AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg har ca 15000kr og er en person. Eier leilighet og bil. Har et barn. Synes ofte det ikke strekker helt til. Normalt forbruk, ikke noe ekstra. Kjøper ikke dyre merkeklær, men unner meg reiser og opplevelser når jeg har råd til det. Er dette vanlig? Anonymkode: e43e0...fab
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Du har 15.000 igjen etter regninger? Hallo, det er jo mye. Jeg bor alene og har kanskje en tusenlapp å klare meg på.. det skal da dekke evt legeutgifter, medisiner,moro og sosialt. Har ikke sjans til å spare heller. Anonymkode: 41d23...342 19
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 15000kr til mat og fornøyelser er jo mye? Anonymkode: efe79...6e5 9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Ja jeg har 15000kr etter at alle faste utgifter er betalt. Har du 1000kr å leve på i mnd? Hvordan er det mulig? Det går jo ikke.. Jeg er i fast jobb og mener jeg tjener for lite. Jeg har ingen øvrige stønader bortsett fra barnebidrag og barnetrygd. Burde kanskje postet denne i en økonomiråd, men jeg har ikke brukt dette forumet så mye. Anonymkode: e43e0...fab
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har 15000kr etter at alle faste utgifter er betalt. Har du 1000kr å leve på i mnd? Hvordan er det mulig? Det går jo ikke.. Jeg er i fast jobb og mener jeg tjener for lite. Jeg har ingen øvrige stønader bortsett fra barnebidrag og barnetrygd. Burde kanskje postet denne i en økonomiråd, men jeg har ikke brukt dette forumet så mye. Anonymkode: e43e0...fab 15.000 kr etter regninger er mye jo. Både til mat og andre aktiviteter. Jeg tjener 22.000 kr i mnd men har mye regninger og har bare en tusenlapp etter jeg har betalt alt (og satt av 3000 kr til mat). DET er utfordrende det. Jeg har ikke råd til en dritt. Anonymkode: 41d23...342 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #6 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ca 15000kr og er en person. Eier leilighet og bil. Har et barn. Synes ofte det ikke strekker helt til. Normalt forbruk, ikke noe ekstra. Kjøper ikke dyre merkeklær, men unner meg reiser og opplevelser når jeg har råd til det. Er dette vanlig? Anonymkode: e43e0...fab "Når alle regninger er betalt" er et ganske løst begrep mht hva det inkluderer. Men 500 kroner dagen til mat og fornøyelser hver dag burde jo være ganske greit. Anonymkode: 84d8d...778 5
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. oktober 2017 #7 Skrevet 14. oktober 2017 Å se på hvor mye man sitter igjen med etter at "faste utgifter"/regninger er betalt er ikke noen god måte å sammenligne folks privatøkonomi. De aller fleste av oss skaffer seg gjerne høyere faste utgifter (inkludert mer penger på mat) så fort vi får høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 @Herr Heftig Det er jo egentlig det. Hva man ønsker å bruke sine faste utgifter på er jo opp til hver enkelt. Båt, hytte, El-bil osv... Det er jo hva man har igjen etter det som er interessant. Det er jo det man skal leve og kose seg med. Hva man er «verdt» etter alle tingene man anskaffer seg er jo en helt annen sak. Ja 500 kr dagen er kanskje ikke så ille. Noen dager bruker man jo ikke penger så da kan man bruke mer en annen dag. Anonymkode: e43e0...fab 1
heipådegsann Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) Jeg sitter igjen med ca. 2 500.- i mnd etter regninger er betalt, og før mat er handlet. Har ett barn. Så jeg synes selvfølgelig 15 000 er mye Men jeg er student og regner egentlig med å være blandt de som har minst Endret 14. oktober 2017 av heipådegsann
_Mayhem_ Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) kan ikke tro at jeg sist måned hadde 14000 etter husleie,strøm,tv/mob/nett etc. Hvor er dem nå?? 😕 Jeg har ikke priv bil da og kommer snart til å betale 5000 mindre pga boligkjøp men de blir vel brukt på maling og interiør fort alikevel.. Endret 14. oktober 2017 av _Mayhem_ 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 Her sitter jeg vel igjen med ca. 10.000 kroner når alt er betalt. Syns også det er litt lite. Men skal ikke ha den lønna for alltid, og da vil jeg sitte igjen med en liten slump mer hver måned. Det er vanskelig å leve på 10k i måneden når det skal inkludere sparing til diverse, inkl. ferie. Anonymkode: b9a0b...729
