AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #21 Skrevet 14. oktober 2017 https://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_the_United_States Se refenaselisten nederst på siden for linker til artikler. https://deathpenaltyinfo.org/history-death-penalty Anonymkode: 08c39...dd9 1
Daniel123 Skrevet 14. oktober 2017 #22 Skrevet 14. oktober 2017 14 minutter siden, Mari Y skrev: Tja. Ut ifra det jeg har hørt har vi ikke hatt dette siden etterkrigstiden. Jeg ser poenget ditt, men til og med i dag har vi vel hatt saker der man senere har hatt tvil. F eks Baneheia- saken. Der er det i nyere tid at enkelte stiller spørsmålstegn vedr Viggo Kristiansens skyld i drapene. Og samtidig kan det oppstå bevis i ettertid, som kan gi ny giv til en sak. Jeg hadde ikke vært overrasket dersom folk blir dømt uten tilstrekkelig bevis også i dag. Jeg tenkte fra vikingtiden til etter andre verdenskrig - altså over ni hundre år. Jeg er enig; i visse saker er det meget problematisk å avdekke skyldspørsmålet, som de for eks. de sakene du henviser til. Likevel, etter min mening, bør en lage et så strengt og omfattende lovverk som utelukker muligheten for at en uskyldig blir dømt til døden. 22. juli rettsaken er et godt eksempel: Det fantes ingen tvil om at Breivik var skyldig i ugjerningene sine, og han tilsto jo selv. I en ideell verden med dødsstraff, burde han ha fått dødsdommen. 2
GauteS Skrevet 14. oktober 2017 #23 Skrevet 14. oktober 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: lett informasjon om hva som ligger til grunn for dødsstraffen i USA? Hvorfor spør du spesielt om noen av statene i USA? Er det de eneste du kjenner til som har dødsstraff? For ikke å si HAR HATT. Her i landet skjøt vi i hvert fall 20 under Einar Gerhardsen – kanskje du kan spørre gamle folk om hvordan de oppfattet denne straffemåten og om de husker begrunnelsen? 1
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #24 Skrevet 14. oktober 2017 10 minutter siden, Daniel123 skrev: Jeg tenkte fra vikingtiden til etter andre verdenskrig - altså over ni hundre år. Jeg er enig; i visse saker er det meget problematisk å avdekke skyldspørsmålet, som de for eks. de sakene du henviser til. Likevel, etter min mening, bør en lage et så strengt og omfattende lovverk som utelukker muligheten for at en uskyldig blir dømt til døden. 22. juli rettsaken er et godt eksempel: Det fantes ingen tvil om at Breivik var skyldig i ugjerningene sine, og han tilsto jo selv. I en ideell verden med dødsstraff, burde han ha fått dødsdommen. Men så blir det litt vanskelig når man snakker hundrevis av vitner til en forbrytelse. Det var det ikke ift Viggo Kristiansen. Der var det kun ett vitne som så det som skjedde, og pr i dag er det de som hevder at det kun er Jan Helge Andersen som utførte ugjerningen, da de ikke fant Viggo Kristiansens DNA på ofrene. Og ser for meg at den risikoen for at noen blir uskyldig dømt er der uansett om man har bedre Bevismateriale eller ikke. Jeg stiller meg kritisk til at det skulle forsvinne bare man har bedre bevis.
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #25 Skrevet 14. oktober 2017 16 minutter siden, GauteS skrev: Hvorfor spør du spesielt om noen av statene i USA? Er det de eneste du kjenner til som har dødsstraff? For ikke å si HAR HATT. Her i landet skjøt vi i hvert fall 20 under Einar Gerhardsen – kanskje du kan spørre gamle folk om hvordan de oppfattet denne straffemåten og om de husker begrunnelsen? Der er jo forskjellen at Norge har ikke dette pr dags dato. Jeg kan sikkert se for meg at noen synes det var på sin plass den gangen, akkurat som at folk mener det er på sin plass at man henretter drapsmenn i USA. Jeg, personlig, ser ikke for meg at det er slik en beskyttende rettsstat bør fungere.
Guy Fawkes Skrevet 14. oktober 2017 #26 Skrevet 14. oktober 2017 Dødsstraff har ingen preventiv virkning, det er lett å se i land som har dette. Da blir det bare en hevn på lik linje med annen type hevn man tidligere brukte. Norsk straffelov er ikke bygget på hevn men kun sikre seg mot at personen ikke forvolder mer skade. Dødsstraff er ikke noe annet enn et drap, gjort av myndigheter. Så er man først motstander av drap, er det vanskelig å forstå at man synes at staten skal kunne drepe mennesker som ikke lenger utgjør en trussel.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #27 Skrevet 14. oktober 2017 56 minutter siden, GauteS skrev: Hvorfor spør du spesielt om noen av statene i USA? Er det de eneste du kjenner til som har dødsstraff? For ikke å si HAR HATT. Her i landet skjøt vi i hvert fall 20 under Einar Gerhardsen – kanskje du kan spørre gamle folk om hvordan de oppfattet denne straffemåten og om de husker begrunnelsen? Fordi det er USA jeg er ute etter. Jeg kan ikke skrive oppgave om alle verdens stater som har og har hatt dødsstraff. Jeg skal også ha med Saudi-Arabia, men der har jeg litt mer info. Anonymkode: f9853...bcd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #28 Skrevet 14. oktober 2017 47 minutter siden, Mari Y skrev: Men så blir det litt vanskelig når man snakker hundrevis av vitner til en forbrytelse. Det var det ikke ift Viggo Kristiansen. Der var det kun ett vitne som så det som skjedde, og pr i dag er det de som hevder at det kun er Jan Helge Andersen som utførte ugjerningen, da de ikke fant Viggo Kristiansens DNA på ofrene. Og ser for meg at den risikoen for at noen blir uskyldig dømt er der uansett om man har bedre Bevismateriale eller ikke. Jeg stiller meg kritisk til at det skulle forsvinne bare man har bedre bevis. Men nå sier jo han du siterer at dødsstraff bare skulle blitt anvendt i saker der man er 100 % sikker. Det kan man faktisk ikke være angående Viggo Kristiansen i Barneheia sake, og dermed skulle ikke han blitt dømt til døden. Anonymkode: 1d210...43c
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #29 Skrevet 14. oktober 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå sier jo han du siterer at dødsstraff bare skulle blitt anvendt i saker der man er 100 % sikker. Det kan man faktisk ikke være angående Viggo Kristiansen i Barneheia sake, og dermed skulle ikke han blitt dømt til døden. Anonymkode: 1d210...43c Nei, men der er igjen også det jeg mener er problemet: at selv med sikre bevis vil man ikke være sikker på at noen ikke blir uskyldig dømt. Som Baneheia- saken i hvertfall illustrerer i større eller mindre grad.
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #30 Skrevet 14. oktober 2017 47 minutter siden, Guy Fawkes skrev: Dødsstraff har ingen preventiv virkning, det er lett å se i land som har dette. Da blir det bare en hevn på lik linje med annen type hevn man tidligere brukte. Norsk straffelov er ikke bygget på hevn men kun sikre seg mot at personen ikke forvolder mer skade. Dødsstraff er ikke noe annet enn et drap, gjort av myndigheter. Så er man først motstander av drap, er det vanskelig å forstå at man synes at staten skal kunne drepe mennesker som ikke lenger utgjør en trussel. Der er du jo inne på noe: Mest sannsynlig blir vi aldri kvitt et samfunn der noen kan finne på å drepe. Det er rett og slett menneskets historie, dessverre. Noe vi bare må akseptere, enten vi bor i USA eller i Norge. Så dødsstraff kommer ikke til å stoppe dette. Derimot betyr ikke det at det ikke skal få Konsekvenser, så derfor bør rettsstaten være pliktig til å enten straffe de som begår drap eller gi dem psykiatrisk rettsvern
Tyrk40 Skrevet 14. oktober 2017 #31 Skrevet 14. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som vet hvor jeg kan finne litt lett informasjon om hva som ligger til grunn for dødsstraffen i USA? Helst ikke hele bøker, men gjerne dokumenter, artikler, osv. Hvis det er mulig å finne? Anonymkode: f9853...bcd Lett....Kristendommen ligger til grunn for det...Øye for øye,tann for tann(Usa's grunnlov er jo også lagd med inspirasjon i bibelen)....Texas grunnlov:Dreper du noen,så dreper vi deg(dreper du en politimann,dreper vi deg helt sikkert)....Kilde= National geographic/youtube..death row/sentence in USA
GauteS Skrevet 14. oktober 2017 #32 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) 57 minutes ago, Mari Y said: Der er jo forskjellen at Norge har ikke dette pr dags dato. Jeg forsto det slik at trådstarter var ute etter informasjon om bakgrunnen for dødsstraff ("hva som ligger til grunn for dødsstraffen"). Begrunnelsen er vel nokså lik uansett sted og tid. På meg virker det nokså spesielt å velge seg ut noen stater på andre siden av jordkloden for dette formål, så jeg ville peke på noe som burde være mer nærliggende, nemlig Norge i nær fortid. Jeg oppfattet ikke tråden som en invitt til å diskutere dødsstraff som sådan. Endret 14. oktober 2017 av GauteS
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #33 Skrevet 14. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det er USA jeg er ute etter. Jeg kan ikke skrive oppgave om alle verdens stater som har og har hatt dødsstraff. Jeg skal også ha med Saudi-Arabia, men der har jeg litt mer info. Anonymkode: f9853...bcd Jeg vil tippe det er en god del land utenom USA. I tillegg så finnes det noen unntak fra regelen. F eks har vel Israel kun hatt 1 dødsdom, som var rettet mot Adolph Eichmann, men her var undertegnede krigsforbrytelser under 2 Verdenskrig.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #34 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, GauteS skrev: Jeg forsto det slik at trådstarter var ute etter informasjon om bakgrunnen for dødsstraff ("hva som ligger til grunn for dødsstraffen"). Begrunnelsen er vel nokså lik uansett sted og tid. På meg virker det nokså spesielt å velge seg ut noen stater på andre siden av jordkloden for dette formål, så jeg ville peke på noe som burde være mer nærliggende. Jeg oppfattet ikke tråden som en invitt til å diskutere dødsstraff som sådan. Jeg er ute etter det fordi jeg skal skrive en oppgave, og trenger dermed kilder å vise til. Da hjelper det ikke at du kommer og forteller meg at Norge også har hatt dødsstraff. Anonymkode: f9853...bcd
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #35 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, Mari Y skrev: Jeg vil tippe det er en god del land utenom USA. I tillegg så finnes det noen unntak fra regelen. F eks har vel Israel kun hatt 1 dødsdom, som var rettet mot Adolph Eichmann, men her var undertegnede krigsforbrytelser under 2 Verdenskrig. Det er ikke det jeg spør om? Hvorfor blander du inn at det er andre land enn USA som har dødsstraff? Jeg vet det, men det er ikke det jeg spør om. Anonymkode: f9853...bcd
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #36 Skrevet 14. oktober 2017 6 minutter siden, GauteS skrev: Jeg forsto det slik at trådstarter var ute etter informasjon om bakgrunnen for dødsstraff ("hva som ligger til grunn for dødsstraffen"). Begrunnelsen er vel nokså lik uansett sted og tid. På meg virker det nokså spesielt å velge seg ut noen stater på andre siden av jordkloden for dette formål, så jeg ville peke på noe som burde være mer nærliggende, nemlig Norge i nær fortid. Jeg oppfattet ikke tråden som en invitt til å diskutere dødsstraff som sådan. Nei, skjønte det, men det får man uansett når temaet kommer opp, fordi et rettssystem er jo bygget på synet rundt moral.
Tyrk40 Skrevet 14. oktober 2017 #37 Skrevet 14. oktober 2017 deathpenaltyinfo.org har nok det meste du vil/trenger å vite HELT SIKKERT ALTSÅ
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #38 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, Tyrk40 skrev: deathpenaltyinfo.org har nok det meste du vil/trenger å vite HELT SIKKERT ALTSÅ Jeg kan dessverre ikke vurdere påliteligheten til den kilden. Finnes det ikke noe a la lovdata for amerikanske lover? De har jo også gjerne mer forklarende lover, der vi har både lover og forarbeid for å forklare loven. Anonymkode: f9853...bcd
Mari Y Skrevet 14. oktober 2017 #39 Skrevet 14. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det jeg spør om? Hvorfor blander du inn at det er andre land enn USA som har dødsstraff? Jeg vet det, men det er ikke det jeg spør om. Anonymkode: f9853...bcd Kom bare til å nevne det, sånn enkelt. Men i utgangspunktet skal det være ganske lett å finne ut hvorfor USA har dødsstraff, går jeg isåfall ut ifra. I USA dreier det seg mer eller mindre om drap. Tipper jeg riktig er det kombinasjon av arv fra europeerne og tanken på hevn.
GauteS Skrevet 14. oktober 2017 #40 Skrevet 14. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg er ute etter det fordi jeg skal skrive en oppgave, og trenger dermed kilder å vise til. Da hjelper det ikke at du kommer og forteller meg at Norge også har hatt dødsstraff. Dette har du jo skrevet før. Derfor brukte jeg, som du sikkert så, preterium i innlegget. Veldig spesiell oppgave – men det blir ditt problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå