Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan blir det egentlig løst? Vi har 3 barn..og han har regnet ut at han skal betale meg 1700kr i mnd for alle 3. Og dette er nok pga han er ufør og hans inntekt deretter.

men så hører jeg gjerne andre får 2-3000kr pr barn,i mnd.. er dette noe Nav evt dekker? Jeg mener...si hvis jeg skulle hatt 2-3000kr pr barn, men det er får er rundt 800kr pr barn.. betaler da evt nav resten?

1700kr i mnd er knapt nok til mat for ett barn... pluss da aktiviteter barnet går på..klær..osv. Jeg går på AAP,og har heller ikke mye penger.

noen som vet?

jeg har fått svar, tusen takk for det☺️

Så nå trenger jeg ikke flere svar om at jeg ikke må sitte på ræven, eller at jeg må ut i jobb..osv.. for det var ikke det jeg spurte om. Hvorfor jeg ikke er i jobb, en min sak. Og selv om årsaken ikke kan vises utad, så betyr ikke det at kroppen min kan jobbe. Synd at man egentlig nesten må sitte i rullestol for at folk skal skjønne at man ikke klarer å jobbe. Synd at det er så mange folk der ute som ser på folk, som har alle armer og ben på plass, som lat. Folk burde respektert andre folk mer enn dette.npr jeg meldte meg inn her på klikk, så trodde jeg det var mer oppegpående folk som var her. At man kunne spørre spml uten å bli disset. Men.. jeg burde visst bedre ja.

men takk til dere som holdt dere til temat☺️Setter pris på det☺️

Endret av Tippemor
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Tippemor skrev:

Hvordan blir det egentlig løst? Vi har 3 barn..og han har regnet ut at han skal betale meg 1700kr i mnd for alle 3. Og dette er nok pga han er ufør og hans inntekt deretter.

men så hører jeg gjerne andre får 2-3000kr pr barn,i mnd.. er dette noe Nav evt dekker? Jeg mener...si hvis jeg skulle hatt 2-3000kr pr barn, men det er får er rundt 800kr pr barn.. betaler da evt nav resten?

1700kr i mnd er knapt nok til mat for ett barn... pluss da aktiviteter barnet går på..klær..osv. Jeg går på AAP,og har heller ikke mye penger.

noen som vet?

1700 knapt nok mat til ett barn? 

Som student bruker jeg max 1500 på mat i mnd, og da spiser jeg mye unødvendig godteri. 

Da prioriterer du feil. 

Anonymkode: 99fbb...b56

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Tippemor skrev:

noen som vet?

Far skal betale i forhold til sin inntekt, så det kan nok stemme det. Men du har rett på mer enn 500 kr per barn ja, resten dekkes av NAV når far ikke kan belastes mer. 

Anonymkode: 3ba05...2d1

• Liker 2
Skrevet

Les om bidragsforskudd på nav sine sider. Bidragsforskuddet er det du får pr mnd, inkludert beløpet fra far. Bidragsforskudd reduseres eller faller bort hvis du har høy inntekt, grensene står på nav.no

Anonymkode: c617b...37e

• Liker 1
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Tippemor skrev:

noen som vet?

Hva med at du prøver å regne det ut selv med bidragsveilederen på nav.no? Evt. om dere ikke blir enige i denne diskusjonen så kan bare NAV regne dette ut for dere så får dere et klart svar. Skal dere ta det privat eller ikke? Om han velger å ikke betale bidrag ved en privat avtale, så har det ingen konsekvenser. Utover det så er det jo faktorer som påvirker bidraget. Hva er hans inntekt? Hva er din inntekt? Hvor mye skal de være hos han? Hvor gamle er barna? 

Endret av SesameStreet
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som student bruker jeg max 1500 på mat i mnd, og da spiser jeg mye unødvendig godteri. 

Da prioriterer du feil. 

Pris og kvalitet er to viktige faktorer. Med den summen du benytter deg av, hadde jeg ikke holdt ut 2 uker engang. Jeg er alene, men bruker mer enn det dobbelte av hva du bruker på mat i mnd. Jeg skal ha kvalitet.

Anonymkode: 15ffc...225

• Liker 8
Skrevet

Du får vel neppe dekket 2  til 3 tusen kroner pr barn fra NAV. Men du får vel dekket opp til minstebidraget etter at far sine penger er trukket i fra.

Anonymkode: c3fa6...acc

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far skal betale i forhold til sin inntekt, så det kan nok stemme det. Men du har rett på mer enn 500 kr per barn ja, resten dekkes av NAV når far ikke kan belastes mer. 

Resten av hva? Ts lurer jo på om NAV dekker 2-3 tusen pr barn. Noe jeg er temmelig sikker på at hun ikke får. NAV dekker vel bare opp til minste sats for bidrag./bidragsforskudd, minus det far betaler.

Anonymkode: c3fa6...acc

• Liker 2
Skrevet

Hvis han er ufør så mottar jo han et barnetillegg på barna som er på rundt 3000 kr så det høres jo helt rart ut at han ikke skal betale iallfall det.

Min eks mottar og barnetillegg og nekter og betale bidrag, har ingenting med barnet å gjøre heller. Merkverdige greier.

Anonymkode: 9074d...68e

Skrevet

Føles det helt urimelig å betale for sine egne barn? 

Anonymkode: a498d...33f

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da prioriterer du feil. 

Nå har ikke jeg regnet ut hva hvert og enkelt barn spiser. Men utifra( en nettside jeg ikke husker navnet på) ligger våre barn i en aldersgruppe hvor de spiser for 2000kr i mnd. Men 1700kr for alle barna,pr mnd..er ikke mye. 

Jeg spurte bare om nav evt dekker ett mellomlegg.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk:) det var det jeg lurte på:) jeg tviler ikke på fars utregning. Han er ufør,så det tas jo hensyn til. Jeg lurte bare på om nav kanskje dekker noe, og det svarte du på:)

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les om bidragsforskudd på nav sine sider. Bidragsforskuddet er det du får pr mnd, inkludert beløpet fra far. Bidragsforskudd reduseres eller faller bort hvis du har høy inntekt, grensene står på nav.no

Anonymkode: c617b...37e

Takk:) det skal jeg lese på

Skrevet
17 timer siden, SesameStreet skrev:

Hva med at du prøver å regne det ut selv med bidragsveilederen på nav.no? Evt. om dere ikke blir enige i denne diskusjonen så kan bare NAV regne dette ut for dere så får dere et klart svar. Skal dere ta det privat eller ikke? Om han velger å ikke betale bidrag ved en privat avtale, så har det ingen konsekvenser. Utover det så er det jo faktorer som påvirker bidraget. Hva er hans inntekt? Hva er din inntekt? Hvor mye skal de være hos han? Hvor gamle er barna? 

Vi har regnet det ut, det er ikke det som er «problemet» og utregningen tilsier det beløpet. Jeg lurte bare på om nav ev dekker noe av summen:)

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pris og kvalitet er to viktige faktorer. Med den summen du benytter deg av, hadde jeg ikke holdt ut 2 uker engang. Jeg er alene, men bruker mer enn det dobbelte av hva du bruker på mat i mnd. Jeg skal ha kvalitet.

Anonymkode: 15ffc...225

1500kr er såvidt helgehandling her

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er ufør så mottar jo han et barnetillegg på barna som er på rundt 3000 kr så det høres jo helt rart ut at han ikke skal betale iallfall det.

Min eks mottar og barnetillegg og nekter og betale bidrag, har ingenting med barnet å gjøre heller. Merkverdige greier.

Anonymkode: 9074d...68e

Barnetillegget har han delvis miste, men han vil kanskje få det igjen når vi er separert? Han har mistet det pga min inntekt.

men ja..litt rart at de skal få barnetillegg når de ikke har barna noe særligt

jeg er ikke ute etter å ta hans penger,for han har ikke allverden. Og han skal leve han og. Men jeg er ute etter at mine barn,og jeg skal overleve med mat på birdet,tak over hodet,betale regninger...lån..osv. Derfor lurte jeg på om nav evt dekker noe

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føles det helt urimelig å betale for sine egne barn? 

Det er ikke urimeligt nei. Nå vet jeg ikke om du rettet den mot meg,eller bf. Men bf har ikke råd til å betale noe mer enn 1700kr inntekten hans tilsier det. Og min inntekt tilsier at 1700kr pr mnd for alle 3, ikke er allverden det heller. Så derfor lurte jeg på om nav dekker noe de og

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 14.10.2017 den 16.49, Tippemor skrev:

noen som vet?

Hei TS. Du kan lese om dette på NAV.no. Men prinsippet et at alle skal ha minstebeløpet å leve for i følge Folketrygdloven. Bidraget kan aldri bli større enn dette.

Andre vil få 25 % regelen. Det vil si maksimalt 25 % av brutto inntekt trekt i bidrag. Men hos deg skyldes det nok at ved trekk 1700 kr.fra  far kommer mannen ned på minimum levekostnader.

Økt samvær gir mindre bidrag. Du kan få f.eks. få en situasjon der høyt og lite samvær gir likt bidrag, nettopp pga.minste levekostnader. Dette kan du prøve ved å legge beløp og samvær, inn i NAV bidragskalkulator.

NAV dekker beløpet opp til bidragsforskuddgrensen. Klarer noen betale bidrag på 500 kr. dekker NAV 300 kr. hvis bidragsforskudd skulle vært 800 kr. Men jeg mener NAV trekker fra BY. ved denne ordningen for så  og utbetale forskuddet til BM.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Tippemor skrev:

Det er ikke urimeligt nei. Nå vet jeg ikke om du rettet den mot meg,eller bf. Men bf har ikke råd til å betale noe mer enn 1700kr inntekten hans tilsier det. Og min inntekt tilsier at 1700kr pr mnd for alle 3, ikke er allverden det heller. Så derfor lurte jeg på om nav dekker noe de og

Jeg tenker på dere begge, men først og fremst deg- dere har jo valgt å ha 3 barn, og dere har valgt å ikke bo sammen og at barna skal bo hos deg med det ansvaret som følger..

om far tjente et par mil ville du ikke følt at det var urimelig at han betalte 5/6 deler. 

Skrevet
20 minutter siden, Tippemor skrev:

Barnetillegget har han delvis miste, men han vil kanskje få det igjen når vi er separert? Han har mistet det pga min inntekt.

men ja..litt rart at de skal få barnetillegg når de ikke har barna noe særligt

jeg er ikke ute etter å ta hans penger,for han har ikke allverden. Og han skal leve han og. Men jeg er ute etter at mine barn,og jeg skal overleve med mat på birdet,tak over hodet,betale regninger...lån..osv. Derfor lurte jeg på om nav evt dekker noe

Den som har bosted barna får barnetillegg. Selv den som har 50% samvær får ikke noe barnetillegg. Rart men sant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...