Gå til innhold

Vondt i en tann hvis jeg tygger med akkurat den tanna på en bestemt måte - hull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg tygger på en bestemt måte og legger "hovedvekten" på en bestemt tann, kan jeg kjenne smerte i denne tanna. Går og biter mye for å kjenne etter smerter i tennene, men samtidig synes jeg at jeg kan se en liten svart prikk i den aktuelle tanna. Men usikker om det bare er skygge. Er en jeksel. Høres det ut som hull eller kan det være andre plager, feks irritasjon fordi jeg går og biter en del? 

Jobber med å få tannlegetime, men vil gjerne ha "synspunkter" her og nå. 

Anonymkode: 1f629...01d

Skrevet

Kan det være en naken tannhals som gjør at du får nervesmerter når du tygger kanskje... ?

Anonymkode: 2acdf...b7c

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en naken tannhals som gjør at du får nervesmerter når du tygger kanskje... ?

Anonymkode: 2acdf...b7c

Kjapt googlesøk viser at det kan komme av for hard tannpuss. Noe som kan stemme for meg. Hva gjør man med det? 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjapt googlesøk viser at det kan komme av for hard tannpuss. Noe som kan stemme for meg. Hva gjør man med det? 

Har du prøvd corsodyl(klorhexidin)...Om det er betent kan det hjelpe..Det hjalp på meg(corsodyl er faktisk nesten så bra at man nesten ikke trenger å pusse tennene i tilleg,da det renser ganske godt)...Pluss at det faktisk hjelper litt mot sånne smerter du beskriver(hjalp på meg etter ca. 3-4 dager).....Spør evnt. på apoteket....

Skrevet

Kan være hull eller syreskader f.eks. Burde sjekkes hos tannlege uansett så får du vite nøyaktig hva det er og hva som hjelper. Bedre å dra èn gang for mye enn èn gang for lite. Tannlegen blir dyrt når man får problemer som hoper seg opp..

Anonymkode: e6c56...6c6

Skrevet

Smøre på tannkrem etter tannpuss og holde seg unna syre (surt godteri, juice osv)

Anonymkode: 4e7b4...f58

Skrevet

Høres ut som om du har irritert den. Prøv å la den være i fred og tygg på andre siden i en ukes tid. Det kan også være at tannen er litt høy i bitt og får mye tyggetrykk, det kan være veldig vondt. Små svarte prikker skal du ikke bekymre deg for, det er ikke hull. Om det forverrer seg hadde jeg tatt en tur til tannlegen. 

Det er forresten veldig vanlig å ha litt vondt i tennene i ny og ne uten at det trenger å bety noe, kan komme i forbindelse med en forkjølelse feks. 

Anonymkode: 575ef...28b

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om du har irritert den. Prøv å la den være i fred og tygg på andre siden i en ukes tid. Det kan også være at tannen er litt høy i bitt og får mye tyggetrykk, det kan være veldig vondt. Små svarte prikker skal du ikke bekymre deg for, det er ikke hull. Om det forverrer seg hadde jeg tatt en tur til tannlegen. 

Det er forresten veldig vanlig å ha litt vondt i tennene i ny og ne uten at det trenger å bety noe, kan komme i forbindelse med en forkjølelse feks. 

Anonymkode: 575ef...28b

Tusen takk for godt svar! Jeg har nok tygget litt ekstra med den tanna de siste dagene for å kjenne på smerten/når det gjør vondt, men da prøver jeg å gi den litt hvile og så heller kontakte tannlege litt senere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...