Gå til innhold

Forskjell mellom privatist og student ved høyskole/universitet.

Anbefalte innlegg

Gjest SkoleNerden
Skrevet

Hei!

Jeg tar fag som privatist og er ferdig til jul. Da har jeg tatt opp fag i to år. I løpet av denne perioden har jeg vært så stresset og aldri følt at jeg får tid til noe ordentlig. Feks. huset blir lite prioritert med fag som privatist og jobb ved siden av. Det jeg lurer på (og håper på) er om livet som student blir litt mindre stressende? Som privatist tar man fagene på 3-4 mnd, som går over 1-2 år på videregående. Det er mye pensum på kort tid. Vil det bli litt roligere tempo som student? Altså at man går gjennom emner over lenger tid. Ønsker å studere sosialt arbeid. Erfaringer ønskes 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok bare "mer av det gode".  :opplyser:

• Liker 2
Gjest SkoleNerden
Skrevet

Takk for svar🙂 Da får jeg belage meg med tre år til. Noen som har erfaring med Sosialt arbeid? Gleder meg veldig til å starte! 

Skrevet

På universitet går emnene i bare ett halvt år (eller rettere sagt i ett semester), og ja det kan være jævla mye pensum å komme seg igjennom - spesielt hvis man har flere emner på ett semester som man oftest har. Vil ikke akkurat si at det kommer til å bli noe roligere tempo, derimot omvendt. Du kan sammenligne det som å være privatist, for du har ikke emnene i 1 eller 2 år som på videregående, men bare i noen månender. August - Desember (1, 3 og 5 semester, og Januar - Juni (2, 4 og 6 semester når du tar en bachelor! Ta deg en titt på studiets studieplan, så ser du hvilket emne du har for hvert semester.

Jeg begynte på en bachelor nå i høst. I første semester (aug-des) har jeg nå bare to emner. En eksamen i November og en i Desember. Neste semester (jan-juni) har jeg tre emner (tre eksamener). Nå studerer ikke jeg sosialt arbeid da, men noe annet. Andre studier kan f.eks ha fire emner (som betyr fire eksamener) på ett semester.

Anonymkode: fc162...a73

• Liker 1
Gjest SkoleNerden
Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar 🙂

Endret av SkoleNerden
Gjest SkoleNerden
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På universitet går emnene i bare ett halvt år (eller rettere sagt i ett semester), og ja det kan være jævla mye pensum å komme seg igjennom - spesielt hvis man har flere emner på ett semester som man oftest har. Vil ikke akkurat si at det kommer til å bli noe roligere tempo, derimot omvendt. Du kan sammenligne det som å være privatist, for du har ikke emnene i 1 eller 2 år som på videregående, men bare i noen månender. August - Desember (1, 3 og 5 semester, og Januar - Juni (2, 4 og 6 semester når du tar en bachelor! Ta deg en titt på studiets studieplan, så ser du hvilket emne du har for hvert semester.

Jeg begynte på en bachelor nå i høst. I første semester (aug-des) har jeg nå bare to emner. En eksamen i November og en i Desember. Neste semester (jan-juni) har jeg tre emner (tre eksamener). Nå studerer ikke jeg sosialt arbeid da, men noe annet. Andre studier kan f.eks ha fire emner (som betyr fire eksamener) på ett semester.

Anonymkode: fc162...a73

Takk for utfyllende svar 🙂 

Skrevet

Mye mer pensum på universitetet enn på vgs.

Anonymkode: 549bc...976

Skrevet

På uio har min erfaring vært 1 emne er som regel 10 studiepoeng, pensum ca 1000-1500s. 

Hadde 3 emner i semesteret. 

Anonymkode: 97633...357

Gjest SkoleNerden
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mye mer pensum på universitetet enn på vgs.

Anonymkode: 549bc...976

Ja det er jeg klar over. Mer det er forskjell på vgs og privatist. Spørsmålet mitt var om det er like hektisk som privatist da det går over 3-4 mnd, eller om man kan "puste mer ut" på universitet. 

Skrevet
10 timer siden, SkoleNerden skrev:

Ja det er jeg klar over. Mer det er forskjell på vgs og privatist. Spørsmålet mitt var om det er like hektisk som privatist da det går over 3-4 mnd, eller om man kan "puste mer ut" på universitet. 

