AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Er det flere som har opplevd at barn ikke får ha sin egen smak? Var med en veninne og datteren hennes på shopping. Datteren så flere gensere hun syns var fine, når hun sa jeg syns denne er fin mamma, så svarte hun, nei du syns ikke den er noe fin, vi liker ikke denne. Hun må vist kle seg sånn mammaen liker. Hvorfor skal ikke barn få ha sin egen smak. Skjønner de må kle seg etter været og sånt, men man må jo få lov å syns noe er fint selv om ikke foreldrene syns det. Sier ikke at det er sånn for alle, men sikkert flere en dem. Anonymkode: 35c54...3b5 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Noen barn vet ikke sitt eget beste og trenger streng veiledning for å ikke snuble opp i bekledningens farefulle sump. Anonymkode: 3d189...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Her i huset kjøpes det inn det vi tror hun liker. For liker hun det ikke så blir det ikke brukt, ergo bortkasta tid og penger. Hun er bare fire og er egentlig enkel, er det no Frost, Disney Prinsesser, Dyr eller My little Pony så er det garantert en slager. Jeg kjøpte ullstrømper på 70% tilbud fra apotek1, sånne sekspakninger, disse var sorte og grå med edderkopper og spindelvev på oppe ved ankelen, altså ikke engang synlig når buksa er over.. DET har ført til drama og diskusjoner på morgenkvisten.. Hun ble også ''plutselig'' våt på et eller annet fantastisk vis og måtte bytte strømper. Jeg fant da et par nye, også med edderkopper.. og sa at hvis hun ble våt igjen så var det bare til å ta på nye for hun har nemlig atten par... Da ble hun lang i maska Anonymkode: 51e67...db3 17
Arkana Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Så lenge barna er kledt etter vær bør de få velge egen stil, og barn vet tidlig hva de liker. Selv om man synes rosa glitterkjole eller superheltklær er det styggeste som finnes så er det faktisk ikke foreldrene som skal gå med klærne. 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her i huset kjøpes det inn det vi tror hun liker. For liker hun det ikke så blir det ikke brukt, ergo bortkasta tid og penger. Hun er bare fire og er egentlig enkel, er det no Frost, Disney Prinsesser, Dyr eller My little Pony så er det garantert en slager. Jeg kjøpte ullstrømper på 70% tilbud fra apotek1, sånne sekspakninger, disse var sorte og grå med edderkopper og spindelvev på oppe ved ankelen, altså ikke engang synlig når buksa er over.. DET har ført til drama og diskusjoner på morgenkvisten.. Hun ble også ''plutselig'' våt på et eller annet fantastisk vis og måtte bytte strømper. Jeg fant da et par nye, også med edderkopper.. og sa at hvis hun ble våt igjen så var det bare til å ta på nye for hun har nemlig atten par... Da ble hun lang i maska Anonymkode: 51e67...db3 Jeg synes det høres like slemt ut som det TS skisserer. Verre, faktisk. Barn har jo egen vilje og smak. Her i huset får de til en viss grad velge, men det skal være helt, rent og passe til vær og situasjonen. I butikken kan de gjerne velge. Om de vil ha Peppa Gris, Elsa og Anna, Dr Mcstuffins eller lilla hjerter på genseren så bryr det meg katten. De skal jo brukes av barnet, og et barn som er stolt av klærne sine tar bedre vare på dem. Anonymkode: b3847...c82 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere som har opplevd at barn ikke får ha sin egen smak? Var med en veninne og datteren hennes på shopping. Datteren så flere gensere hun syns var fine, når hun sa jeg syns denne er fin mamma, så svarte hun, nei du syns ikke den er noe fin, vi liker ikke denne. Hun må vist kle seg sånn mammaen liker. Hvorfor skal ikke barn få ha sin egen smak. Skjønner de må kle seg etter været og sånt, men man må jo få lov å syns noe er fint selv om ikke foreldrene syns det. Sier ikke at det er sånn for alle, men sikkert flere en dem. Anonymkode: 35c54...3b5 Har vært gjennom det ja. Mamma likte ikke stilen min, men jeg gikk i det jeg selv ønsket. Kjøpte hun ikke klærne jeg ønsket så sydde jeg egne. Men da jeg ble eldre (18) og endret stil så hatet hun den nye stilen mer. Gikk fra å like denne "emo" stilen allerede som 12 åring og da jeg som 18 åring begynte med lysere klær, blonder og blomster så fikk jeg høre det. Da likte hun meg bedre før. 😅 aldri fornøyd. Anonymkode: a9207...055 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres like slemt ut som det TS skisserer. Verre, faktisk. Barn har jo egen vilje og smak. Her i huset får de til en viss grad velge, men det skal være helt, rent og passe til vær og situasjonen. I butikken kan de gjerne velge. Om de vil ha Peppa Gris, Elsa og Anna, Dr Mcstuffins eller lilla hjerter på genseren så bryr det meg katten. De skal jo brukes av barnet, og et barn som er stolt av klærne sine tar bedre vare på dem. Anonymkode: b3847...c82 Slemt fordi jeg kjøpte ullstrømper på tilbud som hun kan ha i et par år nå? Hun trenger det og erfaringsmessig så blir de rosa som hun hadde i fjord og året før det brune og fæle, de ser skikkelig slitne utselv om de er rene. Det at de har et motiv av en edderkopp eller et spindelvev oppe ved ankelen, det synes jeg hun må tåle. Hun får faktisk lov til å bestemme stort sett ellers hva hun tar på seg så lenge hun kler seg etter været. Anonymkode: 51e67...db3 18
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 Det dere kaller «egen smak» er vel gjerne det reklamen har fortalt barna at de skal like... Anonymkode: 98beb...7b4 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det dere kaller «egen smak» er vel gjerne det reklamen har fortalt barna at de skal like... Anonymkode: 98beb...7b4 Ikke nødvendigvis. Jenta på 5 har flere plagg med samtlige prinsesser på, men når hun er med og skal kjøpe nye klær velger hun like ofte «vanlige» klær uten motiver på. Anonymkode: 4bd0d...93c 1
Arkana Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det dere kaller «egen smak» er vel gjerne det reklamen har fortalt barna at de skal like... Anonymkode: 98beb...7b4 Haha, denne må jeg le av. Mener du at du som voksen tar dine klesvalg helt uten å bli påvirket av reklamer, hva som finnes i butikkene eller hva dine venner går med? 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 Akkurat nå, Arkana skrev: Haha, denne må jeg le av. Mener du at du som voksen tar dine klesvalg helt uten å bli påvirket av reklamer, hva som finnes i butikkene eller hva dine venner går med? Selvsagt ikke, hvor skrev jeg det? Men voksne er gjerne litt mer motstandsdyktige mot reklame enn barn er (derav forbudet mot å reklamere direkte mot barn). Generelt synes jeg foreldre gir barna sine for mange valg. Kjøp vanlige klær, la klærne gå i arv mellom søsken og gi dem bort etterpå. Anonymkode: 98beb...7b4 3
Arkana Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt ikke, hvor skrev jeg det? Men voksne er gjerne litt mer motstandsdyktige mot reklame enn barn er (derav forbudet mot å reklamere direkte mot barn). Generelt synes jeg foreldre gir barna sine for mange valg. Kjøp vanlige klær, la klærne gå i arv mellom søsken og gi dem bort etterpå. Anonymkode: 98beb...7b4 Det er nok ikke mange barn som kan gå i 100% arvetøy, noe må kjøpes og da er det ingen grunn til at ikke barnet kan velge selv. Vi har ingen å arve klær fra og ingen å gi klærne videre til så arv foregår kun innad i søskenflokken, og vi er ikke de eneste som har det slik. Du synes foreldre gir barna for mange valg, jeg synes foreldre er for opptatt av å bestemme bare for å bestemme. Det er ingen som helst grunn til at foreldre skal overstyre sine barns personlighet, smak og ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #13 Skrevet 14. oktober 2017 Hadde barna mine fått kle seg som de ville hadde folk trodd de var tilbakestående så nei, vi bestemmer hva de skal gå i til hvilke anlednnger. Elsa-kjolen skal ikke brukes i oldemors begravelse og nei du kan ikke løpe ute i hagen i kun truse midt på vinteren. Anonymkode: 9b141...024 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #14 Skrevet 14. oktober 2017 Her får barna bestemme selv. Ene er en jente som alltid har hatt sterke meninger om hva hun skulle ha på seg, hun har hatet kjoler og skjørt fra hun var 2 år, og nektet å ha rosa klær, blå var favoritt fargen. Og nå 16 år gammel så bruker hun fortsatt ikke kjoler, og har mer hip hop stilen. Gutten har ikke brydd seg like mye, eneste var alle disse Disney figurene da han var mindre. Men han elsker myke klær, og nekter å bruke jeans. Vil bare ha joggebukser. Og vi fant i sommer ett merke, som har så myke klær, så da blir det kjøpt inn fra det merket framover. Han har jeans til bursdag da. Han får ikke bruke joggebukse på bursdag eller jul osv. Anonymkode: 1fa26...585
Hactar Skrevet 14. oktober 2017 #15 Skrevet 14. oktober 2017 En ting er hva de skal gå med, der kan man som forelder legge mer eller mindre strenge føringer, men å fortelle barnet hva det liker? Det synes jeg faktisk er drøyt, altså. Jeg er oppvokst med en mor som tok for gitt at vi skulle være enige om alt. Det var aldri spørsmål om hva jeg syntes om noe som helst, for hun visste jo allerede hva «vi» (=hun) mente. Om man aldri får lov til å uttrykke sine egne meninger, får man problemer med å vite hvem man er og hva man står for til slutt. Da blir man mer sårbar for at andre, med mindre hederlige hensikter, tar styringen over hva du skal gå med på. Dette er jo i ytterste konsekvens, men denne moren bør gjøres oppmerksom på at det er stor forskjell på å si at «den kan du ikke få» og «den kan du ikke like». 7
Minlillesky Skrevet 14. oktober 2017 #16 Skrevet 14. oktober 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det flere som har opplevd at barn ikke får ha sin egen smak? Var med en veninne og datteren hennes på shopping. Datteren så flere gensere hun syns var fine, når hun sa jeg syns denne er fin mamma, så svarte hun, nei du syns ikke den er noe fin, vi liker ikke denne. Hun må vist kle seg sånn mammaen liker. Hvorfor skal ikke barn få ha sin egen smak. Skjønner de må kle seg etter været og sånt, men man må jo få lov å syns noe er fint selv om ikke foreldrene syns det. Sier ikke at det er sånn for alle, men sikkert flere en dem. Anonymkode: 35c54...3b5 Har sett ulike tilfeller/grad av det ja,når jeg har vært i klesbutikker med mitt barn, på 5 år. Synes det er en uting fra foreldrenes side. Barn vet selv hva de liker, og de burde få gå med det de ønsker, så lenge det er tilpasset vær og årstid. (for eksempel vinterjakke på sommeren, er ingen slager ) La barnet selv velge, men ha noen grenser. Når jeg er i klesbutikken med jenta mi, så sier jeg til henne at nå kan hun få lov til å gå rundt alene og finne 4 gensere hun liker, så skal jeg finne riktig str etter valgene er tatt. Eller; "nå kan du få lov til å få finne 3 par bukser du vil ha". Osv... ikke si "nå kan du få lov til å finne det du vil ha i butikken".(det ender opp med masse ulike ting som man egentlig ikke trenger).. Vær klar på plagg som skal finnes, for eksempel "Nå kan du få lov til å finne 3 gensere du liker". Da har du satt grenser samtidig som du vet barnet finner noe barnet liker, samtidig som det passer vær og årstid og/eller plagg hun trenger mer av. Det hender jeg kjøper klær til henne uten at hun er med. Men jeg tenker alltid på hva hun liker å gå med, og finner det som jeg tror kan falle i smak hos henne. Jeg tenker ikke "denne liker JEG, den kjøper jeg til henne". Det er hun som skal gå med det, og jeg finner da klær jeg tror/vet hun liker. Det har alltid fungert veldig bra
Nuith Skrevet 14. oktober 2017 #17 Skrevet 14. oktober 2017 Ja treåringen min får IKKE gå i rosa tyll hver dag, uansett vær og aktivitet. Jeg er nok en fæl mor. 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #18 Skrevet 14. oktober 2017 9 hours ago, Arkana said: Haha, denne må jeg le av. Mener du at du som voksen tar dine klesvalg helt uten å bli påvirket av reklamer, hva som finnes i butikkene eller hva dine venner går med? Som voksen går jeg i klesbutikken når klærne mine begynner bli slitt og jeg kjøper det jeg liker der. Det er helt uavhengig av reklamer, ja. Men selvsagt ikke uavhengig av hva klesbutikkene tilbyr da jeg ikke kan kjøpe klær andre steder Anonymkode: 675bf...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #19 Skrevet 14. oktober 2017 Her i huset vil jentene bare ha prinsessekjoler, glam og glitter.. Det er harde forhandlinger hver dag for å få på ullundertøy som kreves i barnehagen.. De får lov å gå rundt som prinsesser hjemme. Men ute må jeg sette føringer for hva som er akseptabelt.. Tenker kjoler er super upraktisk på lekeplass og i friluftslivbarnehage, men jentene skjønner visst ikke det.. Så blir litt tvang med påkledning, men må selvsagt inngå kompromiss så kjøper jo klær de ønsker seg så de får bruke hjemme eller på sommmeren.. Anonymkode: c1a26...439 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2017 #20 Skrevet 15. oktober 2017 17 timer siden, Nuith skrev: Ja treåringen min får IKKE gå i rosa tyll hver dag, uansett vær og aktivitet. Jeg er nok en fæl mor. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Her i huset vil jentene bare ha prinsessekjoler, glam og glitter.. Det er harde forhandlinger hver dag for å få på ullundertøy som kreves i barnehagen.. De får lov å gå rundt som prinsesser hjemme. Men ute må jeg sette føringer for hva som er akseptabelt.. Tenker kjoler er super upraktisk på lekeplass og i friluftslivbarnehage, men jentene skjønner visst ikke det.. Så blir litt tvang med påkledning, men må selvsagt inngå kompromiss så kjøper jo klær de ønsker seg så de får bruke hjemme eller på sommmeren.. Anonymkode: c1a26...439 Det er ganske stor forskjell på 'du må ha ullklær om vinteren, rosa tyll passer ikke under vinterdressen' og 'du liker ikke rosa tyll'. Jentungen på seks har sett seg ut et par lyseblå glitrende sko med hæl på H&M. Hun får dem ikke, fordi de er i overkant glorete og hun er for ung til å gå med 3cm hæl på skoene. Men jeg nekter henne i himmelens navn ikke å like dem, selv om det er fullstendig uaktuelt å la henne få dem og bruke dem! Anonymkode: 944da...bc2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå