Sanity Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Hei! Er det noen her på forumet i dag som har gode ideer til hva jeg kan lage med kyllingfilet som hovedingrediens i kveld? På forhånd takk!
Arkana Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Kylling kiev er en av mine favoritter. Tar litt tid å forberede, men smaker nydelig. Du lager først hvitløkssmør (eller kjøp om du vil) av smør, presset hvitløk og hakket persille og/eller gressløk. Form dem litt ovale og sett kaldt til de er harde. Bruk en kyllingfilet per person. Gjør i stand tre dype tallerkener, en med hvetemel, en med egg og en med ferske loffsmuler (loff uten skorpe som du kjører til smuler i hurtigmikser). Bank kyllingfiletene ganske flate, legg hvitløkssmør på hver av dem og pakk godt sammen. Så dypper du pakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmulene. Pakk smulene godt sammen på kyllingen. Sett i kjøleskap 15 minutter. Så gjentar du dyppingen en gang til, og setter kaldt 15 minutter til. Brun pakkene raskt i stekepanne og stek videre i ovn ved 190 grader i 30 minutter. Sprø utenpå, herlig saftig kylling inni, og så renner det ut smeltet hvitløkssmør når du skjærer i den. Andre forslag: Enkel gratinert texmex kylling (4 pers.) 1 pose fajitas- eller tacokryddermix 500 g kyllingfilet 1 purre 2-3 dl salsa 1-2 dl revet ost Hell kryddermiksen i en pose og legg kyllingfiletene i. Bland godt og la ligge kaldt 1-2 timer. Skjær purre i strimler og legg i smurt ildfast form. Brun kyllingfiletene på begge sider og legg oppå purren. Fordel salsa jevnt over og strø revet ost på. Stek ved 200 grader i ca 20 minutter. Server med ris og salat. Kyllinggryte med ost 1 boks tomater 4 kyllingfileter 6-8 poteter 2 paprika (rød + grønn) 3 fedd hvitløk 1-2 chilipepper 2 ss frisk hakket timian eller koriander 2 ½ dl kraft salt/pepper 1 beger kremost Stek kyllingen gyllen i olje og legg dem til side. Del potetene i terninger og stek i olje til de er knapt møre. Tilsett hakkede tomater, paprika i biter, hakket hvitløk, hakket chili og urter. Rør rundt og stek i 4-5 minutter. Skjær kyllingen i biter og tilsett i gryten sammen med kraft. Kok opp og la trekke til kraften har kokt inn til det halve. Smak til med salt og pepper. Rør kremosten myk med litt fløte eller melk og ha i gryten. Kyllingbryst med appelsinsaus og osterösti (6-8 porsj.) 6-8 kyllingfileter salt/hvit pepper 2 ss hakket estragon 2 sjalottløk 2 ss smør 3 dl hønsekraft 5 dl appelsinjuice 1 ss maisenna 2 ss hakket estragon 16-20 poteter 6 dl revet ost 2 ½ ts salt 1 ½ ts hvit pepper Dryss salt, pepper og estragon på filetene. Stek dem 2-3 minutter på hver side i middels varm panne. Skjær opp filetene på skrå til tykke skiver og anrett dem på fat eller tallerken. Pynt med små kvister av frisk estragon. Server med appelsin- og løksalat, appelsinsaus og osterösti. Appelsinsaus Finhakk løk og surr den i smør til den blir blank. Hell på kraft og appelsinjuice og la det koke litt inn. Jevn sausen med maisenna. Kok opp og smak til med salt og estragon. Sil sausen før servering. Osterösti Skrell potetene og grovriv dem på et rivjern eller i en matprosessor. Bland inn revet ost, salt og pepper. Form massen til kaker. Varm olje i en panne og stek röstiene brune på begge sider til de er gjennomstekte.
-Fisken- Skrevet 22. januar 2005 #3 Skrevet 22. januar 2005 DEnne er veldig god, men tar også en del tid og lage. Kyllingruladesymfoni (4 pers.) 4 kyllingfileter 3 ss fetaost 3 ss hakkede urter salt og pepper urtemarinade: 1 dl olje 3 ss vineddik 2 ss hakket timian 2 ss hakket estragon 1 ss hakked rosmarin tomatsalsa: 4 store tomater 8 svarte oliven 1 fl (2 dl) sterk, søt chilisaus 1 hvitløksfedd Blad alle ingr. til marinaden. Ha kjøtt og marinade i en pose, legg i kjøleskapet. Bank filetene ut, ca 1/2 cm tynne. Legg dem i marinaden i minimum 1 time. Kok opp en kjele med vann. Lag et kryss i skinnet på tomatene. Legges i kokende vann i ca. 15 sek. Ha over i en bolle med kaldt vann. La dem renne av. Del og skrap ut frøene. Skjær i biter. Ha i oliven i ringer, hvitløk og bland inn chilisausen. Ta opp kyllingfiletene fra marinaden, tørk dem litt. Dryss på noen urter, fetaoststrimler og noen tomatbiter fra salsaen. Ha på krydder. Rull sammen og fest med tannpirkere. Stekes litt i panen, etterstekes i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. Serveres med f.eks. urtestekte poteter og salat. Tips: tørkede urter kan også brukes, men da noe mindre. Noen andre forslag er: Kylling m/spinat og fetaost (4 pers.) 500 g spinat 75 g smuldret fetaost 4 kyllingfileter 1 ss olivenolje ? kopp fløte 2 ss hakket persille 60 g smør 2 ss hvetemel 2,5 dl hønsebuljong 2,5 dl tørr hvitvinvare Stek spinaten til den faller sammen, la renne av seg og avkjøl. Bland spinat og ost i en bolle. Lag en lomme i hver filet og fyll med spinatblandingen, lukk åpningen med tannpirkere. Stek kyllingen brun i olje.Smelt smør i en kjele, rør inn mel og spe så med buljong og vin. La koke til sausen tykner. Hell den over kyllingen og la koke under lokk i 25 minutter. Rør inn fløte og persille og varm opp før servering. Marokkansk kyllinggryte med yoghurt og sitron (4pers.) 500 g kyllingfilet 2 hvitrløksbåter 3 ss smør 2 1/2 dl yoghurt naturell 1/2 l hønsebuljongterning 1 ts soyasaus 1 ts sambal oelek (el chili og salt) 1 ss honning 1/2 sitron, saft og skall 1 boks kikerter 1/2 dl persille Skjær kyllingen i biter, grovhakk hvitløken. Brun kjøttet i smør, tilsett hvitløk og salt. Bland yoghurt, buljong, soya, honning, sambl oelek og sitronsaft i en gryte. Legg i stekte kyllingbiter og løk. La koke i 10 min. Skyll kikertene, la de renne av. Rør kikerter, sitronskall og persille i gryten, kok opp ca 2.min. Tips: Bruk forskjellinge grønnsaker, sløyf evnt. kikerter osv. Vårgrateng (4 pers.) 4 kyllingfileter eller ferdig grillet kylling ½ ts salt ¼ ts pepper 1 pakke frosne selskapserter 1 finhakket løk 2 ss smør 1 dl buljong 2 ss sennep 2 dl fløte salt/pepper 4 skiver røkt skinke 75 g ost i skiver Salte og pepre kyllingfiletene, og stek dem raskt i smør. Fordel tinte erter i en ildfast form og legg kyllingen over. Fres løken myk og hell på buljong. La det koke sammen til halvparten. Tilsett sennep, fløte og melk. La sausen koke godt sammen. Smak til med salt og pepper. Fordel skinke og osteskiver over kyllingen og hell sausen over. Stek på midterste rille ved 225 grader i ca 20 minutter.
Gjest gjest1 Skrevet 22. januar 2005 #4 Skrevet 22. januar 2005 Jeg har en god oppskrift på kylling i tomatsaus. For 2 personer skolder jeg ca 5 mellomstore tomater som jeg finhakker og legger i ildfast form. 1 løk - hakkes. Hvitløk - mengde etter smak og behag, hakkes. 1 ss tomatpurè basilikum salt pepper en dæsj matolje og soyaolje. Alt det blandes sammen i en ildfast form. Så skjerer jeg kyllingfiletene i biter (litt tykke fingre) og legger de i tomatblandingen. Over strør jeg eg lag med revet ost og setter det i ovnen til kyllingen er gjennomstekt. Ca 45-50 min. Dette smaker himmelsk godt med ferst pasta til.
ashera Skrevet 22. januar 2005 #5 Skrevet 22. januar 2005 Nå har du sikkert allerede spist, men her kommer en lettlaget fransk en likevel: Sett stekovnen på 200 grader. Brun 4 kyllingfileter i smør i stekepanna. Legg disse over i en ildfast form, og kok ut pannen med 2 dl hvitvin. Blan i 2 ss grovkornet sennep. Hell dette over filetene i formen. Sett formen i stekovnen i 20 minutter. Drysss over et par never revet emmentaler (her bruker jeg Jarlsberg, som ifølge en ostehandler jeg snakket med i København er bedre enn hans beste emmentaler - heia Norge) og stek i ytterligere 5 minutter. Server med mandel/rattepoterer og aspargesønner og/eller brokkoli.
Gjest Lea Skrevet 22. januar 2005 #6 Skrevet 22. januar 2005 Kylling i hvetetortilla er godt. Del opp kyllingen i strimler og legg dem i marinade (jeg bruker kraft fra jalapeños, olivenolje, litt tabasco og masse krydder). Stek strimlene i veldig varm panne til de er gjennomstekte. Legg tortillaene i ovenen, innpakket i aluminiumsfolie og stek strimlet løk, paprika og champignon i varm panne. Legg kyllingen tilbake i pannen slak at den holder seg varm. Ta tortillaene ut av ovnen og fyll dem med kylling, de stekte grønnsakene, mais og strimlet salat. Gjerne litt revet ost også. Serveres med ris, salsa og rømme.
Sanity Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2005 Tusen takk alle sammen :-) Her var det mye å velge blant, fått de inn i kokeboken min, skal prøve de etterhvert :-) Det ble ris og salat til kyllingfileten her idag. Har en favoritt, lett for å bli den, men den er gooooood Har ingen mål, gjøres på feelingen, den heter Kyllingpanne: -Ildfast form smøres med margarin -Finhakk en løk og strø i -Legg råskrelte poteter lagvis i formen, ca. halv form -Legg på kyllingfilet -Hell i litt fløte/melk , (bruker det jeg har) til det nesten dekker potetene. -Salt, pepper, krydder - Stekes ca. 30-45 min v/200 grader -Ta ut formen, strø over ost og legg baconskiver over Inn i ovnen til potetene er myke, kyllingen ferdigstekt og osten er smeltet Serveres med salat og rundstykker/godt brød Velbekomme
Gjest Aurélie Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Slenger på enda en god (og lettlaget) kyllingrett, skal lage denne idag Karri-kylling ( 4 porsjoner ) 3-4 kyllingfileter eller annet kyllingkjøtt 2 ss meierismør eller god olje 3 ss mild karry 1 paprika 1 squash 1 håndfull brekkbønner 2 tomater 1 kløft hvitløk (eller litt vanlig løk) Evt. litt vann Litt salt og pepper. Smelt smøret/varm oljen over middels varme. Ha i karryen og bland godt. Ha i kylling oppdelt i biter. Rør rundt så karryen fordeler seg godt i kjøttet. Ha i oppdelte grønnsaker. La stå og kose seg. Blir det litt tørt, spe med litt vann. Krydre med salt og pepper. Serveres med basmatiris og evt. en god salat til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå