Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Dra til legen og mål hcg nivået ditt".

Dette "rådet" ser jeg ofte her på KG.  Er det virkelig slik  at det er helt vanlig å løpe ned på legekontoret i tide og utide for å måle hcg? Smører ikke folk seg med tålmodighet lengre og kjøper en skikkelig gravidtest?

Jeg forstår at man i enkelte tilfeller må måle hcg om  det er noe spesielt. Men bare fordi man iløpet av en kveld får noen diffuse svar på noen tester noen dager ut i syklusen..?

Anonymkode: e94c7...3a4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er vanlig

Anonymkode: 7ff90...a12

Skrevet

Jeg håper ikke det er vanlig for gravide som ikke har en medisinsk grunn til det, da det er merkelig og unødvendig bruk av ressurser å ta og analysere en blodprøve bare for at folk skal slippe å tyde teststreker. That said har jeg tatt hcg-blodprøver selv, men da i forbindelse med prøverørsforsøk. Klinikken ønsker å vite utfallet sikkert, inkludert hvis det er snakk om kjemisk. 

Skrevet

Nei. Kun vanlig hvis det er mistanke om sa tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Nope. Ikke vanlig med mindre man har blødninger som ikke er tydelig spontanabort.

Anonymkode: ec589...d8e

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det er noe "alle" gjør, men kanskje spesielt kvinner som har hatt en trøblete vei til å bli gravid eller opplever blødninger tidlig i svangerskapet. I min første graviditet fikk jeg målt hcg hos legen med to dagers mellomrom. Jeg hadde da blitt gravid ved hjelp av IVF og fikk en liten blødning rundt testdato. Da var det veldig betryggende å se at hcg steg som normalt; jeg var fullstendig nervevrak. En venninne har hatt noen spontanaborter, så hun fikk tilbud fra legen om å måle hcg i uke 4 for å se om nivået doblet seg annenhver dag. 

Anonymkode: 71859...d41

Skrevet

Kjenner ingen andre som har gjort det, kun her på nettet. Selv gjorde jeg det pga prøverør, og hadde sikkert gjort det hvis jeg opplevde blødninger eller SA. Ellers er det vel ikke normalt å måle hcg sånn uten videre? 

Skrevet

Jeg har vært gravid 6 ganger(mistet 3). Har aldri målt hcg og har aldri følt behov for det heller.

Går det galt så, går det galt. Om jeg måler hcg eller tar ul daglig så skjer det uansett.

Anonymkode: d2c3e...03d

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er kun her inne at det er "vanlig".

Jeg ble gravid med IVF, hadde ikke hcg måling for det. Det holdt med en graviditetstest. Jeg begynte også å blø og blødde i noen dager, hadde fortsatt ikke noen hcg måling. Fikk UL i uke 7, men måtte vente til da. 

Anonymkode: 7728c...796

Skrevet

Jeg må på grunn av medisinering(kronisk sykdom, medisiner må økes under graviditet), men det er eneste grunn(i tillegg til at jeg gjerne får blødninger) til at jeg får komme innom når jeg er gravid.

Utover det skal man jo ikke få anledning sånn i teorien.

Er man 10 uker på vei og blør får man nok måle, ja. Men ikke i starten. 

Anonymkode: 12182...1ca

Skrevet

Tror bare det er vanlig for de som er i gang med IVF eller har/hatt trøblete historier rundt prøvingen.

Anonymkode: 776b7...0c1

Skrevet

Gjorde det ikke med mine to første svangerskap. Kommer til å gjøre det ved eventuell neste graviditet.

Grunnen er enkel : fått beskjed av min fastlege at det skal følges opp med tidlige blodprøver og ultralyd.

Hadde ikke gjort det ellers :) 

Skrevet

Har vært én gang hos legen for å måle HCG og det var når jeg hadde uforklarlig lang syklus. Var 15 dager over IKM. Jeg fryktet pcos, men legen trodde graviditet, så jeg måtte ta blodprøve. Mensen kom selvfølgelig dagen etter..

Anonymkode: 776b7...0c1

Skrevet

Har målt hcg 3 ganger, og det pga sa. Vil ikke tørre å påstå at det er normalt å bare stikke innom for "morroskyld". 

Anonymkode: e20bc...dfb

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Det er noen få idiotiske kvinnemennesker som kaster bort fellesskapets ressurser fordi de ikke greier vente ´noen dager eller én uke på å ta en hjemmetest på urin som er svært nøyaktige. 

Hcg tester er for kvinner som har blødninger tidlig i svangerskapet der en hcg tester kan vise om fosteret er friskt eller vil aborteres etterhvert. For kvinner som har hatt gjentatte aborter og kan trenge litt ekstra forutsigbarhet og trygghet eller andre medisinske grunner der hcg tester er fornuftige. 

Men det er ikke normalt å ta en hcg test fordi "man har lyst" eller i et friskt og normalt svangerskap overhodet.

Anonymkode: f55d5...7ab

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig.

Det er noen få idiotiske kvinnemennesker som kaster bort fellesskapets ressurser fordi de ikke greier vente ´noen dager eller én uke på å ta en hjemmetest på urin som er svært nøyaktige. 

Hcg tester er for kvinner som har blødninger tidlig i svangerskapet der en hcg tester kan vise om fosteret er friskt eller vil aborteres etterhvert. For kvinner som har hatt gjentatte aborter og kan trenge litt ekstra forutsigbarhet og trygghet eller andre medisinske grunner der hcg tester er fornuftige. 

Men det er ikke normalt å ta en hcg test fordi "man har lyst" eller i et friskt og normalt svangerskap overhodet.

Anonymkode: f55d5...7ab

Man får ikke bruke fellesskapets ressurser "fordi man har lyst". De som ikke har medisinsk indikasjon må ta dem privat og betale det selv. Det er ikke slik at man som gravid kan troppe opp på legekontoret og kreve en test - de aller fleste får beskjed om å vente noen dager og teste igjen :) 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Dra til legen og mål hcg nivået ditt".

Dette "rådet" ser jeg ofte her på KG.  Er det virkelig slik  at det er helt vanlig å løpe ned på legekontoret i tide og utide for å måle hcg? Smører ikke folk seg med tålmodighet lengre og kjøper en skikkelig gravidtest?

Jeg forstår at man i enkelte tilfeller må måle hcg om  det er noe spesielt. Men bare fordi man iløpet av en kveld får noen diffuse svar på noen tester noen dager ut i syklusen..?

Anonymkode: e94c7...3a4

Mulig mange drar til legen i håp om å få måle hcg i blodprøve. Men hcg skal ikke brukes med mindre det er en medisinsk grunn til å bruke blodprøven. Blodprøver koster samfunnet mange tusen for hver enkelt prøve. Derfor brukes ikke blodprøver i tide og tide. Rekvirerer legene for mange blodprøver enten det er hcg eller andre prøver så vil de få problemer ved bokettersyn, der både blodprøvetakning og journalens begrunnelse for blodprøvetagningen ikke er i samsvar. (Og ja, ved bokettersyn så skal legen fremlegge journaler dersom det blir nødvendig.)

Anonymkode: 0d463...8d9

Skrevet

Legen tok en sjekk grunnet langvarig blødning hos meg, for å sjekke om jeg hadde hatt en kjemisk. Jeg vurderte det faktisk her om dagen, grunnet rar menstruasjon og kvalme. Dette hadde i så fall vært relevant for prosessen videre med operasjon og IVF.

Men ellers smører jeg meg bare med tålmodighet hvis mensen er litt sein, ja.

Anonymkode: 71ddd...6d5

Skrevet

Jeg har gjort det mange ganger. På grunn av prøverør og blødninger. Ville ikke gjort det ellers. Graviditetstesten er ganske tydelig svar 

Anonymkode: 427a3...ac5

Skrevet

Nei, sluttet med det. Jeg mister stort sett så raskt igjen at det ikke er noen vits. Har begynt å kjenne kroppen såpass godt at jeg ikke kommer å gjøre det før jeg eventuelt sitter der med positiv graviditetstest langt etter IKM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...