Gå til innhold

BSU, spare fra når?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen nedre aldersgrense for når man kan begynne å spare i BSU? 

Anonymkode: 45aae...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke at det er noen nedre aldersgrense, men det er ingen vits i å spare i BSU før man tjener så mye at man må betale skatt, uansett om man er 14 eller 20 år gammel. Skattefradraget er jo ett av de store poengene med BSU. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å opprette en konto til barna. Mange i familien ønsker å gi pengegaver til barna, så tenkte å spare dem for barna til noe fornuftig. Er det like greit med en vanlig sparekonto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte å opprette en konto til barna. Mange i familien ønsker å gi pengegaver til barna, så tenkte å spare dem for barna til noe fornuftig. Er det like greit med en vanlig sparekonto?

https://www.sparebank1.no/nb/bv/privat/sparing/spare-pa-konto/boligsparing-for-barn.html

Anonymkode: 3a135...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er greit at man burde vente til man tjener penger selv. Mend et er viktig å huske at for å få spart 300 000 kr på kontoen så vil man bruke 12 år. Det er kun mulig å sette inn 25 000kr. 

Hvis man begynner å spare det året man fyller 18, vil man være 30 år før kontoen er fylt opp. Jeg tviler på at en student har råd til å spare 25 000kr pr år uten hjelp. Dessuten øker kravet til egenkapital hvert år.

Anonymkode: 8a295...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at det ikke spares opp så mye i barnets navn at formuen til barnet kommer over formuesgrensen til Lånekassen. Om det skjer får ikke barnet stipend om det skulle ville ta høyere utdannig. Formuesgrensen er vel nå på omtrent 400 000,-.

Anonymkode: f13d9...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å spare BSU "for" barna bruker dere opp skattefordelen barna kunne fått ved å spare BSU selv når de ble voksne og fikk inntekt. Altså taper barna penger på at foreldrene sparer i BSU for dem i stedet for en annen spareform. Man må ha en inntekt å skatte av for å få fullt utbytte av BSU.

Dersom dere sparer penger til barna på andre måter kan barna evt. velge å overføre disse pengene til en BSU-konto i årlige bolker selv når de får inntekt, så de får fullt utbytte av skattefordelen. 

Anonymkode: 1a248...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at du ber om andre tips, men gir det likevel. Dere kan opprette en sparekonto som står i deres navn som dere overfører til barna deres når de blir gamle nok, så står de litt friere. Foreldrene mine har en sparekonto med penger til meg, men som de ikke gir til meg enda da jeg er student og jeg da ikke ville fått stipend, i tillegg til at de ønsker jeg skal bruke de på evt. bolig senere.

Anonymkode: a60cc...127

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et intrikat regnestyrke. Rentene på BSU er høyere enn vanlig sparekonto. Vis rentegevisten er høyere enn skattefradraget vil det allså kunne lønne seg å spare på en BSU-kontoen til barnet. jeg har ikke regnet på det så vet ikke om det er realistisk, vet bare at jeg får utbetalt renter på mer en kr. 10.000,- pr år selv nå når renta er lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2017 at 7:39 PM, AnonymBruker said:

Ulempen med å spare i barnas navn er at de da fort kan komme over formuegrensen hos Lånekassen den dagen de evt blir studenter. Og da blir stipendandel redusert, penger de ellers ville "fått" fra staten. Så ville vært litt forsiktig med å spare mye i barnas navn selv om pengene er bundet til noe fornuftig. Like greit å spare på en egen konto i ditt eget navn og så gi en gave f.eks i forbindelse med første boligkjøp når den dagen kommer. Er dette mange år frem i tid kan det også være smart å vurdere aksjefond fremfor sparekonto pga lang tidshorisont, og så begynne å selge seg ut derfra når det begynner å nærme seg tiden (noen år i forkant) for å bistå med boligkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...