AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 Er det vanlig at det tillates airbnb utleie av borettslagsleiligheter der andelseier ikke selv bor i leiligheten? Vo ser på ulike leiligheter å kjøpe, men ønsker ikke å ha naboer som leier ut til airbnb. Det blir jo som å være nabo til et hotellrom, der du aldri vet hvem som kommer og går. Noen som leier ut til airbnb, og hvilken eieform har du? Anonymkode: b06af...41d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Dere har ingen anledning til å styre hva andre gjør med sin eiendom. Hvis dere ikke vil risikere at naboen leier ut på airbnb, kjøp en enebolig. Folk leier ut deler av sin egen, hele sin egen eller andres leiligheter på airbnb. De siste er antagelig det eneste som ikke er lov men som folk gir blanke i det og. Anonymkode: cd97f...c77 2
T-Rex Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Det har vært diskutert litt frem og tilbake hvorvidt airbnb-utleie kan forbys i borettslag. Jeg tror nok at veien til tvangssalg kan være kort, om slik utleie fører til nattebråk og naboklager. Med rolige leietakere er det jo ikke noe problem. Endret 14. oktober 2017 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Leier ikke ut min borettslagsleilighet siden jeg bor der selv. Reglene kommer an på hvilket borettslag og hva deres regler er, men hos oss er det ikke tillatt å leie ut uten forhåndstillatelse fra styret. Da kan man leie ut inntil tre år, med noen få unntak som at familiemedlemmer i rett oppad eller nedadgående linje leier, at man er i forsvaret etc. eller andre sterke grunner til å fravike treårsregelen. Når det gjelder dette med forhåndsgodkjennelse, så sier det seg selv at det ikke er forenlig med airbnb, med mindre vi snakker om noen som skal leie gjennom airbnb minst et par måneder eller så. Tviler på at styret tillater tilfeldig "hotellutleie", slik man normalt har anledning til i en selveierleilighet eller en annen bolig. Anonymkode: 590b3...045
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere har ingen anledning til å styre hva andre gjør med sin eiendom. Hvis dere ikke vil risikere at naboen leier ut på airbnb, kjøp en enebolig. Folk leier ut deler av sin egen, hele sin egen eller andres leiligheter på airbnb. De siste er antagelig det eneste som ikke er lov men som folk gir blanke i det og. Anonymkode: cd97f...c77 Nå er det bare det at en leilighet i et borettslag juridisk sett ikke er kjøperens eiendom. Man kjøper seg inn i et borettslag med en andel, med en eksklusiv bruksrett til en spesifikk boenhet. Det betyr heller ikke at man har full råderett over eiendommen, men må rette seg etter de regler styret setter innenfor rammene av lov om borettslag. Det innebærer blant annet at man kan begrense mulighetene til utleie, noe som også gjøres flere steder. Skal man ha en bolig man fritt kan leie ut, så må man kjøpe en selveierleilighet eller f. eks. en enebolig. Anonymkode: 590b3...045
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #6 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå er det bare det at en leilighet i et borettslag juridisk sett ikke er kjøperens eiendom. Man kjøper seg inn i et borettslag med en andel, med en eksklusiv bruksrett til en spesifikk boenhet. Det betyr heller ikke at man har full råderett over eiendommen, men må rette seg etter de regler styret setter innenfor rammene av lov om borettslag. Det innebærer blant annet at man kan begrense mulighetene til utleie, noe som også gjøres flere steder. Skal man ha en bolig man fritt kan leie ut, så må man kjøpe en selveierleilighet eller f. eks. en enebolig. Anonymkode: 590b3...045 Når folk er så frekk at de leier ut andres leiligheter som de bare leier på ariBNB i årevis uten å få noen juridiske problemer med det kan jeg ikke tenke meg at folk gidder ta sånne hensyn i en andelsleilighet. Anonymkode: cd97f...c77 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #7 Skrevet 14. oktober 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leier ikke ut min borettslagsleilighet siden jeg bor der selv. Reglene kommer an på hvilket borettslag og hva deres regler er, men hos oss er det ikke tillatt å leie ut uten forhåndstillatelse fra styret. Da kan man leie ut inntil tre år, med noen få unntak som at familiemedlemmer i rett oppad eller nedadgående linje leier, at man er i forsvaret etc. eller andre sterke grunner til å fravike treårsregelen. Når det gjelder dette med forhåndsgodkjennelse, så sier det seg selv at det ikke er forenlig med airbnb, med mindre vi snakker om noen som skal leie gjennom airbnb minst et par måneder eller så. Tviler på at styret tillater tilfeldig "hotellutleie", slik man normalt har anledning til i en selveierleilighet eller en annen bolig. Anonymkode: 590b3...045 Slik har jeg også forstått reglene. Men nå fant vi en leilighet i et brl. Og tilfeldigvis så oppdaget vi at ene naboen drev med airbnb i stor stil. Ved litt søking på nett fant vi en annen leilighet i samme brl som og driver med airbnb. En mail til styret med spørsmål om dette er tillatt i det aktuelle brl. har ikke medført noe svar. Så da er den aktuelle leilgheten ikke lenger aktuell. TS Anonymkode: b06af...41d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når folk er så frekk at de leier ut andres leiligheter som de bare leier på ariBNB i årevis uten å få noen juridiske problemer med det kan jeg ikke tenke meg at folk gidder ta sånne hensyn i en andelsleilighet. Anonymkode: cd97f...c77 Muligens, men reglene er jo som de er. Om styret tar tak i det i praksis, kommer an på hvor utbredt det er (hvor mange som leier ut via airbnb i borettslaget, hvor ofte det skjer osv.). Som regel gidder ikke styret å bry seg om utleie via airbnb som skjer med en eller ganske få leietakere en sjelden gang, men dersom det hele tiden er inn og ut med nye "hotellgjester" så kan eier av borettsandelen få en reaksjon og advarsel. Og fortsetter det, så kan man med tiden få et tvangspålegg om å selge. Hos oss har det vært leietakere (ikke via airbnb for så vidt) der eier av andelen ble pålagt om å si opp leieavtalen, så de leietakerne bor ikke lenger i den leiligheten. Anonymkode: 590b3...045
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slik har jeg også forstått reglene. Men nå fant vi en leilighet i et brl. Og tilfeldigvis så oppdaget vi at ene naboen drev med airbnb i stor stil. Ved litt søking på nett fant vi en annen leilighet i samme brl som og driver med airbnb. En mail til styret med spørsmål om dette er tillatt i det aktuelle brl. har ikke medført noe svar. Så da er den aktuelle leilgheten ikke lenger aktuell. TS Anonymkode: b06af...41d Det kan enten bety at utleie via airbnb er tillatt i det aktuelle borettslaget eller at styret ikke bryr seg. Hvis det hele tiden er folk inn og ut, så tør jeg tippe på det siste, og det er nok lurt å holde seg unna siden styret heller ikke svarer. Det kan være en indikator på at borettslaget er dårlig styrt, og det bør man styre unna generelt, ikke bare på grunn av Airbnb utleie. Anonymkode: 590b3...045
stan Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 Dette vil jo variere fra borettslag til borettslag. Det er jo opp til borettslaget å lage reglene. Det er jo ganske vanlig at utleie er regulert på en eller annen måte. Det vanligste er at styret må informeres og eventuelt godkjenne det. Men det er også borettslag der det ikke er tillatt. Så sjekk reglene. I tillegg er det jo mange udugelige styrer, som knapt kan sine egne regler eller skjønner rollen sin. Derfor lønner det seg å sitte i styret, så kan man påvirke og få det langt på vei slik som man vil.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 I mitt borettsalg er det ikke tillatt med airbnb utleie, men samtidig vil jeg minne om at det finnes lang verre ting. Jeg hart tidligere bodd i den perfekte leiligheten, dvs helt til det viste seg at byen største narkoreir lå i samme oppgang. Ingen som kunne se det utefra, på folkene, google navnene el.l som kunne avsløre det på forhånd. Det var et evig renn av folk på nattestid, du visste aldri hvem du støtte på i oppgangen på kvelden, eller hvem som dundret på døren din om natten fordi de tok feil leilighet. Etter at alle lamper og postkasser var blitt knust to ganger på en mnd flyttet jeg ut, heldigvis så leide jeg og kom meg ut av kontrakten, kan jo godt forstå at huseier ikke orket å bo der selv. Anonymkode: 324be...852 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå