Gå til innhold

Venninner som trodde jeg var større enn jeg er

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns hele situasjonen var ekkel. Jeg sliter en del med komplekser for at jeg ikke har "den perfekte kroppen", men jeg har med årene lært å i hvert fall godta at jeg ser sånn ut. Jeg har en BMI på 22 og er middels høy/lav.

Uansett, vi var en gjeng venninner som var samlet og spilte en versjon av "nødt eller sannhet" der alle måtte svare på et spørsmål. Det ene spørsmålet var hvilken klesstørrelse vi bruker. Jeg svarte som sant var, at jeg bruker XS/34 i overdeler og S/36 i underdeler. En venninne sa da: "Hæ, bruker du XS?" Og så insisterte hun (mens hun hadde en leende tone) på å sjekke lappen i toppen min. Den var da i str XS, og venninnen min sa videre: "Det hadde jeg ikke trodd. XS er jo sånn som tynne folk bruker."

Kan legge til at alle venninnene i gjengen er på omtrent samme størrelse. De andre sa ikke så mye om denne seansen, men ei mumlet noe som "nei, det er ikke alltid folk ser ut som størrelsen sin." 

Selv klarte jeg ikke å si så mye, da jeg ble litt satt ut. Hvordan ville dere tolket dette? Og hvordan ville dere reagert? 

Anonymkode: da9d8...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også blitt ganske sjokkert om du brukte XS og hadde BMI på 22 og normal høyde. 
Jeg har BMI på 19 (så tynn at folk omtaler meg som tynn, og det er ikke noe gøy å få høre hele tiden! like stygt skjellsord som å kalle noen feit syns jeg)  og bruker S og M, mest M. 
Jeg vil forresten opp til en sunn BMI på 24-25, så jeg syns ikke du skal føle deg feit eller noe med en BMI på 22. 
Det er ganske åpenbart at vennindene dine ikke mener at du er tykk selvom de ble overraska over at du brukte XS, men kanskje heller mer sjokkert over at du syntes det var komfortabelt å gå med så stramme overdeler? For selv på meg med BMI mye lavere enn din så hadde det vært for stramt og ubehagelig å gå i. 

Nå er jo ikke BMI noe som egentlig kan sammenlignes fra person til person, og heller ikke størrelser. Jeg vet om folk større enn meg som bruker mindre bh størrelse rundt brystkassen enn meg, og folk mindre enn meg som bruker buksestørrelser større. Det kommer nok mye an på smak og behag i fit også , og du har jo en 100% sunn BMI (anbefales å ha BMI mellom 22,5 og 25,5) så syntes du skal slutte å tenke på kroppsstørrelsen din for du lager komplekser og problemer som egentlig ikke er der! 

Anonymkode: 1b1b2...0a9

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelser varierer jo, synes ikke du skal bry deg om sånne kommentarer. Og noen bruker ulike str. på over- og underdeler. Hun venninnen din har jo litt rett, det er ikke alltid folk ser ut som størrelsen sin. Jeg blir f.eks. tatt for å bruke mindre klær/ veie mindre enn jeg egentlig gjør, det kan også ha mye med hvordan man kler seg å gjøre. Uansett er du langt fra overvektig med en BMI på 22. Det vet du når du tenker deg om:)

Anonymkode: 2af4d...0e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som at du virker ikke no feit ut ut i fra det du skriver men at du kanskje kan se litt større ut enn det du er fordi du presser på deg for små klær.. ?

Anonymkode: a8cf7...584

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var ganske korttenkt av de å kommentere det. Det er jo sant at folk med samme str ser veldig ulike ut, men at man sier det på den måten er litt frekt. Hvis jeg tolker det du skriver rett. Uansett dumt å kommentere... Da mener man jo at personen ser større ut. Dumt å si.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er disse venninnene dine? 13? Voksne mennesker oppfører seg nemlig ikke på den måten. Og siden jeg er en godt voksen dame med selvtilliten i orden ville jeg ha fortalt dem akkurat det og gått. Men jeg forstår jo at det ikke er like enkelt når man er ung og kanskje sliter litt med selvfølelsen. 

Men uansett er du garantert ikke feit eller stor på noen måte så jeg ville ikke ha giddet å bry meg. Men jeg ville kanskje ha sett meg om etter en vennekrets med litt høyere IQ og bedre oppdragelse hvis jeg var deg. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli overrasket over at noen med middels høyde og normal BMI (22) bruker xs betyr da ikke at man synes de ser store ut!?! Xs er vanligvis for dem som er under middels høye og/eller veldig spinkle. 

Folk reagerer forskjellig, og det skal de få lov til. Men BMI på 22 er langt i fra overvekt. Og jeg ville ikke blitt fornærmet i det hele tatt i denne situasjonen.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er stokk dum TS, synes heller du bør synes synd på henne som ikke greier å tenke lengre. Tenk så mye hun kansje sliter på skole, jobb i fremtiden, osv. Det er ikke lett å være dum i denne verdenen.

Anonymkode: 38a6e...660

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte er besatt av størrelser. Folk kan bruke samme størrelse og se ganske ulike ut. For eksempel kan høyde ha mye å si der. Mener de belyste det i et eller annet dameblad for noen år siden, og der viste de hvor ulike kvinner som brukte samme størrelse var. 

Det var litt unødvendig av denne venninnen å lage en stor sak av det, men det er ikke sikkert at hun mente noe vondt med det. Altså at du er feit eller stor på noen måte. Tenker at dette handler mye om din selvtillit og at du er litt usikker rundt dette. Synes du skal prøve å ikke tenke så mye på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lav, og dine venninner høye? For jeg er lav, og har en venninne som er 20 cm større, og vi bruker samme størrelse, men jeg ser jo mye større ut enn henne, da jeg er så lav.

Anonymkode: bed2b...e37

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dama er stokk dum TS, synes heller du bør synes synd på henne som ikke greier å tenke lengre. Tenk så mye hun kansje sliter på skole, jobb i fremtiden, osv. Det er ikke lett å være dum i denne verdenen.

Anonymkode: 38a6e...660

Wow. Tråkke på andre for å fremheve seg selv. Mobberens fremste egenskap. 

TS, det du skal gjøre er å finne troen på deg selv sånn at du bare kan la slike kommentarer fare. Det var du som valgte å bli krenket av kommentaren, og da er det irrelevant hva avsenderne egentlig mente. Du må jobbe med deg selv og selvfølelsen din, ikke søke støtte fra en gjeng anonyme mennesker på et nettforum.

Anonymkode: 3b007...0b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker størrelse 46, veier 95 kilo og er 180 høy. Jeg opplever stadig at folk tror jeg veier mindre enn jeg gjør. Venninner gir meg str m når vi shopper og samme foreslår de i butikken. Men jeg må da ha XL. Tror det handler om at vekten fordeler seg på en bra måte siden jeg er såpass høy. Ikke noe å ta på vei for at andre tar feil av den størrelse på klær synes jeg. Men litt korttenkt av venninnen din da!

Anonymkode: 28db1...22b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville også blitt ganske sjokkert om du brukte XS og hadde BMI på 22 og normal høyde. 
Jeg har BMI på 19 (så tynn at folk omtaler meg som tynn, og det er ikke noe gøy å få høre hele tiden! like stygt skjellsord som å kalle noen feit syns jeg)  og bruker S og M, mest M. 
Jeg vil forresten opp til en sunn BMI på 24-25, så jeg syns ikke du skal føle deg feit eller noe med en BMI på 22. 
Det er ganske åpenbart at vennindene dine ikke mener at du er tykk selvom de ble overraska over at du brukte XS, men kanskje heller mer sjokkert over at du syntes det var komfortabelt å gå med så stramme overdeler? For selv på meg med BMI mye lavere enn din så hadde det vært for stramt og ubehagelig å gå i. 

Nå er jo ikke BMI noe som egentlig kan sammenlignes fra person til person, og heller ikke størrelser. Jeg vet om folk større enn meg som bruker mindre bh størrelse rundt brystkassen enn meg, og folk mindre enn meg som bruker buksestørrelser større. Det kommer nok mye an på smak og behag i fit også , og du har jo en 100% sunn BMI (anbefales å ha BMI mellom 22,5 og 25,5) så syntes du skal slutte å tenke på kroppsstørrelsen din for du lager komplekser og problemer som egentlig ikke er der! 

Anonymkode: 1b1b2...0a9

:klo: Jeg (ikke ts) har BMI 21,5, bruker str xs og har normal høyde. Er du sjokkert over dette også? Liten fettprosent og mer muskler...

Anonymkode: 80c33...17a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker størrelse 46, veier 95 kilo og er 180 høy. Jeg opplever stadig at folk tror jeg veier mindre enn jeg gjør. Venninner gir meg str m når vi shopper og samme foreslår de i butikken. Men jeg må da ha XL. Tror det handler om at vekten fordeler seg på en bra måte siden jeg er såpass høy. Ikke noe å ta på vei for at andre tar feil av den størrelse på klær synes jeg. Men litt korttenkt av venninnen din da!

Anonymkode: 28db1...22b

Klart. En høy person som bruker str 46 ser slankere ut enn en kort person som bruker str 46.

Anonymkode: 80c33...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at et par av dere insinuerer at jeg ikke passer inn i XS da. Det hjelper virkelig. XS i vanlige college-gensere er faktisk ganske baggy på meg. Jeg har flere ganger fått høre av folk at jeg kler meg i for store gensere når jeg både har brukt S og M. Da har de ikke visst om størrelsen på plagget. Jeg tror bare ikke folk skjønner at man ikke trenger å være så liten for å bruke XS. De som er skikkelig tynne bruker XXS/size 0. Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noen "venninner" du har..

Mangel på folkeskikk kaller jeg det der. Tydelig at hun har behov for å markere seg. 

Anonymkode: b2691...737

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hyggelig at et par av dere insinuerer at jeg ikke passer inn i XS da. Det hjelper virkelig. XS i vanlige college-gensere er faktisk ganske baggy på meg. Jeg har flere ganger fått høre av folk at jeg kler meg i for store gensere når jeg både har brukt S og M. Da har de ikke visst om størrelsen på plagget. Jeg tror bare ikke folk skjønner at man ikke trenger å være så liten for å bruke XS. De som er skikkelig tynne bruker XXS/size 0. Ts

S og XS skulle det stå der. Gikk litt fort i svingene. Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BMI på 19 og xs er vanligvis for smått for meg. Synes ikke du skal legge så mye i det, dere snakket jo om størrelser og skulle gjette. Har selv blitt overrasket over venner, men da med motsatt fortegn.

Anonymkode: 1c6a3...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på plagget og hvilken butikk det er kjøpt på :) Jeg er en M/L, men har S i en collegegenser fra Bik Bok som er baggy. Topper derfra må jeg alltid ha Large i. De slankeste venninnene mine bruker som regel S eller M, men de er høye og vil ikke at ting skal bli fort korte. Bare at man har store pupper kan jo gjøre at man må opp en str. 

Det finnes ingen faste størrelser som sier at man er "tynn" da høyde, bredde, passform, lengde, hva man liker, hva slags plagg det er og hvor det er laget påvirker hvilken størrelse man bruker. Ikke bry deg om hva folk mener, så lenge du føler deg fin og at klærne passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et merkelig spørsmål å stille i en sånn lek synes nå jeg. Hvor gamle er dere?😅 Og er venninnene dine veldig utseendefikserte? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...