Gå til innhold

Andelen barnløse menn og likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kjent at andelen barnløse menn har økt mye de seneste 30 årene. Mens den blant kvinner har økt bare helt marginalt. Den er i dag over 10 prosentpoeng høyere blant menn enn hva den var på 80-tallet. Det tilsvarer hundretusener av menn. Undersøkelser viser at preferanser for barn er uendret.

Menn som sliter med angst og de med lav inntekt og utdanning er de som har lavere sannsynlighet for å få barn i dag.

Det kan virke som om kvinner bedrede stilling i samfunnet har gitt dem mulighet til å velge bort flere menn. Hundretusener flere blir dermed ulykkelige.

I mellomtiden har store forskjeller blitt dannet i utdanningssektoren, der jenter gjør det svært mye bedre. Gutter fullfører sjeldnere med en kompetanse. Flere menn er derfor arbeidsledige. Flere menn tar av mange grunner livene sine, de er oftere uføretrygdet og listen går videre.

Har likestillingsprosjektet i Norge vært så skjevt at det går på grensen til kriminelt? Hva synes dere damer om dette?

Anonymkode: f9490...416

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du at det ville være mindre kriminelt om kvinner fikk begrenset sine valgmuligheter, enn at menn får sine valgmuligheter begrenset? Jeg synes ikke det, men har likevel full forståelse for hvor vanskelig det er for menn (og kvinner for den saks skyld) som er ufrivillig barnløse eller alene. Men denne utviklingen kommer av flere muligheter i samfunnet for kvinner, og det ville vært feil i min mening å snevre inn muligheter og rettigheter for kvinner av den grunn. At det er mer konkurranse og vanskeligere å finne en partner og få barn er en ulempe fra dette, men det er bedre enn alternativet. 

Anonymkode: 63c94...8c8

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at det ville være mindre kriminelt om kvinner fikk begrenset sine valgmuligheter, enn at menn får sine valgmuligheter begrenset? Jeg synes ikke det, men har likevel full forståelse for hvor vanskelig det er for menn (og kvinner for den saks skyld) som er ufrivillig barnløse eller alene. Men denne utviklingen kommer av flere muligheter i samfunnet for kvinner, og det ville vært feil i min mening å snevre inn muligheter og rettigheter for kvinner av den grunn. At det er mer konkurranse og vanskeligere å finne en partner og få barn er en ulempe fra dette, men det er bedre enn alternativet. 

Anonymkode: 63c94...8c8

Poenget her er at vi må hjelpe unge menn mer opp og frem og legge til rette der de sliter. Som de har gjort for kvinner. En burde også akseptere at kvinner gjør det dårligere på noen punkt fordi de har store fordeler på andre. Eksepelvis i forhold til kjærlighet.

• Liker 2
Skrevet

Det bør utvilsomt gjøres mer for gutter i skolen, men jeg syns det er vanskelig å si hvor mye dette er direkte relatert til menns barnløshet. Det er blant annet gjort undersøkelser som viser at nevrotiske menn i større grad er barnløse - altså de som blir lett nervøse og bekymret. Det henger kanskje sammen med angst, som TS også beskriver. 

Selv om TS hevder det, så er det ikke store klasseforskjeller nå man undersøker hvilke menn som ender opp som barnløse. Personlig tror jeg det handler om prioriteringer og at mange menn venter altfor lenge med å stifte familie.

La oss si at du er en mann på 35 år som er barnløs, men som finner seg en kvinne på 33 år. Etter to år bestemmer de seg for å få barn sammen. Da er denne kvinnen 35 år, og er da i en alder hvor en større andel kvinner vil ha problemer med å få barn, og paret ender kanskje opp uten egne barn. Noen menn vil klare å tiltrekke seg 7-8 år yngre kvinner, men det skal kanskje noe til.

Derimot vil de mennene som får barn mye tidligere, kanskje rundt 24-25 års alder ha mulighet til å få flere barn - også med ulike kvinner. Man holder ikke sammen like lenge som før i tiden, og man ser at enkelte menn får barn med flere kvinner. 

Som et konkret eksempel så jobber jeg i en stor it-bedrift med mange menn mellom 30 og 40 år. Omkring 80% av disse mennene er single og barnløse, og mange lever et liv hvor de gjør som de vil - kommer tidlig og sent på jobb, drar på turer med venner og lever generelt frie liv. Dette er menn med høy utdanning, men jeg vil likevel tro at en stor andel av dem vil ende opp som barnløse siden de er i 30 årene og fortsatt ikke har møtt den de vil dele livet med.

Ønsker man seg familie og barn, så må man prioritere det. Hvis du ønsker å ha det gøy og chill til du er 35 år, så er "garantien" ute med mindre du finner deg en vesentlig yngre dame. Vet du at du har angst, så må du begynne ekstra tidlig, slik at du kan "øve deg" på å kommunisere med andre.  

Anonymkode: fbd26...60a

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Poenget her er at vi må hjelpe unge menn mer opp og frem og legge til rette der de sliter. Som de har gjort for kvinner. En burde også akseptere at kvinner gjør det dårligere på noen punkt fordi de har store fordeler på andre. Eksepelvis i forhold til kjærlighet.

Men herregud. Skal jeg spre beina for noenjeg ikke liker da. I likestillingens navn, liksom? 

Anonymkode: b7b53...267

• Liker 9
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Men herregud. Skal jeg spre beina for noenjeg ikke liker da. I likestillingens navn, liksom? 

Anonymkode: b7b53...267

men herregud, hold deg til tema og ikke lag egne stråmenn

Anonymkode: 84d1d...f2b

Skrevet

Jeg tror andelen barnløse menn har mer sosiale faktorer. Ungdomstiden er blitt forlenger. Menn i 20 åra før var i jobb og fikk familie, de giftet seg også tidligere. «Normen» var at du måtte være gift for å ha sex. De ble bundet av familieliv og traff ikke venner like mye og dyrka ikke hobbyer like mye.

dagens unge menn er friere. De har kompisgjenger, er sosiale, har det gøy, fester, har sex for moro og ikke reproduksjon, har samboer istedenfor koner. Dyrker hobbyer og drar på guttetur, de her det bra slik. Når de har det bra slik, hvorfor skal de ville få barn som krever forpliktelse, penger, oppdragelse og ikke kunne gjøre som man vil når de vil? 

De forsetter det frie liv, og plutselig sitter de der som 40 og barnløs.

Jeg er 28. De fleste jentene fra årskullet mitt på skolen har nå barn. Det samme kan ikke sies om guttene. Det er det kun noen få.

jeg har også flere brødre. De levde det frie liv, også ble samboerene deres gravid uplanlagt. Da «måtte» de frie mennene bare tilpasse seg, og gikk fra partygutter til A4 papper med hus og hund. (2 av de 6 brødrene mine har ikke barn og blir trolig aldri å få det, de nermer seg 40-år)

Det samme med min samboer, vår lille gutt i magen er ikke planlagt. Først var har lei seg, men når nervene roet seg gleder han seg masse og er blitt skikkelig pappate.

så min teori om de barnløse menne er at det skyltes en kombinasjon av forelenget ungdomstid. De får ikke lyst på barn. Og at samboerne deres venter tolmodig på at se skulle ville, samtidig som årene går, og det samme gjør den biologiske klokken.

• Liker 12
Skrevet

Er ikke dette bare en del av den "naturlige" utvelgelsen? 

Ingen har jo noe krav om å formere seg. Det er et gode man må tilegne seg, gjøre seg fortjent til. 

Fra naturens side er det noe lettere for hunkjønn. Så at det også er slik for mennesker er å vente. Selv om vi har en del kulturelle overbygninger, er vi fortsatt en del av naturen, særlig på dette området. 

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Jeg tror andelen barnløse menn har mer sosiale faktorer. Ungdomstiden er blitt forlenger. Menn i 20 åra før var i jobb og fikk familie, de giftet seg også tidligere. «Normen» var at du måtte være gift for å ha sex. De ble bundet av familieliv og traff ikke venner like mye og dyrka ikke hobbyer like mye.

dagens unge menn er friere. De har kompisgjenger, er sosiale, har det gøy, fester, har sex for moro og ikke reproduksjon, har samboer istedenfor koner. Dyrker hobbyer og drar på guttetur, de her det bra slik. Når de har det bra slik, hvorfor skal de ville få barn som krever forpliktelse, penger, oppdragelse og ikke kunne gjøre som man vil når de vil? 

De forsetter det frie liv, og plutselig sitter de der som 40 og barnløs.

Jeg er 28. De fleste jentene fra årskullet mitt på skolen har nå barn. Det samme kan ikke sies om guttene. Det er det kun noen få.

jeg har også flere brødre. De levde det frie liv, også ble samboerene deres gravid uplanlagt. Da «måtte» de frie mennene bare tilpasse seg, og gikk fra partygutter til A4 papper med hus og hund. (2 av de 6 brødrene mine har ikke barn og blir trolig aldri å få det, de nermer seg 40-år)

Det samme med min samboer, vår lille gutt i magen er ikke planlagt. Først var har lei seg, men når nervene roet seg gleder han seg masse og er blitt skikkelig pappate.

så min teori om de barnløse menne er at det skyltes en kombinasjon av forelenget ungdomstid. De får ikke lyst på barn. Og at samboerne deres venter tolmodig på at se skulle ville, samtidig som årene går, og det samme gjør den biologiske klokken.

Slik du skriver fremstiller du det som om det bare er menn som nyter godt av friheten man kan ha i et moderne samfunn. Som om ikke kvinner benytter seg av akkurat den samme friheten og venter lenger. Selv om kvinner i gjennomsnitt er litt yngre enn menn med tanke på første barnefødsel, venter også kvinner betydelig lenger enn de gjorde for bare et par tre tiår siden. Kvinner utdanner seg også, har venninnegjenger, venninneturer, jentekvelder og generelt et utstrakt sosialt liv, så dette er overhodet ikke et rent mannsfenomen. Kanskje i ennå større grad, da det viser seg at menn jobber mer i sine yngre år for å forsøke å bygge en god karriere (som de likevel trenger for å ha noen sjanse på partnermarkedet senere i livet). For å trekke frem et anekdotisk eksempel (mine anekdoter er jo på ingen måte mindre verdt enn dine), så er det mennene som jobber hardest i "mitt" mijø. Der jentene reiser, koser seg og generelt fester mye (dvs. det utstrakte sosiale livet/friheten et moderne samfunn tilbyr), så gjør guttene i mindre grad det samme, men jobber tilsvarende mer for å skape seg et liv. For min egen del har det vært jobbing døgnet rundt de siste ti årene for å lande en noenlunde god jobb i en hard bransje. Da er det selvsagt begrenset med tid til å stifte familie ;)

Du glemmer dessuten også, at selv om et fåtall av guttene fra ditt årskull på din skole har stiftet familie, så har jo disse venninnene dine visselig fått barn med noen andre, som regel noen andre jevnaldrende, kanskje i andre miljøer og derfor ikke så synlig for deg. 

Så når vi nå har etablert at både kvinner og menn nyter friheten i sine unge voksne år, så ser forskerne i større grad på andre faktorer, der sosioøkononomisk status spiller inn, særlig blant menn. 

Anonymkode: 52de4...42c

• Liker 3
Skrevet

Du "glemmer" selvfølgelig at nordiske menn sliter med redusert fertilitet og at andelen menn som fysisk sett ikke er istand til å få barn bare blir større og større?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det bør utvilsomt gjøres mer for gutter i skolen, men jeg syns det er vanskelig å si hvor mye dette er direkte relatert til menns barnløshet. Det er blant annet gjort undersøkelser som viser at nevrotiske menn i større grad er barnløse - altså de som blir lett nervøse og bekymret. Det henger kanskje sammen med angst, som TS også beskriver. 

Selv om TS hevder det, så er det ikke store klasseforskjeller nå man undersøker hvilke menn som ender opp som barnløse. Personlig tror jeg det handler om prioriteringer og at mange menn venter altfor lenge med å stifte familie.

La oss si at du er en mann på 35 år som er barnløs, men som finner seg en kvinne på 33 år. Etter to år bestemmer de seg for å få barn sammen. Da er denne kvinnen 35 år, og er da i en alder hvor en større andel kvinner vil ha problemer med å få barn, og paret ender kanskje opp uten egne barn. Noen menn vil klare å tiltrekke seg 7-8 år yngre kvinner, men det skal kanskje noe til.

Derimot vil de mennene som får barn mye tidligere, kanskje rundt 24-25 års alder ha mulighet til å få flere barn - også med ulike kvinner. Man holder ikke sammen like lenge som før i tiden, og man ser at enkelte menn får barn med flere kvinner. 

Som et konkret eksempel så jobber jeg i en stor it-bedrift med mange menn mellom 30 og 40 år. Omkring 80% av disse mennene er single og barnløse, og mange lever et liv hvor de gjør som de vil - kommer tidlig og sent på jobb, drar på turer med venner og lever generelt frie liv. Dette er menn med høy utdanning, men jeg vil likevel tro at en stor andel av dem vil ende opp som barnløse siden de er i 30 årene og fortsatt ikke har møtt den de vil dele livet med.

Ønsker man seg familie og barn, så må man prioritere det. Hvis du ønsker å ha det gøy og chill til du er 35 år, så er "garantien" ute med mindre du finner deg en vesentlig yngre dame. Vet du at du har angst, så må du begynne ekstra tidlig, slik at du kan "øve deg" på å kommunisere med andre.  

Anonymkode: fbd26...60a

Jeg tipper flere av disse mennene i IT-bedriften du jobber i, arbeider ganske så mye mer enn det som er umiddelbart synlig for øyne med skylapper. En del av jobben i denne bransjen gjøres ute hos kunder, hjemmefra eller andre steder, men den totale arbeidsmengden kan være ganske stor, litt avhengig av hva man jobber med. Så selv om man tilsynelatende begynner sent, så er det ganske sannsynlig at flere av dem jobber mye mer enn du tror. Min erfaring fra slike bedrifter er derimot at det er kvinnene i administrasjonen som lever frie liv, har lengre og oftere ferier og langhelger og er i langt mindre grad bundet til jobb og jobbforpliktelser enn gutta. Så kan man heller komme inn på en diskusjon om klasseforskjeller ut fra hvilke arbeidsoppgaver man har, men det får heller bli en annen tråd ;) 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, stan skrev:

Er ikke dette bare en del av den "naturlige" utvelgelsen? 

Ingen har jo noe krav om å formere seg. Det er et gode man må tilegne seg, gjøre seg fortjent til. 

Fra naturens side er det noe lettere for hunkjønn. Så at det også er slik for mennesker er å vente. Selv om vi har en del kulturelle overbygninger, er vi fortsatt en del av naturen, særlig på dette området. 

Gjøre seg "fortjent til"? Ja, det ser vi jo mye til. Jeg har ikke tall på hvor mange laverestående som har formert seg i min ytre bekjentskapskrets, og det er ikke akkurat høykvalitetsfolk man snakker om. Folk som går på NAV som ikke gidder å jobbe (enkelte har fortalt det rett ut, det er ikke noe jeg bare antar), alkoholikere, voldelige og tidligere domfelte. Spørsmålet er vel egentlig hvorvidt man ønsker å senke seg ned på nivået til en lavkvalitetskvinne eller ikke. For å få en mer vellykket kvinne, så må man selv i større grad ha det sosioøkonomiske i orden, men det er på ingen måte vanskelig å "gjøre seg fortjent" til å formere seg hvis man selv er villig til å senke kravene sine som mann. Det ser jeg jo blant diverse oppsop av folk, som på ingen måte hadde greid seg selv i et moderne samfunn med arbeidsdeling og krav til høy kompetanse, hadde det ikke vært for svært generøse velferdsordninger. I denne sammenheng er du faktisk inne på noe når du nevner "naturen".

Ren biologisk utvelgelse skjer i utgangspunktet ikke med tanke på den kulturelle overbygningen. Rent biologisk er vi dyr ennå, noe vi fortsatt ser blant oppsop av diverse folk, og internt i disse mijøene kan man fortsatt være en voldelig bølle og fortsatt ganske enkelt prestere å formere seg, så lenge man har fysikken og aggresjonen i orden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bli sensurert når jeg påpeker at det er:

• 90% kvinner i barnehagen
  • 90% kvinner i grunnskolen
  • 90% kvinner som er psykologer

og at det er:

• 90% menn i fengsler
  • 90% menn som dør på arbeidsplassen

Vet ikke hvorfor. Det er jo bare tall.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, PeeWee skrev:

Du "glemmer" selvfølgelig at nordiske menn sliter med redusert fertilitet og at andelen menn som fysisk sett ikke er istand til å få barn bare blir større og større?

Problemet i norsk sammenheng er altfor generøse velferdsordninger til de som skal ha barn, deriblant også menn. Om man er en mann i middelklassen, så er det jo ikke noe problem å leve på velferdsstaten med ordninger som omfattende permisjon, barnetrygd, subsidierte barnehager osv. I praksis betaler de hardtarbeidende menn, som kanskje ikke er ansett som godt partnermateriale av kvinner i middelklassen og oppover, for gildet. Resultatet er at det rent biologisk sett ikke er de som klarer seg selv som formerer seg. Forstå det den som kan, Norge har blitt et sykt land. 

Skrevet (endret)
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Min erfaring fra slike bedrifter er derimot at det er kvinnene i administrasjonen som lever frie liv, har lengre og oftere ferier og langhelger og er i langt mindre grad bundet til jobb og jobbforpliktelser enn gutta.

Flere av de kvinnene som begynner som utviklere, slutter når det går opp for dem at det forventes at de leverer resultater.
De takler ikke arbeidspresset i det virkelige arbeidslivet, for igjennom studiet har de aldri blitt stilt ovenfor direkte krav, men gutta har tatt grøvste delen av jobben fordi de har lyst til å stappe penisen sin inn i vaginaene deres og bevege den frem og tilbake til de oppnår orgasme og ejakulerer og derav får en sjangse til å forplante seg.

Ganske naturlig logikk, egentlig.

Men på arbeidsplassen så er da de forespeilte mulighetene til ovennevnte, dramatisk redusert og så kommer hverdagen og kravene til å fortjene lønna di med eget arbeid, for de andre har faktisk mer enn nok å gjøre og kan ikke gå etter kvinnene og ta over jobben deres og hjelpe dem og fikse det de gjør galt.

Welcome to reality, enjoy your stay. Or not.

Flere av disse kvinnene går over til administrative oppgaver, ting som har å gjøre med å "arbeide med mennesker", som er en kodefrase for "jeg ønsker ikke at mitt arbeid skal kunne kvalitets- og effektivitetssikres".

Endret av Mithrandates
Skrevet

Det er jo ikke så rart færre menn får barn så lenge mange av de insisterer på å leve som ungkarer med fest og moro til de bikker 35. Innen da har de fleste kvinner allerede innsett at deres biologiske klokke tikker høyt, og har slått seg til ro med en av mennene som ønsker seg barn før kvinnen ikke lenger er fruktbar. En mann på over 35 som slår seg til ro med en kvinne på samme alder vil slite mer med å få barn siden kvinner ofte ikke er like fruktbare da som da de var 25. Og for en mann som nærmer seg 40 å finne en yngre kvinne er ikke like lett. 

Nå hører det jo også med at det er en overvekt av menn som ikke ivaretar sin personlige hygiene og av den grunn lukes bort av mange kvinner. De barnløse mennene jeg kjenner som nærmer seg 40 har flere ganger fått beskjed om at de lukter vondt. Får man tvunget de i dusjen tar de ofte på seg de samme illeluktende klærne igjen etterpå... Da trenger man ikke være Sherlock Holmes for å forstå hvorfor de ikke lykkes med å tiltrekke seg annet enn fluer. 

Anonymkode: 01ab1...39c

• Liker 4
Skrevet (endret)
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke så rart færre menn får barn så lenge mange av de insisterer på å leve som ungkarer med fest og moro til de bikker 35. Innen da har de fleste kvinner allerede innsett at deres biologiske klokke tikker høyt, og har slått seg til ro med en av mennene som ønsker seg barn før kvinnen ikke lenger er fruktbar. En mann på over 35 som slår seg til ro med en kvinne på samme alder vil slite mer med å få barn siden kvinner ofte ikke er like fruktbare da som da de var 25. Og for en mann som nærmer seg 40 å finne en yngre kvinne er ikke like lett. 

Nå hører det jo også med at det er en overvekt av menn som ikke ivaretar sin personlige hygiene og av den grunn lukes bort av mange kvinner. De barnløse mennene jeg kjenner som nærmer seg 40 har flere ganger fått beskjed om at de lukter vondt. Får man tvunget de i dusjen tar de ofte på seg de samme illeluktende klærne igjen etterpå... Da trenger man ikke være Sherlock Holmes for å forstå hvorfor de ikke lykkes med å tiltrekke seg annet enn fluer. 

Til denne årsaksforklaringen - dette synet på menn - så må jeg faktisk si at jeg er glad for å være singel.
Av flere grunner, faktisk, men det viktigste er at jeg oppfatter kvinner sine syn på menn, og deres årsaksforklaringer, for å være noe som jeg ikke på noen måte ønsker å høre på, eller langt verre, være i hus med.

Da tar jeg meg faktisk heller en håndjager til noe porno, og leser interessante ting på internet, og gleder meg over at jeg ikke har et menneske i min umiddelbare nærhet som krever oppmerksomhet i tide og utide, følelsesmessig bekreftelse og støtte, inspirasjon i hverdagen og at jeg nærmest skal være en samtaleterapeut og sosial coach for alt hva vi skal finne på.
Og at alt absolutt må snakkes i hjel fordi hun kjeder seg.

Nei takk, fitte er ikke verd en tusendel av det der.

EDIT: Og så slipper jeg at det skal lukte tolv tusen varianter av forskjellige horehus-parfymer og påfølgende krav om å måtte si "du lukter så godt kjære" mens kvalmen får meg til å miste matlysten.

Endret av Mithrandates
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 01ab1...39c

Kan hende det skjer i noen kretser ja, men i "min" omgangskrets kan jeg si så mye at det ikke akkurat har vært fest og moro siden midten av tyveårene og til 35-års alder. Beinhard jobbing, døgnet rundt i lange perioder og knapt ferie på 10 år er nok nærmere sannheten. Alt for å bistå de som ikke gidder å jobbe. 

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Resultatet er at det rent biologisk sett ikke er de som klarer seg selv som formerer seg.

Vel, nå sier jo statistikken nettopp at det er høystatus menn som i størst grad formerer seg. Dessuten landene uten noe særlig støtte til barnefamilier kombinert med sekularisering har katastrofalt små fødselstall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...