AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Gunnar Stavrum skriver i dag en glitrende kommentar om ståa i dag sett i lys av statsbudsjettet. Han fokuserer på den gigantiske knipa det norske velferdssamfunnet er i, og at det er trygdenivået som er den store elefanten i rommet. Nærmere bestemt hvordan trygdepenger ut langt på vei overstiger penger inn. Det er egentlig en krise det er snakk om, enkel matematikk. Hva strømmer likevel på i kommentarfeltet? Klagesang på klagesang over hvor dårlig stilt man er, hvor lite man får og hvor mye man fortjener trygda si - og gjerne mer enn man får i dag. Stavrum får så ørene flagrer fordi han skriver det han skriver. Fordi det eneste han er ute etter er å stille trygdemottakere i et dårlig lys. Det er jo ikke det. Stavrum presenterer bare harde fakta om et regnestykke som overhode ikke går opp. Det handler om realitetsorientering. Hvorfor er det da så mange som ikke vil ta inn dette, og i stedet faller for fristelsen til å lange ut mot budbringeren - ja, og politikerne så klart. Når det disse gjør faktisk er å klargjøre ståa og å forsøke å berge skuta. Så klart det er skremmende, men det hjelper ikke å klage, sutre og fremme sin egen lidelseshistorie. Er det fritt for penger, ja så er det fritt for penger. Og synes folk det er ille nå, så tenk på de stakkarene som kommer etter oss. http://stavrum.blogg.no/1507879454_glem_detaljene_se_skrekkbildet.html Anonymkode: 0d1ac...08c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 "Budbringeren" livnærer seg som profesjonell provokatør, og vet godt hvordan han skal formulere seg for å få nettopp denne responsen. Anonymkode: ea827...864
Gjest making.a.mess Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 Det er jo ikke nok jobber til de som er arbeidsføre og aktivt søker jobber. Om alle innvandrerkvinnene (det snakkes jo om at disse må ut i jobb for å integreres), halvparten av alle på ufør og aap ( disse burde visst også få ut fingeren) og alle på sosialen (bare dovenpelser sies det) ønsker å jobbe.. hvem skulle funnet alle disse jobbene? Jeg bare spør... Og ikke server meg vissvass om hvor mange jobber som ligger ute for det er stort sett jobber som krever høy utdanning hvilket disse gruppene sjelden har, og på de vanlige jobbene så er det 1000 søkere per stilling.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 8 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Det er jo ikke nok jobber til de som er arbeidsføre og aktivt søker jobber. Om alle innvandrerkvinnene (det snakkes jo om at disse må ut i jobb for å integreres), halvparten av alle på ufør og aap ( disse burde visst også få ut fingeren) og alle på sosialen (bare dovenpelser sies det) ønsker å jobbe.. hvem skulle funnet alle disse jobbene? Jeg bare spør... Og ikke server meg vissvass om hvor mange jobber som ligger ute for det er stort sett jobber som krever høy utdanning hvilket disse gruppene sjelden har, og på de vanlige jobbene så er det 1000 søkere per stilling. Og så? Det forandrer likevel ikke noen verdens ting ift trygdeunderskuddet som er tema her. Anonymkode: 0d1ac...08c
Gjest making.a.mess Skrevet 14. oktober 2017 #5 Skrevet 14. oktober 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så? Det forandrer likevel ikke noen verdens ting ift trygdeunderskuddet som er tema her. Anonymkode: 0d1ac...08c Jo. Det vil jo si at dere kaster bort energien på å endre noe som ikke kan endres.
Brimi Skrevet 14. oktober 2017 #6 Skrevet 14. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så? Det forandrer likevel ikke noen verdens ting ift trygdeunderskuddet som er tema her. Anonymkode: 0d1ac...08c Så lenge det finnes uføre, så vil det alltid være sånn. Eller mener du at uføre ikke skal få noe? Hvorfor snakkes det ikke mer om de såkalte nullskatteyterne? De bidrar ikke så mye til skattekassa de heller. 1
Katten.2.0 Skrevet 14. oktober 2017 #7 Skrevet 14. oktober 2017 Penger inn kontra penger ut - hvor er skattelettene i dette mattestykket?
Mithrandates Skrevet 14. oktober 2017 #8 Skrevet 14. oktober 2017 4 hours ago, Mrs.Purdey said: Jo. Det vil jo si at dere kaster bort energien på å endre noe som ikke kan endres. Ja. Og det store poenget her er dette med skyldplassering: Skal vi plassere skylda hos folk som ikke får seg jobb, fordi jobbene ikke finnes? Erna Solberg har selv innrømmet at arbeidsledigheten kommer til å stige til 30% innen 2030 (eller noe). Og studier for framtidas arbeidsmarked, peker i retning av 50% arbeidsledighet. Hvordan blir så framtidas "arbeidsmarked"?https://www.vg.no/nyheter/innenriks/teknologi/ny-rapport-slik-blir-fremtidens-jobbmarked/a/24159342/ Quote En fersk rapport spår fire mulige «jobbverdener» i fremtiden. Vil fellesskap, grønne verdier, innovasjon eller storkapital stå i sentrum? Quote Maskinene og robotene gjør oppgavene ingen har lyst til å gjøre, og vi får frigjort tid til å gjøre fornuftige ting. Bortsett ifra at de fleste mennesker er idioter som ikke tjener annen hensikt enn å omforme god mat til dritt. Quote Det er et skrikende behov for programmerere. Alt har jo en mikroprosessor snart. Joda. Det er bare det at alle disse forskjellige programmererne som sitter på hver sin tue og smører isammen bæsjekode for "internet of shit", utsetter hele verden for gigantiske ddos-angrep som faktisk kan ta ned A-røttene: "Someone Is Learning How to Take Down the Internet" ( Executive summary: Pwn all the things, we are all dead, SCADA/ICS burns in hell, hail the Splinternets and bring on hardware-based security FIPS 140-2) Quote Rapporten spår at vanlige karrierer, hvor en person stiger i gradene innen et spesifikt felt, vil «slutte å eksistere». Ja, har vi lenge sett - folk "shopper" jobber, loyaliteten begge veier er pulverisert, arbeidsstokken blir yngre og erfaring teller ikke. Quote De gode nyhetene er at ferdigheter som kreativitet, empati og fantasi ser ut til å bli mer ettertraktet, og at tre av fire arbeidstakere føler seg klare til omstilling. Delvis riktig, her begynner det å bli spennende, med Data Etikk, GDPR, maskinlæring koblet opp mot datasett for å generere metastudier, investering i sosial endring, og ikke minst evidens-basert lovgivning (my kind of shit). Så kan man diskutere gul, rød, grønn og blå.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #9 Skrevet 14. oktober 2017 14 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Det er jo ikke nok jobber til de som er arbeidsføre og aktivt søker jobber. Om alle innvandrerkvinnene (det snakkes jo om at disse må ut i jobb for å integreres), halvparten av alle på ufør og aap ( disse burde visst også få ut fingeren) og alle på sosialen (bare dovenpelser sies det) ønsker å jobbe.. hvem skulle funnet alle disse jobbene? Jeg bare spør... Og ikke server meg vissvass om hvor mange jobber som ligger ute for det er stort sett jobber som krever høy utdanning hvilket disse gruppene sjelden har, og på de vanlige jobbene så er det 1000 søkere per stilling. Det er alltid jobb for den som VIL jobbe. Men når folk ser rart på meg pga av utdanningsvalget mitt, som er hjelpepleier og sååårt trengt yrkesgruppe, da er det faktisk noe fundamentalt galt i samfunnet. Og folk vil bo så sentralt som mulig. Men man MÅ faktisk være i stand til å flytte på seg for å få jobb. Jeg flyttet fire timer unna til en liten kystbygd bare for jobb. Ta bort alle ytelser og goder, og tving folk ut i arbeid! 19 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Penger inn kontra penger ut - hvor er skattelettene i dette mattestykket? Der sa du det! Anonymkode: b189f...3b7
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #10 Skrevet 14. oktober 2017 14 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Det er jo ikke nok jobber til de som er arbeidsføre og aktivt søker jobber. Om alle innvandrerkvinnene (det snakkes jo om at disse må ut i jobb for å integreres), halvparten av alle på ufør og aap ( disse burde visst også få ut fingeren) og alle på sosialen (bare dovenpelser sies det) ønsker å jobbe.. hvem skulle funnet alle disse jobbene? Jeg bare spør... Og ikke server meg vissvass om hvor mange jobber som ligger ute for det er stort sett jobber som krever høy utdanning hvilket disse gruppene sjelden har, og på de vanlige jobbene så er det 1000 søkere per stilling. Tenk om det fantes en billig og enkel måte å få høyere utdanning. Og kanskje en måte å låne og få penger til det.
T-Rex Skrevet 14. oktober 2017 #11 Skrevet 14. oktober 2017 16 hours ago, AnonymBruker said: Gunnar Stavrum skriver i dag en glitrende kommentar om ståa i dag sett i lys av statsbudsjettet. Anonymkode: 0d1ac...08c Gunnar Stavrum skriver aldri noe i nærheten av glitrende.
Gjest making.a.mess Skrevet 14. oktober 2017 #12 Skrevet 14. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid jobb for den som VIL jobbe. Men når folk ser rart på meg pga av utdanningsvalget mitt, som er hjelpepleier og sååårt trengt yrkesgruppe, da er det faktisk noe fundamentalt galt i samfunnet. Og folk vil bo så sentralt som mulig. Men man MÅ faktisk være i stand til å flytte på seg for å få jobb. Jeg flyttet fire timer unna til en liten kystbygd bare for jobb. Ta bort alle ytelser og goder, og tving folk ut i arbeid! Der sa du det! Anonymkode: b189f...3b7 Det er ikke helt sånn. Jeg vet om mennesker som har søkt på tusenvis av jobber uten napp. Dette er det sentrale østlandet liksom. Og i forrige uke var det en her inne nordfra som ville tatt hvilken jobb det skulle være, tilogmed vaskejobb bare for å få jobbe. Og det er ikke BARE for en familie å flytte. Da er man avhengig av at begge voksne får jobb på det nye stedet. Det må skje samtidig som at de får bhg plass og det får man ikke på rappen.
Arabella Skrevet 14. oktober 2017 #13 Skrevet 14. oktober 2017 2 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Tenk om det fantes en billig og enkel måte å få høyere utdanning. Og kanskje en måte å låne og få penger til det. Høyere utdannelse er ikke alles ønske. Det trengs folk i manuelle yrker også.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #14 Skrevet 14. oktober 2017 Samfunnet kommet til å endre seg mye. Fremtiden vil ha færre jobber for de ufaglærte. Dette vil enten fære til en borgerlønnordning, eller det vil føre til sosial dumping der de dumme, de med psykiske problemer osv ikke klarer en utdanning og derfor ender opp som fattige uten nettverk. De vil ende opp med å gjøre drittjobber for de rike, bli prostituerte eller uteliggere. Noe som vil øke kriminalitet og vold i samfunnet. Jeg ville ikke satset på å få barn idag. Et gjennomsnittnlig barn kan ende opp med å slite økonomisk i fremtiden da det ikke er plass til gjennomsnittlige mennesker lenger. 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er alltid jobb for den som VIL jobbe. Men når folk ser rart på meg pga av utdanningsvalget mitt, som er hjelpepleier og sååårt trengt yrkesgruppe, da er det faktisk noe fundamentalt galt i samfunnet. Anonymkode: b189f...3b7 Det er faktisk begrenset hvor mange man ansetter som sykepleier, hjelpepleiere osv. Selv om man trenger flere på jobb, betyr ikke at noen er villige til å betale for å ha flere på jobb. Anonymkode: 42b11...9d1 1
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #15 Skrevet 14. oktober 2017 35 minutter siden, Arabella skrev: Høyere utdannelse er ikke alles ønske. Det trengs folk i manuelle yrker også. Alle kan da vel ikke være kvinner av natten? Kan ikke tenke meg at folk ønsker å være vaskere eller søppelplukkere.
Arabella Skrevet 14. oktober 2017 #16 Skrevet 14. oktober 2017 (endret) 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Alle kan da vel ikke være kvinner av natten? Kan ikke tenke meg at folk ønsker å være vaskere eller søppelplukkere. Er det de eneste alternativene for folk som ikke er interessert i å studere 7-8 år på universitetet? Hva legger du i "kvinner av natten"? Prostituerte? Endret 14. oktober 2017 av Arabella Tastaturet er lunefullt.
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #17 Skrevet 14. oktober 2017 18 minutter siden, Arabella skrev: Er det de eneste alternativene for folk som ikke er interessert i å studere 7-8 år på universitetet? Hva legger du i "kvinner av natten"? Prostituerte? Det holder med en bachelor i det offwntlige. Ja
Arabella Skrevet 14. oktober 2017 #18 Skrevet 14. oktober 2017 6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Det holder med en bachelor i det offwntlige. Ja Som jeg skrev tidligere, vi trenger snekkere, elektrikere, mekanikere, rørleggere, malere osv. osv. Det kreves riktignok en del teori i manuelle yrker også, men den er sikkert overkommelig.
ajarRun Skrevet 14. oktober 2017 #19 Skrevet 14. oktober 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Som jeg skrev tidligere, vi trenger snekkere, elektrikere, mekanikere, rørleggere, malere osv. osv. Det kreves riktignok en del teori i manuelle yrker også, men den er sikkert overkommelig. Man kan male selv om man har en bachelor.
Arabella Skrevet 14. oktober 2017 #20 Skrevet 14. oktober 2017 10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Man kan male selv om man har en bachelor. Du er en kverulant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå