Gå til innhold

Hjelp! Planlegge valpekjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboer har snakket litt i det siste om å kjøpe oss valp. Tenker det må være et bra tidspunkt å skaffe hund i en ferie da begge kan ta sammenhengende ferie fra jobb? (Kanskje til sommerferien?) Vi heller mot å kjøpe boxer, da begge to liker rasen godt, og jeg har litt erfaring fra hundepass fra tidligere.

Hvordan går man fram når man planlegger å kjøpe valp? Hva bør man se etter for å finne en frisk valp? Hva må man regne med av månedlige utgifter? Hvilke kurs burde man dra på? Noen generelle tips dere vil komme med til noen som skal kjøpe valp sammen for første gang? Ingen av oss har eid egen hund før, selv om jeg har vært mye med hunder, så vi tar imot alt av tips og råd :) 

(Vi har blitt enige om hva som skal skje med hunden dersom vi går fra hverandre) 

Anonymkode: caad0...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første bud er å sette dere godt inn i den rasen dere ønsker. Hvilke utfordringer har de, både når det gjelder mentalitet og helse? Hva må dere være sikker på at foreldrene er testet fri for at av helsetester? 

- Ta kontakt med raseklubben og sjekk oppdrettere som skal ha valper. Besøk oppdretterne og hils på tispemor. Hun vil være et godt pekepinn på hvordan valpene kan bli. Hvis tispemor er "reservert", dvs utrygg på dere (bjeffer på dere, trekker seg unna, ønsker ikke kontakt osv), så ville jeg ikke kjøpt valper derfra. Ei heller hvis tispemor virker veldig stresset.

- Når dere har valgt valp, forbered dere med å lese dere opp på moderne hundeoppdragelse. Jeg anbefaler boken "100% positiv hverdagslydighet" som tar grundig for seg alle viktige aspekter med valpeoppdragelse og det å ha hund generelt. Når valpen er i hus, fokuser mye på god sosialisering med folk og hunder (dvs, ikke tilfeldige møter på tur i bånd, men at valpen får bli kjent med og blir trygg på nye hunder svært ofte - forskjellige hunder, store, små, mye pels, lite pels, svarte, hvite osv). Samme med folk.

- Belønn alt valpen gjør som dere liker. Belønn at valpen tar kontakt med dere, belønn at valpen kommer til dere av seg selv på tur, belønn at valpen kommer når dere roper på den, at den går pent i bånd, at den er rolig når folk/hunder passerer ute osv osv. Belønning vil si godbiter, ros er ikke nok. 

- Gå på et bra valpekurs som trener etter moderne og belønningsbaserte prinsipper.

Lykke til! :)

• Liker 2
Skrevet

Som tabris sier, snakk med og hils på oppdrettere og hunder, men se også på stamtavle og forsk litt tilbake på hundene der.

Anonymkode: 1d455...348

Skrevet

Og ha en plan B for når dere kan ta ut ferie. Jeg og ville ha hunden rett før sommerferien. Etter uendelig med venting kommer valpen i november.....

Anonymkode: 65499...550

Skrevet

Hei TS!

Selv så har jeg ingen kjennskap til boxer hunderasen, men har en middels/stor unghund og tenkte jeg kunne dele noen erfaringer.

Hvis du har mulighet, se om du finner en hundeklubb/senter eller lignende hvor du kan gå og sosialisere å trene med valpen din regelmessig også før eller etter kurs. F.eks en plass de tilbyr aktivisering eller lydighet men som ikke krever veldig høyt nivå for dem som kan komme dit, hvor vert/instruktør er erfarne og har kontroll.

Når det gjelder kurs så ville jeg anbefalt å undersøke litt om kurs som fokuserer mer på ro trening, miljøtrening, hundens språk eller slike ting som er viktig for hverdagen. De fleste valpekurs inkluderer triks og lydighet, men ikke alle som legger like stor vekt på ro trening og det syns jeg er noe av det viktigste vi kan lære både oss selv og valpen tidlig.

Vi som sikkert mange andre har hatt en som kom i puberteten og da kan de finne på mye rart som førstegangs hundeeier ikke forstår eller har kunnskap til å håndtere på rett måte. Så hvis du kan er det gull verdt å oppsøke forskjellige plasser å trene hund tidlig, kanskje finner du noen som du kan spørre om råd og veiledning underveis. Jeg hadde desverre en dårlig erfaring tidlig i hundeholdet hvor vi hadde trent fast i en klubb, men når hunden begynte å bli stor å vi spurte om råd så var det omtrent ingen hjelp å få. Byttet til et mindre hundesenter som ikke var like stort og travelt, og der ble vi sett og hadde alltid noen å snakke med og spør om råd hver gang noe nytt hadde skjedd i hundens utvikling.

Lykke til! :)

Anonymkode: 1d6b2...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...