AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Skrevet 14. oktober 2017 Hei, lurer på om dere synes det er ok å "hacke" barnespill slik at man slipper å betale noe for å åpne alle deler av spillet/programmet uten å betale ett eneste øre? Jeg vet godt hvordan dette gjøres, tar meg max 2 minutter å åpne hvert spill og app. Synes selv at priser på flere hundre kroner for å spille spillet eller bruke appen slik den var tenkt er litt i dyreste laget for de aller fleste. Anonymkode: 77dd1...1c0
Wenda Skrevet 14. oktober 2017 #2 Skrevet 14. oktober 2017 Nei jeg syns ikke det er ok Tror du det er gratis å lage apper og spill? At de bare på magisk vise havner i AppStore? Vil man ikke betale så bruker man gratisversjon med reklame, om ikke det finnes så lar man være. Eventuelt venter til det kommer på tilbud eller noe 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Skrevet 14. oktober 2017 2 minutes ago, Wenda said: Nei jeg syns ikke det er ok Tror du det er gratis å lage apper og spill? At de bare på magisk vise havner i AppStore? Vil man ikke betale så bruker man gratisversjon med reklame, om ikke det finnes så lar man være. Eventuelt venter til det kommer på tilbud eller noe Ok, men prisene for å kjøpe noe i appen er ofte ganske høy. Mange barn har jo velig lyst å prøve den. Lager noen apper til både iOS og Android, men driver bare med det litt når jeg har tid. Hadde selv ikke hatt så mye imot at noen ikke betalte for det som var i appene mine. Jeg vet jo at slik tenker mange utviklere også, for så å legge til litt ekstra kroner for de som er såpass godtroende å kjøper noen virituelle farger i spillet for flere hundre kroner. Er det bare meg som ser på betaling av så betydelige store summer som en form for scam, og at det er gjort bare for å lure de "få" som faktisk ikke ser lureriet? Anonymkode: 77dd1...1c0
Titania Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Ikke ok. Foreldre bør se igjennom appene barna får bruke, og er man uenig i "kjøp i app", eller prisen for appen, ja da lar man være å laste den ned også. Eller forklare barna at dette koster, og at det da forventes at det brukes også (sett at de er store nok til å forstå det da). Har ikke barn, men har selv betalt for de litt dyrere spillene i appstore ved noen tilfeller, og for min del blir i hvertfall spillene flittig brukt. Settlers var dyrt den gangen jeg kjøpte det for uvisst hvor mange år siden, men har ikke tellingen på hvor mange timer jeg har brukt på det, og antall ganger jeg har fullført det, så det har vært verdt prisen også. 2
Gjest Ingenting2 Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 Dette er tyveri. Ikke ok. Gjør du det håper jeg du blir tatt og får en real bot.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #6 Skrevet 14. oktober 2017 Just now, canacas said: Dette er tyveri. Ikke ok. Gjør du det håper jeg du blir tatt og får en real bot. Nei, jeg gjør ikke det. Lurte bare på hvorfor det er så ille når det ser ut som utvikleren har gått utifra at flere gjør det. Prisene er jo himmla høy for et spill man kan produsere på 1 dag, for så å klone 50 ulike utgaver med samme fundament med ulike farger og figurer. Hvis jeg skal kjøpe alle spillene laget iløpet av si 1 uke, for 500kr stykket så tjener utvikleren 25000 bare fra meg iløpet av 1 uke. Gange dette med 100vis av kjøpere så blir det snakk om millioner av kroner. Anonymkode: 77dd1...1c0
Wenda Skrevet 14. oktober 2017 #7 Skrevet 14. oktober 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, men prisene for å kjøpe noe i appen er ofte ganske høy. Mange barn har jo velig lyst å prøve den. Anonymkode: 77dd1...1c0 Bare fordi man har lyst til å prøve så betyr ikke det at det er greit å stjele 🙄 syk tankegang i såfall 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 3 minutes ago, Wenda said: Bare fordi man har lyst til å prøve så betyr ikke det at det er greit å stjele 🙄 syk tankegang i såfall Man stjeler jo ingen ting. Hadde aldri betalt noe for den alikevel. Det er mer som å kopiere noe, ikke stjele noe fysisk. Utvikleren bli ikke fattigere, men kanskje rikere pga da kan man prøve ting før man evt kjøper. Ville aldri kjøpt noe uten å ha prøvd det tilstrekkelig. Anonymkode: 77dd1...1c0
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Lurte bare på hvorfor det er så ille når det ser ut som utvikleren har gått utifra at flere gjør det. Prisene er jo himmla høy for et spill man kan produsere på 1 dag, for så å klone 50 ulike utgaver med samme fundament med ulike farger og figurer. Hvis jeg skal kjøpe alle spillene laget iløpet av si 1 uke, for 500kr stykket så tjener utvikleren 25000 bare fra meg iløpet av 1 uke. Gange dette med 100vis av kjøpere så blir det snakk om millioner av kroner. Anonymkode: 77dd1...1c0 Det tar nok mye mer enn en dag å lage et godt spill, som er godt nok ti å tjene en del på. Konkurransen på appmarkedet er mye hardere i dag enn bare for noe år siden, og for å nå opp mot de internasjonale spillselskapene, så må man selv øke kvaliteten. Å ta apper som du gjør er det nok tvilsomt noen som oppdager, men det er jo levebrødet til mange selvstendige utviklere også. Hvorfor er det så galt at folk skaper sine egne arbeidsplasser? Det er et fritt valg om å kjøpe appene, og foreldre har selv ansvar for å lage applestorekontoer der man ikke lagrer kredittkortinfo til sine barn. Anonymkode: dc058...9d9 2
Wenda Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man stjeler jo ingen ting. Hadde aldri betalt noe for den alikevel. Det er mer som å kopiere noe, ikke stjele noe fysisk. Utvikleren bli ikke fattigere, men kanskje rikere pga da kan man prøve ting før man evt kjøper. Ville aldri kjøpt noe uten å ha prøvd det tilstrekkelig. Anonymkode: 77dd1...1c0 2
Gjest Winza Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 Gjorde det når jeg jailbreaka iPhonen min noen år siden, slik jeg fikk tonnevis med in-game valuta i diverse apper men synes gleden av å spille og tjene opp på egenhånd forsvant så jeg fjerna jailbreak og kjøper heller valuta i spill nå hvis det er noe jeg virkelig liker Jeg har forøvrig slettet alle de spillene som jeg brukte jailbreak på så jeg nyter ikke noen av de godene som jeg fikk ut av det, har jeg lastet noe ned igjen starter jeg på nytt, angrer på at jeg gjorde det men gjort er gjort og man lærer
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 8 timer siden, Wenda skrev: Nei jeg syns ikke det er ok Tror du det er gratis å lage apper og spill? At de bare på magisk vise havner i AppStore? Vil man ikke betale så bruker man gratisversjon med reklame, om ikke det finnes så lar man være. Eventuelt venter til det kommer på tilbud eller noe Det er moralsk galt på samme måte som med å laste ned filmer og serier ulovlig fra nettet men millioner har latt seg friste uansett 7 timer siden, canacas skrev: Dette er tyveri. Ikke ok. Gjør du det håper jeg du blir tatt og får en real bot. Ja for du har aaaldri lastet ned en film eller TV serie fra nettet. Snakk om å være dobbeltmoralsk 🙄 Anonymkode: 21cfc...e76 1
Gjest Ingenting2 Skrevet 14. oktober 2017 #13 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er moralsk galt på samme måte som med å laste ned filmer og serier ulovlig fra nettet men millioner har latt seg friste uansett Ja for du har aaaldri lastet ned en film eller TV serie fra nettet. Snakk om å være dobbeltmoralsk 🙄 Anonymkode: 21cfc...e76 Nei, ingen dobbeltmoral her. Har HBO, C More, Viaplay, Netflix etc nettopp fordi jeg ikke laster ned ulovlig. Jeg betaler for alt jeg ser, og alt jeg hører på. Prøv igjen.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #14 Skrevet 14. oktober 2017 6 minutter siden, canacas skrev: Nei, ingen dobbeltmoral her. Har HBO, C More, Viaplay, Netflix etc nettopp fordi jeg ikke laster ned ulovlig. Jeg betaler for alt jeg ser, og alt jeg hører på. Prøv igjen. Å si man skal bli straffet fordi man har jailbreaket mobilen sin (det er det ts har gjort) er ganske drøyt. Man stjeler ikke fra noen, skal man arrestere alle de milliardar som har streamet noe ulovlig? Foreldrene mine? Søstra mi? Over halve Norge? Anonymkode: 21cfc...e76 1
Gjest Ingenting2 Skrevet 14. oktober 2017 #15 Skrevet 14. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å si man skal bli straffet fordi man har jailbreaket mobilen sin (det er det ts har gjort) er ganske drøyt. Man stjeler ikke fra noen, skal man arrestere alle de milliardar som har streamet noe ulovlig? Foreldrene mine? Søstra mi? Over halve Norge? Anonymkode: 21cfc...e76 Så en app blir til av seg selv? Syns du ikke at folk som har laget noe skal få betalt for det? Får du lønn når du har jobbet?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #16 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, canacas skrev: Så en app blir til av seg selv? Syns du ikke at folk som har laget noe skal få betalt for det? Får du lønn når du har jobbet? De tjener veldig masse ellers, men så lenge man har sluttet og om man angrer på det så synes jeg man burde få en ny sjanse. Alle gjør feil Anonymkode: 21cfc...e76
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #17 Skrevet 14. oktober 2017 2 hours ago, canacas said: Så en app blir til av seg selv? Syns du ikke at folk som har laget noe skal få betalt for det? Får du lønn når du har jobbet? Den argumentasjonen har jeg hørt før. De har forsket på dette og funnet ut at de som prøver før de kjøper (pirat), er de som betaler og kjøper mest. Tenk litt på den Nettopp fordi de får prøve det før de kjøper. Jeg er ihvertfall ikke villig til å punge ut 100vis av kroner på en app jeg ikke får følelsen for. Anonymkode: 77dd1...1c0
Gjest Ingenting2 Skrevet 14. oktober 2017 #18 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den argumentasjonen har jeg hørt før. De har forsket på dette og funnet ut at de som prøver før de kjøper (pirat), er de som betaler og kjøper mest. Tenk litt på den Nettopp fordi de får prøve det før de kjøper. Jeg er ihvertfall ikke villig til å punge ut 100vis av kroner på en app jeg ikke får følelsen for. Anonymkode: 77dd1...1c0 Har absolutt ikke til hensikt å tenke på noe som helst av det du lirer av deg. Logikken din henger ikke på greip uansett. Håper du blir tatt og blir bøtelagt. Lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #19 Skrevet 14. oktober 2017 30 minutter siden, canacas skrev: Har absolutt ikke til hensikt å tenke på noe som helst av det du lirer av deg. Logikken din henger ikke på greip uansett. Håper du blir tatt og blir bøtelagt. Lykke til videre! Da håper jeg du blir tatt og bøtelagt med for de gangene du har lastet ned en film eller serie ulovlig Anonymkode: 21cfc...e76
Gjest Ingenting2 Skrevet 14. oktober 2017 #20 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da håper jeg du blir tatt og bøtelagt med for de gangene du har lastet ned en film eller serie ulovlig Anonymkode: 21cfc...e76 Aldri skjedd. Det har jeg allerede kommentert tidligere i tråden, vurder å lese før du svarer. Lykke til du også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå