Gå til innhold

Må man drikke alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke avholds,men drikker sjelden alkohol.

Liker vin,øl,en del drinker osv,men kan hygge meg med brus/farris i glasset og. Var ute med kolleger forrige helg,og hun ved siden av meg kunne visst ikke tro sine egne øyne da jeg og en annen ikke ønsket å drikke alkohol. " Frikveld også drikker dere ikke??" Dette ble tatt opp flere ganger selv om jeg bedyret at jeg ikke ønsket å drikke,skulle tidlig opp dagen etter. 

Ble også spurt om jeg var gravid siden jeg ikke drakk.

Altså,er dette vanlig? MÅ man drikke? 

Jeg sier i fra skarpere neste gang,ble ganske lei gnålet., 

Anonymkode: 7e05b...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker faktisk som det nærmest er tvangstanker knyttet til alkoholkonsum blandt mange nordmenn. Helg er blitt synonymt med fyll, noe som er trist i grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du ikke drikke, og ikke trenger du å komme med en forklaring heller. Dessverre har ikke alle vett nok til å ikke spørre og grave. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Drikk alkogolfrie drinker?

Fulle folk merker ikke om du er full eller ikke.

Blir så dyrt da. Men du har et poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Selvfølgelig må du ikke drikke, og ikke trenger du å komme med en forklaring heller. Dessverre har ikke alle vett nok til å ikke spørre og grave. 

Nei. Hvordan svarer man dem egentlig? 

"Det kan du drite i" er kanskje litt vel uhøflig om man skal ha et Ok forhold etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange blir sjokkert ja, og det er kjipt. Jeg må innrømme jeg har blitt det selv "HÆ skal du ikke drikke?! joooo??? hvorfor ikke?!" 
men nå har jeg selv blitt avholds og syntes det er fælt at folk skal lage så mye styr ut av det. Jeg vil være anonym og ikke ha en scene rundt meg eller gi noen noe spesielt inntrykk. 

Å kjøpe alkoholfri drink går jo an, så ingen reagerer på at man ikke har noe glass, men er dyrt. 
Jeg reagerer ikke når jeg ser folk med vannglass, og tror egentlig det er mest det å se folk tomhendte som gjør folk overraska. Holder man på et glass så bryr dem seg liksom ikke om det er vann eller øl. 

Anonymkode: 191a0...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, penny_ skrev:

Neste gang svarer du "Nei, hvorfor er det så sjokkerende?" 

"Jamen er du gravid??" 

Ble også kalt nerd en gang. 

Haha. Får bare ignorere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir utrolig ukomfortable rundt mennesker som ikke drikker. Skylle tro at de da ikke tørr å slippe seg litt løs fordi det faktisk finnes en edru person der til å bevitne alt. Kjenner flere som ikke drikker/drikker lite. Å hos oss er det heldigvis ingen som reagerer eller prøver å overtale dem til å drikke/drikke mer

Anonymkode: 47014...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg tror at de som er veldig, veldig opptatt av andres alkoholbruk ofte kan ha et litt anstrengt forhold til sitt eget forbruk. Ikke at de kommer til å innrømme det, da ;)

Anonymkode: 411d2...fac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kommentert det, men jeg blir litt små stresset av edrue mennesker når jeg selv drikker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar dette veldig alvorlig da...

Jeg skjønner godt at de som har drukket, er i godt humør og har det gøy gjerne vil at alle skal være med! Det er jo morsomt når alle er glade og tøysete og tør å danse og prate osv. Akkurat som når man vil gå videre til neste sted og noen skal hjem. Jooo...bli med da....! Man kan bli SÅ glad i den andre og det er SÅ viktig å ha dem med akkurat der og da.:) Er ikke alltid det er vondt ment!

Anonymkode: 077e6...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dette irriterer meg også enorm. Jeg er 25 år  og er lei alkohol. Har festet fra meg og blir bare ekstremt fyllesyk av litt alkohol. Drikker kaffe, sukkerfri saft eller noe lignende på fest. Elsker følelsen av å ikke være fyllesyk når jeg våker dagen etterpå og ikke kaster vekk hele dagen i sengen med hodepine og kvalme. 

