Gå til innhold

til dere som jobber med programmering

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? går det mye tid til det utenom ordinær arbeidstid, og hva tjener du? blir du respektert for ditt yrke? møter du mange mennesker og jobber i grupper, eller jobber du alene på et kontor? er det vanskelig å lære de nye tingene man lærer underveis?

Anonymkode: 301ae...b6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En helt vanlig arbeidsdag for meg ser helt vanlig ut, kommer på jobb mellom 7 og 9 og jobber frem til mellom 15 og 17. Jeg vet at de som har jobbet der lenge jobber en del overtid, men jeg som er forholdsvis ny (9 måneder), har ikke måttet jobbe overtid ennå. Jeg tjener 500.000 i året. Vet ikke om folk respekterer meg for yrket mitt, føler folk flest utenfor "IT verden" synes det er vanskelig å forstå hva jeg faktisk driver med.

På jobben min har vi åpent kontorlandskap, hvor det sitter mange med ulike stillinger og posisjoner. Vi jobber ikke "sammen i gruppe", men har våre egne oppgaver, men vi snakker ofte med hverandre for å finne ut hvilken måte som er mest hensiktsmessig å gjøre ting på.

Og ja, det er ganske (les veldig) vanskelig å sette seg inn i gamle systemer og lære helt nye ting og rammeverk som man ikke har vært borti i løpet av utdannelsen. Programmering på jobb er veldig annerledes enn programmering på skolen. Når du står helt fast er det veldig frustrerende og gjør at du føler deg helt dust, men når du faktisk får til ting får du en fantastisk mestringsfølelse.

Anonymkode: 37ff4...c75

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? går det mye tid til det utenom ordinær arbeidstid, og hva tjener du? blir du respektert for ditt yrke? møter du mange mennesker og jobber i grupper, eller jobber du alene på et kontor? er det vanskelig å lære de nye tingene man lærer underveis?

Anonymkode: 301ae...b6f

Ja (går med mye tid utenom ordinær arbeidstid, omtrentlig arbeidstid i praksis for min del er 55-60 timer per uke for min del, men jeg har også kollegaer som jobber mer enn det). Ca 500K. Nei, det er lite respekt å oppnå som programmerer. Da må du i så fall greie å bli sjefsarkitekt eller noe. Programmeringsslavene får ikke den respekten. Kommer helt an på hvilken bransje man utvikler mot. Noen prosjekter gjøres alene, mens andre må gjøres i gruppe (f .eks. fordi man må forstå fagfeltet til en ny kunde, eller fordi man må lage "interface" (programmere mot) et system kunden har fra før for eksempel). Hvor vanskelig det er kommer igjen hvilken bransje man utvikler for, det kan variere. 

Anonymkode: bdbe7...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...