Gå til innhold

Er det greit å bruke en pels som er arvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du?

Anonymkode: 58ddb...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forvent pes. 

Anonymkode: 6f417...ea0

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener det.

Mange andre mener ikke det.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva synes du?

Jeg er sterk motstander av pelsoppdrett, og ser helst at hele næringen forsvinner på verdensbasis. Men en arvet pels er nå engang en arvet pels, dyrene er allerede drept og de døde forgjeves om pelsen blir kastet. Samtidig så er det mange argumenter for at du skal kaste den også, eller pakke den bort og ha den som et minne, ikke minst av rent prinsipielle grunner. 

Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt ny. Jeg støtter heller ikke det grusomme disse dyrene er utsatt for, men disse dyrene døde jo for over 30 år siden. Alternativet er jo at den bare henger eller at den blir kastet/gitt bort.

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg absolutt du kan. Ikke bry deg om hysteriske mennesker. Hvis du blir regelrett overfalt, kan du anmelde det.

• Liker 7
Skrevet

Jeg blir kvalm når jeg ser noen går med dyrekadaver. For meg er det irrelevant om dyrene ble drept for 40 år siden eller 2.

Anonymkode: 829b8...3d2

• Liker 8
Skrevet

Beste gjenbruket av en gammel pels jeg har sett, var som pledd i en hundeseng. Ikke døde dyrene forgjeves for å bli stappet i et skap og så kastet, og ingen mennesker trengte å gå i den ute. 

Anonymkode: 543c8...8f4

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kvalm når jeg ser noen går med dyrekadaver. For meg er det irrelevant om dyrene ble drept for 40 år siden eller 2.

Anonymkode: 829b8...3d2

Utenom tema, men jeg blir kvalm og rasende når jeg ser alle unge som går rundt som fillefranser i jeans og jakker som sikkert koster flere tusen. For ikke så altfor lenge siden holdt fattige folk sin ære i å stoppe og lappe klær så de skulle vare så lenge som mulig. Nå er det moderne å se ut som lutfattige. 

Endret av Arabella
  • Liker 10
Skrevet
15 minutes ago, HalldirV2 said:

Jeg er sterk motstander av pelsoppdrett, og ser helst at hele næringen forsvinner på verdensbasis. Men en arvet pels er nå engang en arvet pels, dyrene er allerede drept og de døde forgjeves om pelsen blir kastet. 

Mens pelsene i butikken er levende dyr?

Anonymkode: 4af04...37e

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mens pelsene i butikken er levende dyr?

Anonymkode: 4af04...37e

Når du kjøper en pels så bidrar du jo bare til å opprettholde næringen, altså støtter du den aktivt. Der er forskjellen.

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forvent pes. 

Anonymkode: 6f417...ea0

Enig, men ikke la det stanse deg - pels er helt innafor :)

Skrevet

Personlig ville jeg ikke brukt den. Men det sa og Pheobe i friends før hun så seg selv med pels. 

Skrevet

Du kan jo bruke den til noe annet evnt. Krage til jakke, putetrekk eller som pledd. Hvis du synes det er for "flashy" å gå med kåpe. 

Skrevet
8 minutter siden, funginger skrev:

Du kan jo bruke den til noe annet evnt. Krage til jakke, putetrekk eller som pledd. Hvis du synes det er for "flashy" å gå med kåpe. 

Det er vel ikke "flashy" som er stikkordet her funginger.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, HalldirV2 skrev:

Det er vel ikke "flashy" som er stikkordet her funginger.

Det er det vel? En pelskåpe kan koste i hvert fall 20-100k, hvis det å gå med et plagg som tydelig er veldig dyrt ikke er flashy, så vet ikke jeg. Jeg mener ikke at man "flasher" dyremishandling. Man får avgjøre selv om man vi gå med pels eller ikke. Personlig synes jeg pels er pels, om det så er full kåpe eller en liten krage. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, funginger skrev:

Det er det vel? En pelskåpe kan koste i hvert fall 20-100k, hvis det å gå med et plagg som tydelig er veldig dyrt ikke er flashy, så vet ikke jeg. Jeg mener ikke at man "flasher" dyremishandling. Man får avgjøre selv om man vi gå med pels eller ikke. Personlig synes jeg pels er pels, om det så er full kåpe eller en liten krage. 

*dunker hodet i bordet*

Skrevet

Pels er ok. Vi bruker jo skinnvesker og skinsko. 

Men pels er varmt. Min blir derfor ikke så veldig ofte brukt. 

Anonymkode: 1663f...24f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri i verden ha kjøpt en ny pels i dag, men jeg har arvet en nydelig persianer med håndbrodert silkefôr av min farmor som hun fikk sydd for nesten 50 år siden. Den har jeg fått sydd om hos en buntmaker slik at den har fått et mer moderne snitt og jeg kommer til å bruke den i mange år enda. Å kaste den, eller bruke den i hundesengen, ville være en hån både mot de døde dyrene og de dyktige håndverkerne som har laget den så da får de som ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang mene hva de vil :nigo:

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pels er ok. Vi bruker jo skinnvesker og skinsko. 

Men pels er varmt. Min blir derfor ikke så veldig ofte brukt. 

Anonymkode: 1663f...24f

Skinnet som blir brukt i sko og vesker er biprodukter fra matproduksjon, altså er ikke dyra avlet opp med formål om å bekle snobbete kjerringer.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...