekke hver kveld. Anonymkode: 1749a...841
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har dere sjekket de da? Ville tro det synes/klør om de har hatt lus en uke. Anonymkode: c828d...951 Det kan gå måneder før det begynner å klø. Anonymkode: ee616...dd3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #6 Skrevet 15. oktober 2017 Jeg fant en på sønnen min dagen etter at han hadde vært sammen med ei som hadde lus. Tror den jeg fant var den eneste som kravlet over, for jeg kammet gjennom håret hans to ganger daglig i en uke uten å finne flere. Fant heller ingen døde etter kuren. Anonymkode: c6726...0c1
ops2 Skrevet 15. oktober 2017 #7 Skrevet 15. oktober 2017 Hvis man lusekammer en gang i uken, så vil man kunne hindre at luseeggene klekkes, blir voksne og legger egg. Å få et par levende lus i håret er ikke farlig, når de og eggene fjernes. Anbefaler sterkt lusekam i metall. Plastkammer tar ikke egg. Eggene sitter godt fast. Jeg bruker lusekam i metall, og skyller den i kokende vann mellom hvert tak med kammen. Lett å se om noe detter ut. Hvis du lusekammer de to ganger i uken i tre uker nå som du vet de har vært i kontakt med lusesmittete, og så en gang i uken et par måneder, så er det greit. Jeg ville lusesjekket minst en gang i måneden, hele året. Ikke nødvendigvis full kamming i vått hår på hele hodet, men partier bak ørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå