Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi var på ultralyd i uke 8 og fikk trist beskjed om MA. Det var uventa for oss, da jeg hadde  gravidsymptomer, ingen smerter eller tegn til at noe var  galt. Abort ble gjennomført hjemme fredag for en uke siden. Det var veldig smertefullt, men gravidsymptoma forsvant dagen etter. Jeg blødde en del de første dagene, men de siste dagene har det kun vært helt minimalt med lys, brunlig utflod. 

Vi gledet oss mye til å få barn og vil gjerne prøve igjen så fort som mulig.

Lurer på om dere som har opplevd SA/MA og prøvd igjen, og gjerne blitt gravid, kan dele litt erfaringer?

1, Hvor lenge blødde dere etter aborten? Legen forespeilet 4-6 uker, men jeg blør nesten ikke lenger. Når fikk dere mensen igjen?

2, Når testet dere negativt på graviditetstest? Legen sa vente til 4 uker før teste, og hvis positivt ta kontakt med legen, men har det noe for seg å teste før?

3, Jeg har mista arket jeg fikk fra sykehuset, men husker det sto noe om hvor lenge man skal vente med samleie pga infeksjonsfare, noen som vet? 

4, Når begynte dere å prøve igjen? Legen anbefalte å vente til etter en menstruasjon, men det kan jo ta noen uker. Brukte dere prevensjon ved sex før første menstruasjon? I følge legen var det større sjanse for ny spontanabort hvis man ikke venter til etter mensen pga ustabile slimhinner, og vil jeg jo unngå. 

Ønsker også gjerne å høre deres historier, ble dere gravid igjen etterhvert og hvordan gikk det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først.. Så utrolig leit at dere mistet💛 Jeg kan ikke svare på så mye men litt. For to år siden begynte jeg å blø så vidt i uke 12, etter noen dager hvor det ikke ga seg fikk jeg tatt UL som viste MA uke 8. Jeg hadde også fult opp med symptomer og følte meg skikkelig lurt. Jeg blødde ut det meste samme kveld (morkaka kom under en kontroll tre dager senere), kroppen startet det selv uten tabletter. Veldig smertefullt og mye blod. Hadde fått et skriv fra Volvat, så vi dro rett på sykehuset heldigvis.. besvimte på veien og ble innlagt. Tilbrakte altfor mange timer i gyn stol den natta. 

Blødde mye de første dagene og det gav seg etter en ukes tid. Ca 5 uker etter kom mensen. Mensen bør komme som vanlig etter 4-6 uker etter SA/MA. Tok aldri noen graviditetstest siden siste UL viste at alt var ute. Legene ønsker vel gjerne å være sikre på at man får blødd ut alt, og derfor greit å ha en mens før nye forsøk+ dette med slimhinna. Men vet om flere som har prøvd før mensen har kommet og hvor det har sittet, så det går an! For oss ble sorgen stor og tung, og vi ventet noen måneder før vi ble klare. De første to ukene bør du unngå karbad og sex, har jeg lest. 

Vi har ikke blitt gravide igjen og er nå i gang med IVF. Jeg har tette eggledere og mannen litt dårlige svømmere. Ble spontant gravid den gangen rett etter spyling av egglederne. Håper det sitter på første forsøk og at det blir sittende i ni lange gode måneder🙏 Ønsker dere masse lykke til videre med prøvingen😊🤞

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så trist :( Føler med dere.. MA'er kommer uventet ja, uten tvil. Det er nesten det kjipeste med de syns jeg.Man føler seg så lurt.
Jag hadde jo min senere, i uke 13 (fosteret døde i uke 11). Men blødde vel kanskje et par uker inkl spotting mot slutten, og deretter tok det ca 4 uker før mensen kom, så 6 uker totalt sånn ca. Litt lenger enn en vanlig syklus bare. Man skal ikke ha samleie så lenge man blør pga infeksjonsfare. Husker ikke når jeg testet negativt, tror jeg bare sjekket at den hadde blitt negativ da mensen kom igjen eller noe slikt. Så ikke noe poeng i å teste før. Ville uansett vente til etter neste mens med  prøve igjen så kroppen kom litt i orden igjen.

Startet vel prøvingen igjen da etter første mens etter MA, så tok det noen mnd å bli gravide igjen. Men da ble det frisk baby etter helt ukomplisert svangerskap. Fikk god oppfølging med UL annenhver uke helt til uke 13. Nå er jeg gravid med nr to og det går forhåpentligvis bra også.

Lykke til med videre prøving!

Endret av våren14
  • Liker 1
Skrevet

1. Blødde bare én ukes tid, men tok 10 uker før jeg fikk mensen tilbake.

2. Testet ikke før etter 6 uker. Negativ da.

3. Du skal vente 14 dager eller til du har sluttet å blø

4. Syklus 2. Ikke blitt gravid igjen (ett år siden)

Anonymkode: ea59f...1e7

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Først og fremst ønsker jeg å skrive at det er veldig leit at du mistet, og jeg forstår veldig godt hva du går igjennom. Det er en tung periode, spesielt når man er utålmodig, og ønsker å begynne og prøve så fort som mulig.

Jeg mistet i uke 12, hadde utskraping forrige torsdag, da UL viste at det fortsatt var rester (2cm). Jeg blødde kun den dagen inngrepet ble gjort, og siden den dagen har jeg ikke blødd noe mer, kun lyserosa utflod som ligger på el-slim, men jeg vet at det ikke er eggløsning. Den kommer i ny og ne, og jeg trenger ikke å bruke bind, heller ikke truseinnlegg.

Når det er sagt, så sa legen at vi burde vente 6 måneder til 1 år før vi prøver igjen, men det kommer vi ikke ti å gjøre. Jeg mener at kroppen kan bestemme det selv, og er den klar, så sitter en spire. Det har vært en utrolig stor sorg for oss, og vi ønsker ikke å vente.

Graviditetstesten er fortsatt positiv, veldig svak, men den er. Jeg stusser litt på det. På sykehuset hadde jeg B-hcg nivå på 41, og jeg er klar over at graviditetstestene kan slå ut med et nivå på 20, men jeg er så utålmodig, og skuffa hver gang jeg tar testen, og den viser den svake, rosa streken...

Det har gått 5 uker alt, og jeg har ikke fått tilbake.  Jeg vet ikke hvorfor det tar så lang tid, men jeg blir mer, og mer utålmodig. Hater det.

Ønsker deg masse lykke til, og håper en ny spire sitter snart.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle :klem:

@Gakkepus Så rart at du ble rådet til å vente så lenge, var det en spesiell grunn? Har det med at du måtte ha utskraping å gjøre? Alle tre leger og to sykepleiere jeg var innom sa at det var lurt å begynne prøvingen med en gang etter mensen og en sa at det ofte sitter i løpet av de tre første pp etterpå. 

@våren14 Fikk du UL gjennom statlig helse, eller tok du UL privat? 

Er fremdeles usikker på hvor nøye vi skal være med å unngå sex frem til etter første menstruasjon. Håper ihvertfall mensen kommer fort. Masse lykke til videre til dere som ikke er blitt gravide ennå!

Skrevet
18 minutter siden, Trotwood skrev:

Tusen takk for svar alle :klem:

@Gakkepus Så rart at du ble rådet til å vente så lenge, var det en spesiell grunn? Har det med at du måtte ha utskraping å gjøre? Alle tre leger og to sykepleiere jeg var innom sa at det var lurt å begynne prøvingen med en gang etter mensen og en sa at det ofte sitter i løpet av de tre første pp etterpå. 

@våren14 Fikk du UL gjennom statlig helse, eller tok du UL privat? 

Er fremdeles usikker på hvor nøye vi skal være med å unngå sex frem til etter første menstruasjon. Håper ihvertfall mensen kommer fort. Masse lykke til videre til dere som ikke er blitt gravide ennå!

Jeg ønsket ikke utskraping til og begynne med, men var stadig under gyn.kontroll, men til slutt viste det seg at utskraping måtte det bli, da de to siste 2 cm ikke kom ut av seg selv. Crp prøvene var bra, og det var ingen infeksjonsfare, men jeg orker ikke å vente lenger... vil så gjerne ha alt det bak meg, slik at vi kan begynne å prøve igjen.  Jeg blør ingenting, har kun rosa slim som kommer i ny og ne, jeg går utifra at utskrapingen var ikke så ille, og at den ikke har etterlatt store sår, men jeg går en usikker tid i vente....mensen, eggløsning, det å våge å ha sex igjen, alt er bare kaos, men det er bedre nå enn det var..

Skrevet
12 minutes ago, Gakkepus said:

Jeg ønsket ikke utskraping til og begynne med, men var stadig under gyn.kontroll, men til slutt viste det seg at utskraping måtte det bli, da de to siste 2 cm ikke kom ut av seg selv. Crp prøvene var bra, og det var ingen infeksjonsfare, men jeg orker ikke å vente lenger... vil så gjerne ha alt det bak meg, slik at vi kan begynne å prøve igjen.  Jeg blør ingenting, har kun rosa slim som kommer i ny og ne, jeg går utifra at utskrapingen var ikke så ille, og at den ikke har etterlatt store sår, men jeg går en usikker tid i vente....mensen, eggløsning, det å våge å ha sex igjen, alt er bare kaos, men det er bedre nå enn det var..

Huff, høres ut som en vanskelig opplevelse.:( Jeg håper jeg slipper utskraping og ekstra ventetid. 

Skrevet
11 minutter siden, Trotwood skrev:

Huff, høres ut som en vanskelig opplevelse.:( Jeg håper jeg slipper utskraping og ekstra ventetid. 

Det håper jeg og. Utskraping i seg selv (selve ordet er ganske fælt) var ok, og jeg må si jeg føler meg mye bedre psykisk nå enn før utskrapingen, nå har jeg den roen i meg jeg lengtet etter, men så begynner det en ny prosess,da... ventetiden, mensen, el osv. Men... sånn ble det denne gangen, og det er noe man må akseptere. Sinn og kropp må samstemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...