Men venner som er på min alder og yngre skal alltid presse meg til å drikke. "Nå kjøper du ett glass vin her altså!" Uansett om jeg flere ganger sier at jeg ikke ØNSKER å drikke. Forklarer at alkohol er trigger for migrene, at jeg blir ekstremt dårlig av alkohol, at jeg heller vil drikke noe annet, men nei. Ingenting godtas. 

Har nå begynt å juge til mine egne venner og sier at jeg jobber tidligvakt dagen etterpå. Da blir det å være edru oftere godtatt. Men det er ikke gøy, fordi da må jeg jo faktisk leke at jeg jobber. Kan ikke finne på noe med noen fordi jeg "er på jobb". 

Nevner aldri på fest at jeg ikke drikker, men det blir tatt opp uansett. 

Lurer på om jeg skal begynne å si ting som "Hæ, drikker du alkohol", Skal du virkelig drikke en øl til?", Nei, nå må du slutte å drikke", "Hvorfor drikker du alkohol egentlig!"- konstant til alle og mase om at folk skal slutte å drikke hvert femte minutt. 

Anonymkode: 95e17...033

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere tar dette veldig alvorlig da...

Jeg skjønner godt at de som har drukket, er i godt humør og har det gøy gjerne vil at alle skal være med! Det er jo morsomt når alle er glade og tøysete og tør å danse og prate osv. Akkurat som når man vil gå videre til neste sted og noen skal hjem. Jooo...bli med da....! Man kan bli SÅ glad i den andre og det er SÅ viktig å ha dem med akkurat der og da.:) Er ikke alltid det er vondt ment!

Anonymkode: 077e6...8c3

Nei,kanskje ikke. Men noen starter jo kvelden med det maset,før de er brisne selv . ;)

Hilsen ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å drikke for noen år siden pga helsen. Selvom jeg var klar på at jeg blir sykehustrengende når jeg drikker, så syns fortsatt folk det var helt rart og de mente det ville være sååå verdt en uke på sykehus (er selvfølgelig helt uenig, selvom jeg syns det var kjekt å drikke før jeg ble syk). Da drakk jeg alkoholfrie drinker eller vann og sa det var vodka når jeg var ute.

Nå er jeg lei, så hvis folk begynner å gnåle spør jeg heller de om de har tenkt over hvorfor alkohol er SÅ viktig for de at de ville risikere helsen sin for det. 

Anonymkode: 0e05e...fa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker be bartenderen om et glass vann med isbiter, limeskiver og mynteblader oppi slik at det ser ut som en drink :) bruker funke ganske greit blant fulle folk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være hard på flaska selv, men jeg begriper virkelig ikke at folk må legge seg oppi at andre velger å ikke drikke. Jeg har tilbydd folk vin osv. i den tanke at de ikke hadde noe og ville være hyggelig. Men sier de da at de ikke drikker, ja, så drikker de ikke. Spiller nå ingen rolle hvorfor heller. Jeg har en venninne som pleier å spørre hvorfor folk drikker når de spør hvorfor hun ikke drikker, sjeldent de har noe godt svar:P 

Anonymkode: 019ea...903

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lager et så stort problem av at andre ikke drikker alkohol en kveld kan nok selv ha et problem. Studier tyder på at 5-10% av befolkningen har et problematisk forhold til alkohol, så sannsynligheten er ikke veldig liten for å treffe på en person med et alkoholproblem. 

Anonymkode: c397b...785

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Er ikke avholds,men drikker sjelden alkohol.

Liker vin,øl,en del drinker osv,men kan hygge meg med brus/farris i glasset og. Var ute med kolleger forrige helg,og hun ved siden av meg kunne visst ikke tro sine egne øyne da jeg og en annen ikke ønsket å drikke alkohol. " Frikveld også drikker dere ikke??" Dette ble tatt opp flere ganger selv om jeg bedyret at jeg ikke ønsket å drikke,skulle tidlig opp dagen etter. 

Ble også spurt om jeg var gravid siden jeg ikke drakk.

Altså,er dette vanlig? MÅ man drikke? 

Jeg sier i fra skarpere neste gang,ble ganske lei gnålet., 

Dessverre er det et syykt drikkepress. Drikker man ikke er det tydeligvis noe rart. Da må man liksom ha en god unnskyldning hvis ikke er det ikke fred og få. Slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...