Gå til innhold

Er karisma /oppførsel, fakter arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et av de dødeste menneskene som er!  Jeg klarer bare ikke, vet ikke hvordan folk gjør det, men de klarer å etterligne akuratt hva folk har sagt på deres dialekt. De har humor og rett og slett karisma. 

Jeg er ikke sånn. Mamma er ikke sånn. Hun klarer ikke å ta dialekter, hun er ingen skuespiller i det hele tatt! 

Jeg føler meg så kjedelig. Men deprimerende at jeg ikke blir helt kvitt det for kan virke som jeg har det fra henne :/ er så fælt når hun må legge om til bokmål, for aksenten fra dialekten høres så tydelig :/ 

Anonymkode: e0fe9...a01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det handler veldig mye om interesse og trening. Selvfølgelig har noen et mer "naturlig" talent for denne type ting, men mye kan trenes opp. 

Skrevet

Du kan da være morsom på andre måter:)

Jeg er steindårlig i engelsk, og klønete på dialekt imitasjoner. Men jeg er en mester på å fortelle morsomme ting. Jeg bruker i tillegg kroppsspråk og stemmeleiet, for best mulig innlevelse.

Ha tro på deg selv, TS:) Vær morsom på DIN måte!

Anonymkode: 5482b...e4d

Skrevet

Man må ikke kunne imitere for å være morsom eller ha karisma. Når det er sagt så er vel det å lære seg dialekter noe jeg tror alle kan lære. Man har jo lært sin egen dialekt så hvorfor skal man ikke kunne lære andres?

Anonymkode: d46c6...a17

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke kunne imitere for å være morsom eller ha karisma. Når det er sagt så er vel det å lære seg dialekter noe jeg tror alle kan lære. Man har jo lært sin egen dialekt så hvorfor skal man ikke kunne lære andres?

Det tok meg noen år å lære meg dialekten på det stedet jeg bor nå:)

Ørene må venne seg til ord, setningsoppbygging og tonefall.

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Det tok meg noen år å lære meg dialekten på det stedet jeg bor nå:)

Ørene må venne seg til ord, setningsoppbygging og tonefall.

Kan jeg forstå, men de fleste som imiterer har jo kun lært seg noen kjennetegns ved dialekten.  Det går jo mye raskere enn å faktisk lære seg dialekten så bra at folk som bor på stedet ikke hører forskjell. 

Skrevet

Egentlig en interessant problemstilling. Akkurt det med talent for imitasjon har kanskje ikke så mye med karisma å gjøre. .Tror karisma har mest med gener å gjøre, men det er klart mye kan læres. Hvis en barn som i utgangspunktet  har mye karisma derimot opplever mye trist, blir mobbet/ mishandlet osv, ser jeg for meg at all denne "personlige energien" kan bli negativt brukt. Dvs. denne personen blir ingen sprudlende og positiv person som bidrar i samfunnet som voksen. Er det noen som vet om det faktisk er sånn?

Anonymkode: 92b09...03f

Skrevet

Rent genetisk vet jeg ikke, men oppvekstmiljø, absolutt. Hvis man ser mor og far oppføre seg annerledes i sosiale sammenhenger er det nok større sjanse at man tar etter det. Husker selv jeg ble litt nervøs over hvordan mamma endrer personlighet og blir så stiv og rar når hun snakker med folk utenfor familien. På den andre siden ser man jo også at de som har vokst opp med mer frilynte foreldre ikke er like redd for å bli sett og hørt.

Anonymkode: f690f...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...