AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Del Skrevet 14. oktober 2017 Noen som har peiling på hvordan det fungerer? Må man ha 15% egenkapital, får man i det hele tatt lån til kun tomt om bygge planer ligger 3 år frem i tid? Skal selvsagt snakke med banken på mandag men nå er de stengt. Angående byggelån når den tid kommer, er det med eller uten egenkapital? Tenker litt hvis jeg bruker mest mulig ressurserpå å betale ned tomt vil vel gjerne det være egenkapital? Anonymkode: 5370a...d56 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1140750-l%C3%A5n-til-tomt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Del Skrevet 14. oktober 2017 Ja samme regelverk der, om ikke enda strengere opplevde jeg. I tillegg må du fortsatt være innenfor 5 x regelen ift belåningsgraden og bruttoinntekt. Du må også sjekke med kommunen der du bor om du kan vente med å bygge. Her vi skal bygge må huset været påbegynt innen to år etter kjøp av tomta. Vi fikk ikke større lån til prosjekt frem i tid, ting måtte være gjennomregnet og vi måtte ha råd til et hus oppå tomta og. Ja jeg syns tanken er god, nå vet ikke jeg hvilken prisklasse tomta du tenker på er i, men vi har betjent tomtelånet i over ett år nå og den egenkapitalen som ligger i tomta pga nedbetaling av lån og litt prisstigning er veldig lite/ en dråpe i havet på et stort prosjekt. Anonymkode: f0fc5...5c5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1140750-l%C3%A5n-til-tomt/#findComment-20506014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Del Skrevet 14. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja samme regelverk der, om ikke enda strengere opplevde jeg. I tillegg må du fortsatt være innenfor 5 x regelen ift belåningsgraden og bruttoinntekt. Du må også sjekke med kommunen der du bor om du kan vente med å bygge. Her vi skal bygge må huset været påbegynt innen to år etter kjøp av tomta. Vi fikk ikke større lån til prosjekt frem i tid, ting måtte være gjennomregnet og vi måtte ha råd til et hus oppå tomta og. Ja jeg syns tanken er god, nå vet ikke jeg hvilken prisklasse tomta du tenker på er i, men vi har betjent tomtelånet i over ett år nå og den egenkapitalen som ligger i tomta pga nedbetaling av lån og litt prisstigning er veldig lite/ en dråpe i havet på et stort prosjekt. Anonymkode: f0fc5...5c5 Får sende ein mail til kommunen etter jeg har snakket med bankene om de er villig til å gi lån til kun tomt. Jeg vet noen banker er vanskelig på dette området da de krever at både tomt og hus søkes om samtidig. Men jeg vet også det er en mulighet, da jeg som 20 åring (9 år siden) var samboer med en som kjøpte tomt som han skulle betale ned på mens jeg studerte og vi leide leilighet. Det ble slutt med oss men den tomten sto ubebygd i mange år før han valgte å selge da han ble alene. Vi er to stk det er i utgangspunktet jeg som skal betjene tomte lånet frem til vi skal bygge så har an egenkapitalen fra salget av sin leilighet + oppspart. Jeg skal selvsagt spare jeg også, men samtidig prøve å betale ned mest mulig på tomten slik at det blir dette mindre. Men får høre litt med bankene, vet de er strenge. Tomteprisen er over 1 mill, bor på et sted hvor det er få tomter og de er veldig attraktive så er en gyllen mulighet jeg har fått. Den vil ikke komme igjen for å si det sånn. Så håper jo det ordner seg. Anonymkode: 5370a...d56 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1140750-l%C3%A5n-til-tomt/#findComment-20507091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå