Gå til innhold

Blitt kjent med en fin mann, men min mor kan ta prisen som verdens verste svigermor - hvordan løse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg har funnet meg en virkelig snill og fin mann som behandler MEG virkelig bra. Moren min derimot startet med å spørre ham ut i ren forhørsstil: Hva gjør du? Hva gjør moren din? Hva gjør faren din? Hvor bor de? Hva bor de i? Har de formue? Hva eier du? Hva tjener du? Kan du kjøre bil? Har faren din vært syk noen gang? Hva med moren din? Du da? +++ 

... Jeg er helt sjokkert og jeg mener at sånt er det ikke normalt å spørre om når man møter noen første gangen. :sjokkbla: Jeg mener det ikke er normalt å spørre om i det hele tatt. Det verste er at jeg ikke er i 20-årene lenger, men over. Jeg kan ikke noe for at jeg går i forsvarsposisjon og blir rimelig sint - men dette sliter så innmari. Hvordan skal jeg takle henne på en bedre måte? 

Anonymkode: d829f...35a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det første gang moren din har truffet en mann du dater?

Jeg håper du avbrøt og stoppet henne der og da. 

Anonymkode: db6e4...961

• Liker 7
Skrevet

Her får du bare sette svigermonster på avstand, hvis hun ikke skjerper seg. Kan de5 være hun er redd for å «gi slipp på deg», eller begynner å bli litt skrullete? 

Anonymkode: dac86...a34

• Liker 3
Skrevet

Bare å holde mannen unna "svigermonster". Minst mulig kontakt. 

Anonymkode: fa033...311

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en regel for meg selv som gjelder når jeg er sammen med noen, og den er at jeg ikke introduserer personen til familien min. Det er bare ikke verdt det.

Skjønner at det ikke alltid er et alternativ, altså. Og min familie er ekstrem. Men noen ganger må man bare skjerme seg og livet sitt pg den man er glad i. Familien har ikke noen rett til å skulle være med på moroa når de ikke kan oppføre seg.

Anonymkode: cecd6...26c

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må man involvere familien i det hele tatt? Er jo du som er sammen med han. 

Anonymkode: 8397e...979

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det første gang moren din har truffet en mann du dater?

Jeg håper du avbrøt og stoppet henne der og da. 

Moren min har møtt alle de jeg har datet, og har oppført seg slik mot alle. 

Jeg overvar ikke akkurat hva som ble sagt da jeg var ute på kjøkkenet for å lage mat så fikk høre det etterpå og ble fly forbannet. :raven:

Kan nevne at min mor er "veldig glad i meg" men man kan ikke oppføre seg mot folk sånn synes jeg. Jeg sa og at vi trengte ikke ha mye kontakt men da mente hun at "voksne mennesker bør kunne takle å være sammen med hverandre." 😑

• Liker 1
Skrevet

Du vet hvordan hun er mot kjærestene dine også lot du henne kaste seg over han? Du må jo si i fra i klartekst. Si i fra at sånn oppførsel er uakseptabelt! Om hun ikke skjerper seg så kommer dere ikke til å ha kontakt med henne. Hva sier hun da?

Altså voksne mennesker går an å snakke til. 

Anonymkode: ec06a...294

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min har møtt alle de jeg har datet, og har oppført seg slik mot alle. 

Jeg overvar ikke akkurat hva som ble sagt da jeg var ute på kjøkkenet for å lage mat så fikk høre det etterpå og ble fly forbannet. :raven:

Kan nevne at min mor er "veldig glad i meg" men man kan ikke oppføre seg mot folk sånn synes jeg. Jeg sa og at vi trengte ikke ha mye kontakt men da mente hun at "voksne mennesker bør kunne takle å være sammen med hverandre." 😑

Men hvorfor må foreldrene dine ha noe med kjærestene dine å gjøre i det hele tatt? Det hører jo til ditt privatliv. Du tar vel ikke med enhver venn, kollega og bekjent hjem til foreldrene dine? Er ingen grunn til at de skal ha kontakt, det her er din familie. Men jeg hadde sagt fra til henne at hun ikke kan oppføre seg sånn. Det er ikke ok. 

• Liker 1
Skrevet

Moren min mener at det er slik man blir kjent med folk og at det er helt normalt. Jeg mener man ikke blir kjent med folk på den måten og at det er unormalt, men da vil hun snakke med andre mennesker for at jeg skal forstå det er normalt. :sprettoy: Og det er jo i hvert fall ikke normalt. :( Hjelp. 

Skrevet

Hvordan si fra at det ikke er normalt? 

Skrevet

Å spørre en person man nettopp har møtt om hvor mye penger vedkommende har og om han noen gang har vært syk er langt over grensen. Man spør ikke om veldig personlige ting før man har blitt godt kjent. Det er ikke alltid det passer seg å spørre i det hele tatt. Noen ting snakker man ikke om før vedkommende forteller om det på eget initiativ. 

Hvor går hennes grense for hva som er privat? Hva om kjæresten din hadde spurt moren din om disse tingene? Hadde hun svart? Da er hun kanskje en sånn som forteller til naboen helt ut av det blå at hun har diaré f.eks. Vet ikke om disse menneskene kan forandre seg.

• Liker 4
Skrevet

Altså, du bare sier ifra.

Hvis min mor hadde stilt et slikt spm. så hadde jeg avbrutt henne og sagt "Mamma! Det spør man ikke om" og deretter beklaget til kjæresten.

Hadde det skjedd flere ganger, hadde jeg sagt til henne på tomannshånd at dette går på akkord med all normal folkeskikk. Hun kan stille spm., men hun må holde seg unna tema som inntekt og formue (og sykdom). Hun kan heller ikke føre samtalen som et intervju. Er hun ikke i stand til det, så vil du ikke ta med kjærester hjem, og alternativet er at hun ikke treffer dem overhodet. Så valget står mellom å bli kjent med dem på sivilisert vis, eller ikke i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet

Du må rett og slett bare holde dem fra hverandre inntil hun eventuelt kan oppføre seg. 

Du får bruke tid på å bli godt kjent med ham. Og så får hun prøve igjen om et års tid og se om hun besinner seg mer når hun ser at det er langvarig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har funnet meg en virkelig snill og fin mann som behandler MEG virkelig bra. Moren min derimot startet med å spørre ham ut i ren forhørsstil: Hva gjør du? Hva gjør moren din? Hva gjør faren din? Hvor bor de? Hva bor de i? Har de formue? Hva eier du? Hva tjener du? Kan du kjøre bil? Har faren din vært syk noen gang? Hva med moren din? Du da? +++ 

... Jeg er helt sjokkert og jeg mener at sånt er det ikke normalt å spørre om når man møter noen første gangen. :sjokkbla: Jeg mener det ikke er normalt å spørre om i det hele tatt. Det verste er at jeg ikke er i 20-årene lenger, men over. Jeg kan ikke noe for at jeg går i forsvarsposisjon og blir rimelig sint - men dette sliter så innmari. Hvordan skal jeg takle henne på en bedre måte? 

Du skal sette henne på plass, hva tror du da kvinnemenneske? Sett ned foten, vis at du er din egen person og tar dine egne valg, og at du ikke aksepterer slik oppførsel fra din egen mor. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, a l'orange skrev:

Hun bryr seg jo virkelig om deg! <3

Jeg er hennes eneste datter. Tidligere har andre svigermødre til meg sagt at det virker som at hun aldri vil gi slipp på meg. Jeg synes og det er noe spesielt å bli fortalt at det og det kan du (ikke) gå med. Jeg er et voksent menneske. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av a l'orange
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde også blitt fly forbanna, og tok flere alvorsprater med min mor om akuratt det der før jeg introduserte kjæresten min for henne, for hun er akuratt like "forhørs"dame.  Snakk med moren din og fortell at det er en kjæreste du vil skal bli behandlet som familie og ikke en på jobbintervju eller politiavhør, si at det er bedre for alle å snakke om løst og fast, og ikke rette alt fokus på han. Det blir bare ubehagelig for alle utenom hun selv og gjør at man ikke tar med seg kjæresten på besøk til en annen gang. 

Anonymkode: 4ef94...0da

Skrevet
På 14.10.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man involvere familien i det hele tatt? Er jo du som er sammen med han. 

Er vel vanlig å hilse på! 

Anonymkode: a8ecf...802

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...