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) 38 minutes ago, AnonymBruker said: @Herr Heftig Det er jo egentlig det. Hva man ønsker å bruke sine faste utgifter på er jo opp til hver enkelt. Båt, hytte, El-bil osv... Det er jo hva man har igjen etter det som er interessant. Det er jo det man skal leve og kose seg med. Hva man er «verdt» etter alle tingene man anskaffer seg er jo en helt annen sak. Ja 500 kr dagen er kanskje ikke så ille. Noen dager bruker man jo ikke penger så da kan man bruke mer en annen dag. Anonymkode: e43e0...fab Det er nettopp dette jeg er uenig i. Endret 14. oktober 2017 av Herr Heftig
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #13 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg skjønner ikke at dere har så mange regninger. Jeg betaler for trening, forsikring og husleie. Hvor mye jeg har igjen kommer an på hvor mye jeg har jobbet.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #14 Skrevet 14. oktober 2017 8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg skjønner ikke at dere har så mange regninger. Jeg betaler for trening, forsikring og husleie. Hvor mye jeg har igjen kommer an på hvor mye jeg har jobbet. Internett, strøm, mobiltelefoni, SOS-fadder, medlem i Røde Kors, Turistforeningen og Skiforeningen, NRK-lisens, avisabonnement, Netflix, Spotify, barnas fritidsaktiviteter mm. Andre har kommunale avgifter, bilutgifter mm. Dessuten sparing og sette av penger til ferie og andre formål. Anonymkode: 8d32d...443 3
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #15 Skrevet 14. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Internett, strøm, mobiltelefoni, SOS-fadder, medlem i Røde Kors, Turistforeningen og Skiforeningen, NRK-lisens, avisabonnement, Netflix, Spotify, barnas fritidsaktiviteter mm. Andre har kommunale avgifter, bilutgifter mm. Dessuten sparing og sette av penger til ferie og andre formål. Anonymkode: 8d32d...443 Sparing er ikke en utgift. Det er en effekt av å bruke mkndre pemger enn man tjener. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #16 Skrevet 14. oktober 2017 22 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg skjønner ikke at dere har så mange regninger. Jeg betaler for trening, forsikring og husleie. Hvor mye jeg har igjen kommer an på hvor mye jeg har jobbet. Betaler du ikke strøm, fellesutgifter (om du bor i en blokk f.eks), boliglån, mobilregning? Drivstoff eller månedskort av noe slag? Jeg har nesten 1000 kr i mnd bare i strømregning Får lønnsøkning fra slutten av denne mnd så håper jeg får mer å rutte med enn 1000 kr mnd fra nå av.. har jo ikke råd til klær eller noe. Anonymkode: 41d23...342 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #17 Skrevet 14. oktober 2017 17 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Sparing er ikke en utgift. Det er en effekt av å bruke mkndre pemger enn man tjener. Jeg overfører en sum fra lønnskontoen automatisk samme dag som lønna kommer inn. Det inkluderer faste utgifter (regninger) + sparing. Det som er igjen på lønnskontoen går til mat, klær, toalettartikler, gaver, ting til husholdningen, kulturopplevelser mm. Anonymkode: 8d32d...443 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #18 Skrevet 14. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: @Herr Heftig Det er jo egentlig det. Hva man ønsker å bruke sine faste utgifter på er jo opp til hver enkelt. Båt, hytte, El-bil osv... Det er jo hva man har igjen etter det som er interessant. Det er jo det man skal leve og kose seg med. Hva man er «verdt» etter alle tingene man anskaffer seg er jo en helt annen sak. Ja 500 kr dagen er kanskje ikke så ille. Noen dager bruker man jo ikke penger så da kan man bruke mer en annen dag. Anonymkode: e43e0...fab Det blir jo helt feil, man kan ikke spise biff til middag hver dag, ha hytte, stor enebolig, båt og El- bil, medlemskap hos Elixia, samt masse abonnementer på magasiner osv og sette penger over på sparekonto for så å klage på at man kun har x kroner igjen etter faste utgifter. Anonymkode: 91fc2...f53 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #19 Skrevet 14. oktober 2017 En voksen, et barn i skolealder som har to fritidsaktiviteter. Har alt fra 5.000-9.000 igjen hver måned (har rundt 16.000 - 20.000 utbetalt). Ikke noe stress. Reiser og opplevelser er noe som ikke inngår i vårt budsjett, det er ren luksus som vi ikke har råd til. Anonymkode: c8ee9...e25
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #20 Skrevet 14. oktober 2017 Jeg har lite faste utgifter nå. Jeg leier, alene, har ikke barn eller bil. Tjener vel helt gjennomsnittlig. Sitter vel igjen med 10 000 ca. Men mye går til sparing da jeg har planer om hus og bil etterhvert. Syns jeg sitter igjen med mye jeg! Anonymkode: 73363...6d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå