Gå til innhold

DØDSSTRAFF

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, GauteS skrev:

Dette har du jo skrevet før. Derfor brukte jeg, som du sikkert så, preterium i innlegget. 
Veldig spesiell oppgave – men det blir ditt problem.

Nå aner du INGENTING om oppgaven, og dødsstraff i USA er bare en liten del som ikke må være med, men hvis jeg skal ha den med så må jeg ha kilder. 

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Kom bare til å nevne det, sånn enkelt. Men i utgangspunktet skal det være ganske lett å finne ut hvorfor USA har dødsstraff, går jeg isåfall ut ifra. I USA dreier det seg mer eller mindre om drap. Tipper jeg riktig er det kombinasjon av arv fra europeerne og tanken på hevn. 

Ja, jeg vet vel sånn ca hvorfor og det kan man vel også finne på nettet mye om, men jeg bare trenger noen gode kilder som kan underbygge det. 

Anonymkode: f9853...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan dessverre ikke vurdere påliteligheten til den kilden. 

Finnes det ikke noe a la lovdata for amerikanske lover? De har jo også gjerne mer forklarende lover, der vi har både lover og forarbeid for å forklare loven. 

https://deathpenaltyinfo.org/state-info-link

Let deg fram her da vel..Den er jo oppdatert og fra i år....Evnt. skriv death penalty history in usa på google..

Skrevet
1 minutt siden, Tyrk40 skrev:

https://deathpenaltyinfo.org/state-info-link

Let deg fram her da vel..Den er jo oppdatert og fra i år....Evnt. skriv death penalty history in usa på google..

Selvfølgelig googler jeg, men jeg spør her også i tilfelle noen hadde noen gode kilder. 

At den er oppdatert og fra i år betyr ikke at den er troverdig. 

Skrevet
6 minutes ago, Mari Y said:

Nei, skjønte det, men det får man uansett når temaet kommer opp, fordi et rettssystem er jo bygget på synet rundt moral. 

Det er jeg ikke enig i. Men en må holde tunga rett i munnen og holde seg til saken, ikke dra inn personlige oppfatninger.

Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Nå aner du INGENTING om oppgaven, og dødsstraff i USA er bare en liten del som ikke må være med, men hvis jeg skal ha den med så må jeg ha kilder. 

Hvis du fortsetter å være like utsøkt hyggelig mot andre, er jeg sikker på du får mange gode tips og kilder. Prakteksemplarer får en lyst til å hjelpe om en kan.

Skrevet

Bruk bibliotekressurser, evt google scholar for å finne gode ressurser. Regner med at du har lært dette på skolen. Du har jo også fått en del kilder fra folk her. 

Wikipedia har dessuten kilder nederst på sidene side, og sånn kan du sjekke validiteten. 

Skrevet
1 minutt siden, GauteS skrev:

Hvis du fortsetter å være like utsøkt hyggelig mot andre, er jeg sikker på du får mange gode tips og kilder. Prakteksemplarer får en lyst til å hjelpe om en kan.

Hvorfor har jeg vært frekk nå da? 

Jeg prøver bare å understreke det du ikke har fått med deg. 

Skrevet

Dødsstraff meg her og dødsstraff meg der, kan vi ikke bare gi dødsstraff dødsstraff og bli ferri med det liksom?

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, GauteS skrev:

Det er jeg ikke enig i. Men en må holde tunga rett i munnen og holde seg til saken, ikke dra inn personlige oppfatninger.

Det blir jo uansett det, i dette tilfellet uavhengig hvordan du vender på det. 

Skrevet

Tja, står jo en hel masse om blodhevn i mosebøkene. Gidder ikke lime inn sitater, men stort sett av typen "øye for øye, tann for tann" etc.

Anonymkode: 03fa8...eae

Skrevet

Eneste grunnen til ikke å ha dødsstraff, synes jeg, er faren med å dømme feil person. Alt snakk om sivilisasjon og humanisme fungerer ikke for meg. Verden og dens politikere er kyniske uansesett politiske farge.

Anonymkode: deeac...0fe

Skrevet
42 minutter siden, GauteS skrev:

Jeg forsto det slik at trådstarter var ute etter informasjon om bakgrunnen for dødsstraff ("hva som ligger til grunn for dødsstraffen"). Begrunnelsen er vel nokså lik uansett sted og tid. På meg virker det nokså spesielt å velge seg ut noen stater på andre siden av jordkloden for dette formål, så jeg ville peke på noe som burde være mer nærliggende, nemlig Norge i nær fortid.
Jeg oppfattet ikke tråden som en invitt til å diskutere dødsstraff som sådan.

Vedkommende starter en tråd i generell debatt med tittelen "dødsstraff" og ønsker informasjon til en oppgave på skolen!!! I Generell debatt starter man en tråd fordi man ønsker diskusjon. Dette var skivebom!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...