Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen her har bmi over 34 som har vært gravide? Hvordan gikk det? Fikk dere mye kritikk av helsevesenet?

Jeg legger om kosten for å gå ned i vekt, er det da farlig å fortsette å "slanke seg " hvis man blir gravid? Jeg har spist mye sukker så vil nok automatisk gå ned uansett nå som jeg legger om kostholdet. Teller ikke kalorier, bare fokuserer på sunn mat, null sukker og mer aktivitet.

Anonymkode: dfd5f...d15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Jeg hadde bmi på 40 da jeg fødte. Hadde 35 da jeg ble gravid. Eneste som kommenterte vekten min var kirurgen som tok ut babyen (ks). Han rådet meg til å gå ned i vekt om jeg ville ha flere. 

Anonymkode: 98ed6...6e3

• Liker 1
Gjest Rødstrømpe
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Noen her har bmi over 34 som har vært gravide? Hvordan gikk det? Fikk dere mye kritikk av helsevesenet?

Jeg legger om kosten for å gå ned i vekt, er det da farlig å fortsette å "slanke seg " hvis man blir gravid? Jeg har spist mye sukker så vil nok automatisk gå ned uansett nå som jeg legger om kostholdet. Teller ikke kalorier, bare fokuserer på sunn mat, null sukker og mer aktivitet.

Null raffinert sukker, normal kost og normal aktivitet er bare bra også under graviditet.

Det er ikke å regne som slanking, men helt normal livsstil.

Slanking er mer om du kjører 1300 kaloridietter, spesifikke dietter(ekstrem lavkarbo/suppedietter etc), høyintensiv trening osv. Det er uheldig. 

Skrevet

Var overvektig og fikk ikke en kommentar. Hadde et fint svangerskap :)

Anonymkode: 41986...9f4

Skrevet

Takk for svar :)

Vi har veldig lyst på nr. 2, men er nervøs for å gå gravid og føde nå, var ikke overvektig med førstemann.

Skrevet

Så flott at du prøver å gå ned i vekt! Det er en kjempegod start og jeg ønsker deg masse lykke til.

Når det kommer til spørsmålet ditt, så ville jeg ikke brydd meg så mye om hva folk i helsevesenet sier/mener/tenker. Jeg ville heller tenkt på årsakene til at de eventuelt ville kommentert det. Det er ikke for å være idiot. Det er rett og slett fordi de er bekymret. Tenk på de økte risikoene rundt f.eks svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og spontanabort, og ikke minst risikoene rundt at fødselen kan bli vanskelig og barnet kan ta skade.... Er ikke dette viktigere å fokusere på enn hva folk tenker?

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, altflyter skrev:

Så flott at du prøver å gå ned i vekt! Det er en kjempegod start og jeg ønsker deg masse lykke til.

Når det kommer til spørsmålet ditt, så ville jeg ikke brydd meg så mye om hva folk i helsevesenet sier/mener/tenker. Jeg ville heller tenkt på årsakene til at de eventuelt ville kommentert det. Det er ikke for å være idiot. Det er rett og slett fordi de er bekymret. Tenk på de økte risikoene rundt f.eks svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og spontanabort, og ikke minst risikoene rundt at fødselen kan bli vanskelig og barnet kan ta skade.... Er ikke dette viktigere å fokusere på enn hva folk tenker?

Takk for svar, du har helt rett! Jeg er redd for å bli gravid igjen pga tingene du nevner, så håper virkelig på å klare å gå ned denne gangen. Har utsatt og utsatt å få nummer 2 fordi jeg tenker på alt som kan gå galt. For 1 år siden gikk jeg med 17kg, men så begynte jeg dessverre å trøstespise igjen så nå er jeg tilbake til start. Så jobber veldig med å endre tankegangen min når det gjelder mat nå. Skal klare det denne gangen 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, du har helt rett! Jeg er redd for å bli gravid igjen pga tingene du nevner, så håper virkelig på å klare å gå ned denne gangen. Har utsatt og utsatt å få nummer 2 fordi jeg tenker på alt som kan gå galt. For 1 år siden gikk jeg med 17kg, men så begynte jeg dessverre å trøstespise igjen så nå er jeg tilbake til start. Så jobber veldig med å endre tankegangen min når det gjelder mat nå. Skal klare det denne gangen 😊

Hvis du sliter med trøstespising, så ville jeg vurdert en samtale med fastlege og evt psykolog. Om du sliter veldig med vektnedgangen så er det mye hjelp å få der ute! Du kommer til å klare dette :) Du virker veldig motivert og det er jo veldig bra. Bare husk at det ikke er et nederlag å be om hjelp. Det vil fortsatt være du som må gjøre jobben, og du som kan ta all æren for å være flink (det høres litt teit ut å si det, men det er viktig å rose seg selv), men du trenger ikke gjøre alt alene. Når barn nr. 2 er så ønsket som det er hos deg, så er det en god motivasjon, men kanskje du når målet ditt enda fortere om du søker hjelp og får skikkelig oppfølging? :) 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når problemet er trøstespising, tenker jeg at hjelp med det psykiske nok vil være en bedre ordning, istedenfor å fokusere på selve maten. Hva gjør at du trøstespiser? Kanskje du bør gå til behandling for å snakke om dette. 

Anonymkode: 345c3...cc9

Skrevet

Nylig førstegangsmamma og overvektig, fikk ikke noe negativ oppmerksomhet på det, kun velmenende råd og god informasjon. Opplevde alle i helsevesnet som profesionelle og vennlige (skulle bare mangle). Svangerskap hos overvektige er forbundet med noe større risiko for svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes samt andre ting, så ble fulgt godt opp med glukosebelastninger, blodprøver osv. Fikk også tilbud om time hos ernæringsfysiolog -det er frivillig og jeg valgte å benytte meg av tibudet. Grudde meg litt på forhånd for hva han kom til å si, men han var veldig okei og var selvfølgelig veldig vandt med slike møter.. Kanskje ikke så overraskende iom at det er jobben hans hehe.. 

Alt i alt har jeg kun følt omsorg og respekt i svangerskapet mitt, håper du opplever det samme TS 😊

Anonymkode: ebcac...440

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...