Gå til innhold

Flytte fra bf til annet fylke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med et barn på snart 3 mnd. Jeg vurderer å flytte tilbake til min familie som bor i et annet fylke en hvor vi og bf bor. Er det slik at det ikke er lov å flytte langt vekk fra bf? Jeg var ikke sammen med bf da barnet ble født, og han har heller ikke skrevet under på at han er far til barnet. Jeg står alene med både foreldrerett og omsorg. Jeg tror han kommer til å skrive under på at han er far til barnet ettersom jeg nylig har søkt om bidragsforskudd siden han ikke betaler bidrag. Teknisk sett pr idag har ikke barnet en far enda, men det kan fort endre seg om han skriver under. Planen er ikke å flytte før om 3-4 mnd. Er det noe som tilier at det ikke er lov?

Anonymkode: 78430...f4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan flytte hvor som helst, men den andre som har foreldrerett skal ha varsel minimum 6 uker før flytting. 

Så lenge du har foreldrerett alene kan du flytte hvor som helst uten å tenke på noe mer rundt varsling. 

• Liker 3
Skrevet

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg synes det er dårlig gjort mot barnet å flytte langt unna. Du valgte å få barn med denne mannen, og mente tydeligvis at han ville bli en god far. Da bør du gi barnet deres muligheten til begge sine foreldre.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Jolene skrev:

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men jeg synes det er dårlig gjort mot barnet å flytte langt unna. Du valgte å få barn med denne mannen, og mente tydeligvis at han ville bli en god far. Da bør du gi barnet deres muligheten til begge sine foreldre.

Jeg trodde bf var en god mann, men han viste meg desverre noen veldig agresive sider av seg selv. Det resulterte i at jeg gikk fra han for å beskytte barnet som da lå i magen. 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Jolene skrev:

De var ikke sammen da barnet ble født... Kanskje er han ikke en gang interessert i å ære far, for alt vi vet. 

Er det ikke forresten fint for barnet å få bo nærmere besteforeldre gmog øvrig familie? Syntes det høres ut som en fornuftig plan jeg, TS, =)  

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, Jolene skrev:

Det er like dårlig gjort av en far og ikke erkjenne farskapet ved å signere . Just sayin'😉

Anonymkode: 3015b...2fe

• Liker 12
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde bf var en god mann, men han viste meg desverre noen veldig agresive sider av seg selv. Det resulterte i at jeg gikk fra han for å beskytte barnet som da lå i magen. 

Hvor godt kjente du han? Hadde dere vært sammen lenge? For du skriver at dere ikke var sammen når banret var født, hvorfor valgte du da å gå gjennom hele svangerskapet - vel vitende om at han ble far?

10 timer siden, Lill3My skrev:

De var ikke sammen da barnet ble født... Kanskje er han ikke en gang interessert i å ære far, for alt vi vet. 

Er det ikke forresten fint for barnet å få bo nærmere besteforeldre gmog øvrig familie? Syntes det høres ut som en fornuftig plan jeg, TS, =)  

Barnet bør først og fremst ha nærhet til både mor og far, da det er den primære familien. Det burde TS tenkt på før hun ble gravid.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er like dårlig gjort av en far og ikke erkjenne farskapet ved å signere . Just sayin'😉

Anonymkode: 3015b...2fe

Det er jeg enig med deg i, men kanskje TS svang gjennom barnet? Kanskje han ikke ville ha barn? Det er mange sider, just sayin'.

Skrevet (endret)

Hva er meningen med å ta opp hvorfor hun fikk barn med han? Det var ikke det hun spurte om. Hun flyttet fra han for å beskytte barnet i magen.. folk endrer seg utifra hva som skjer i livet. Kanskje bf ikke taklet det å skulle bli pappa? Poenget er at..det har igrunnen ikke noen noenting med om hva hvem og hvor. Hun spør om hun kan flytte ut fra fylket. Og hvis bf ennå ikke hat signert på at han er pappa..det betyr vel egentlig at han ikke bryr seg. Hvirfor skal hun da bli boende, når hun da kan flytte og faktisk gi barnet sitt en oppvekst sammen med folk som bryr seg om barnet?

og hvor lenge hun var sammen med bf...hva har så vi med det å gjøre da? Barnet er født,og fortjener en fin oppvekst fremfor en far som tydligvis ikke bryr seg...

Ha en fin lørdag:)

Endret av Tippemor
Skrev fredag,isteden for lørdag. Var visst lørdag i dag:)
  • Liker 10
Skrevet

Så lenge du har foreldreansvaret alene, kan du flytte med barnet akkurat hvor du måtte ønske i hele verden. Og anbefaler deg også å gjøre det hvis du har alt ditt et annet sted! Så lenge dere ikke bodde sammen når barnet ble født, tilfaller hele foreldreansvaret deg alene. Og dere må enten skrive under på felles foreldreansvar begge 2, men hvis du ikke ønsker dette, må han gå rettens vei for å kunne kreve det. I ditt tilfelle ville jeg vel anbefalt deg å ikke gå med på felles ansvar. Han slipper uansett ikke unna å betale bidrag, og det å ha samvær har han også rett til. 

Anonymkode: 3934c...94c

• Liker 2
Skrevet

Jeg flyttet og har ikke angret en dag :) Barnet fikk mer familie og nettverk på stedet vi flyttet til.

Anonymkode: 95deb...e41

• Liker 1
Skrevet
På 14.10.2017 den 12.02, Jolene skrev:

Hvor godt kjente du han? Hadde dere vært sammen lenge? For du skriver at dere ikke var sammen når banret var født, hvorfor valgte du da å gå gjennom hele svangerskapet - vel vitende om at han ble far?

Barnet bør først og fremst ha nærhet til både mor og far, da det er den primære familien. Det burde TS tenkt på før hun ble gravid.

Det er jeg enig med deg i, men kanskje TS svang gjennom barnet? Kanskje han ikke ville ha barn? Det er mange sider, just sayin'.

Hva i alle dager er poenget med å shame TS for at hun beholdt, eller for fars ansvarsløshet? Skulle hun liksom ha abortert bort et foster hun var knyttet til, og foreta et medisinsk inngrep, fordi far endret oppførsel eller ikke ville bli far? Sorry, men det er ikke sånn det funker. Noen ganger skjer en graviditet uplanlagt i starten av et forhold, og noen ganger ser man partnerens sanne personlighet litt for sent og innser at man valgte feil fyr, det betyr ikke at man springer rett til nærmeste abortklinikk av den grunn. Det viktigste er her at barnet får det fint likevel, og det høres jo absolutt ut som TS er en tilstedeværende mamma, som attpåtil har slekt som kan stille opp. 

Om far ønsker å være en tilstedeværende omsorgsperson og ta sin del av ansvaret for babyen så er jeg enig i at TS bør bestrebe seg etter å bo rimelig nært far, men når han ikke engang har signert papirene ennå eller har noe samvær med baby så synes jeg TS skal flytte akkurat dit hun vil, hvor hun har mer støtte rundt seg og baby. Og så må far selvsagt betale bidrag.

Anonymkode: 4b8ce...659

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er poenget med å shame TS for at hun beholdt, eller for fars ansvarsløshet? Skulle hun liksom ha abortert bort et foster hun var knyttet til, og foreta et medisinsk inngrep, fordi far endret oppførsel eller ikke ville bli far? Sorry, men det er ikke sånn det funker. Noen ganger skjer en graviditet uplanlagt i starten av et forhold, og noen ganger ser man partnerens sanne personlighet litt for sent og innser at man valgte feil fyr, det betyr ikke at man springer rett til nærmeste abortklinikk av den grunn. Det viktigste er her at barnet får det fint likevel, og det høres jo absolutt ut som TS er en tilstedeværende mamma, som attpåtil har slekt som kan stille opp. 

Om far ønsker å være en tilstedeværende omsorgsperson og ta sin del av ansvaret for babyen så er jeg enig i at TS bør bestrebe seg etter å bo rimelig nært far, men når han ikke engang har signert papirene ennå eller har noe samvær med baby så synes jeg TS skal flytte akkurat dit hun vil, hvor hun har mer støtte rundt seg og baby. Og så må far selvsagt betale bidrag.

Anonymkode: 4b8ce...659

Ts valgte å få barn med han, og burde derfor bo i nærheten. Siden han var et godt pappa-materiale, skylder hun barnet såpass.

Skrevet
På 10/14/2017 den 16.43, Tippemor skrev:

Hva er meningen med å ta opp hvorfor hun fikk barn med han? Det var ikke det hun spurte om. Hun flyttet fra han for å beskytte barnet i magen.. folk endrer seg utifra hva som skjer i livet. Kanskje bf ikke taklet det å skulle bli pappa? Poenget er at..det har igrunnen ikke noen noenting med om hva hvem og hvor. Hun spør om hun kan flytte ut fra fylket. Og hvis bf ennå ikke hat signert på at han er pappa..det betyr vel egentlig at han ikke bryr seg. Hvirfor skal hun da bli boende, når hun da kan flytte og faktisk gi barnet sitt en oppvekst sammen med folk som bryr seg om barnet?

og hvor lenge hun var sammen med bf...hva har så vi med det å gjøre da? Barnet er født,og fortjener en fin oppvekst fremfor en far som tydligvis ikke bryr seg...

Ha en fin lørdag:)

Så hvorfor er det da så farlig at han ikke har signert? Det kan stå ukjent far, men da kan man jo ikke kreve penger av en mann... Det kan jo ha en innvirkning på hvorfor hun vil ha han til å signere ;)

Skrevet
På 14.10.2017 den 1.26, Jolene skrev:

Du er inne på noe, men noen ganger kan besteforeldre være viktigere for barna enn det en mindre engasjert far er.

• Liker 3
Skrevet

Flytt. Så ber du NAV kreve inn barnebidrag for deg. De tar DNA-test om de må.

Hvis far er en voldelig og vanskelig person synes jeg det er helt greit om dere bor langt fra hverandre.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Jolene skrev:

Så hvorfor er det da så farlig at han ikke har signert? Det kan stå ukjent far, men da kan man jo ikke kreve penger av en mann... Det kan jo ha en innvirkning på hvorfor hun vil ha han til å signere ;)

Alt har nok en innvirkning på mye. Om mangen kan synse og spekulere.. men dette er det kun mor som vet

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet
7 timer siden, Jolene skrev:

Ts valgte å få barn med han, og burde derfor bo i nærheten. Siden han var et godt pappa-materiale, skylder hun barnet såpass.

Himmel og hav!! "Godt pappamateriale"?  Det er vel ikke sikkert at hun planla å få barn med ham? 

Har du aldri hatt sex for sexens skyld? 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Tippemor skrev:

Alt har nok en innvirkning på mye. Om mangen kan synse og spekulere.. men dette er det kun mor som vet

Da bør man ikke få barn med mannfolk man ikke er sammen med.

1 time siden, tirben skrev:

Himmel og hav!! "Godt pappamateriale"?  Det er vel ikke sikkert at hun planla å få barn med ham? 

Har du aldri hatt sex for sexens skyld? 

Har hatt sex for sexens skyld jeg, med god prevensjon for å ikke bli gravid. Som singel brukte jeg både spiral og kondom feks. I våre dager, kan barn planlegges, dersom man ønsker det.

• Liker 2
Skrevet

@Jolene For en holdning du har, håper for Guds skyld du aldri roter deg opp i vanskelige situasjoner selv. Det er så forbanna enkelt og sitte der å trone og belære andre! Var sånn selv når jeg var yngre, dømmende ol, slik du fremstår. Men fikk et kraftig slag i ansiktet den dagen jeg sto i en uønsket situasjon selv! Man har aldri noen garanti for hvordan livet brått kan snu seg, uansett hvor "flink" og "prektig" mann er. Jeg har ihvertfall lært meg og ikke være dømmende eller belærende på en slik måte. Du vet aldri den bakenforliggende årsaken til ting, så man bør være litt forsiktig. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...