Mulle7 Skrevet 22. januar 2005 #1 Skrevet 22. januar 2005 Hei! Er det noen som har en oppskrift på muffins som ligner de som fåes kjøpt plastpakket en og en i dagligvarebutikker, 7-11 osv? Er ute etter noe a la den typen som er lyse, med biter av melkesjokolade. Anyone?
-Fisken- Skrevet 22. januar 2005 #2 Skrevet 22. januar 2005 Da må du i alle fall kjøpe store muffinsformer Synes muffinsene blir bedre bare av det. Her er noen oppskrifter: Mammas blåbærmuffins 75 g smør 2 egg 1 ½ dl sukker 3 dl hvetemel 1 ts bakepulver ½ dl melk 2 dl blåbær Smelt smør. Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett smeltet smør, hvetemel, bakepulver og melk. Vend inn blåbær. Stekes på 225 grader i 10 minutter. Aprikos og pecanmuffins med kanelglasur (6 store) 110 g friske aprikoer, finhakkede 25 g pecannøtter, finhakkede og tørristede 60 g hvetemel 60 g sammalt hvete, fin ½ ss bakepulver ¼ ts salt 1 stort egg 40 g sukker 1,1 dl melk 50 g smeltet avkjølt smør ½ ts vaniljeekstrakt ½ ts kanel 2 ts kanel 75 g siktet melis 10 ristede pecannøtter, delt i to Bland egg, sukker, melk, smør og vaniljeekstrakt i en bolle. Sikt det tørre en gang, og sikt det så en gang til, denne gangen rett i bollen. Bland forsiktig, men raskt. Vend inn aprikoser, nøtter og kanel. Fyll i muffinsformer og stek høyt i ovnen ved 200 grader i ca 25-30 minutter. Avkjøl på rist. Bland melis med 3 ts vann og kanel og bre utover muffinsene, legg på pecannøtter. Banan- og sjokolademuffins (12 store) 2 egg 120 g brunt sukker 1 klype salt 80 ml planteolje ca 500 g modne bananer (3-4 stk) 90 g sammalt, grov hvete 100 g hvetemel 2 ts bakepulver ½ ts natron 100 g finhakket sjokolade Rør sammen egg, sukker, salt og olje. Bland hvetemel, grovt mel, natron og bakepulver. Skrell bananene og vei opp 375 gram. Knus disse med gaffel. Bland det våte, det tørre og bananene, ikke rør mer enn nødvendig. Tilsett hakket sjokolade. Fordeles i muffinsformer. Du kan evt. bruke muffinsbrett, og sette papirformer i dette. Da får du alltid fin fasong på muffinsene. Stekes ved 175 grader i 20-25 minutter. Sjokolademuffins med kesamfyll, 25 stk 250 g smør 4 dl sukker 3 egg 5 dl hvetemel 1 ts bakepulver 2 dl kakao 2 dl melk Fyll: 250 g kesam 1 egg 1 ts vaniljesukker Rør smør og sukker hvitt. Tilsett hvetemel, bakepulver, kakao og melk. Fordel røren i muffinsformer. Rør sammen kesam, egg og vaniljesukker. Legg en teskje fyll i på hver ustekte muffins. Stekes på 160 grader i 25 minutter. Påskemuffins 200 g smør 300 g sukker 5 egg 300 g hvetemel 2 ts bakepulver 1 dl appelsinjus 1 1/2 ss kakao tilsettes halvparten av muffinsrøra. Fremgangsmåte: Rør smør og sukker hvitt. Rør inn ett og ett egg. Sikt hvetemel og bakepulver og tilsett vekselsvis med appelsinjus. Ta halvparten av røra i en ny bolle og sikt inn kakao. Nå kan du enten lage marmor-muffins eller halvparten av hvert med vanlige muffins og sjokolademuffins. Fyll muffinsformene 3/4 fulle ved hjelp av teskjeer. Stek ved 175 °C i ca. 20 minutter. Avkjøl muffinsene og pynt med melisglasur (melis utrørt i vann), sjokoladeglasur (melisglasur med litt kakaopulver) og marsipanfigurer, seigmenn, non-stop eller lignende.
-Fisken- Skrevet 22. januar 2005 #3 Skrevet 22. januar 2005 Og om du sender en pm til Arkana, har hun masser av oppskrifter
Arkana Skrevet 22. januar 2005 #4 Skrevet 22. januar 2005 Dette er en flott oppskrift på store, saftige amerikanske muffins. Amerikanske muffins 2,5 dl melk 1 egg ¾ dl matolje 4,8 dl mel 3 store ts bakepulver en klype salt 1,5 dl sukker Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Ikke rør for mye, røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som du gjerne kan legge i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter. Forslag til smakstilsetning: - sjokoladebiter, bytt gjerne også litt av melet ut med kakao for mørke muffins - revet gulrot, bytt sukkeret med brunt sukker og ha gjerne i litt revet muskat, revet ingefær, kardemomme og kanel - revet eple, bytt ut sukkeret med brunt sukker, ha i kanel - most banan og hakkede mandler - blåbær
Mulle7 Skrevet 23. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2005 Masse nam-nam her! Tusen takk! Må se å få prøvet noen av disse oppskriftene en annen gang! I går ble det "minste motstands vei!, kjøpte ferdig muffins-mix, blandet i litt "iskaffe-pulver", og la store biter med melkesjokolade i formene. De ble faktisk veldig gode!
Gjest gjest1 Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Arkanas amerikanse muffins er virkelig kjempegode.. og greie å lage... De har gitt meg mang et ufortjent rykte som god husmor når vi fpr uventet besøk. Så, takk Arkana!
magolia Skrevet 22. februar 2005 #7 Skrevet 22. februar 2005 Hvor mange muffinser blir det av Arkanas amerikanske mufinns? Jeg tenkte å lage de i store muffins former i muffinsbrett :-)
Arkana Skrevet 22. februar 2005 #8 Skrevet 22. februar 2005 Jeg pleier også å bruke store muffinsformer som jeg legger i muffinsbrett (blir penere fasong da). Jeg fyller dem ca ¾ fulle. Nå er det vel over et halvt år siden jeg laget dem sist, men jeg tror det blir 7-8 stk av denne oppskriften.
Væren Skrevet 26. februar 2005 #9 Skrevet 26. februar 2005 Har nettopp prøvd oppskriften din, Arkana! Muffinsene ble knallgode! Og så var de utrolig enkle å lage! Ingen visping eller noe, bare sop-ihop! Ungene skrek over seg - og de ELSKER muffins!!! Jeg doblet oppskriften og det ble 13 stk. Ha en kjempefin lørdag - med eller uten muffins!
Thomasine Skrevet 26. februar 2005 #11 Skrevet 26. februar 2005 ett ord: MØLLERENS Har enda til gode å smake noe som er godt av de halv-fabrikata-varene... :-? Skjønner ikke at noen prøver de ut - i gulrotkaka er det f.eks kun 7 % gultøtter... :-? :o
Arkana Skrevet 26. februar 2005 #12 Skrevet 26. februar 2005 Har enda til gode å smake noe som er godt av de halv-fabrikata-varene... :-? Enig med deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå