Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså alle som segner om på gaten. Jeg ser ofte narkomane osv som bare ligger på gaten og ser ut som de er nesten til å svime av. Det gjelder også av og til fulle folk. Jeg har tidligere opplevd å bli jaget av en narkoman da jeg skulle prøve å kontakte politiet. Ble satt over til 113 og problemet er at de ber deg kontakte vedkommende. I dag så jeg også en, der jeg ikke vet om hvorvidt han sov eller hadde svimt av. Jeg kontaktet ikke 113. Bare gikk bortover til bussen, da jeg hadde dårlig tid med å komme meg hjem(sent på kvelden). Burde nok kanskje ha kontaktet 113, men jeg visste ikke hvilken gate det var i. Var rundt Jernbanetorget, der uteliggere og narkomane pleier å oppholde seg. Men det er også mange fulle folk i Oslo sentrum i helgene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bare bare med uteliggere. Undrer meg ofte over hvor dem sover hen. Men å ikke hjelpe en som enten har besvimt eller sover eller tatt overdose fordi du har så vidt jeg forsto 1 negativ erfaring med narkomane, blir feigt. Men at mange av de er svært aggressive er min erfaring også..råskap og pur jævelskap er noe de selv har skapt. Hilsen en som har vært ilag med en slik en

Anonymkode: 680b2...075

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare bare med uteliggere. Undrer meg ofte over hvor dem sover hen. Men å ikke hjelpe en som enten har besvimt eller sover eller tatt overdose fordi du har så vidt jeg forsto 1 negativ erfaring med narkomane, blir feigt. Men at mange av de er svært aggressive er min erfaring også..råskap og pur jævelskap er noe de selv har skapt. Hilsen en som har vært ilag med en slik en

Anonymkode: 680b2...075

Ja, jeg er litt feig. Fordi jeg oppsøker ikke bare mennesker jeg ikke kjenner utav frykt for hvordan de vil reagere. Men jeg prøver som best jeg kan å kontakte politiet osv, dersom det skjer noe alvorlig. 

Skrevet

Vi alle har plikt til å hjelpe. I slike settinger har din dårlige tid lite å si..

Anonymkode: 05d64...6de

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi alle har plikt til å hjelpe. I slike settinger har din dårlige tid lite å si..

Anonymkode: 05d64...6de

Du kan gjerne kritisere det, nå. Men spør deg selv om du hadde gjort det i samme situasjon. Der er nettopp problemet at de aller færreste egentlig hadde reagert. Spesielt i Oslo. 

Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Du kan gjerne kritisere det, nå. Men spør deg selv om du hadde gjort det i samme situasjon. Der er nettopp problemet at de aller færreste egentlig hadde reagert. Spesielt i Oslo. 

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

Det er straffbart å ikke hjelpe. Ved å ringe 113 og så forlate personen inkriminerer du deg selv.

Skrevet

Ring heler 02800 (politiet) og meld fra om person som ikke kan ta vare på seg selv. Er det narkomane o.l. så kan politiet kjapt vurdere om de trenger tilsyn av lege og kan så kontakte AMK. 

Anonymkode: 5f2d8...4aa

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring heler 02800 (politiet) og meld fra om person som ikke kan ta vare på seg selv. Er det narkomane o.l. så kan politiet kjapt vurdere om de trenger tilsyn av lege og kan så kontakte AMK. 

Anonymkode: 5f2d8...4aa

Men problemet er at da setter de deg over til 113, som ber deg kontakte den som er skadet. 

Skrevet

Om du "finner" noen som har svimt av på gata så kan det være mange grunner til at de ligger akkurat der. Om de er helt normalt kledd så er det ganske ufarlig å først forsøke å få kontakt med dem. Om du ikke får kontakt, og vedkommende er bevisstløs, så ringer du 113 så fort du kan. Om du ikke vet hva gata heter så vet du normalt hvor du er og du ser deg rundt, beskriv hva som er i nærheten eller om du er rett ved f.eks. inngangen til Lindex eller en annen butikk.

Om du oppfatter situasjonen som farlig eller truende for deg å gripe inn i så ringer du politiet på 02800.

Anonymkode: 22781...ca3

Skrevet
20 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

Det er straffbart å ikke hjelpe. Ved å ringe 113 og så forlate personen inkriminerer du deg selv.

Jeg bor i Oslo, og det er ikke uvanlig at folk kan overse de som er uteliggere og narkomane på gata. Nå vil jeg også hevde at dersom man ikke vet om vedkommende er stabil eller ikke, så er det lurt å vente til man har gått et stykke unna, ja. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du "finner" noen som har svimt av på gata så kan det være mange grunner til at de ligger akkurat der. Om de er helt normalt kledd så er det ganske ufarlig å først forsøke å få kontakt med dem. Om du ikke får kontakt, og vedkommende er bevisstløs, så ringer du 113 så fort du kan. Om du ikke vet hva gata heter så vet du normalt hvor du er og du ser deg rundt, beskriv hva som er i nærheten eller om du er rett ved f.eks. inngangen til Lindex eller en annen butikk.

Om du oppfatter situasjonen som farlig eller truende for deg å gripe inn i så ringer du politiet på 02800.

Kanskje neste gang lurt å kontakte vektere om de er i nærheten 

Skrevet
7 minutter siden, Mari Y skrev:

Kanskje neste gang lurt å kontakte vektere om de er i nærheten 

Jeg får en følelse av at du egentlig er mest ute etter å få støtte for at du unnlater å hjelpe.

Men, ser du en vekter så kontakt absolutt vedkommende. Det er bedre at det går noen minutter ekstra enn at personen på bakken blir liggende uten å få hjelp.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en følelse av at du egentlig er mest ute etter å få støtte for at du unnlater å hjelpe.

Men, ser du en vekter så kontakt absolutt vedkommende. Det er bedre at det går noen minutter ekstra enn at personen på bakken blir liggende uten å få hjelp.

Nei, men det er heller opplevelsen av at folk er raskt ute etter å kritisere jeg reagerer på. Selv om de kanskje hadde gjort akkurat det samme. Det er lett å fortelle andre hva de skal gjøre bak nettet. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)

Nå kommer jeg inn for å forsvare Mari Y. Har vært her så lenge at jeg har sett at hun er et medmenneske! Ja,en feil kan vi alle gjøre,og det var jo nettopp det hun prøvde å si! Og som hun skriver: hvem av dere ville handlet annerkedes??

Nå er jeg selvfølgelig for at en skal kontakte politi ved mistanke om overdose ol. En bekjent av meg gjorde det da han så ei som satt med hodet ned mellom knærne på en benk. Mange hadde gått forbi,men han reagerte kun fordi han er tidligere narkoman selv! De ser nok med bedre øyne enn oss andre!

Jeg vekket selv en som lå på en benk og sov. Visste jo ikke om han sov eller hva det var. Han var "bare"veldig full,men en vet aldri. Gp i dere selv dere som svarer her. Vi gjør tabber,men jeg tror vi vil hjelpe om vi forstår.

Noen kan bli aggressive,så ring politiet er mitt råd om du ser noe som ikke virker helt ok!

Ps. Unnskyld  skrivefeil !

Endret av NotNaomi
Skrevet

Det er bare et lite utvalg uteliggere det faktisk er synd på. De fleste har valgt denne veien selv. Det er dette de vil. Å prøve å hjelpe dem er direkte farlig. De kan bli veldig sint om du blander deg for mye. Greit å gi noe mat, men der går grensen.

Anonymkode: d82d2...e24

Gjest NotNaomi
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare et lite utvalg uteliggere det faktisk er synd på. De fleste har valgt denne veien selv. Det er dette de vil. Å prøve å hjelpe dem er direkte farlig. De kan bli veldig sint om du blander deg for mye. Greit å gi noe mat, men der går grensen.

De har valgt selv skriver du. Da har jeg et spørsmål : hva besto valget i? 

For å velge må en ha alternativer,og ikke minst klare å se dem.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig ikke de har valgt det selv, nei. Husker budskapet fra Et julekvad: 'Har de ikke fengsler? Har de ikke fattighus? Om så var kunne de bare dødd og minsket den overflødige befolkning'. Synes dette beskriver dårlige holdninger til fattigdom ganske tydelig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...