Gå til innhold

Foreldre som ikke griper inn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker egentlig slike foreldre? Har opplevd dette ved flere anledninger. Det burde være en selvfølge å gripe inn i situasjoner hvor barna oppfører seg uakseptabelt, eller generelt er til plage/sjenanse for omgivelsene rundt.

Den seneste hendelsen var på bussen i dag, hvor turen for min del tok en times tid. Prøvde å koble av litt og nyte turen, men det ble det jaggu en utfordring. Var en mor som hadde med seg snørrungen sin, som bråkte og skreik helt meningsløse fraser hele vegen. Avføring var blant annet noe ungen åpenbart synes var ganske interessant. Det var tydeligvis ikke så farlig å ta hensyn til de andre passasjerene. Et par halvhjertede forsøk på å få ungen til å holde kjeft var det beste hun klarte å få til.

Vurderte lenge om jeg skulle si fra, men jeg orket rett og slett ikke. Prøvde dog å gi et par blikk i retning dem, uten at det hjalp noe særlig. Hadde turen vart enda litt lenger, så hadde jeg nok blitt såpass lei at jeg hadde sagt fra.

Har dere opplevd lignende situasjoner? Fortell gjerne.

Anonymkode: d8056...4d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest carmabell
Skrevet

Satt på et 6-timersfly for en del år siden. Ungen på 6-7 år som satt bak meg sparket i setet mitt nesten hele veien, noe som var ekstremt smertefult da jeg sliter med ryggen. Sa fra til ungen flere ganger uten at det hjalp. Henvendte meg så til foreldrene som satt ved siden av og de bare lo av meg. Så da satt jeg der da, 14 år gammel og gråt store deler av flyturen pga smertene. 

Skrevet
Akkurat nå, carmabell skrev:

Satt på et 6-timersfly for en del år siden. Ungen på 6-7 år som satt bak meg sparket i setet mitt nesten hele veien, noe som var ekstremt smertefult da jeg sliter med ryggen. Sa fra til ungen flere ganger uten at det hjalp. Henvendte meg så til foreldrene som satt ved siden av og de bare lo av meg. Så da satt jeg der da, 14 år gammel og gråt store deler av flyturen pga smertene. 

Så utrolig idiotisk av foreldrene å ikke bry seg! Virker som noen jævla egoistiske tullinger som bare er opptatt av seg selv. Når de i tillegg hånflirer av deg, blir jeg mektig provosert.

Hvordan gikk det med deg i etterkant? Håper ikke at dette gjorde så du ble helt ødelagt i lang tid.

Skrevet

Ja det er fryktelig irriterende, men jeg har inntrykk av at veldig mange er redde for å sette på plass ungen like strengt foran andre/i det offentlige? At de fleste foreldre er mye strengere innenfor husets fire vegger, men holder igjen offentlig fordi de syntes det er flaut om andre syntes de kjefter for mye? 

Vi ser jo også ofte tråder her inne om personer som har sett foreldre skjelle ut ungene sine, ta dem hardt i armen når de ikke hører, sette de på plass og nekte de vilja si så de begynner å grine osv, hvor trådstarter reagerer på hvor "fæl og upassende" forelder hun observerte. 

Vet i hvertfall at når jeg får barn er det en balanse jeg kan komme til å syntes er utfordrene å finne, og faktisk tenker ofte på. Skal man late som ingenting om ungen ikke hører, og la den få vilja for å ikke skape mer bråk, eller skal man skape en scene og kjefte skikkelig på ungen og skrik og skrål og mer oppmerksomhet og stygge blikk og dømmelser om å være barnemishandler omtrent.... 

Anonymkode: a4ee3...b2d

• Liker 9
Gjest carmabell
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så utrolig idiotisk av foreldrene å ikke bry seg! Virker som noen jævla egoistiske tullinger som bare er opptatt av seg selv. Når de i tillegg hånflirer av deg, blir jeg mektig provosert.

Hvordan gikk det med deg i etterkant? Håper ikke at dette gjorde så du ble helt ødelagt i lang tid.

Det gikk en del utover ferien. Jeg har ekstremt svai rygg + en mild grad av skoliose, så var utrolig kjipt at ferien skulle bli preget av ekstra smerter. Jeg forstår jo at barn er barn og at man ikke alltid får de til å høre, men å ikke snakke til sønnen sin en gang og i tillegg le av meg synes jeg er for drøyt. 

Skrevet

Noen ganger kan det bli skriking fordi at man prøver å sette grenser. Nei, du får ikke holde matboksen når du slår med den i stangen. Så da må passasjerne enten forholde seg til skriking eller at matboksen blir brukt som et redskap for å lage musikk. Barnet er under 3 år så det å forklare at det forstyrrer alle rundt seg med skriking er ikke noe som blir forstått. Jeg gjør mitt for at turen skal bli så behagelig som mulig for både oss og andre reisende, men må jeg sette grenser så gjør jeg det.

Men har jeg med meg et barn over 3-4 år på offentlig transport så hadde jeg, som mor, forventet at de hadde oppført seg. 

Skrevet
Akkurat nå, carmabell skrev:

Det gikk en del utover ferien. Jeg har ekstremt svai rygg + en mild grad av skoliose, så var utrolig kjipt at ferien skulle bli preget av ekstra smerter. Jeg forstår jo at barn er barn og at man ikke alltid får de til å høre, men å ikke snakke til sønnen sin en gang og i tillegg le av meg synes jeg er for drøyt. 

Noen ganger kan det være vanskelig å få barn til å høre, absolutt. Samtidig kan man begynne å lure hvis man gjentatte ganger har prøvd å gi beskjed og forklart problemet, uten at barnet i det hele tatt gidder å ta hensyn. At foreldrene til dette barnet også reagerte som de gjorde, vitner om en manglende respekt for andre. Rett og slett et godt overtramp. De kunne i det minste gjøre et ordentlig forsøk på å roe ned barnet sitt.

Trist at dette preget ferien for din del. Du har min fulle sympati.

Skrevet

Jobbet i en klesbutikk, inn kom far med to døtre. Disse jentene var møkkete fra topp til tå, sikkert lekt ute og det må være greit. Men de hadde verdens mest tilgrisede hender, fulle av rester av is. Disse begynte å løpe rundt i butikken og lekte mellom klærne og krabbet under bord og rev ned klær og holdt på med et høyt lydnivå. Far sa ingenting. Til slutt måtte jeg si ifra, på en pen måte, at de måtte roe seg. (De plagde andre kunder også, i tillegg til å møkke til varer). Far sier da "kom her jenter, damen liker ikke barn skjønner dere". 

Jeg hadde så lyst å fortelle denne faren hva jeg tenkte, men heldigvis holdt jeg kjeft. Ellers tror jeg at jobben min hadde hengt i en tynn tråd. 

Anonymkode: 202a9...028

• Liker 5
Skrevet (endret)

Min søster var av og til sånn grinete når hun var liten om hun ikke fikk viljen sin. Mye ble prøvd ut men til slutt var den beste måten å ignorere at hun begynte å hylgrine fordi hun ikke fikk viljen sin fordi fikk hun oppmerksomhet forsterket det atferden hennes. Folk så rart på foreldrene våre av og til som lot min søster grine.. Men det hjalp fordi hun lærte til slutt at hun ikke oppnådde ønsket gevinst med å grine eller bli veldig sint fordi hun ikke fikk viljen sin.

Endret av tussi84
  • Liker 7
Skrevet
34 minutter siden, carmabell skrev:

Har opplevd det samme, unger som sparker i flysetet foran og foreldre som ikke bryr seg. Lurer på hva foreldrene tenker? Hva som rører seg i skallen deres? 

Anonymkode: 202a9...028

Skrevet

Nå har jeg selv barn, og de får bare oppføre seg ute. Ene barnet har ADHD og, men det er ingen unnskyldning for å ha vanlig folkeskikk. Men har en venninne som har en sønn, som aldri oppfører seg ute. Og nå har vi sluttet å være ute med de, for nå har barnet blitt 11 år gammel, og klarer overhodet ikke å oppføre seg, og moren sier ikke noe. Jeg har selv måtte sette han på plass noen ganger. Men da blir mor sur. Han kan og være med meg og mine barn på ting, da oppfører han seg. Hjemme er han og sjefen, bestemmer alt, og mor er slaven.

Anonymkode: c47ab...915

Skrevet
10 timer siden, tussi84 skrev:

Min søster var av og til sånn grinete når hun var liten om hun ikke fikk viljen sin. Mye ble prøvd ut men til slutt var den beste måten å ignorere at hun begynte å hylgrine fordi hun ikke fikk viljen sin fordi fikk hun oppmerksomhet forsterket det atferden hennes. Folk så rart på foreldrene våre av og til som lot min søster grine.. Men det hjalp fordi hun lærte til slutt at hun ikke oppnådde ønsket gevinst med å grine eller bli veldig sint fordi hun ikke fikk viljen sin.

Min yngste er sånn... Helt håpløst. Folk tror jo jeg er helt idiot. Men hjemme kan jeg/vi sette grensene mer, for da er det bara vi som hører hyl og skrik i 1 time. :P Ute bruker vi ignorere så godt vi kan. Men sier ifra med jevne mellomrom, " er det nok. Ja vi skal hjem nå når du ikke kan oppføre deg" (noe sånt). Ikke for at ungen hører, men at andre folk skal se jeg ikke synes det er ok heller.

For øvrig bruker vi unngå situasjoner som kan trigge, vi gikk ikke på café, restaurang på lang tid bl.a Og ikke går vi ut som barnet er sulten eller trøtt.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Min yngste er sånn... Helt håpløst. Folk tror jo jeg er helt idiot. Men hjemme kan jeg/vi sette grensene mer, for da er det bara vi som hører hyl og skrik i 1 time. :P Ute bruker vi ignorere så godt vi kan. Men sier ifra med jevne mellomrom, " er det nok. Ja vi skal hjem nå når du ikke kan oppføre deg" (noe sånt). Ikke for at ungen hører, men at andre folk skal se jeg ikke synes det er ok heller.

For øvrig bruker vi unngå situasjoner som kan trigge, vi gikk ikke på café, restaurang på lang tid bl.a Og ikke går vi ut som barnet er sulten eller trøtt.

Jeg har en på 5 og forstår godt at man må handle og man må på apoteket og på posten og alt det der. Men om min 5 åring hyler og gjør seg vrang inne på en butikk, så går jeg aller helst ut med han. 

Det skjer jo stadig da, at barn slår seg vrang og at man må betale for varer feks, så da får han hyle. Folk flest er stabile og takler hylig i 5 min. De fleste ser på meg med et medfølende smil. De eneste som kjefter er vel heller syke eller ustabile av noe slag. Folk er generelt sett veldig greie.

Anonymkode: aef24...944

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, carmabell skrev:

Da hadde jeg tatt kontakt med personalet

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Da hadde jeg tatt kontakt med personalet

Hva skulle personalet liksom ha gjort da?           

Sparket av heile familien, samtidig som flyet fremdeles var i luften ?   

Anonymkode: 43635...3fd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personalet har autoritet til å flytte rundt på folk i fly. Dette har jeg sett på fly før. 

Jeg hadde KLIKKA om noen hadde sparket i setet mitt etter at de allerede hadde fått beskjed, og nøler heller aldr med å kjefte på andres barn på bussen (om de er gamle nok til å forstå det da, vel og merke, sånn typ. 7 år). 

Vokste opp på 80-tallet, og da var det helt vanlig å få kjeft av fremmede. 

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok at når visse autoriteter snakker til barn så hører de etter. En flyvertinne som hadde sagt til et barn at det ikke kunne sparke i ryggen fordi vedkommende fikk vondt ville mest sannsynlig ha stoppet. Ville nok vært noe flaut å bli flyttet til et annet sted fordi h*n mangler oppdragelse. 

Anonymkode: a9b1c...dcd

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan snakke til foreldrene og barnet

Skrevet
19 timer siden, carmabell skrev:

Storebroren min sa en gang til en unge at det var en veldig viktig skrue under setet til ungen. Denne skruen holdt hele flyet samlet når det var i luften, så ungen måtte sitte helt i ro. 

Prøv det om du havner i en lignende situasjon en annen gang. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...