Gå til innhold

Glasur på sjokoladekake som ikke er så usunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å finne en oppskrift på  glasur på sjokoladekake som ikke er så usunn. Noen som har et forslag? Den jeg bruker nå inneholder mye melis, og smørkrem er vel enda verre for den inneholder både mye melis og smør. Å smelte melkesjokolade kan være et alternativ. Flere tips? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du med sunn mener lite energi eller kalorier? 

Egentlig alle toppinger inneholder mye energi. Melis er egentlig en av de minst energirike. Det er mulig at gelé inneholder litt mindre energi. 

Men det er jo total mengde som er avgjørende. Så et tynt lag med melis er kanskje bedre enn et relativt tykt lag med gelé? 

Andre toppinger med sjokolade, smør eller nøtter vil ha mer energi, siden disse inneholder fett som har dobbelt så mye energi som karbohydrater.

Jeg lagde en gang melis med gulrot, det ble ganske bra, men det var til en gulrotkake. 

Kanskje det beste er å ta den toppingen du liker best. Så kan du spare på energien når du ikke spiser kake. 

Skrevet

Spise mindre kake...? ;) 

Tror kaka i seg selv er så kaloririk at glasuren ikke spiller sååå stor rolle. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, stan skrev:

Antar du med sunn mener lite energi eller kalorier? 

Egentlig alle toppinger inneholder mye energi. Melis er egentlig en av de minst energirike. Det er mulig at gelé inneholder litt mindre energi. 

Men det er jo total mengde som er avgjørende. Så et tynt lag med melis er kanskje bedre enn et relativt tykt lag med gelé? 

Andre toppinger med sjokolade, smør eller nøtter vil ha mer energi, siden disse inneholder fett som har dobbelt så mye energi som karbohydrater.

Jeg lagde en gang melis med gulrot, det ble ganske bra, men det var til en gulrotkake. 

Kanskje det beste er å ta den toppingen du liker best. Så kan du spare på energien når du ikke spiser kake. 

Kanskje lage gele med zerosaft. 

Anonymkode: 95757...b4b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje lage gele med zerosaft. 

Anonymkode: 95757...b4b

Det har jeg aldri hørt om. Men det bør jo gå. 

Men jeg vet ikke om det spiller så veldig stor rolle. Gelatin er jo for det meste protein, som har nesten samme energiinnhold som karbohydrater. Men proteiner fungerer jo som byggemateriale for kroppen, så det er jo kanskje positivt. 

Men pér vekt eller volum ferdig gelé,  bør det være mindre energirikt enn melis. 

Igjen spørs det om mengden gelé vil bli såpass mye mer enn melis, så total energimengde likevel blir større. Men det går jo an å holde kontroll på. 

Litt usikker på hvilke smaker på gelén som vil passe med sjokoladekake? Appelsin? Kiwi? Kommer an på hvor mørk sjokoladekaken er. 

Skrevet

Sunn sjokoladekake finnes ikke, bare la være å spise kake hvis du vil være sunn.

• Liker 1
Skrevet

Smelt mørk kokesjokolade og så kan du eventuelt legge noen geletopper på? Er jo mye sukker i dem, men de er ikke så kaloririke tror jeg, ihvertfall ikke sammenliknet med smørkrem. 

Skrevet

Ja, det blir slutt på å lage sjokoladekake fremover. Får halsbrann og hoste. 

Skrevet

Varm opp kremfløte, smelt mørk sjokolade inn kremfløten, pisk sammen og legg på i et tynt lag. Også kjent som hva man pleier å gjøre på en skikkelig sjokoladekake.

Anonymkode: 9ab79...035

Skrevet

Sjokoladekake er kaloririkt. Det blir nesten bare tull å lage f.eks. en gele av 9-sukker saft for å gjøre kaka "sunnere". Det beste er å lage kaken med den kremen/glasuren som passer kaka best. Og så heller spise et litt mindre stykke av en kake som er kaloririk og god.

Anonymkode: d8ae6...92f

• Liker 3
Skrevet

Mulig det går an å røre sammen en glasur av lettmargarin, kunstig søtning og kakao, men om det blir godt er en annen sak. 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjokoladekake er kaloririkt. Det blir nesten bare tull å lage f.eks. en gele av 9-sukker saft for å gjøre kaka "sunnere". Det beste er å lage kaken med den kremen/glasuren som passer kaka best. Og så heller spise et litt mindre stykke av en kake som er kaloririk og god.

Anonymkode: d8ae6...92f

Jeg holder egentlig en knapp på denne løsningen. Lag skikkelig kake, men spis mindre av den. 

Anonymkode: c3ff9...abe

Skrevet

Philadelphia light med kakao og melis, eller vaniljekesam med kakao og melis :) 

Skrevet

Hva med å legge bær på og strø over melis som pynt? Evt bittelitt glassur under bærene for å holde de på plass. 

Skrevet

Du kan alltids piske sammen cottage cheese, kakaopulver, sukrin gold og vaniljepulver, smøre på kaken og toppe med bær. Helt grei, og relativt godt (selv om vanlig sjokoladekrem er noen hakk bedre..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...