Gå til innhold

Hjelp meg å velge?

Gjest anonym

Hvilket alternativ er best?  

1. 1. Hvilket alternativ er best?

• Alternativ 1
      1
    • Alternativ 2
      0
    • Alternativ 3
      1

Anbefalte innlegg

Gjest anonym idag

Er ferdig med høyskoleutdanning til våren, og i den forbindelse er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre.. Om jeg skal studere må jeg jo snart søke nå, så har vel ikke verdens beste tid..

Alternativene jeg har kommet på så langt er:

1 - jobbe. Det er umulig å få jobb innen mitt utdannelsesområde, så jeg ender antagelig opp med en butikk/salgsjobb ala "kassa på Rimi". Jeg har hatt flere slike jobber tidligere og trives ikke noe særlig - men det er jo fint med penger..

2 - studere nok et fag som jeg har lyst på, men med tilsvarende dårlige arbeidsmuligheter som jeg har nå. Dvs at jeg etter det antagelig har seks års studielån og fremdeles ikke vil få noe bedre betalt jobb enn kassadame.

3 - ta et fireåring studium med garantert jobb etterpå, som jeg er sånn passelig interessert i og egentlig ikke kan garantere for meg selv at jeg ikke kommer til å gi opp etter to år.. Men som sagt, garantert jobb etterpå, gjennomsnittlig lønn, og pga studiestedets beliggenhet kan jeg slippe unna uten så veldig mye studielån.

Vaaanskelig ja :roll: Kjæresten min mener jeg bør velge alternativ 1, fordi han vil ha meg i nærheten. Vennene mine mener at jeg bør velge alternativ 2, og bekymrer seg aldri for økonomiske problemer (men det gjør jeg). Mammaen min mener at alternativ 3 er det beste..

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff. :(

For en vanskelig problemstilling. egentlig så er jo ingen av alternativene optimale. Det er ikke noe særlig å ha en jobb man ikke trives i. Å grue seg til å gå på jobb hver dag er forferdelig.

Studere enda noe det er vanskelig å få jobb i er vel heller ikke det beste, selv om man er interessert i det man studerer. Men så vet man vel ikke helt hvordan jobbmulighetene er noen år frem i tid. Det kan jo ha bedret seg til da.

Å studere noe man er garantert jobb etter man er ferdig er jo flott, men også her skal man trives. Både med studiene og jobben etterpå.

Er det ikke noe annet du kunne tenke deg å studere? Har du hørt med noen om hvordan det ser ut i fremtiden for det andre faget du har lyst å studere, m.t.p. jobb?

Jeg ville nok enten sett meg om etter en annen studiemulighet, eller gått for det jeg likte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Kva for slags fag er det du har tatt då? Er så vanskeleg å vite kva du kunne gjort utan å ha eit utgangspunkt å tenke ut i frå.

Ein kan jo ta masse vidarestudium o.l, men så lenge du føler du er på feil hylle hjelper jo dette lite.

Likar du å jobbe med mennesker så er jo sjukepleiarutdanninga sikker. Eller kanskje tannpleiar?

Realfaglærarar har dei jo brukt for. Har du studert matte eller naturfag e.l så kan jo pedagogikk påbyggkurs eit alternativ.

Snakk med ein rådgjevar eller skriv søknadar til ulike bedrifter/arbeidsplassar. Ein jobb kjem når du kanskje minst ventar det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med ein rådgjevar eller skriv søknadar til ulike bedrifter/arbeidsplassar. Ein jobb kjem når du kanskje minst ventar det!

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1 eller 2, men med JOBBSØKING som største, viktigste (og eneste??) fritidssyssel. Får du jobb noe sted slutter du på studiet eller sier opp Rimi-jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...