Det kommer veldig an på hva du skal studere. Variasjonen er stor i hvor mye frihet du har, hvor mye obligatorisk undervisning og oppgaver det er og hvor mye pensum hvert fag har.

Du studerer gjerne noe du er intr i og derfor flinkere til. Det hjelper.

Anonymkode: d9080...62c

Skrevet

Jeg tar selv opp fag og er på mitt 3. år der jeg tar opp fag. Første året tok jeg kun opp fag mens jeg jobbet, mens ifjor startet jeg på en bachelor og fortsatte å ta opp fag vedsiden av. Er på mitt andre år nå på bacheloren, og tar opp 3 fag i halvåret. Siden jeg er både student og privatist samtidig så kjenner jeg godt til forskjellene mellom dem. Nå er det jo slik at privatistfagene er min første prioritet å gjøre det bra på, da denne bachelorutdanningen er noe jeg tok først for å få studiepoeng, mens nå fortsetter jeg fordi jeg trives i studiebyen og som student. Jeg føler det er stor forskjell på å være privatist og student. Sosialt er det jo det å være student utrolig kjekt, masse gøy som skjer hele tiden! Faglig så føler jeg at det å være privatist krever mer på en helt annen måte. Ja det er mindre pensum, og det er vgs nivå på alt, men samtidig så må man som privatist virkelig lære seg alt som står i pensum, helt ned til de minste detaljene. Hvertfall hvis man vil gjøre det bra. Eksamene, både de muntlige og skriftlige, er ganske krevende, og det skal lite til før man ikke får den karakteren man ønsker. Føler hele privatistlivet er et nervespill egentlig, hvis du forstår hva jeg mener. Studielivet er annerledes, samtidig som det ikke er det heller. Privatistlivet har gitt deg en veldig bra fordel, og det er at du nå mest sannsynlig mestrer selvstudium veldig godt. På studiet er det ganske rolig i starten av semesteret, der det er opp til deg selv om man ønsker å jobbe jevnt og trutt med faget. Mange emner har såkallede midtsemestereksamener som teller litt, eller innleveringsoppgaver så man jobber litt med faget i løpet av året. Så kommer jo eksamensperioden som for de fleste er ganske tung og krevende, men siden du har tatt opp fag i 2 år, så føler jeg at du vet alt om hva en eksamensperiode faktisk innebærer, så det er ikke så stor overgang. Ellers så ja det er mye pensum, men igjen må man ikke lære seg alt ned på detaljnivå, og kanskje da er det ikke så mye vanskeligere å få en god karakter på universitetet vs privatisteksamen. 

Anonymkode: 60228...8dd

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor mange fag du tok. Min personlig erfaring er at 7.5 studiepoeng tilsvarer omtrent samme vanskelighetsgrad/arbeidsmengde som 4 vgs-fag i ett år. Hvis man skal gjennomføre et studei på normert tid så tar man 60 studiepoeng per år. Det vil si at ett år med høyere utdanning tilsvarer omtrent 32 VGS- fag. Altså en vesentlig høyere arbeidsmengde.

Dette er nå bare min personlige erfaring.

Skrevet

Jeg studerer sosialt arbeid på HiOA. Dette semesteret er inndelt slik at vi gjør oss ferdig med det første og største emnet nå i oktober, slik at vi hadde hjemmeeksamen denne uka og starta med et nytt fag dagen etter. Så er det to uker og seks forelesninger før en ny eksamen i slutten av oktober. Det er absolutt hektisk, men så lenge man jobber strukturert og prøver å jobbe kontinuerlig, så blir det mye lettere. Jeg er VELDIG fornøyd med studiet og trives godt. 

Skrevet

Det avhenger helt av hva man studerer, men som regel blir det slettes ikke roligere som student. Når du har tatt opp fag har du jo også tatt fag du har hatt tidligere, samt du er eldre enn målgruppen for fagene. At du har tatt det på kortere tid enn det er beregnet på VGS er jo egentlig ikke et argument, med mindre du har tatt opp alle ca 25 karakterene på 3-4 måneder uten å ha hatt det før. 

Anonymkode: 2b80a...1b1

Skrevet

Jeg har studert i to år, tar 15 privatisteksamener på ett år nå (jobber ikke, 5 til jul og 10 til våren). Jeg syns det var mer stressende å studere, men det kommer jo helt an på hva du skal gå på.

Anonymkode: 248d4...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...